Jurnalul Sălajului, martie 2003 (Anul 1, nr. 11-31)

2003-03-03 / nr. 11

2 actualitate 3 martie 2003 Dr. Pușcaș a devenit problema Sălajului . Intenția Ministerului Sănătății și Familiei de a alipi Centrul de Cercetări și Asistență Medicală al dr. Ioan Pușcaș de Spitalul orășenesc din Șimleu Silvaniei provoacă valuri în județul Sălaj. Problema pare atât de „acută” încât dr. Pușcaș a considerat necesar să-și apere „proprietatea” cu orice preț, chiar la o emisiune de duminică a lui Adrian Păunescu, unul dintre vechii săi susținători. Specialiștii spun că n-au mai auzit de dr. Pușcaș Conform reprezentanților Ministerului Sănătății, intenția de trecere a Centrului de Cercetări și Asistență Medicală din Șimleu Silvaniei la spitalul din localitate ar fi determinată de reforma care are loc în sănătate. în acest sens, cel puțin teoretic, la nivelul județului Sălaj ar trebui reduse circa 500 de paturi, dintre care măcar o parte ar urma să fie luate din cele 180 de paturi pe care le are dr. Pușcaș la Șimleu. Un alt motiv al alipirii Centrului de la Șimleu Silvaniei de spitalul din localitate ar fi și faptul că unitatea medicală consumă fonduri importante alocate de la buget, deși activitatea de cercetare pe care a făcut-o în ultimii ani n-ar mai da, se zice, rezultatele scontate, în privința cercetării, un specialist în gastroenterologie ne-a declarat, sub rezerva anonimatului, că în ultimii ani n-a mai auzit de dr. Ioan Pușcaș și de cercetările sale și că, de altfel, el nici n-a mai fost prezent la vreun congres de specialitate și nici n-a mai apărut cu studii în revistele de profil din țară sau din străinătate, deși aparatura de care dispune la Șimleu este una deosebit de performantă. Viorel Stanca: „La Șimleu nu se mai fac cercetări” Președintele PD Sălaj, Viorel Stanca, a fost și el tranșant într-o conferință de presă susținută vineri. Stanca a declarat că din informațiile sale, la Centrul de Cercetări și Asistență Medicală de la Șimleu Silvaniei nu se mai fac cercetări și nici nu s-a mai scos vreun medicament. El a mai spus că banii, circa 10 miliarde de lei anual, au alte destinații și, în această privință, directoarea Direcției de Sănătate Publică are responsabilitatea să rezolve problema. Viorel Stanca a mai declarat că în contextul în care trebuie reduse circa o sută de paturi numai de la Spitalul Județean i se pare anormal ca Centrul de la Șimleu să rămână în continuare în structura actuală, cu 180 de paturi. Medicii anonimi acuză și ei într-o scrisoare semnată „un grup de medici și personal medical din județ” se aduc, de asemenea, grave acuzații dr. Ioan Pușcaș și Centrului pe care îl conduce. Cu rezervele cuvenite în privința veridicității lor, redăm, totuși, câteva fragmente. „Cum este posibil în momentul în care toate unitățile sanitare din județ se confruntă cu mari greutăți privind aprovizionarea cu medicamente, combustibil, hrană, aprovizionarea Centrului să se facă printr-o farmacie privată?” „Combustibilul folosit pentru încălzire în loc de CLU este motorină, care este folosită atât în deplasări cu mașina proprie, agricultură, construcții de drumuri în ferme și încălzire de locuințe private, la preț de PECO.” „Spitaul orășenesc Șimleu Silvaniei ar putea intra în caretea recordurilor, întrucât este singurul din țară din a cărui structură lipsește secția de boli interne.” „Centrul de Cercetare funcționează cu cele 180 de paturi față de numai 75 paturi de interne la Spitalul Județean, record absolut la numărul de populație deservită.” „De ce nu s-au efectuat niște controale serioase care să verifice gestionarea fondurilor la Centru, (...) de ce n-are curaj DSP să verifice structura de personal a Centrului?" etc. Primarul din Șimleu vrea și Centrul, și spitalul într-o declarație care ne-a fost acordată, primarul orașului Șimleu Silvaniei, Octavian Guțu, referindu-se la problema Centrului de Cercetări și Asistență Medicală, a spus că reforma în sănătate ar trebui s-o facă instituțiile abilitate, în funcție de criteriile lor, în opinia sa de om și de primar, a mai spus Guțu, niciuna dintre instituțiile medicale n-ar trebui desființate, pentru că Șimleul are nevoie atât de Spitalul orășenesc, cât și de Centrul de Cercetări, și pentru că „ar fi păcat să renunțăm la ce avem". Guțu a adăugat că, oricum, aplicarea reformei trebuie urgentată, mai ales pentru faptul că starea de spirit creată acum nu e favorabilă uni act medical de calitate. Consilierii județeni sunt pro Consilierii