Jurnalul Sălajului, octombrie 2003 (Anul 1, nr. 159-181)

2003-10-01 / nr. 159

2 actualitate 1 octombrie 2003 In Sălaj. Numărul cadrelor didactice necalificate a scăzut de 5 ori Șeful Inspectoratului Școlar Sălaj, Ioan Drida, a declarat, ieri, că, într-o proporție covârșitoare, cadrele didactice care activează în învățământul din județ sunt calificate, și că numai câteva au doar liceul, în anul școlar care abia a început, în întreg județul activează numai 15 cadre didactice necalificate, de aproape 5 ori mai puține decât în anul școlar precedent, când în școlile sălăjene existau 73 de astfel de cadre. Ioan Drida s-a declarat mulțumit de faptul că în învățământ vin tot mai mulți tineri, dar și-a arătat și îngrijorarea pentru faptul că 35 de profesori au solicitat deja concedii de studii, alți 36 au cerut concedii pentru diferite alte probleme, iar 10 cadre didactice, dintre care o bună parte cu experiență, au decis să renunțe la învățământ. Șeful Inspectoratului Școlar Sălaj a mai spus că în aceste zile va fi încheiată și acțiunea de inventariere a posturilor rămase libere și de ocupare a lor, iar alte acțiuni derulate tot în această perioadă, dintre care unele în colaborare cu Prefectura, vizează unitățile școlare reabilitate prin fonduri ale Băncii Mondiale, programele școlare, modul de distribuire a produselor lactate și a celor de panificație, dotarea cu utilități, mobilier, combustibil etc, precum și înființarea unor noi centre de excelență, pentru copiii cu performanțe ridicate. De asemenea, Ioan Drida a declarat că pregătește și o serie de colaborări cu câteva universități, pe de o parte pentru formarea și perfecționarea cadrelor didactice, iar pe de altă parte, pentru centrele de excelență din județ. Marius AVRAM Deputații au adoptat pe articole ordonanța privind exercitarea profesiei de avocat Deputații au adoptat luni, pe articole, Ordonanța de urgență a Guvernului privind completarea Legii pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat In cadrul dezbaterilor, cel mai disputat amendament a fost cel conform căruia, la propunerea Comisiei Juridice, era eliminată interdicția din ordonanță prin care avocații parlamentari nu aveau voie să pledeze la instanțele inferioare, respectiv judecătorii și tribunale, acceptându-se doar interdicția pentru pledarea la curțile de apel. Amendamentul a fost susținut de deputatul UDMR Tamás Sándor, care a apreciat că actul normativ nu este „de urgență“, întrucât mai există la Senat încă trei proiecte de lege care încearcă să reglementeze situația avocaților parlamentari Un alt susținător al acestui amendament a fost deputatul PRM Tudor Marcu. Pe de altă parte, ministrul pentru Relația cu Parlamentul, Acsinte Gaspar, a propus plenului adoptarea textului Guvernului, invocând în principal faptul că un avocat care lucrează toată săptămâna la Parlament și în zilele de vineri în circumscripțiile electorale nu are timp pentru procese. Deputatul democrat Emil Boc s-a arătat, la rândul său, de acord cu textul Guvernului, pentru că, în opinia sa, un avocat și-a asumat o anumită responsabilitate atunci când a devenit parlamentar, acest act normativ având în același timp menirea de a îmbunătăți imaginea legislativului. în final, acest punct al proiectului de lege a rămas în forma propusă de Guvern, respectiv avocaților care sunt și parlamentari li se interzice să pledeze în cauzele care se judecă de către judecătorii sau tribunale și nici nu pot acorda asistență juridică la parchetele de pe lângă instanțe. De asemenea, avocatul parlamentar nu poate acorda asistență juridică învinuiților sau inculpaților și nici nu poate asista în instanțe în cauzele penale privind: infracțiunile de corupție, infracțiunile asimilate celor de corupție, infracțiunile în legătură directă cu infracțiunile de corupție, infracțiunile împotriva intereselor financiare ale Comunităților Europene pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, infracțiunile privind combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, traficul de persoane, spălarea banilor, infracțiunile contra siguranței statului, infracțiunile care împiedică înfăptuirea justiției, infracțiunile contra păcii și omenirii. Conform actului normativ, avocatul parlamentar nu poate să pledeze în cauzele civile sau comerciale împotriva statului, autorităților sau instituțiilor publice, companiilor naționale oi societăților naționale, în care acestea sunt părți. De asemenea, nu poate să pledeze în procese intentate statului român, în fața instanțelor internaționale. Aceste prevederi nu se aplică în cauzele în care avocatul este parte în proces sau acordă asistență or reprezentare soțului sau rudelor până la gradul IV inclusiv. Proiectul de lege urmează să primească votul final într-o ședință ulterioară de plen. D.G.A.D.P. Zalău ADMINISTRAȚIA PIEȚII CENTRALE anunță organizarea licitației publice în data de 16 octombrie 2003 ora 10:00 la sediul administrativ al pieții centrale pentru închirierea