Jurnalul Sălajului, iulie 2003 (Anul 1, nr. 93-115)

2003-07-22 / nr. 108

Mereu la dispoziția ta! ■ Crasna are probleme din cauze de Vârșolț ■ Școlile vor fi „puricate” de DSP Pagina 2 ■ Starea județului: comuna Chieșd ■ Cheltuieli sociale mai mari în 2004 ■ Pictorul Augustin Milaș din Ciumăma Pagina 3 ■ Programul Zileior Zalăului Pagina 4 ■ Minerul Sărmășag la doctor Pagina 5 ■ IAIFO, între probleme majore și speranța unei privatizări reușite Pagina 6 ■ „Cap în cap” de vacanta Pagina 8 STAREA VREMII Cer senin Min. 16°C Max. 31 °C Soare și cer senin de Zilele Zalăului Expoziții culturale, ședință festivă a Cenaclului „Silvania” Târgul Meșterilor Populari, lansarea a noi numere din revistele „Silvania” și „Alma Mater Porolissensis”, ședința festivă a Consiliului Local, spectacole de folclor și muzică ușoară, premierea olimpicilor și a cluburilor sportive, întreceri sportive, focuri de artificii... Pagina a 9 perechi de gemeni sălăjeni cer să fie în aceeași clasa de liceu în județul Sălaj, 9 gemeni care au absolvit clasa a VIII-a solicită Inspectoratului Școlar ca, în conformitate cu prevederile legale, să fie repartizați în aceleași clase de liceu în care vor învăța frații lor, în funcție de mediile obținute la examenul de capacitate și în funcție de profilurile pentru care au optat, gemenii au fost repartizați în licee diferite, dar în baza cererilor formulate către Inspectoratul Școlar și în baza normelor juridice ei au dreptul să-și continue studiile liceale în aceeași instituție de învățământ și în aceeași clasă, împreună cu frații lor. Cererile celor 9 perechi de gemeni sunt analizate de conducerea Inspectoratului, care va trebui, astfel, să suplimenteze numărul de locuri din câteva clase de liceu. De Ziua energeticianului și a Sfântului Ilie. Un bărbat din Criștelec s-a sudat cu moartea Sâmbătă, în ajun de Ziua Sfântului Ilie și a energeticianului, în comuna Măieriște, localitatea Criștelec, a avut loc un tragic accident, în urma căruia un bărbat și-a pierdut viața după ce s-a electrocutat. Conform polițiștilor sălăjeni, M.D., de 48 de ani, executa niște lucrări de sudură la locuința sa, când, din cauza unor defecțiuni la aparat, el s-a electrocutat, fără să mai poată fi salvat de familie. Medicii n-au avut altceva de făcut decât să constate decesul, iar polițiștii spun că în cauză nu sunt suspiciuni de omor. 7 sancțiuni pentru ofițerii de stare civilă Direcția juridică și de administrație locală din cadrul Consiliului Județean Sălaj a aplicat, în prima jumătate a anului în curs, 7 sancțiuni cu avertismente ofițerilor de stare civilă din județ, pentru o serie de deficiențe constatate în activitatea lor: în cadrul celor 35 de acțiuni de îndrumare și control desfășurate în ceea ce privește actele de stare civilă, lucrătorii Direcției juridice au constatat 239 de erori materiale, 15 cazuri în care codurile numerice personale au fost atribuite greșit, și 7 cazuri de decese înregistrate după termenul prevăzut de lege. Tot în primele 6 luni ale anului în curs, la Direcția juridică și de administrație locală au fost operate 12.000 de mențiuni de stare civilă. în aceeași perioadă, Direcția juridică a reprezentat în instanță Consiliul Județean la 67 de termene ale celor 37 de procese, la fel cum a reprezentat primăriile sălăjene la 99 de termene, pentru 46 de dosare. (M. A.) CURS VALUTAR USD EURO gr. aur tv= iáin ©niiiagoaiă mwM& SUCURSALA JUDEȚEANĂ SĂUU » • Reprezentare în județ: 7 unități operative (Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei, Șimleu Silvaniei, Sărmășag, Hida și Crasna). • Peste 12.000 de carduri și 12 ATM-uri NONSTOP la dispozitia clienților: 7 ATM-uri în Zalău, 2 ATM-uri în Jibou, 1 ATM în Cehu Silvaniei, 1 ATM în Șimleu Silvaniei și 1 ATM în Sărmășag. • Cel mai mare număr de clienți și conturi. Peste 30.000 clienți și peste 65.000 conturi în lei și valută. • Cota de piață la nivelul județului este de cca. 59%. Deci lider de necontestat pe piața bancară Banca Comercială Română „BANCA DE CARE AVEȚI NEVOIE!” ffi editorial imunitatea ortodoxă faptul că Biserica, ortodoxă se înțelege, se menține pe primul loc un „topol” încrederii populației în instituțiile scumpei noastre patrii, cu siguranță sa umplut și a umele de bucurie pe înaltă ierarhie de sutană cu toată popiunea Nu cred că aceleași rezultate ar ieși dacă sar pune întrebări de genul .Aveți încredere în preoți?”