Jurnalul Sălajului, iunie 2003 (Anul 1, nr. 72-92)

2003-06-11 / nr. 79

Mereu la dispoziția ta! ■ Direcția Agricolă poate ajuta la accesarea de fonduri Sapard ■ Jurnal de șofer: Agentul Pop iartă dar nu va uita pagina 2 ■ Interviu cu academician Maya Simionescu pagina 3 ■ îi batem sau nu îi batem pe norvegieni? pagina 4 ■ Colegiul Național „Silvania” - un nou an la înălțime pagina 5 ■ Alunecările de teren fac ravagii la Dersida pagina 8 Starea vremii Posibil furtună cu descărcări electrice Min. 17 ° C Max. 30 ° C In Jac, cu păcatele lui Costel de la „Big Brother” în satul lui Costel, Jac, părerile sunt împărțite. Ba că „bine a făcut c-o mărs acolo, ca să câștige niște bani, că-i băiat bun și ne-a ajuta și pe noi", ba că „el nu trebuia să ia parte la lucrurile acelea, că nu-l lasă Scriptura și legile bisericii baptiste”. Costel a devenit în satul lui principalul subiect de discuție, și pentru faptul că apare la televizor, dar și pentru faptul că a fost exclus din biserica baptistă. Pe drumul presărat de gropi care vine de la Zalău, Carmen, care este noră în lac, explică că el a fost exclus de la baptiști, dar nu știe prea bine de ce, pentru că ea e de religie ortodoxă. ,Zice lumea că a suduit, și că de aia l-a dat afară, că așa e la ei”. E reținută și mă privește cu suspiciune, dar nici n-ar vrea să spună prea multe, nici nu se poate abține să tacă. Vorbește despre cele două „abeceuri” pe care Costel le are în lac, despre celelate din Brebi, despre alea din Baia Mare și despre faptul că cele câteva angajate ale lui Costel „abia așteaptă ca el să se întoarcă acasă, ca să le mai dea niște bani”.... Pagina 3 Curs valutar USD EURO gr. aur 32.627 38.221 377.054 uii? (Da 7M ) Informăm cititorii noștri că se pot abona la Jurnalul Săhttului prin toate oficiile poștale, factori poștali, agenții RODIPET, DAMCO, MNT PRESS, precum și la sediul redacției. Reamintim că prețul unui abonament pe o lună este lei. O revistă sălăjeană la Târgul Internațional de Carte de la București - CAIETE SILVANE - în perioada 21-25 mai revista ORIGINI. CAIETE SILVANE a participat la cea de-a unsprezecea ediție a Târgului Internațional de Carte BOOKAREST. Invitata de onoare din acest an a fost Spania, împreună cu ea au participat și alte țări hispanice din America. Prezența străină a fost completată de diverse alte edituri europene. Revista ORIGINI a fost expusă, la fel ca și anul trecut, la standul Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER) în care este membră, precum și la standul Editurii Herald al cărui director este un prieten al redacției. Cele două standuri au o situare strategică, la primul și respectiv ultimul etaj al Teatrului Național în care se desfășoară târgul. Și în acest an revista s-a bucurat de o bună primire, persoanele care au vizitat standul și au cumpărat-o exprimându-și aprecierea pentru conținutul și prezentarea ei (vânzarea a atins aproape două milioane de lei). Mai mulți oameni de cultură importanți, printre care reprezentanți ai Institutului de Etnografie și Folclor, ai Muzeului Literaturii Române, ai Institutului de Studii Sud-Est Europene sau ai Centrului de Antropologie al Academiei Române, s-au arătat interesați să colaboreze la viitoarele numere. Redactorul-șef al revistei a fost invitat de către dl. Marius Cristian Runcea, specialist în sociologia religiei și redactor al postului bucureștean Fun Radio, la o emisiune dedicată studiilor culturale, cu precădere celor reflectate în revista ORIGINI și celor care constituie domeniul de cercetare al lui Liviu Bordaș. Emisiunea a avut loc miercuri, 28 mai, între orele 10 și 11, în cadrul acesteia revista s-a bucurat de o largă prezentare. Ea a fost de asemenea distribuită celor șapte librării din centrul Bucureștiului care îi asigură difuzarea; în restul țării revista este difuzată prin rețeaua librăriilor Humanitas și prin sistemul de distribuire al editurii Dacia, în contextul unei regretabile lipse de interes local atât pentru cartea și periodicele de calitate, cât și pentru propagarea lor dincolo de limitele județului, revista ORIGINI. CAIETE SILVANE se bucură că a putut reprezenta și în acest an Zalaul la cea mai prestigioasă reuniune a cărții și culturii românești. Biroul de presă al C.C.V.T.C.R editorial De două ori câte patru. Ciudățenii. Normalități. Zalău Mă uit pe stradă, așa, din când în când, atunci când îmi mai ridic capul din pământ la mulțimea de mașini noi, tipuri, merlanuri, decapotabile și altele pe măsură, la forfota de mașini de pe centru, la viteza tâmpită cu care circulă (prea) mulți șoferi. Nu în jur stângist și nici nu admir priveliștea. Mă minunez de cel puțin două lucruri: că există români care au bani și că mândreturile astea de mașini circulă mai mult prin gropi, decât pe astfelt normal. Aud pe câte o terasă, când am timp să stau liniștit la o bere, că Zalaul ar fi ajuns al treilea cel mai scump oraș din România, la terenuri, case și apartamente. O fi sau nu o fi așa exact așa, e cert că din banii de nuntă nu îmi mai pot lua nici măcar un sfert de garsonieră, prin Dumbrava. Evident, am fost fraier că nu am cumpărat atunci când aveam ce să cumpăr. Oricum, nu în jur stângist și nici nu mă încrunt prea tare. Mă minunez de cel puțin două lucruri: există români care au bani și că scumpeturile astea de terenuri, apartamente și case se află în România, și nu pe Coasta de Azur. Mai am ceva amid prin „cultură" și mai scriu de ei, din când în când. Unul dintre ei, cu care nu mai sunt amic, are tupeul să-mi trimită materiale despre ceva, fără a-mi trimite și acel ceva. După care se plânge, pudic, că presa locală nu bagă în seamă acel mare ceva. Nu în jur de dreapta și nici nu mă enervez. Mă minunez de cel puțin două lucruri: există români duși cu pluta și că românii ăștia duși cu pluta vor să scoată Zalaul din buclă. Mai am ceva amid și mari patroni. Evident, nu în jur de dreapta și nici nu mă extaziez. Mă minunez de cel puțin două lucruri: că totuși există patroni cărora le poate merge bine și că, totuși, una dintre „crimele" făcute de unii din presă este că i-a învățat pe patroni cu prețuri la publicitate foarte mici. Asta este realitatea. Mă rog, nu acuz pe nimeni, constat o situațiune. Oricum, Zalaul merge mai departe, cu sau fără ceea ce scriu, cu sau fără efectele guvernării, după unii catastrofele, după alții pozitive, fără aia, fără cealaltă.... P.S.: Merită redată o poantă reală de zile mari relatată de un medic într-o zi în care, printre altele, iară i-a trimis pe pacienți să-și cumpere medicamente, medicul era supărat foc prin cabinet. A ținut să-l liniștească o doamnă mai în vârstă, de la țară: „Nu fiți supărat domnu’ doctor. Pentru toate astea de vină sunt americanii!" Doctorul a început să râdă sănătos. Femeia a ținut iară să-l ogoiască: „Stați liniștit domnu' doctor, că iarr-am votat nici cu aiștea, nici cu ceilalalți. Io am votat cu fadim!”... Daniel SĂUCA