Informatia Bucureştiului, august 1971 (Anul 19, nr. 5574-5602)

1971-08-05 / nr. 5581

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI Al P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XIX — Nr. 5581 4 PAGINI 30 BANI Joi 5 august 1971 DEZBATERILE DN MĂDIK EMMIE Ali (MIMIM DI PARTID SUB MUL [FURTULUI MIM DE DEZVOLTARE A CONŞTIINŢEI SOCIALISTE «, în aceste zile, viaţa întreprinderilor şi instituţiilor Capitalei este marcată de un eveniment de o deosebită semnificaţie şi însemnătate : în organizaţiile de bază au loc adunări generale deschise în care— prin prisma ideilor generoase, de valoare inestimabilă, conţinute de expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei şi al activităţii politice şi cultural-educative — se analizează, pe toate planurile, activitatea politico-ideologică de educare marxistieninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. Document de covîrşitoare importanţă pentru mersul înainte al societăţii noastre socialiste, măsurile propuse de secretarul general al partidului au fost primite cu caldă aprobare şi cu deopotrivă vie satisfacţie de către întregul nostru popor. Aceste sentimente îşi găsesc expresia şi în amplele dezbateri cerr organizaţiilor de partiei. Ele sînt caracterizate de Hotărîrea unanimă de a nu se precupeţi nici un efort pentru traducerea întocmai în viaţă a măsurilor propuse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, astfel ca rolul conducător al partidului să crească neîncetat în toate domeniile vieţii politice, economice, sociale şi cultural-educative. bleme ale activităţii economice ale întreprinderilor respective, participanţii la dezbateri au subliniat, cu înaltă responsabilitate, necesitatea ca organizaţiile de partid să-şi exercite cu mai multă pregnanţă rolul conducător in domeniul de maximă importanţă al inarmării oamenilor muncii cu ideologia revoluţionară, de educare a lor în spiritul înaltelor răspunderi, al patriotismului socialist. „Recentele documente de partid, propunerile tovarăşului Nicolae Ceauşescu adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., ca şi expunerea prezentată în faţa activului din domeniul ideologiei şi al activităţii politice şi cultural-educative — a spus astfel în cuvintul său comunistul ŞTEFAN TICUŞAN, inginer şef al secţiei „Pentaconta“ a uzinei „Electromagnetica“, în adunarea generală a organizaţiei de partid nr. 2 — vin să ne ajute să descifrăm multiplele şi complexele sarcini ce ne revin în acest domeniu. Aşa cum ne-a arătat secretarul general al partidului, în condiţiile actuale de dezvoltare a societăţii noastre, mersul înainte, construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate nu pot fi concepute fără dezvoltarea conştiinţei socialiste a întregului popor, fără o profundă înţelegere a necesităţii de a milita cu dăruire în acest sens. Fiindcă socialism nu înseamnă numai belşug de produse, ci şi pregătire politică şi ideologică, cultură şi educaţie. Analizîndu-ne în acest spirit activitatea, noi, comuniştii organizaţiei de partid nr. (Continuare In pag. a ll-a) Adunarea de partid — înaltă şcoală de educaţie politico-ideologică Atît în organizaţiile de bază de partid de la uzinele „Vulcan“, „Republica“, „Electromagnetica“ sau din întreprinderi ca „Dîmboviţa“, „Grupul industrial de prelucrare a maselor plastice“, „Color“, „Tricotajul roşu“ etc. un loc deosebit în dezbateri l-a constituit necesitatea ridicării neîncetate a rolului organizaţiilor de partid în toate laturile activităţii politice, economice, sociale. Pornind de la activitatea desfăşurată pînă acum, concretizată în rezultate bune în îndeplinirea planului, în rezolvarea unor importante pro Fabrica Tînăra Gardă. Maşini moderne produc zilnic mii de metri de tricot care în sectorul de confecţii al întreprinderii se transformă în originale bluze, jachete, compleuri etc. Oameni, molecule, atomi... Am ciudata senzaţie că nu mă aflu în holul Centrului de chimie fizică, ci in sala de aşteptare a unei săli de operaţie. Deschid broşura-ghid, pe care mi-o imnînase profesorul Sahini, şi încep să citesc: 1953 — primul act de organizare a cercetărilor de chimie fizică în ţara noastră, în cadrul Institutului de fizică atomică. 