Jurnalul Sălajului, februarie 2003 (Anul 1, nr. 1-10)

2003-02-17 / nr. 1

2 actualitate 17 februarie 2003 Mănăstirile au mărit numărul turiștilor Numărul turiștilor care au participat la acțiunile organizate de agențiile de turism din județ a fost de 10.876, cu 4 la sută mai mare față de anul precedent. Conform analizelor Direcției Județene de Statistică, numărul mai mare de turiști față de anul 2001 a fost determinat de creșterea de două ori a numărului de turiști pentru acțiunile organizate în „zone de pelerinaj religios”. Totodată, 7 agenții de turism au organizat acțiuni turistice externe la care au participat 338 de turiști. Din numărul total al acestora, 16,9 la sută au ales Italia și 27.2 la sută au ales alte destinații europene. Durata medie a sejurului a fost de 5,2 zile, respectiv 5,5 zile. Zonele din județ care au atras cei mai mulți turiști au fost, conform statisticilor, „stațiunile balneare”, orașele și zona montană a județului. (C.D.) Cu peste 23 de naționalități, Sălajul a devenit un mozaic etnic Conform datelor ultimului recensământ al populației, în județul Sălaj trăiesc la ora actuală reprezentanți a peste 23 de etnii. Din totalul populației județului -248.407 persoane- ponderea cea mai mare o ocupă, firește, românii -176.875, urmați, în ordine, de maghiari -57.312-, și de țigani, cu 12.583 de persoane. în afară de cele trei etnii mai mari, în județul Sălaj trăiesc și 6 secui, 78 de germani, 2 sași, 8 șvabi, 25 de ucraineni, 5 sârbi, 5 turci, 1.371 de slovaci, 10 evrei, 5 ruși, 2 lipoveni, 5 bulgari, 1 ceh, 8 greci, 2 polonezi, 3 sloveni, 1 rutean, 20 de italieni, 3 chinezi și alte 43 de persoane care s-au declarat de altă etnie decât cele menționate. Aceeași diversificare există în județul Sălaj și în ceea ce privește limba maternă. Cea mai vorbită limbă este, firește, româna, urmată de limba maghiară, dar există și vorbitori de secuiască, țigănească, germană, săsească, șvabă, ucraineană, sârbă, turcă, slovacă, evreiască, rusă, bulgară, cehă, greacă, poloneză, slovacă, italiană și chineză. în județul Sălaj, același vast mozaic există și din punct de vedere confesional. Dacă marea majoritate a sălăjenilor sunt de religie ortodoxă 164.947 de persoane-, în județ există și mulți reformați, greco-catolici și romano-catolici, precum și evanghelici de confesiune augustană, evanghelici luterani si nodopresbiteranieni, unitarieni, armeni, creștini de rit vechi, baptiști, penticostali, adventiști de ziua a șaptea, creștini după evanghelie, evanghelici, musulmani și mozaici. De asemenea, în Sălaj există 2.508 persoane care s-au declarat de altă religie decât cele menționate, 246 de persoane care s-au declarat fără religie și chiar 57 de persoane care sau declarat atei. Față de recensământul din 1992, numărul ateilor sălăjeni a scăzut acum cu 14 persoane. Marius AVRAM DSP a descoperit încă un caz de SIDA Numărul persoanelor din județ infestate cu virusul HIV se ridică până în prezent la opt, dintre care cinci sunt copii. Directorul Direcției de Sănătate Publică, dr. Ligia Marincaș, a declarat că șapte dintre bolnavi au fost depistați ca fiind seropozitivi încă din a doua decadă a anului trecut, iar o altă persoană a fost declarată ca purtătoare a virusului în primele zile ale acestui an. Toate cele opt persoane se află sub supravegherea reprezentanților direcției, care le analizează periodic starea de sănătate și le asigură medicamentele necesare. Pentru evitarea oricăror probleme de natură socială, identitatea bolnavilor de SIDA este strict secretă, excepție făcând cadrele medicale și angajații DSP. Direcția nu a reușit însă până în prezent să determine modul cum aceste persoane au contactat boala. (A.L.) S.C. MAGIC COMPUTER S.R.L. 4700 Zalău, str. Crinului nr.3 Telefon/fax: 661253, 661261 e-mail: magic@fastmagic.ro - Internet service provider - Distribuitor