unei tarabe (nr. 10 lângă muzeu) și a unor mese în sectorul industrial din piața centrală. Prețul de pornire al licitației pentru tarabă este de 1.857.000 lei, garanția de participare la licitație este de 2.000.000 lei iar taxa de participare la licitație este de 200.000 lei. Prețul de pornire al licitației pentru o masă este de 750.000 lei, garanția de participare este de 750.000 lei și taxa de participare este de 50.000 lei. Informații suplimentare se pot obține la Administrația Pieții Centrale sau la numărul de telefon: 616337 1.000 de cai bolnavi de SIDA . Directorul Direcției Sanitar-Veterinare, dr. Ionel Ciunt, a declarat că din cei aproximativ 11.000 de cai existenți în județ, circa 1.000 suferă de anemie infecțioasă, o boală care în termen popular mai este numită și „SIDA cailor". Toți caii bolnavi de anemie ar urma să fie sacrificați întrucât reprezintă un real pericol pentru celelalte animale care pot contacta boala printr-o simplă mușcătură de muscă. Ionel Ciunt a precizat că deocamdată nu se știe cu exactitate dacă și când vor fi sacrificate animalele, lucrurile urmând să fie sacrificate după ce Ministerului Agriculturii îi va fi înaintată situația cu toate animalele bolnave. Pe de alta parte, Ciunt a arătat că boala nu este transmisibilă la om și nu reprezintă un pericol. (A.L) Jurnalul Sălajului ^ ^Tșafir Multe firme continuă să angajeze personal fără forme de muncă legale Achiziționarea de către Silcotub Zalău a firmei Tubinox București Așa DA După ce a migrat din PNȚCD în PRM, via PSD, Pruteanu se consideră un statornic în politică Senatorul independent George Pruteanu, recent demisionat din PSD și înscris în PRM, a respins luni, în plen, acuzațiile care i-au fost aduse privind traseismul politic. George Pruteanu a spus că din PNȚCD a fost exclus în 1998 pentru că s-a opus înființării universității de stat în limba maghiară și pentru că a susținut predarea exclusivă a geografiei și istoriei în limba română, adăugând că a demisionat din PSD și s-a împotrivit Constituției revizuite pentru că nu a fost de acord cu utilizarea în administrația publică și în justiție a limbii maghiare. „Sunt un statornic în politică pentru că țin la statutul de inamovibilitate a limbii române în situații oficiale“, a spus George Pruteanu, afirmând că pentru PSD va fi un adversar „corect, incapabil de ură sau de lovituri incorecte". George Pruteanu s-a arătat nedumerit de faptul că cetățean român care trăiește în România ar putea să nu cunoască limba română. în replică, senatorul UDMR György Frunda a afirmat că i se pare mai grav furtul unei motociclete sau al unui borcan cu zacuscă decât necunoașterea limbii oficiale, pe care o poți învăța la orice o vârstă. Legat de traseismul politic al senatorului Pruteanu, Frunda a spus anecdotic: „Lordul John la anunțul radiofonic potrivit căruia șoferii sunt avertizați că un nebun conduce pe contrasens a replicat: Care domnul că sunt unii și continuă să mai vină?“. în replică, Pruteanu l-a acuzat pe Frunda că a deviat de la subiectul discuției inamovibilitatea limbii române. „Eu nu sunt singur și am de partea mea un partid care reprezintă aproape o treime din această țară“, a mai spus George Pruteanu, referindu-se la bancul lui Frunda. Comunicat Direcția de Sănătate Publică , anunță în cadrul Programului Național de Imunizări în perioada 29 septembrie - 03 octombrie 2003 se va desfășura campania de revaccinare difterotetanica (DT) și antirujeolică (AR) a elevilor din clasa 1 an școlar 2003-2004. Vaccinarea va fi efectuată de către medicii școlari în mediul urban și medicii de familie în mediul rural. Se estimează că există un număr de 3050 elevi eligibili la revaccinare. Ca urmare a campaniilor multianuale de vaccinare în județul Sălaj nu s-au înregistrat în ultimi 30 ani cazuri de difterie, în ultimii 10 ani cazuri de tetanos la populația vaccinată, iar rujeola în ultimii 3 ani. Rugăm părinții și cadrele didactice să sprijine acțiunea de revaccinare pentru a menține un status imunitar ridicat în populație. Reacțiile postvaccinale minore: durere și roșeață la locul injectării, subfebrilități care pot apare ocazional și durează 1-2 zile nu constituie un motiv pentru a lipsi copii de beneficiile incontestabile și dovedite ale vaccinării. Direcția de Sănătate Publică Sălaj ZALAN ( ttr. Pontam, nr. <). Tel Fax: mndo - 611227; Mobil: 0722 - 522030; 0711-512030; 07M-707007 e-mail: tpz@xnrt.ro K întreaga gamă : tipărituri, mai puțin cele cu regim special, afișe A3 și A4 color, sonete alb negru și color, albume, calendare, cărți, broșuri, reviste, etichete alb-negru și color, dosare, notesuri, fluturași, etc. și nu în ultimul rând copieri și listări laser color format A4. sK%13i 0 1> APELURI TELEFONICE INTERNAȚIONALE Zece destinații cu doar 10 cenți/minute: Germania, Italia, Franța, SUA, Marea Britanie, Austria, Olanda, Canada, Elveția, Spania. ASTRAL TELECOM http://www.card.ro/voice ZALĂU 9 'Tarifele nu includ TVA. $Ha59>S - DUBIBIAtCpiE of 113424 - IFAX