1954 — grupul de investigaţie este transferat Centrului de cercetări chimice al Academiei. 1963 — ia fiinţă Centrul de chimie fizică. 1967 — centrul îşi schimbă sediul aici, în str. Galaţi nr. 31, fiindu-i atribuită o clădire modernă cu săli de studiu, laboratoare... In actuala sa structură centrul studiază probleme de chimie cuantică, chimie fizică, procese electrodice şi coroziune, cataliză. ★ — Poftiţi ! Doctorul Juliana Vartires mă introduce amabil in sectorul „Procese de electrod“ şi îml prezintă colectivul de lucru. Convorbirea se înfiripă lesne şi, foarte curînd, inginerul Ion Şerban Solacolu devine „cap de afiş“. Tema care ne-a preocupat în ultima vreme se poate intitula, succint, înlocuirea băilor de galvanizare. Vedeţi dumneavoastră, deşi instalaţiile recent importate de F.E.A., UREMCAS şi de alte uzine sunt In aparenţă foarte moderne — complet automatizate — din punct de vedere chimic procedeul lor este „învechit*, învechit prin performante , randament, calitate... In special calitatea lucrărilor obţinute prin „galvanizarea“ cu clanuri e discutabilă, ştiam din ajun că secţia a reuşit „să ducă” pînă în faza „staţie pilot“ un nou procedeu de galvanizare, utilizînd substanţe produse în ţară şi, în consecinţă, mă interesez direct, de avantajele metodei. — Am realizat o adevărată „placare" electrochimică, obţinind „depuneri“ pînă la o sută de microni. Comparativ cu cei II microni „clasici“ e o performanţă ! Nu î Şi, nemaiaşteptîndu-mi confirmarea, interlocutorul meu continuă entuziasmat : din punctul de vedere al Roxana Costache-Gîndu (Continuare In pag. a U-1t) PRIETENIE... SASA GEORGESCU Felurite adevăruri despre prietenie au fost trainic fixate in dictoane cum ar fi, „prietenul la nevoie se cunoaşte" sau profundul si adesea uitatul „multi prieteni, nici un prieten". Dar cred ca despre prietenie Si despre negaţia ei, care nu este totdeauna duşmănia, se mai pot spune foarte multe lucruri. Aş aminti, de pildă, ceva despre falsele prietenii. O falsă prietenie nu presupune in mod obligatoriu că partenerii respectivi s-ar face vinovaţi cu ceva unul faţă de celălalt, sau că amiciţia ar fi întinată de interese meschine , camuflate sub un zimbet găunos. Mă gîndesc acum la acei oameni ce se consideră realmente prieteni, de mai multe ori pe săptămină „se adună ca să se stringă", dar, in mod practic, nu au niciodată să-și spună nimic, li despart fundamental preocupările. aspl(Continuare în pag. a lil a) Avocatul - factor activ in procesul de popularizare a legii Convorbire cu tov. ANTON COLORIAN, vicepreşedinte al Colegiului de avocaţi ai municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov ...„Nemo censetur ignorare legem“. Aşa sună, in limba anticilor, acel dicton ca exprimă unul dintre principiile de bază al oricărui sistem de drept. „Nimeni nu se poate apăra invoREP.: Spuneţi-ne, vă rugăm, tovarăşe vicepreşedinte, ce acţiuni au întreprins organizaţiile profesionale ale avocaţilor din Capitală în scopul difuzării şi popularizării prevederilor actelor normative. A.C.: Avocaţii participă prin înseşi sarcinile lor profesionale la o activă. Val. Voiculescu Continuare în pag. a III auridice, implică acţiuni complexe, de educaţie juridică a cetăţenilor. In acest context, avocatul — ca jurist şi apărător nemijlocit al părţilor in litigiu — deţine o poziţie specifică, cînd necunoaşterea legii“. Este cu atît mai evident, că respectarea legalităţii socialiste presupune, cu necesitate, un susţinut proces de largă popularizare a prevederilor normelor ju 1 VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Din staţiunile din zona Mangalia Nord în după-amiaza zilei de miercuri, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu soţia