Informatia Bucureştiului, martie 1974 (Anul 21, nr. 6373-6397)

1974-03-29 / nr. 6397

PROLEJAIU UI, IUAIE JÂKILE, LMjI-VA . INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI Al P. C R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI fr»"111 — * I Wiiiii'gHliMiiWWiHH iii ■nwiiwim Wiy IUI ■■minuniiTM mu irmi itiihi > >■■ i ■■■hm ■iot—».wiupt^i ■■ mni.-«—wrjuw ww*. i mini'll«»’ma». J Anul XXI — Mr. 6397, 4 PAGINI 30 BANI Vineri 29 martie 1974 DIN ADÂNCUL INIMII, LAOLALTĂ CU ÎNTREGUL POPOR, CETĂŢENII CAPITALEI FELICITA PE MARELE FIU AL ŢĂRII, Intimul preşedinte al româniei έntregul nostru popor, Intr-o Unică şi adine patriotică simţire, trăieşte cu intensitatea proprie evenimentelor menite să rămînă pentru totdeauna in memoria istoriei,, să fie transmise din generaţie în generaţie, ca un tezaur al conştiinţei naţionale, bucuria alegerii tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, a celui mai iubit fiu al ţării, in funcţia de preşedinte a! Republicii. In această înaltă învestitură — proclamată, în numele întregii naţiuni, prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale — îşi găsesc vibrante expresii dragostea fierbinte, încrederea neţărmurită a tuturor cetăţenilor patriei în conducătorul României socialiste, ale cărui nepieritoare merite îl aşaza in rîndul marilor bărbaţi ai neamului ca pe omul ce a încununat deplin năzuinţele seculare deîmplinire ale tuturor celor ce au luptat pentru propăşirea vetrei noastre strămoşeşti. De rodnica şi neobosita sa activitate, în care s-au îngemănat cu strălucire calităţile de eminent militant revoluţionar, de slujitor devotat al cauzei socialismului şi păcii, de încercat conducător al destinelor ţării spre culmile progresului şi civilizaţiei, sînt vitai legate marile izbînzi ale poporului nostru, locul de prestigiu pe care îl ocupăm astăzi in concertul naţiunilor lumii. In rodnica şi neobosita sa activitate — pilduitor exemplu de abnegaţie, de umanism şi spirit creator — avem garanţia supremă a drumului nostru neabătut spre bunăstare şi progres, spre înflorirea scumpei noastre patrii — România. Cu aceste ginduri zvorite din inimi, cu aceste ginduri ce îi înfrăţesc într-o singură fiinţă, intr-o unitate, de granit, cetăţenii Capitalei, laolaltă cu toţi fiii ţării, cu întregul popor, aduc profundul lor omagiu conducătorului partidului şi statului nostru, OMULUI între oameni, ale cărui ginduri şi aspiraţii întruchipează însăşi conştiinţa noastră naţională. Momentul solemn al semnării jurămintului depus de preşedintele Republicii Socialiste România Discursul solemn al preşedintelui Nicolae Ceauşescu Stimate tovarăşe şi stimaţi tovarăşi deputaţi, Doresc să Încep prin a vă mulţumi dumneavoastră, aleşilor naţiunii, pentru încrederea ce mi-aţi acordat-o alegindu-mă în cea mai Înaltă şi de răspundere funcţie în stat — aceea de preşedinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Ştiu că încrederea pe care mi-aţi acordat-o dumneavoastră, ca şi încrederea şi dragostea pe care mi le arată întregul popor se datoresc faptului că, din momentul în care am intrat in mişcarea revoluţionară şi am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale şi naţionale a poporului, cauza socialismului şi comunismului. De mai mulţi ani, partidul şi poporul mi-au încredinţat cele mai înalte răspunderi în partid şi in stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condiţii, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-social®, a ridicării bunăstării şi fericirii poporului. în toţi aceşti ani, am acţionat cu hotărîre, neabătut, pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a ţării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate măreţele înfăptuiri din aceşti ani — ca de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcţiei socialiste — reprezintă riper» eroicei noastre clase munţi, «oare, care îşi îndeplineşte cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societăţii, a harnicei şi minunatei ţărănimi muncitoare, care în strînsa alianţă cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualităţi, care. In colaborare cu muncitorimea şi ţărănimea, aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea programului de dezvoltare a ţării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulţumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifesta® în partid, pentru abnegaţia şi devotamentul cu care a înfăptuit şi înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez, şi cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justeţea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a ştiut şi ştie să aplice, în mod creator, legităţile generale ale socialismului la condiţiile concrete din ţara noastră, identificind cele mai potrivite căi de dezvoltare a forţelor de producţie, de organizare a societăţii, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societăţii socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit .