Jurnalul Sălajului, mai 2003 (Anul 1, nr. 52-71)

2003-05-05 / nr. 52

2 actualitate 5 mai 2003 Un primar nou pentru o comună nouă Interviu cu VASILE GRAD, candidatul P.N.L. la funcția de primar al comunei Șimișna, interviu realizat cu ocazia alegerilor locale din 11 mai 2003. Reporter. Șimișna și-a redobândit statutul de comună recent, iar dumneavoastră domnule VASILE GRAD v-ati decis să candidați pentru funcția de primar din partea unui partid politic cu rezonanță in istorie, în prezent cel mai dinamic, aflat într-o evidentă ascensiune. Care ar fi explicația acestei decizii a dumneavoastră? Vasile Grad: Adevărul este că șimișnenii și-au dorit de multă vreme să aibă comuna tori Șimișna fiind una dintre cele mai mari localități din județul Sălaj, din câte știu eu. Fie și numai din acest punct de vedere, se justifică o asemenea separație, localitatea fiind multă vreme centru de comună. în fond, este opera locuitorilor comunității, administrația actuală nefăcând altceva decât să parafeze o realitate istorică. Dar bine că s-a realizat Să reținem că reînființarea comunei în sine nu rezolvă automat și problemele administrației urmând ca și de acum înainte să se demareze procesul de așezare sau reașezare a instituțiilor administrative locale. Firesc, trebuia să se procedeze conform legii, la alegerea primarului, consiliului local, pentru a se putea lucra sub autoritatea actelor normative din administrația locală. M-am decis să candidez din mai multe motive. Primul și cel mai important, credem, este acela că orice lucru nou trebuie să aibă și un început nou. La o comună nouă s-ar cade un primar nou. Un alt motiv ar fi acela că tot mai mulți locuitori din Șimișna și Hășmaș mi-au cerut acest lucru din considerente pe care ei le cunosc. Pe de altă parte, mișcarea liberală din comună, care cuprinde tot mai mulți tineri, este în continuă dezvoltare și era normal să intre în această competiție. Rep.:Sunteți conștient că nu va fi o competiție ușoară... Vasile Grad. Bineînțeles, fiecare candidat cu atuurile lui, în ce mă privește, mă bazez pe câteva destul de puternice: o bună cunoaștere a realităților comunei, condiție esențială pentru a realiza un act administrativ de calitate, o puternică susținere din partea majorității cetățenilor cu care am avut și am relații foarte bune, experiența de consilier, lipsa rutinei, sprijinul P.N.L. - ului la toate nivelurile și nu în ultimul rând capacitatea de organizare și conducere pe care cred că am demonstrat-o de-a lungul timpului și în alte activități. Și încă un atu, am lucrat într-un domeniu care are tangențe cu activitatea consiliului județean, creându-mi și aici un sistem de relații care poate fi util în timp. Rep.:Tot mai mult, inclusiv la ultimele alegeri locale, s-a sesizat o anume alergătură după funcțiile de primar sau consilier din motive de ordin financiar (indemnizațiile) sau de altă natură. Vasile Grad: Nu este cazul meu. Am tot ce-mi trebuie, se știe bine acest lucru, nu sunt nevoit să folosesc calitatea de primar, dacă voi fi ales, ca o pârghie pentru rezolvarea unor probleme de ordin personal. Dimpotrivă, sunt convins că va trebui să dau mai mult decât primesc, dar a venit vremea, zic eu, să instaurăm un real climat de ordine și disciplină în administrație, să punem capăt manifestărilor de corupție - mai mică sau mai mare - să eliminăm favoritismele, apucăturile mafiote, clientelare. Trebuie o administrație modernă și eficientă, cu oameni noi, hotărâți, fermi, care să fie nu doar în fruntea comunității, ci împreună cu ea și în folosul acesteia. A întregii comunități, nu doar în folosul neamurilor, prietenilor. Rep.: Bănuim că v-ați stabilit și o echipă de consilieri pe care să vă puteți baza în fundamentarea, elaborarea și adoptarea hotărârilor la nivel local. Vasile Grad. Bineînțeles și vreau să spun că, împreună cu alți colegi din P.N.L., cu sprijinul celor din conducerea organizației județene a P.N.L., ne-am orientat spre candidaturi care să facă cinste comunei și partidului politic pe care îl reprezentăm. Rep.: Obiective? Vasile Grad: Multe, dar mă feresc să fac tot felul de promisiuni, pentru că cei care le-au făcut până acum, au uitat de ele imediat ce au fost aleși sau numiți în diverse funcții. Oricum, în oferte mea electorală sunt cuprinse, și alegătorii le cunosc deja destul de bine. Dacă voi fi ales, fiți siguri că nu vor rămâne doar pe hârtie. Sigur, în timp, multe dintre ele având o bătaie mai lungă. Până la viitoarele alegeri, însă, doresc să așezăm structurile, instituțiile administrative necesare. Va trebui să ne mișcăm repede în acest sens și cred că vom reuși. Partidul Muíkuiai Liberal Departamentul Electoral Județean L^I Ne întoarcem la defilări și la omagii fierbinți? PSM-iștii din Sălaj supărați pe modul în care a fost sărbătorit 1 Mai Sărbătorirea zilei internaționale a muncii a creat mari discuții între politicienii din România, autorități locale și chiar populație. Un exemplu elocvent în acest sens este conducerea Organizației de Sălaj a PSM, care s-a arătat nemulțumită de faptul că Zilei de 1 Mai nu i se acordă atenția cuvenită din partea autorităților și celor care se află la guvernare. Astfel, președintele PSM Sălaj, Ioan Leitan, a declarat că în acest an ziua celor care muncesc a fost