case de marcat fiscale - Copiatoare, calculatoare, imprimante, faxuri - Service garanție, postgaranție Undă verde pentru gazul cehanilor Secretarul primăriei Cehu Silvaniei, Dan Cordea, a declarat că la sfârșitul acestei luni Ministerul Industriilor va scoate la licitație lucrările pentru introducerea gazului metan în localitate. Fiind o lucrare de interes național, toate documentațiile necesare au fost depuse încă de anul trecut, fără ca ministerul să dea încă un răspuns; în ceea ce privește eterna problemă a apei, orașul a fost inclus în proiectul de alimentare de la Gilău. Până atunci însă, cehanii riscă în orice moment să rămână fără apă pentru că fosta regie locală, actuala SC ProUrbe SA, foarte reușește să achite greu facturile la energia electrică. Din cauza pierderilor uriașe, cebanii plătesc un preț enorm la apă, peste 16.000 de lei pe metru cub. „Programele pentru rezolvarea situației în Ceha sunt foarte optimiste dar rămâne de văzut când și cum se vor materializa”, a afirmat Cordea. (C.D.) _______Jurnalul Sălajului Deficit de 500 de miliarde la Casa de Pensii Directorul Casei Județene de Pensii, Filonaș Chiș, a declarat că bugetul asigurărilor sociale a înregistrat la începutul acestui an un deficit de 500 miliarde lei ca urmare a neachitării obligațiilor financiare de către unii agenți economici din județ. Conform afirmațiilor lui Chiș, dintre marii datornici pot fi amintiți Exploatarea Minieră Sărmășag, cu 213 miliarde de lei, și IAIFO Zalău, cu 159. Pentru a recupera creanțele, conducerea instituției a demarat acțiuni de executare silită pentru bunurile aflate în proprietate și blocarea unor conturi. Singura societate care a început să vireze bani către casă este IAIFO. Filonaș Chiș a afirmat că în aceste condiții activitatea CJP este îngreunată, de cele mai multe ori existând probleme la asigurarea la timp a pensiilor și a altor obligații de ordin financiar. (AL.) Podul din Crasna riscă să cadă Podul peste râul Crasna riscă să se prăbușească în orice moment. Primarul Emeric Pop a declarat că podul a fost construit la sfârșitul anului 1940, iar de atunci nu s-au executat nici un fel de lucrări de reabilitare sau consolidare. Prin urmare, structura de rezistență s-a deteriorat grav în ultimii 10 ani, în momentul de față riscul prăbușirii fiind iminent. Pentru evitarea dezastrului autoritățile locale au interzis traversarea podului de către autovehiculele de tonaj greu, care, pentru a ajunge în Crasna sau în alte localități învecinate, trebuie să urmeze un traseu mai lung cus ,„c kilometri, prin comuna Vârșolț, întrucât nu s-au găsit resursele financiare pentru consolidare. Emeric Pop a afirmat că podul va fi reabilitat cu fonduri din programe de finanțare internă sau cu sprijinul reprezentanților Apelor Române. (A.l—) Șimleuanii nu vor degera Primarul orașului Șimleu Silvaniei, Octavian Guțu, a declarat că nu vor fi probleme cu asigurarea agentului termic necesar încălzirii locuințelor pentru persoanele care au rămas în sistemul centralizat. în ciuda temperaturilor reci de afară, stocul de combustibil va fi suficient până la ieșirea din iarnă. „Cu sprijinul Prefecturii, Consiliului Județean și a Petrom Sălaj am reușit să obținem, în custodie, cantitatea necesară de combustibil pentru toată iarna", a subliniat Guțu. Totodată, Secția de Gospodărire Comunală, cea care a preluat de la defuncta Aquaterm serviciul de furnizare a agentului termic, va continua acțiunile de depistare a furtului de agent din instalații. Astfel de acțiuni au mai fost întreprinse, cei prinși fiind nevoiți să semneze contract de furnizare de servicii. C.D. Din B-dul Mihai Viteazul, BI.C3 vis-a-vis de UTIL, tel. 0260615155 VĂ OFERĂ: • ELECTRONICE • ELECTROCASNICE • TRICICLETE • BICICLETE • TELEFOANE Zilnic între orele: Sâmbătă: 8-21 9-17 • CADOURI • JUCĂRII ■ CEASURI • OCHELARI DE SOARE