Şi se călăuzeşte neabătut, in întreaga sa activitate, de concepţia revoluţionară despre lume a proletariatului — materialismul dialectic şi istoric. Am acţionat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unităţii sale politice, organizatorice şi ideologice, pentru creşterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerind că, aceasta este garanţia realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că în ţara noastră locuiesc, de veacuri, şi cetăţeni de altă naţionalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societăţii a deplinei egalităţi în drepturi şi a frăţiei în muncă şi luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Am avut permanent în minte învăţămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiţii de deplină egalitate in drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea şi pot cuceri libertatea şi independenţa patriei, pot infringe orice greutăţi, pot asigura progresul societăţii, pot da viaţă idealului de libertate şi dreptate socială, pot înălţa edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acţionat neabătut pentru întărirea conducerii şi muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii şi muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid şi de stat, a maselor largi populare, la elaborarea şi înfăptuirea politicii intern® şi externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid şi de stat au acţionat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării ţării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societăţii noastre. Iată de ce sunt pe deplin conştient că marile sarcini care stau în faţa partidului şi poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii şi muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înţelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria in făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creşterii rolului său de organizator in toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forţelor noastre armate, la ridicarea capacităţii de apărare a patriei, de a acorda atenţie întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne şi Justiţiei, pentru a-şi putea îndeplini îndatoririle faţă de patrie şi popor in conformitate cu Constituţia şi legile ţării. Am considerat că are o importanţă de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfinţenie a legalităţii socialiste, a Constituţiei şi legilor ţării. Vă asigur că şi, in viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului şi poporului, voi face totul pentru respectarea Constituţiei şi legilor ţării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care îşi făuresc, aşa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la prippipiile comuniste, am promgj^*tfrfticar«a deschisă şi intransigentă a abuzurilor şi greşelilor săvîrşite în trecut, împreună cu organele de partid şi de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt şi a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări şi practici sunt străine atît orînduirîi socialiste, cit şi firii poporului nostru, moralităţii şi simţului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind: dezvoltarea societăţii noastre socialiste. Perfecţionarea continuă a democraţiei socialiste, făurirea de către poporul însuşi, în mod conştient, a propriului său destin constituie o cerinţă logică a mersului înainte al societăţii noastre pe calea socialismului şi comunismului şi de aceea vom face totul şi în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalităţii umane şi de participare, a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăţi. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esenţa politicii partidului nostru, raţiunea supremă a socialismului însuşi, este ridicarea bunăstării şi fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forţelor de producţie, a creşterii avuţiei naţionale, să sporească continuu nivelul de trai material şi spiritual al poporului. S-a acţionat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în cîmpul vieţii sociale a personalităţii umane, pentru ca omul să se simtă liber şi stăpîn a tot ceea ce se înfăptuieşte în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-şi valorifice din plin calităţile şi talentele in slujba progresului multilateral al patriei. Vom face şi în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relaţiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor şi normelor de convieţuire socială, a eticii şi echităţii socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economicosocială impetuoasă a ţării, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul a I X-lea al partidului ; realizările de pînă acum demonstrează că poporul este hotărît să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naţionale. Printre documentele ce vor fi puse în dezbatere se află şi Proiectul legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realităţi din ţara noastră, schimbărilor produse în forţele fie producţie, in relaţiile de producţie, să afirme cu putere in viaţă principiile socialiste , ca bază a noului sistem de retribuire. Vom sărbători anul acesta, cu rezultate remarcabile, a XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub dominaţia fascistă. Vom păşi un deceniul următor al noii istorii a ţării cu hotărîrea fermă de a asigura dezvoltarea economico-socială tot mai accelerată a României socialiste, crearea unei baze materiale superioare, necesare ajungerii din urmă a ţărilor avansate din punct de vedere