celebrată cu mai puțin fast față de alți ani când acestei sărbători i se acorda o mai mare atenție inclusiv din partea populației. Totuși, Ioan Leiten a menționat că membrii PSM nu au stat pe șagă și au trecut la organizarea unor acțiuni sportive și cultural artistice pentru marcarea pe cât posibil a celei ce a fost cândva o mare sărbătoare, chiar dacă este vorba despre perioada regimului comunist. O astfel de acțiune a fost un campionat de fotbal organizat între echipele liceelor din municipiul Zalău, și care potrivit celor spuse de Leiten a fost câștigat de către sportivii de la Grupul Școlar Voievod Gelu. Conducerea PSM a mai organizat și un simpozion intitulat „1 Mai în istorie”. La eveniment au participat membri ai PSM, simpatizanți și cadre didactice care au luat în discuție importanța zilei în care este sărbătorită munca și diferența dintre modul în care este sărbătorită acum această zi și cum a fost ea celebrată înainte de 1989. în încheierea discuțiilor, Joan Leiten a afirmat că merge pe ideea că pe viitor Ziua Internațională a muncii va beneficia de toată atenția cuvenită și de fastul cu care era sărbătorită pe vremuri. (A.L) Locatarii unui bloc de locuințe speriați de moarte de o cratiță încinsă . Locatarii blocului MV2 din municipiul Zalău au tras o sperietură zdravănă la sfârșitul săptămânii trecute din cauza unei cratițe cu mâncare care a luat foc în bucătăria lui A.N. Reprezentanții Detașamentului de Pompieri Zalău au declarat că tigaia a fost pusă pe foc de către A.N., iar după ce aceasta a adormit obosită fiind după schimbul trei, tigaia s-a încins și a luat foc provocând un fum intens care i-a alarmat pe vecini. Crezând că este vorba de un incendiu de proporții, vecinii au chemat pompierii. După ce au ajuns la fața locului, pompierii au stins focul într-un minut nefiind înregistrate pagube materiale sau victime în afară de sperietura locatarilor. Flacoanele din plastic le dau pompierilor bătăi de cap Un utilaj de curățat sticle pentru bere și flacoane din plastic aparținând firmei Perfecta Prod din Zalău a fost cuprins de flăcări în data de 30 aprilie ca urmare a unor defecțiuni la sistemul de tăiere al aparatului. Pompierii au fost anunțați de izbucnirea incendiului în jurul orei 16.30, au ajuns la fața locului în circa 5 minute, iar după aproape o oră focul a fost stins. în urma incendiului nu au fost înregistrate pagube ___________ materiale însemnate, nefiind distruse decât sticlele aflate în acel moment în interiorul utilajului. (AL) învierea a venit cu accidente de circulație . Trei accidente de circulație s-au petrecut pe șoselele Sălajului în preajma Sărbătorii de înviere. Primul a avut loc în 27 aprilie, la ora 20,00, în localitatea Valea Leșului, când V. Mirel, de 25 ani, din Zalău, conducând autoturismul Dacia proprietate personală a derapat și s-a răstunat în șanț. Din accident a rezultat vătămarea ușoară a pasagerului S. Andrei, de 22 ani, din Zalău. Următorul accident s-a petrecut tot în 27 aprilie, la ora 22,00, în municipiul Zalău, la intersecția din centru. B. Dumitra, de 38 ani, din Zalău, în timp ce conducea autoturismul proprietate personală Dacia 1310 cu nr. de înmatriculare SJ 03 BDF, a pierdut controlul volanului și a intrat în coliziune cu un stâlp de iluminat public situat pe platoul din fața Prefecturii Sălaj. în urma impactului conducătorul auto a fost grav accidentat. Al treilea accident de circulație a avut loc luni, 28 aprilie, ora 10,30, când H. Marius Ioan, de 21 ani, din localitatea Câțcău, județul Cluj, conducând autoturismul proprietate personală CJ 81 HIM pe DN 1C prin localitatea Căpâlna, Fa accidentat ușor pe C. Alin Ovidiu, de 5 ani, care, nefiind supravegheat de către părinți, s-a angajat în traversarea străzii prin foc nemarcat și fără să se asigure. (M. A.) Jurnalul Sălajului Deschiderea oficială a sezonului turistic pe litoral Debutul lunii mai înseamnă și deschiderea oficială a sezonului turistic pe litoral, moment marcat la Constanța, prin prezența , joi, a ministrului turismului, Dan Matei Aghaton. Acesta a precizat că deschiderea sezonului turistic 2003 stă sub semnul modernizării infrastructurii turistice, și a prezentat cu această ocazie o situație a investițiilor efectuate până în prezent de minister în modernizarea structurilor de cazare turistică de pe litoral. Volumul acestora se cifrează la 50 milioane de dolari, a declarat ministrul turismului, pentru Rompres. Din suma menționată, 20 milioane de dolari reprezintă valoarea investițiilor efectuate în stațiunea Mamaia, unde se află în construcție un Aqua Parc (investiție în valoare de 4 milioane de dolari), sunt modernizate Hotelurile Riviera și Victoria și sunt construite puncte de agrement nautic la Lacul Siutghiol și la Marea Neagră. Vizita la mare a ministrului a cuprins, pe lângă hotelurile din stațiunea Mamaia, și Hotelul Europa, aparținând Societății Ana Hotel, Hotelul Astoria, ambele din stațiunea Eforie Nord, Hotelul Balada, inclusiv complexul de piscine al acestuia, din Saturn, iar în stațiunea Jupiter, Hotelul Tismana. Sursele oficiale ale Ministerului Turismului precizează că arca șapte mii de turiști își petrec începutul lunii mai pe litoral, din care 3.500 au sosit prin programul social al Ministerului Turismului “1 Mai la mare”.