Jurnalul Sălajului, iunie 2003 (Anul 1, nr. 72-92)

2003-06-02 / nr. 72

2 actualitate 2 iunie 2003 Sărbătoare la Zalău Prima promoție de absolvenți ai Universității de Vest „Vasile Goldiș” și-a luat zborul ■ în Sala „Avram Iancu” a Primăriei a avut loc, vineri, cursul festiv a primei promoții de absolvenți a Universității de Vest „Vasile Goldiș” Zalău. La festivitate au fost prezenți prefectul Tiberiu Marc, viceprimarul Radu Căpîlnașiu, directorul Universității, Ioan Ardelean, profesori universitari, studenți și părinți. Sala s-a dovedit neîncăpătoare pentru marea de oameni care au venit pentru a-i sărbători pe cei 80 de absolvenți de la secțiile: științe politice, marketing și jurnalistică-limbă engleză. Profesori și studenți emoționați Adresându-se studenților de anul IV, profesoara Zoe Crihan i-a îndemnat să aspire mereu la modul de viață pe care l-au inițiat prin studiul universitar și să nu lase nici o zi să treacă fără să o dedice lecturii și spiritului. Prezent la festivitate, prodecanul Facultății de Jurnalistică-limbă engleză, Ioan Cioban, a afirmat că trăiește un moment aparte pentru că aici, după patru ani de încercări, cutezanță, muncă și foarte multă încredere în oameni, absolvă prima generație de studenți a Universității de Vest „Vasile Goldiș” Zalău. Ioan Cioban a mai adăugat că studenții sunt niște învingători pentru că au avut încredere în propriile forțe și în cei care i-au îndrumat în opinia prodecanului, studenții absolvenți sunt cei care vor construi o nouă societate bazată pe dialog și comunicare care să mijlocească o integrare mai ușoară în Europa. Oficialitățile locale recunosc truda studenților Prefectul Tiberiu Mare s-a arătat optimist față de viitorul profesional al studenților, spunând că speră ca experiența și cunoștințele pe care leau dobândit vor fi spre binele societății. Viceprimarul Radu Căpîlnașiu a declarat că beneficiile de a exista învățământ superior în Zalău sunt imense. Viceprimarul a felicitat profesorii universității pentru această primă promoție de absolvenți și a înmânat placheta omagială „Mihai Viteazul” lui Iancu Mihai, cel mai vârstnic dintre studenți. Atmosferă caldă și festivă în Sala „Avram Iancu” Profesorul Ioan Leluțan a înmânat diplomele de merit tuturor absolvenților în aplauzele celor prezenți. Cei veniți să-i felicite pe absolvenți - părinți, rude, colegi de muncă și de facultate- au împărțit buchete de flori sărbătoriților. Absolvenții au ciocnit câte un pahar de șampanie în cinstea evenimentului. Impresii de la eveniment Ioan Ardelean: .A fost o manifestare de suflet cu o încărcătură emoțională dusă la paroxism. Lumea n-a încăput în sală. Holurile au fost pline. Este cert că orașul a fost alături de noi prin această prezență numeroasă. Mulțumim vouă, cei de la Jurnalul Sălajului, pentru că au fost alături de noi încă de la început. Vă considerăm un jurnal al universității zălăuane. Fiți alături de noi în continuare în urmărirea scopurilor comune, de a dezvolta și perpetua învățământul academic sălăjean!” Răzvan Curta, student marketing: „Sunt foarte emoționat. Emoții așa mari n-am avut nici la terminarea clasei a Xll-a. Cred că facultatea ar merita să aibă mult mai mulți absolvenți decât 80, câți am fost anul acesta.” Gabriela Rus Lupșe, jurnalistică-limbă engleză: „Suntem foarte bucuroși că am reușit să terminăm cu bine cei patru ani, începuți cu pași de melc. Pe parcursul acestor ani am încercat din răsputeri să dăm dovadă că și în orașul Zalău se poate studia la o facultate și că se poate la fel de bine să se obțină rezultate bune, însă, adevăratele rezultate și realizări se vor vedea după examenele de licență." Zoe Crihan: ,A fost o festivitate emoționantă, cu un plus aparte dat de faptul că această primă promoție și-a asumat un gen de pionerat, atât în ceea ce privește mediul universitar la Zalău, cât și în ceea ce privește atmosfera care să-i stimuleze pe studenți. De aceea, a fost foarte important gradul lor de determinare, voința și relația apropiată cu profesorii care i-au sprijinit îndeaproape, în ceea ce privește Facultatea de Științe Politice, unde am predat, am întâlnit o echipă foarte serioasă, cu oameni chiar de vârstă matură, care au muncit foarte mult până la absolvire. Le urez tuturor mult succes!" Tia SÎRCA Facilități acordate pentru angajarea persoanelor cu handicap Legea 75/2002, privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă cuprinde