Kelet Magyarország, 2021. május (78. évfolyam, 100-123. szám)

2021-05-05 / 102. szám

Cangás és a gyalog Mondják, valaha lovas nem­zet voltunk, nem csoda, ha ma is szívesen pattanunk a nyeregbe, legalábbis a kerék­párunk nyergébe. A biciklizés maga a szabadság, kerekez­ve szabadon bámészkodha­tunk, miközben könnyedén tovasuhanunk a lágy leve­gőben. Mindamellett maga a csoda, hiszen váltig azon vi­tatkoznak a tudósok, vajon a drótszamár miért nem dől el. És akkor a legfontosabbat, hogy mennyivel gyorsabb az apostolok lovánál, még nem is említettük. Vannak, akik annyira ös­­­szenőttek már a járgányuk­kal, hogy soha le se szállná­nak róla. A sétálóutcában vagy a kerékpároscsíkkal jelöletlen zebrákon se. Én pedig mindig összerezzenek, ha egy tudattalan irányvál­tásom után a hátam mögül váratlanul elhúz - szinte a fülem mellett - egy ámok­­futó bicajos. Mi van, ha ké­sőn reagál? Aligha őszinte a mosolya, akinek az ülepébe ring a bringa. Bizonyára sok száguldó kerés nem is tudja, hogy az általa okozott bal­esetért anyagi felelősséggel tartozik, ami gyakran több százezer forintra is rúghat. Persze hol elégtétel annak a bünt­, akit révült pillanatá­ban hátulról kerékbe törnek? MATYASOVSZKI JÓZSEF Kelet-kvíz Bajorhegy egy a településhez tar­tozó külterület, mely a község központjától számítva nagyjából 3 kilométer távolságra található. Me­lyik ez a lakóhely? a) Szakoly b) Barabás c) Pátroha d) Lónya A helyes megfejtést lapunk mai számában találják! KELET 2021. MÁJUS 5., SZERDA „A két kerék legyen veletek!” Gőzerővel beindult a kerékpáros szezon, vigyázzunk egymásra! NYÍREGYHÁZA: A tavasz bekö­­szöntével a bringások is ki­rajzanak, hiszen sokan talán egész télen arra a lehetőségre vártak, hogy ismét tekerhes­senek. A kerékpározásnak számos előnye van, csak hogy a legfontosabbat, az egészség megőrzésének egyik módját említsük. Viszont azt sem szabad elfelejteni, ahhoz, hogy balesetmentesen hódol­hasson ki-ki ennek a szenve­délyének, a szabályokat is be kell tartani. Fontos lépések Pataki Mihály, a BringaSziget tulajdonosa azt tanácsolja, mindenki nagyon alaposan vizsgálja át a biciklijét. - Csak olyan kerékpárral induljunk útnak, amelyik ki­fogástalan műszaki állapot­ban van - tette hozzá rögtön. - Ellenőrizzük a világítást, a keréknyomást. Ha egész télen állt a bicikli, és most vesszük elő, biztos, hogy pumpálni kell. Ha valaki ezt elmulaszt­ja, főhet a feje a kettős defekt miatt. A fényvisszaverőket, a csengőket is ellenőrizzük le, de a legfontosabb a fékek ál­lapota. Ha bármilyen gondot tapasztalunk, nem érdemes otthon nekilátni a bütykölés­­nek. A mai kerékpárok zöme olyan műszaki megoldások­kal rendelkezik, amelyeket csak szakszervizben lehet megfelelően javítani. Ha va­laki nekikezd egy hidraulikus fékrendszert otthon a sufni­ban megbarkácsolni, szinte borítékolható, hogy csak ron­tani fog az állapotán. Ha egy családban több kerékpár is akad, érdemes mindegyiket alaposan átvizsgálni. Ha pe­dig már útra keltünk, akkor a biztonsági felszereléseket is használjuk, különösen a sisa­kot! Hatalmas emelkedés A BringaSziget tulajdonosa elmondta, amelyik üzlet ve­zetője időben ismerte fel a változást, az most nagyon jól járhat a vevőivel együtt.