județeni, întruniți, într-o ședință ordinară, la sfârșitul săptămânii trecute, au adoptat un punct de vedere comun prin care îi solicită ministrului Sănătății și Familiei, Daniela Bartoș, să nu renunțe la Centrul de Cercetări și Asistență Medicală din Șimleu Silvaniei și să-l mențină în continuare ca instituție distinctă, așa cum a fost înființat în 1990, cu patrimoniul și cu organizarea existente la ora actuală. Șeful Centrului de la Șimleu Silvaniei, dr. Ioan Pușcaș, care este și consilier județean, a declarat în plenul Consiliului Județean că Ministerul Sănătății ar intenționa să desființeze ca structură de sine stătătoare unitatea pe care o conduce și s-o alipească la Spitalul orășenesc din localitate. Poziția consilierilor a fost determinată și de faptul că dr. Ioan Pușcaș, acum în vârstă de peste 70 de ani, a avut contribuții importante, apreciate la nivel mondial, în domeniul tratării bolilor de stomac, și a descoperit, printre altele, în anii '80, Ulcosilavanilul, un medicament utilizat pentru tratarea ulcerului. Marius AVRAM Cu bani de la Banca Mondială, Seminarii de informare în zonele miniere Sărmășag și Jibou Enterprise pic (Marea Britanie) - Biroul Regional Baia Mare, în colaborare cu Colectivul Zonal Voievozi al Agenției Naționale pentru Dezvoltarea și Implementarea Programelor de Reconstrucție a Zonelor Miniere (ANDIPRIM) a organizat în perioada 27 - 28 februarie în Sărmășag și Jibou seminarii de informare și pregătire în domeniul finanțării afacerilor. Activitățile s-au desfășurat în cadrul proiectului: „Sprijin pentru întreprinzători și managementul centrelor de afaceri". La manifestare au fost invitați, pe lângă reprezentanți ai autorităților locale și ai presei, beneficiarii potențiali ai acestui proiect: întreprinzători, reprezentanți ai unor firme și persoane care doresc să inițieze în viitor o afacere proprie. Proiectul a fost inițiat de Ministerul Industriei și Resurselor prin intermediul ANDIPRIM și este finanțat de Guvernul României, pe baza unui împrumut de la Banca Mondială. Componentă a programului de restructurare a sectorului minier din România, acest proiect se va derula, timp de 30 de luni, în zone cuprinzând regiuni miniere de pe teritoriul județelor Bihor, Bistrița Năsăud, Cluj, Maramureș, Sălaj și Suceava. Principalul scop al proiectului este crearea de noi locuri de muncă în zonele miniere aflate în reconstrucție, prin dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii și încurajarea investițiilor în aceste zone. (J-S.) Angajați de la „Salimob” și „Confecții” Jibou, instruiți din fonduri PHARE 1i tru Cu sprijinul Fundației peDezvoltare Socială și Economică (FCSE) Zalău, SC Salimob SA Zalău a câștigat un proiect cu titlul: „Calificarea angajatorilor necalificați din SC SALIMOB SA și crearea unui Centru Regional de Instruire și Calificare în domeniul prelucrării lemnului”, finanțat din fonduri PHARE 2000 - Coeziune Economică și Socială, Componenta Dezvoltarea Resurselor Umane în contextul restructurării industriale. Proiectul are ca scop sprijinirea dezvoltării resurselor umane prin bunele practici în domeniul elaborării și implementării de strategii și planuri de dezvoltare a personalului și instruire, instruire în cadrul companiilor a personalului cheie necesar în procesul de producție, pentru a dezvolta o cultură de învățare de lungă durată pentru toți angajații din cadrul întreprinderii. Implementarea proiectului va duce la atingerea următoarelor rezultate: minim 50 de angajați instruiți și calificați; pachete specifice de instruire realizate și îmbunătățite; echipa de lectori ai firmei (3 lectori) „rodați” și pregătiți să ofere programe de instruire și calificare și pentru angajații altor firme. Centru Regional de Instruire și Calificare în domeniul prelucrării lemnului funcțional. Tot cu sprijinul FCSE Zalău, a fost câștigat și proiectul „Calificarea salariaților din SC Confecții Jibou SA și crearea unui Centru de Instruire și Calificare în domeniul confecțiilor textile”, finanțat din fondul amintit mai sus. Scopul și caracteristicile proiectului sunt similare celui câștigat de Salimob, cu diferența în înființarea unui Centr Regional de Instruire Calificare în domeniul constrecțiilor textile și numărul de lectori. 4. (J.S.) Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Sălaj, organizează în data de 07.03.2003, Bursa locurilor de muncă pentru femei. Această acțiune se va desfășura în orașele Zalău, Jibou și Șimleu Silvaniei. Jurnalul Sălajului