. Abia aștept ca institutele de sondare să realizeze și asemenea chestionări, firește nu numai pentru preoți, cât și pentru alte categorii de oameni ai muncii. Oricum, subiectul încrederii aproape totale a populației în Biserică este und extrem de delicat, nu puține fiind cazurile când preoții „atinși” de presă (nu bine, nu cumva să scrii ceva de rău despre preoți, că ești terminat) au avut nesimțirea, pur și simplu, să „anatemizeze” ziaristul și publicația „în culpă” în timpul slujbei, în timp ce alți popi C demascați” ca purtători de vite și mertariuri fabricate în România) au hat bâta pentru a domoG avântul nenorociților de gazetari Delicat și pentru că preoțimea se crede oarecum imună” la tot ceea ce ar veni, ca și critică, împotriva ei, bazânduse pe încrederea plebei încredere care nu trebuie neapărat să fie consemnată în sondaje, cât și pe puterea ce ar fi dată de calitatea de purtători ai cuvântului Id Dumnezeu. Și apoi, nu se simt bine nici cei care mai câștigă un leuț în preajma deruhii, evident de mânură cu apărătorii cu Kalashkovd a „tradiției străbune” turde. Aceste rânduri nu se nășteau pe acest ton dacă Biserica Ortodoxă (ce deține majoritatea aproape absolută și în urma recensământului din martie 2002) nu ar fi rămas aceeași instituție încremenită și atemporală (în sensul neimplicării în problemele acute ale prezentului), susținătoare a unui „tradiționalism” desuet și prăfuit Chiar dacă tocmai acest „tradiționalism” este considerat ca „seva” existenței Biserică. Dar, cea mai de „încredere” instituție din România sa dovedit a fi ,promotoare” a unor valori antidemocratice,dintre care interzicerea homosexualității și nedeconspirarea preoților turnători la Secu’. La care se pot adăuga numeroase „ieșiri” antieuropene și anti-americane, de parcă te găseai în fața unor Victimi deghizați. Pe urmă, să nu uităm că preoți (chiar dacă mulți se plâng de salariu) și personalul auxiliar (cantori șa.) sunt plătiți de la bugetul de stat, adică din taxele / impozitele populației, fără a pune la socoteală, bineînțeles, „contribuțiile” credincioșilor (și care, și acestea sunt considerate, nu de puține ori, ca insuficiente). Astfel, cred că biserica este o adevărată instituție a statului, ce, măcar în mod formal, ar trebui și ea să se „alinieze” drumului ferm și neabătut spre zările capitalismului protestant și a spațiului dominat de catolici și evrei. Se va întâmpla vreodată așa ceva? Este, adică, Biserica Ortodoxă, reperea instituție a României în care populația are cea mai mare încredere, capabilă să fie ,motorul” schimbării fundamentale a țării, de la vlădică până la opincă? în ideea mai veche, și aeci destul de adevărată, că și moemenirea” ortodoxiei române a condus la „staționarea” țării sub papucul comunismului ortodox. Ei bine, la întrebarea de mai sus nu cred că pot da un răspuns pozitiv nici măcar cei mai fervenți apărători ai politicii BOR Sa văzut că încrederea în clasa politică sa prăbușit Atunci, cine va construi sau va reconstrui România? Dacă am face din nou apel la încredere”, primul răspuns ar fi Biserica și Armata. Dar... Rămâne de văzut Sper că ,Imunitatea ortodoxă” va găsi antidot și pentru indiferență, neimpăcare și bătut toaca unor vremuri care, așa sare prin unele cărți, au apus. Daniel SĂUCA