sa, Elena Ceauşescu, a făcut o vizită de lucru în staţiunile turistice din zona Mangalia Nord. Cu acest prilej, a fost analizat stadiul înfăptuirii planurilor privind amenajarea litoralului Mării Negre în perimetrul Saturn — Venus — Jupiter — Neptun, corespunzător soluţiilor adoptate anul trecut, cînd secretarul general al partidului, împreună cu arhitecţii şi urbaniştii cărora li s-a încredinţat sarcina realizării acestui grandios ansamblu de construcţii, au studiat la faţa locului variantele cele mai indicate din punct de vedere estetic, funcţional şi economic ce urmau să fie puse în practică. În această vizită, secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii Maxim Berghianu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Miron Constantinescu, Vasile Patilineţ, Ion Stănescu, precum şi de Ion Cosma, ministrul turismului, de reprezentanţi ai organelor judeţene şi municipale de partid şi de stat, de specialişti care au colaborat la înfăptuirea măreţelor obiective turistice de pe litoralul Mării Negre. Vizita a început din extrema sudică a zonei, respectiv din staţiunea turistică Saturn, unde, în ultimul an, după vizita secretarului general al partidului, s-a înfăptuit un mare volum de construcţii. Această staţiune dispune în prezent de hoteluri moderne, cu o capacitate de aproximativ 1. 200 de locuri. Ritmul construcţiilor în această staţiune a fost intensificat îndeosebi în ultimul an, când, într-un timp record, de aproximativ opt luni, au fost date în folosinţă hoteluri cu o capacitate de 4 650 de locuri. Oaspeţii fac mai întîi un popas la hotelul „Diana“, impunător edificiu cu 14 niveluri, realizat din beton, sticlă şi aluminiu, dat în folosinţă în actualul sezon. Un mare număr de turişti aplaudă îndelung pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi oaspeţi, le oferă buchete de flori. Se urcă la al 14-lea etaj al hotelului. In faţa privirilor se deschide o vastă şi feerică perspectivă. Se vede nu numai „Saturn* ; privirea cuprinde toate celelalte stele din constelaţia Mangalia- Nord, se vede oraşul Mangalia, întinerit şi el, se profilează în depărtare conturul Eforiei Sud şi Eforiei Nord. (Continuare in pag. a IV-a) In timpul vizitei la hotelul „Diana“ Fiecare zi, o cota mai înaltă pe graficul întrecerii! • Colectivul întreprinderii „Granitul“ a raportat, zilele acestea depăşirea planului producţiei globale, pe luna iulie a.c., cu 1,5 la sută O contribuţie importantă la obţinerea acestui spor de producţie a fost adusă de formaţiile de lucru ale secţiei I, care au realizat suplimentar un mare număr de dale prefabricate, trepte şi contratrepte, elemente prefabricate uşoare. In acelaşi interval de timp a fost înregistrată o substanţială creştere a productivităţii muncii, de 1,9 la sută, faţă de sarcina planificată. • La Filatura românească de bumbac se depun eforturi susţinute pentru economisirea materiei prime şi recuperarea deşeurilor. In acest sens, evidenţele statistice pe :\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\V. O nouă serie de flori vin să întinerească haina bătrinului Cişmigiu şaute luni consemnează peste 3 milioane de lei economii la materia primă. Căile ? Utilizarea raţională (continuare in pag. a III-a) Noi prestări pentru populaţie Pentru executarea volumului mare de lucrări noi sau de reparaţii de instalaţii — sanitare şi electrice — necesare populaţiei, ■ în ’ , Capitală a luat fiinţă o nouă cooperatie a cărei denumire este INSTALATORUL. Dispeceratul, cu sediul în strada Poenaru Bordea nr. 20, primeşte comenzile de urgenţă pentru reparaţii la domiciliu. (Tel. 14.18.58.) ancheta Moaxtrera 4 Pe cine aşteptaţi să vă deretice în jurul casei? domnul tatălui său) ş! In care au fost atraşi mulţi copii din blocul M21 (cartierul Titan). El cunoaşte problemele gospodăreşti ale casei în care locuieşte, ne explică de ce iarba e mai arsă într-o parte (vedem şi noi cauza : autoturismul 4 — B — 5360, parcat unde nu trebuie), ne înfăţişează