Jurnalul Sălajului, ianuarie 2004 (Anul 2, nr. 220-239)

2004-01-05 / nr. 220

Aplicarea TVA, începând cu 1 ianuarie 2004 Mereu la dispoziția ta! Puneti-ne 1 pe perete, nu la zid pagina 3 Un miliard pentru sportul din Zalău pagina 4 Programe TV pagina 5 Deputatul Bara ar cam vrea încă un mandat O' Premiile Jurnalul Sălajului pentru anul 2003 Strâns unite în jurul unui pahar de pălincă, șampanie, vin etc. după gust, membrii redacției Jurnalul Sălajului, după consultarea colecției ziarului, și nu numai, au găsit de cuviință să acorde următoarele premii pentru anul 2003, premii care nu vor consta în nimic altceva decât menționarea în ziar. Hai, poate o să trimitem și oarece diplome, dar importantă, credem, este menționarea în paginile cotidianului nostru. Specialiștii știu de ce. Nota bene: orice reclamații nu vor fi luate în considerare. Pentru că premiile Jurnalul Sălajului reprezintă un punct de vedere, al membrilor redacției. ■ Cea mai bună relație cu presa - Tiberiu Marc, prefectul județului Sălaj ■ Cel mai bun purtător de cuvânt al unei instituții publice - Cristian Curta, Prefectura Sălaj ■ Evenimentul de presă (scandalul) al anului - Demiterea șefului și a adjunctului șefului Inspectoratului Județean de Poliție Sălaj ■ Cel mai slab, inexistent etc. parlamentar - N-avem cum să greșim, Valentin Păduroiu ■ Evenimentele economice ale anului 2003 - Demararea investițiilor la fabrica de cord metalic Michelin și la parcul industrial din Jibou, cumpărarea Tubinox București de către SC Silcotub SA Zalău ■ Cel mai important eveniment la nivel național care va influența direct județul Sălaj - Semnarea la București a contractului pentru realizarea autostrăzii Borș - Brașov ■ Cea mai activă organizație nonguvernamentală - Centrul de Voluntariat Zalău ■ Echipele sportive ale anului - FC Armătura Zalău și CSS Elcond Remat Zalău ■ Antrenorul anului - Gheorghe Tadici ■ Sportivul anului - Gheorghe Gușet ■ Evenimentul cultural al anului - Sălajul la Budapesta, în organizarea Centrului Creației Populare și Consiliului Județean N-am putut acorda multe premii (actul de corupție al anului, cel mai slab purtător de cuvânt, cea mai bună firmă etc), dintr-o cauză sau alta. Așteptăm oricum opiniile dvs. Vă mulțumim! Jurnalul Sălajului pagina 6 STAREA VREMII Cel parțial noroi Min. - 20 ° C Max. - 6 ° C ) IMM ®(9111IB)(IMA mmM) SUCURSALA JUDEȚEANĂ SĂLAJ 7 • Reprezentare în județ: 6 unități operative (Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei, Șimleu Silvaniei, Sărmășag și Crasna). • Peste 15.000 de carduri și 14 ATM-uri NON STOP la dispoziția clienților: 8 ATM-uri în Zalău, 2 ATM-uri în Jibou, 2 ATM în Cehu Silvaniei, 1 ATM în Șimleu Silvaniei și 1 ATM în Sărmășag. • Cel mai mare număr de clienți și conturi. Peste 34.000 clienți și peste 65.000 conturi în lei și valută. • Cota de piață la nivelul județului este de cca. 59%. Deci lider de necontestat pe piața bancară Banca Comercială Română „ "Banca de care aveți nevoie! " CURS VALUTAR Ajunul Bobotezei, 5 ianuarie Este ziua de post premergătoare Bobotezei. Potrivit tradiției Bisericii, în această zi sunt excluse din alimentație lactatele și brânzeturile, ouăle și carnea. Alimentele obișnuite de post în această zi sunt grâul fiert, îndulcit cu miere și amestecat cu miez de nucă, plăcintele umplute cu varză sau cu ceapă, prunele fierte. Acest post este ținut pentru a fi pregătiți și curățiți dinaintea gustării Agheasmei Mari, care se pregătește în ziua de Bobotează, când se sfințesc și se reînnoiesc apele (apa este sfințită printr-o ierurgie săvârșită de slujitorii Bisericii). Noua impozitare a veniturilor Veniturile lunare de până la 2.400.000 lei vor fi impozitate pentru anul fiscal 2004 cu 18 la sută, potrivit Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1848/2003 privind stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor din salarii și pensii. Veniturile lunare situate peste acest prag, dar nu mai mari de 5.800.000 lei vor fi impozitate cu 432.000 lei plus 23 la sută din ceea ce depășește suma de 2.400.000 lei, cele cuprinse între 5.800.000 lei și 9.300.000 lei vor fi impozitate cu 1.214.000 lei plus 28 la sută din ceea ce depășește 5.800.000 lei, iar cele între 9.300.000 lei și 13.000. 