economic, edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, creării condițiilor pentru trecerea treptată spre comunism. Doresc, de la această înaltă tribună, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur partidul, întregul popor, că, în îndeplinirea înaltelor răspunderi ce mi s-au încredinţat, nu voi precupeţi nimic pentru unirea eforturilor partidului şi poporului în vederea realizării cu succes a programului partidului, pentru împlinirea năzuinţelor poporului nostru de bunăstare şi fericire. (Aplauze puternice). Pornind de la făptui că intre politica internă şi externă există o strînsă unitate dialectică, am acţionat permanent pentru înfăptuirea consecventă a directivelor Congresului al X-lea şi Conferinţei Naţionale privind dezvoltarea relaţiilor internaţionale ale României, creşterea contribuţiei sate la cauza progresului social, a colaborării şi păcii in lume. Punem în mod constant la temelia politicii noastre externe dezvoltarea prieteniei şi colaborării multilaterale cu toate ţările socialiste, extinderea şi consolidarea relaţiilor cu ţările care au păşit pe calea dezvoltării economico-sociale independente, întărirea solidarităţii cu toate forţele progresiste ; acţionăm, totodată, in spiritul coexistenţei paşnice, pentru amplificarea raporturilor reciproc avantajoase cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială. Consider că la realizarea marilor răspunderi încredinţate de partid şi popor am datoria de a promova neabătut această politică şi vă asigur, dragi tovarăşi, că nu voi precupeţi nici un efort pentru a înfăptui politica externă trasată de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională ale partidului. (Vii aplauze). Ţara noastră va acţiona cu toată fermitatea in sprijinul mişcărilor de eliberare naţională, al forţelor progresiste de pretutindeni, militanii pentru a se pune capăt politicii imperialiste de forţă şi dictat, colonialismului şi neocolonialismului. Vom lupta pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a fi pe deplin stăpin pe bogăţiile lui, pe destinele sale, de a-şi făuri viaţa aşa cum o doreşte, fără nici un amestec din afară. Vom aşeza şi în viitor relaţiile României cu celelalte state pe baza principiilor deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interneŞi avantajului reciproc. Afirmarea tot mai puternică în lume a acestor principii constituie garanţia instaurării unei politici noi, de colaborare şi pace între toate naţiunile. Militinil pentru promovarea acestor principii in relaţiile dintre toate statele, poporul român i- a obţinut prieteni pe toate meridiiranele globului. Tratatele de prieţenie, declaraţiile şi comunicatele comune semnate cu zeci şi zeci de state şi în care aceste principii sunt proclamate cu putere arată consecvenţa şi hotărîrea cu care România socialista acţionează pentru statornicirea unor noi relaţii, demoratice, in viaţa internaţională. Se pune mai mult ca oricind, la ordinea zilei, problema generalizării acestor relaţii in toate domeniile. Se impun relaţii echitabile în colaborarea şi schimburile economice. Am in vedere, în primul rînd, raportul intre preţul materiilor prime şi cel al produselor industriale, accesul tuturor naţiunilor, in condiţii de deplină egalitate, atît la materii prime, cit şi la tehnologii avansate. Aceasta constituie o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a omenirii, pentru lichidarea rapidă a subdezvoltării, pentru crearea pe planeta noastră a unei lumi mai drepte şi mai bune. (Aplauze puternice) Trăim o epocă de mari transformări revoluţionare, sociale şi naţionale, de afirmare în lume a voinţei popoarelor, de promovare a unor relaţii noi între state, bazate pe deplină egalitate şi respect reciproc. Este necesar să facem totul pentru încheierea cu succes, încă in acest an, a Conferinţei general-europene, care trebuie să ducă la aşezarea raporturilor dintre statele continentului pe principii noi, să asigure o largă colaborare între toate ţările europene, să dea mai multă garanţie fiecărui popor că se va putea consacra dezvoltării sale economico-sociale, fără pericolul vreunei agresiuni sau imixtiuni din afară, înfăptuirea securităţii in Europa va constitui, fără îndoială, un eveniment de importanţă istorică nu numai pentru ţările europene, dar şi pentru întreaga omenire. De asemenea, considerăm că trebuie depuse eforturi susţinute pentru realizarea unei păci drepte şi juste în Orientul Mijlociu. Aceasta presupune retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului, din 1967. asigurarea independenţei şi integrităţii (Continuare în pag. a III-a) * TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Comitetul municipal Bucureşti al Partidului Comunist Român şi Consiliul popular al Capitalei, dind expresie sentimentelor de legitimă mîndrie patriotică, bucurie şi profundă satisfacţie ale comuniştilor, ale tuturor cetăţenilor din oraşul nostru vă adresează, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cele mai calde şi respectuoase felicitări cu prilejul alegerii dumneavoastră ca preşedinte al Republicii Socialiste România. Trăind, alături de întregul popor, momentele solemne al® acestui eveniment cu adinei semnificaţii in