un adevărat plan de activitate, care, aplicat consecvent, cu mic cu mare, de toţi locatarii, asigură, în permanenţă, în preajma imobilului, o ambianţă plăcută, atrăgătoare. Totul străluceşte de curăţenie. Dar sînt şi probleme nerezolvate... — Vrem să amenajăm un loc de joacă, în faţa blocului — ne spune „preşedintele". Căram nisip cu găletuşele, însă nu prea avem spor. Ne-ar mai trebui şi nişte dale să facem potecă pînă la magazin... ...Preocupări gospodăreşti pe care le întilnim (chiar dacă nu în această formulă inedită), străbătînd oraşul din „Militari“ în „Titan“, din „Floreasca“ in „Berceni“. Cetăţenii ştiu că numai punind fiecare mina pot adăuga confortului a citadin acele mici perle de gingăşie, de personal şi familiaritate ce le înfrumuseţează traiul. Ici, o pajişte de flori, dincolo gazon de un verde domol, mai departe un gard viu ce înconjoară o oază de cîţiva metri pătraţi, pe urmă un pilc de pomi cu umbră răcoritoare. Fiecare conferă clădirilor, curţilor, atribute de unicat, toate alcătuind specificul Bucureştiului, aşezare de oameni harnici, pricepuţi în profesia lor, dar şi sensibili gospodari. Cu atît mai mult ne-a părut rău că în Itinerarul nostru am întîlnit şi petele neglijenţei, ale delăsării. Grădiniţa din spatele blocului de la nr. 139, pe strada Barbu Văcărescu, este sădită, fir cu fir, de Victoria Harabagiu şi soţul ei. Insă, cu cit privirea se îndepărtează de gardul viu, peisajul se posomorăşte. In preajma clădirilor din str. Mozart nr. 1 şi 6 hirtiile şi alte resturi au năpădit iarba. Intr-un loc s-a strins un madăr de gunoi. Umbra pomilor este folosită de autoturisme (1 —B—6538, 4— B—536 și altele), iar In jurul lor — cutii de ulei. — Cine este președintele comitetului de locatari ? întrebarea o punem unui băiat trecut doar cu citeva luni de 11 ani. — Eu... De fapt, tata. Dar eu sint președintele comitetului de copii al blocului. Cristinel Ciobanu, elev în clasa a 6-a, nu este doar Iniţiatorul unui joc. El priveşte cu toată seriozitatea atribuţia obştească pe care şi-a asumat-ola în cîrpe, care dovedesc doar grijă pentru... maşina personală. — Mai sunt şi cei care aruncă resturi din balcoane — ne spune gospodina. Nu-i nevoie de alte mărturii. Starea deplorabilă a terenului din dreptul scării A este elocventă. Aproape să nu-ţi Aurel Radu (Continuare în pag. a 111-a) • In seria acţiunilor menite să lărgească orizontul cultural al vizitatorilor săi, Biblioteca municipală „M. Sadoveanu“, din str. Nikos Beloiannis, nr 4 (lingă piaţa Amzei), a organizat expoziţia de fotografii „Bucureştiul în anii construcţiei socialiste“ , mărturii ale dezvoltării impetuoase pe care a cunoscut-o oraşul nostru în cei 27 de ani de viaţă liberă. Mai sunt expuse peste 100 de volume — istorie, literatură, urbanistică, artă, ghiduri turistice — referitoare la Capitala patriei noastre. m tine Expoziţia „Bucureştiul in anii construcţiei socialiste" CONTRACTARI DE APARTAMENTE DIN DISPONIBILITĂŢI La sediul Oficiuluipentru construirea de locuinţe proprietate personală s-a afişat lista apartamentelor devenite dispoibile, precum şi lista solicitanţilor admişi la contractare. Contractarea va începe marţi, 10 august, ora 8, după programul anunţat la oficiu. Solicitanţii care au depus memorii sau cereri la diverse organe de stat şi la oficiu sunt rugaţi să consulte listele şi să se prezinte la contractare in ordinea şi la data afişată. Astăzi, intră în vigoare hotărirea Consiliului popular al municipiului Bucureşti referitoare la întreţinerea şi conservarea drumurilor publice în vederea asigurării unor condiţii optime pentru circulaţia vehiculelor şi pietonilor. Hotârirea prevede obligaţii pentru toate organizaţiile socialiste care au sarcina de a întreţine căile publice şi de a executa lucrări edilitare. Repararea pavajelor trebuie făcută operativ şi în condiţiile tehnice prevăzute de normativele în vigoare. Aceleaşi sarcini revin şi organizaţiilor socialiste care au în exploatare linii