o paletă largă de măsuri de stimulare a încadrării unor categorii de persoane defavorizate. Astfel, după cum se arată într-un comunicat de presă al AJOFM Sălaj, stimularea încadrării persoanelor cu handicap este realizată prin subvenținarea locurilor de muncă după cum urmează: ■ angajatorii care au sub 100 angajați și care încadrează în muncă pe durată nedeterminată persoane cu handicap, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din această categorie, o sumă egală cu un salariu minim dort pe țară, cu obligația menținerii raporturilor de muncă cel puțin 2 ani; ■ angajatorii care încadrează în muncă absolvenți din rândul persoanelor cu handicap primesc pe o perioadă de 18 luni pentru fiecare absolvent o sumă lunară reprezentând 1,5 salarii minime brute pe țară cu obligația menținerii raporturilor de muncă cel puțin 3 ani. Dorind să faciliteze contactul direct dintre persoanele cu handicap și angajatori, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă organizează Bursa Locurilor de Muncă pentru persoane cu handicap, acțiune care se va desfășura vineri, 6 iunie 2003, începând cu ora 9 la sediul AJOFM Sălaj din str. T. Vladimirescu bloc P 40. Jurnalul Sălajului Măsuri de îmbunătățire a calității laptelui în scopul garantării siguranței alimentare și pentru apărarea sănătății publice referitor la condițiile de funcționare a fermelor de animale producătoare de lapte și condițiile de recoltare, depozitare și transport a laptelui crud de la ferme la centrele de colectare și untățile de prelucrare, Direcția Sanitară Veterinară a dispus următoarele măsuri: ■ Catagrafia tuturor fermelor de animale producătoare de alpte și a centrelor de colectare a laptelui; ■ Verificarea asigurării condițiilor de cazare, furaje, igiena mulsului, igiena personalului, filtrarea, răcirea și depozitarea laptelui până la livrare, autorizarea sanitară veterinară numai a fermelor care îndeplinesc condițiile sanitare veterinare și luarea măsurilor ce se impun în cazul neasigurării acestora. ■ Verificarea modului în care se efectuează transportul laptelui de la producători la centrele de colectare și unitățile de procesare; ■ Supravegherea calității laptelui prin examene de laborator; ■ Verificarea condițiilor de funcționare a centrelor de colectare a laptelui, autorizarea sanitară veterinară numai a celor care îndeplinesc condițiile sanitare veterinare și luarea măsurilor ce se impun în cazul neasigurării acestora; ■ Desfășurarea permanentă a unei campanii de informare a producătorilor și procesatorilor privind aplicarea măsurilor care să garanteze obținerea laptelui și produselor lactate cu o calitate igienică corespunzătoare. ■ Verificarea respectării prevederilor HG 48/2003 referitoare la întocmirea programelor de restructurare și modernizare la fermele producătoare de lapte și centrele de colectare a laptelui în colaborare cu asociațiile profesionale de profil astfel încât la data integrării României în UE acestea să poată livra unităților de procesare lapte materie primă la parametrii de calitate prevăzuți de legislația în vigoare și reactualizarea periodică a acestor programe. Dr. Chindriș Vasile La Zalău se învață aloc-ul voluntariatului Centrul de Voluntariat Zalău a organizat, joi, o masă rotundă care a avut ca temă tradiția voluntariatului în societatea românească. Pe lângă reprezentanții Centrului și ai societății civile -ziariști, reprezentanți ai cultelor, Eileen Burke - voluntar în Corpul Păcii, sociologul Adela Lucăcel și Helen Șipoș, coordonatorul Centrului Antidrog „Provita" Zalău, la întâlnire a participat și prefectul Tiberiu Marc, care a fost de părere că ar fi benevenită o prevedere conform căreia cel puțin candidații la admiterea în instituțiile de învățământ superior cu profil medical să fie evaluați și în funcție de experiența lor de voluntari în domeniul respectiv. Concluzia majorității participanților, împărtășită și de șeful Centrului de Voluntariat Zalău, Alin Prunean, a fost că actualmente nu se prea poate vorbi de activism civic în România, că voluntariatul de la noi se află în stadiul de pionerat și că percepția asupra lui este distorsionată de faptul că aproape totul se gândește în funcție de beneficiile imediate. De asemenea, conform unei alte concluzii a dezbaterilor, este necesară o mai bună clarificare a conceptului de voluntariat, fapt care, probabil, ar duce și la o mai puternică dezvoltare a lui. (J. S.)