istoria naţiunii noastre, vă urăm din toată inima succes deplin in rodnice şi neprecupeţita activitate pe care o desfăşuraţi in fruntea porticului şi a ţârii, in slujba patriei şi poporului Unanimitatea şi entuziasmul cu care reprezentanţii poporului v-au ales in această funcţie de înaltă răspundere constituie o strălucită manifestare a adeziunii depline a tuturor fiilor patriei la politica înţeleaptă a partidului, o dovadă netăgăduită a dragostei şi ştimei cu care tot poporul vă înconjoară, pentru pilduitoarea dumneavoastră dăruire, pentru fierbintele patriotism cu care participaţi la făurirea noii istorii a României. In realizările dobîndite de poporul nostru in dezvoltarea vieţii sale materiale şi spirituale, in ridicarea necontenită a nivelului său de trai, sunt indisolubil integrate puternica dumneavoastră personalitate, energia şi clarviziunea, spiritul de înaltă responsabilitate patriotice cu care conduceţi destinele naţiunii noastre, stimulaţi şi orientaţi eforturile celor ce muncesc pentru valorificarea resurselor umane şi materiale ale ţării, în vederea accelerării ritmului de dezvoltare economică şi socială a României şi ridicării ei in rindul ţărilor dezvoltate ale lumii. Suntem pe deplin conştienţi că înaltul prestigiu internaţional dobindit de România, locul incicind mai demn şi mai stimat pe care l-am cucerit în rîndul celorlalte naţiuni, se datoresc politicii interne şi externe a partidului, cuceririlor poporului in procesul edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, excepţionalei activităţi pe care dumneavoastră, o desfăşuraţi pe plan extern in spiritul marxism-leninismului, pentru dezvoltarea relaţiilor de prietenie cu toate ţările socialiste, pentru unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, pentru pace, colaborare şi cooperare intre toate statele, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă. Dorim să vă reafirmăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, şi cu acest prilej sărbătoresc pentru întregul popor român, hotărîrea -cotor a 250 000 de comunişti -din Bucureşti, a întregii populaţii a Capitalei de a milita neabătut pentru traducerea in viaţă a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, pentru îndeplinirea angajamentului pe care ni l-am asumat de a înfăptui actualul plen cincinal cu şase luni mai devreme, intimpinind cu noi şi importante realizări, în toate domeniile de activitate, cea de a XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al XI-lea al Partidului Comunist Român, evenimente care însufleţesc in acest cu întreaga noastră naţiune. COMITETUL MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. COMITETUL EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR AL CAPITALEI Model de abnegaţie revoluţionară, de dăruire pentru cauza socialismului şi păcii Ceauşescu şi poporul Orice comunist, tinăr ori mai in virstă, simte în adâncul sufletului său puterea, trăinicia şi semnificaţia acestei legături. Pentru că, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, întâiul preşedinte al României, este, pentru noi toţi, omul, comunistul care se identifică in modul cel mai fidel şi pilduitor cu tradiţiile revoluţionare ale clasei noastre muncitoare, ale întregului nostru popor, întruchipează prin întreaga sa viaţă şi activitate un model ,de BADEA (BĂDICA) MARINESCU membru de partid cu stagiu din ilegalitate (Continuare în pag. a III-a) /------------------------------------------------------------------------------------- Istoricul act Marea Adunare Naţională, insumind şi reprezentând voinţa şi sentimentele Întregului nostru popor, l-a ales, in unanimitate, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în funcţia supremă de stat — preşedinte al Republicii Socialiste România, înaltul far a ales ,pe primul om de stat al României contemporane, pe bărbatul înzestrat cu virtuţi, cu forţă morală, cu valoare, încărcat de mari energii potenţiale, întreprinzător in faţa naturii, îndrăzneţ in faţa destinului. L-a ales pe acela care cunoaşte miezul arzător al realităţii, care aspiră către idealuri de lumină, concentrînd facultăţi umane excepţionale pentru atingerea unor ţinte măreţe : făurirea, aici, pe pămintul carpato-dunărean, a unei lumi noi. Patriotismul ordonează întreaga gîndire şi faptele celui dinţii cetăţean şi preşedinte al Republicii. El este acela care înţelege şi minuieşte legile de dezvoltare de vieţii şi societăţii pentru edificarea logică a viitorului României socialiste. Pentru omul de stat român, istoria este maestra vieţii, iar politica sa, întemeiată pe cunoaşterea profundă a istoriei, este o vie demonstraţie a raţionalităţii. Arhitectul unei uriaşe cetăţi are drept prim comandament munca, a cărei valoare materială şi morală nimeni nu o preţuieşte mai mult. El este şi un armonios constructor de punţi între popoare, salutat sub orice constelaţie, pe orice meridian, drept un inail, lucid exponent al contemporaneităţii noastre, protagonistul îndrăzneţ al voinţei de a fi mereu activ, pentru afirmarea şi triumful marii cauze de azi şi dintotdeauna a umanităţii , pacea autentică şi durabilă între popoare. ALEXANDRU BĂLĂCI LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE (Pagina a 4*a).