de tramvai, reţele de instalaţii subterane, instalaţii de canalizare, celor care administrează spaţii de parcare cu pază şi plată, staţii de alimentare cu carburanţi şi lubrifianţi etc. Tot azi intră în vigoare şi Decizia Comitetului executiv al Consiliului popular municipal privind măsurile ce trebuie luate pentru combaterea dăunătorilor pomilor fructiferi și ornamentali. INFORMAŢIA „RĂZBOIUL SECRET" DIN LAOS Recunoaşterea implicării directe a S.U.A. Dezvăluirile cuprinse in raportul Comisiei pentru problemele externe a Senatului crate cu trudă. Sus. la înălţimi de sute de metri, zboară avioane grele, cu huruit asurzitor. Apoi, ca din senin, din trupurile lor !Continuare in pag. a IV-a) JOS: cîmpii şi coline inundate de verdeaţă, pîlcuri de cocotieri cu frunzele răsfirate, ogoare la • Astăzi, la ora 17, Universal-club va găzdui o manifestare dedicată tinerelor fete, intitulată Caleidoscop estetic-gospodăresc** pe tema — frumos* util* necesar în gospodărie. Vor participa arhitecţi, ingineri, maiştri ai artei culinare etc. O paradă a modei* cîtevademonstraţii practice de decoraţii interioare şi proiecţii de diapozitive* un program distractiv vor întregi manifestarea. Miine seara, eclipsă de Lună Vineri, 6 august, are loc o eclipsă totală de Lună. In legătură cu acest fenomen astronomic am solicitat cîteva amănunte tov. Ion Corvin Singeorzan, directorul Observatorului astronomic popular. — Observatorii din țara noastră — ne-a spus interlocutorul nostru — au avantajul că vor putea urmări eclipsa în întreaga ei desfăşurare, ca eclipsă parţială, şi apoi ca eclipsă totală. Luna va răsări în seara zilei de 6 august la ora 19.30. Cu 25,8 minute mai tîrziu va avea loc începutul eclipsei parţiale , fazele de totalitate ale eclipsei vor fi cuprinse între orele 20.53 şi 22.33, momentul fazei maxime fiind la ora 23.32. Pentru a răspunde interesului publicului bucureştean, în seara zilei de 6 august, Observatorul astronomic popular, din bd. Ana Ipătescu nr. 21, va fi deschis pînă la ora 24. Vizitatorii vor avea la dispoziţie două lunete suficient de puternice pentru a observa fenomenul în bune condiţiuni. edăspans la /ntrebarea de /er»/ Solicitată să precizeze cum înţelege să asigure mai buna funcţionare a aparatului de control existent în întreprinderi pentru a veghea la aplicarea normelor de gospodărie orăşenească. Direcţia generală de gospodărie comunală ne scrie sub semnătura ing. A. Negrea, director tehnic . „Aspectele legate de crearea unui corp de control care să supravegheze respectarea tuturor deciziilor şi hotărîrilor pe teritoriul municipiului nostru sînt, după părerea raea, destul de complexe, datorită marii varietăţi de probleme ce se urmăresc în prezent şi se rezolvă de către mai multe direcţii generale şi direcţii ale C.P.M.B. Trebuie subliniat că numai anumite întreprinderi dispun de echipe speciale, cu sarcini permanente de control, marea majoritate a controalelor fiind efectuate accidental, de salariaţi cu diferite alte obligaţii de muncă, dar împuterniciţi cu legitimaţii eliberate numai pentru constatarea contravenţiilor din sectorul lor de activitate. De aceea, asigurarea unei mai consecvente aplicări a hotărîrilor şi deciziilor C.P.M.B. implică o analiză mai aprofundată, prin conlucrarea tuturor direcţiilor Consiliului popular al municipiului P. N. R. Deci problema rămâne deschisă. Aşteptăm ca forurile competente, inclusiv Comitetul de Stat pentru Economia şi Administraţia Locală, să intervină pentru soluţionarea ei. ClND VA ELIBERA ^DIDACTICA*’ CERTIFICATUL DE AVIZARE ? Deşi încă din luna februarie, Ing. C. Miroiu a depus la serviciul de invenţii şi inovaţii al Întreprinderii »Didactica** două propuneri de larg interes (este vorba despre un osci* loscop didactic şi despre un laborator^ lingvistic mobil) pînă în prezent nici unul dintre aceste dosare nu a fost clarificat. întrebămi. In consecință, Întreprinderea : „Cit va mai dura eliberarea certificatelor de avizare ?•%