Kamikaze, iulie-decembrie 2017 (Anul 8, nr. 27-52)

2017-07-05 / nr. 27

EDITORIAL KAMIKAZE Impotenții apărători ai DNA-ului „Orice bou e ferm convins“, zicea bunicul, ceea ce ne face pe mulți dintre noi boi mari, în anumite momente ale vieții. Pe mine, cel puțin, sigur. Am fost ferm convins de câteva lucruri pe care le-am spus, la un moment dat, pentru ca ulterior convingerea nu doar să slăbească, ci chiar să se transforme într-o convingere asupra opusului acelor lucruri. Nu știu dacă e bine sau rău să ni se întâmple asta tuturor și nu despre asta vreau să vorbesc aici. Am apărut în pagina asta doar ca să îmi contrazic o convingere pe care o pomeneam chiar în rândurile acestei reviste, acum nu foarte mulți ani. Mai direct, eram convins că neutralitatea în presă este bună. E drept, și acum e un principiu corect, per total. Jurnaliștii chiar trebuie să fie neutri, în sensul de echidistanți. Dar nu neapărat și-n sensul de obiectivi. Pentru că în România ultimilor ani mie mi se pare că se luptă două forțe: forțele răului și forțele neutrului. Iar bătălia este îngrijorător de inegală. La rău nu se poate răspunde cu obiectivitate și neutralitate. Se poate răspunde doar cu brutalitate. Fie că vorbim despre brutalitatea cuvântului și a adevărului, fie chiar de una fizică, unei forțe de o anumită intensitate poți să-i răspunzi, ca să-i ții piept, doar cu o forță contrară de intensitate cel puțin egală. Știu, adevărul și morala nu sunt mecanică, dar Newton s-a dovedit totuși a fi un bou destul de echilibrat, de-a lungul timpului, în rândurile presei nemizere, autointitulate quality, există o bolnăvicioasă obsesie pentru neutralitate. Iar această obsesie se desfășoară în timp ce Răul nu este neutru câtuși de puțin, ci la fel de rău și de nociv ca de obicei. Și da, prin „Rău”, vom înțelege, în absența unui inamic mai ușor de identificat, PSD-ul și toate formele lui de reprezentare, inclusiv acelea din presă. Și da, e evident că PSD-ul vrea s-o schimbe pe Kovesi de la DNA și e destul de evident (ca și-n cazul Grindeanu) că nu incompetența Codruței este cauza. Cum reacționează neutrii de serviciu la această nouă tentativă de revenire în epoca de aur a lipsei de justiție, adică în perioada Năstase? Păi, sunt foarte neutri, asta în primul rând. Zic: „da, dom’le, și DNA-ul mai face greșeli“. Sau: „e un principiu corect, Ministrul Justiției are acest drept“. Sau: „Ei, lăsați că și Kovesi a plagiat“. Sau... Mă rog, cred că ați înțeles ideea. Oamenii zic chestii de bun-simț, la prima vedere, și întrucâtva „profi“. Doar că am așa, o senzație, că nu este deloc momentul propice pentru bun-simț și neutralitate, când forțele răului sunt cu cuțitele pe masă, încolțite și rămase fără nimic de pierdut. Ce să zic, dintre toți directorii și directorașii, secretarii de stat și ministreii, președinții și adjuncții, din tot aparatul ăsta de stat bolnav de corupție și puțin de incompetență la toate nivelurile, neutrii au avut revelația că taman Kovesi, care de bine de rău reprezintă totuși Binele (ca inamic al Răului, așa cum a fost el definit mai sus), trebuie supusă unei investigații la sânge. Răi, nu! Vă rog eu, fără neutralitate când vine vorba de PSD versus Justiție! Nu, nu o idolatrizez pe Kovesi. Nu, nu cred că DNA-ul poate exista doar cu ea în frunte. Dar știu foarte bine ce pot ceilalți, atâta tot. Știu foarte bine cine ar putea fi pus la DNA în timpul unei guvernări asigurate de o majoritate solidă a penalilor. Și nu e cazul să fim neutri. Dar deloc. E cazul să răspundem la palme pe obraz complet necreștinesc și strigător la cel de partizan, cu pumni în nas. Altfel vom muri neutri, pentru că moartea speranței este, în cele mai multe cazuri, echivalentă cu dispariția fizică. ANDREI MAN JOG Valer Dorneanu: „Pușcăriile sunt neconstituționale. Trebuie desființate, au făcut destul râu României!" „Deținem informații că CEDO va amenda România pentru că este ultima țară din lume unde mai există pușcării." Domnul Atsushi Marius Bortea Silviu Brizu [Chicago] Alexandru Căutiș Răzvan Cucui Dragoș Mușat Cătălin Prisacariu facebook.com/revista.kmkz twitter.com/revkmkz youtube.com/revistakamikaze NicoIaeR.Dărămuș Gabriel Drogeanu Alexandru Duțu - Bărbosu Daniel Goace Alexandru Hâncu Andrei Manțog Radu Moisescu Alina Moscalu Daniel Smeada [brand manager] Adrian-NicoIaeSpîrchez Mircea Toma Marian Turosu Alexandru Vărzaru Concept grafic: Octavian Cociș DTP: Florin Paraschiv Silvana Diaconescu Marketing: Theodora Stoica theodora.stoica@kamikazeonline.ro Distribuție, abonamente: Alexandru Fileu distributie@kamikazeonline.ro alexandru.filcu@kamikazeonline.ro Adresa: strada Profesor Ion Bogdan Nr. 27, sectorl,București redactia@kamikazeonline.ro Corecturi: Adrian Crețu Ilustrație: Aurel Midea Publicațieauditată peperioada iulie2009 —martie 2010