000 lei cu 2.194.000 lei plus 34 la sută din ceea ce depășește 9.300.000 lei. Peste 13.000. 000 lei venituri câștigate lunar, impozitul va fi de 3.452.000 lei la care se adaugă 40 la sută pentru ceea ce depășește 13.000.000 lei. Deducerea personală de bază este de 2.000.000 lei lunar, iar suma fixă neimpozabilă lunară pentru veniturile din pensii este de 8.000.000 lei lunar. Potrivit prevederilor Codului fiscal aprobat prin Legea nr.571/2003, pentru anul fiscal 2004 baremul lunar pentru calculul plăților anticipate cu titlu de impozit se va stabili prin ordin al ministrului finanțelor publice. Normele anuale de venit pentru anul 2004 vor fi stabilite și aprobate de către direcțiile generale ale finanțelor publice județene, respectiv a municipiului București. Bilete de odihnă din 5 ianuarie 2004 Directorul executiv al Casei Județene de Pensii Sălaj, Filonaș Chiș, a anunțat că acțiunea de înscriere și distribuire a biletelor de odihnă și tratatament pentru pensionarii din județ va începe în data de 5 ianuarie 2004, pentru semestrul I al anului viitor. Pentru prima serie, urmând ca pentru cea de-a doua acțiunea să aibă loc din a doua săptămână a lunii ianuarie. Salarii mai mari în învățământ Ministrul Educației, Cercetării și Tineretului, Alexandru Athanasiu, și liderii Federațiilor Sindicale din învățământ au semnat, în cadrul unei conferințe de presă, contractul colectiv de muncă la nivel de ramură pe anul 2003-2004. Alexandru Athanasiu a anunțat, în context, că până la sfârșitul lunii martie se va înainta Guvernului un act normativ prin care se va majora fondul de salarii al cadrelor didactice cu cinci la sută, separat de cele două indexări de șase la sută, ce se vor aplica din lunile ianuarie și iulie, nedumerirea zilei Tot așa de optimiști sunt sălăjenii ca și românii? editorial „Hai la petarde, bombe, rachete avem”, uria ca un element un tuciuriu la intrarea în celebra piață agroalimentară a Zalăului. Cine știe, probabil dacă se scotoceau mai bine prin jeleuri dealerii mioritici de petarde găseau și ceva rachete sol-aer, împachetate frumos cu fundiță sau niște grenade artizanale cu lansator de AG. Ei a bubuit Sălajul și Zalaul de sărbători, de până și câinii au început să se învârtă în jurul cozii de enervare, după ce mulți dintre ei au rupt lanțuri sau garduri de atâta amar de bubuituri. Am avut și eu câteva zile „libere”, și mi leam petrecut cu o minunată simfonie de bubuituri, de urlete demente și de manifestări specifice râului, ramului. Fiind încă tânăr, poate că nu ar trebui să fiu atât de „gingaș”, iar dacă tot vreau liniște, să mă duc la munte, unde sigur se aude doar simfonia iernii... Scuze, am devenit patetic...Ce mai încolo, încoace, la câți puștani am văzut pe străzile Zalăului cu petarde sau cum Dumnezeu ser fi numit, nu chiar le-aș interzice, ai-aș pune pe respectivii să le aprindă sub balconul părinților, așa, din minut în minut Că altfel, știți povestea, petarde și artificii sunt peste tot în lume, iar după cum am văzut la teren, prin nu știu ce țară din Asia sa murit engros din cauza asta, în timp ce o fabrică de artificii din China a explodat cu totul, și cu câțiva morți. Asta e. Se pare că omul nu neapărat din specia Homo romania (scuze, nu așa s-ar scrie corect în latină) - nu poate trăi fără petarde, artificii și rachete. Poate să scadă PIB-ul, salariile, să nu aibă ce să pună nimic pe masă etc - dacă de „sărbători” nu se uită ca locul la artificii sau nu i se întorc mațele cu 180 de grade după „explozia” unei petarde, noi în regulă. Desigur, nu mă pot pune cu lumea. Ar fi culmea. Dar pot, cu „riscurile” de rigoare, să scriu câteva opinii. Și să mă gândesc cu nostalgie la vremurile când exprimarea, în masă, a bucuriei se va face în limitele unei decențe asumate civic...Nu vă aprindeți ca o petardă, știu, Anul Nou, bucurie colectivă, aburii alcoolului, muzică ș.a., „ce mai vrei și tu acum?!”... La Mulți Ani!... Daniel SĂUCA Pocnind din bici pe lângă petarde