­­ Hatalmas érdeklődés volt tapasztalható a kerékpáros pi­acon a járvány első hullámá­nak kezdetén. Ez nem csupán a mi országunkra, az egész vi­lágra értendő. Egy év alatt 70 százalékkal növekedett meg a kereslet a kerékpárok iránt. Aki ezt időben felismerte, an­nál most is kapható sokféle bringa, aki pedig nem, annak most kong a boltja az üres­ségtől. Ugyanis nem csupán az új kerékpárok, hanem az alkatrészek iránt is megnőtt a kereslet. Egyre többen ke­resnek fel minket Budapest­ről és a Dunántúlról, mert ott több üzletben is kifogytak a készletekből. Ezen a piacon előrelátóan kell gondolkodni. Az az alkatrészrendelés, amit tegnap küldtem el, jövő au­gusztusban fog megérkezni hozzám. A Shimano példá­ul 400 napra tudja vállalni a megrendeléseket. Az üzletág felszálló ágban van, szeren­csére még bírjuk a lépést a vá­sárlói igényekkel. Pataki Mihály érdeklődé­sünkre elmondta, a már ha­gyományos Bringa Pikniket az idén is megtartják, a ren­dezvényt június 12-ére ter­vezik. A felkészülés fontossága Kazai Bélát, a Zöld Kerék Ala­pítvány vezetőjét stílszerűen bringázás közben értük utol. - Pályabejáráson vagyunk - tudtuk meg tőle. - A Móricz Zsigmond Kulturális Egyesü­let csatlakozott a Közösségek Hete rendezvénysorozathoz, mi pedig az egyesülethez. Május 15-én lesz a Küllők és emlékhelyek elnevezésű kö­zös programunk, ennek az út­vonalát ellenőrizzük. A mos­tani hét végére is tervezünk egy tekerést, aki szeretne csatlakozni, a zoldkero.hu ol­dalon jelentkezhet. A munka közbeni pihenőidőben az ala­pítvány vezetője készséggel megosztotta jó tanácsait is.­­ Az egyik legfontosabb, hogy készüljünk fel fizikáli­san és lelkileg is a kerékpáros szezonra. Aki régóta nem ült nyeregben, az először kisebb távokat tegyen meg, hiszen az izomzatnak újra hozzá kell szokni a terheléshez. Miután mindenki átnézte a biciklijét, hogy műszakilag alkalmas-e a használatra, otthon az ud­varon vagy egy közeli kisebb utcában gyakoroljuk az elin­dulást és a megállásokat. Ha baráti társasággal vagy csalá­di körben szeretnénk együtt tekerni, a csoportos megállást is be kell gyakorolni. Ha útra kelünk, akkor ajánlott a sisak, kisebbeknek a térdvédő is. Senkinek nem kívánom, hogy bukjon a biciklivel, de ha megtörténik, sokkal nagyobb lehet a baj, ha nincsenek raj­tunk védőeszközök. Öltöz­zünk rétegesen, hiszen nem tudhatjuk, menet közben milyen lesz az időjárás. Fel­tétlenül legyen nálunk fény­visszaverő mellény. Vigyünk magunkkal a kerékpár sze­reléséhez szükséges szerszá­mokat, nem árt egy tartalék belső sem. A kerékpárostáska hasznos holmi. Legyen benne élelmiszer, folyadék, esőka­bát, mentődoboz fertőtlení­tőszerrel, gézzel, sebtapas­­­szal - hangzott a felsorolás. Kazai Béla elmondta, na­gyon fontos a közlekedési szabályok betartása és betart­­tatása. Különösen a gyerekek figyelmét kell felhívni erre. - Ha mindez megvan, akkor az útra mindenképpen vi­gyük magunkkal a jókedvün­ket, a kitartásunkat és a minél nagyobb csapatunkat, hiszen közösségben esik igazán jól a bringázás - fűzte hozzá. JG Csak kifogástalan műszaki állapotú kerékpárral kel­jünk útra PATAKI MIHÁLY Fontos, hogy vigyázzunk egymásra biciklizés közben is FOTÓ: DODÓ FERENC Gyermeknap: kívánj valamit, s mi teljesítjük NYÍREGYHÁZA. Minden évben van egy olyan nap, amely csak a gyerekekről szól: ez május utolsó vasárnapja, a nemzetközi gyermeknap. A Kelet-Magyarország és a szon.hu szerkesztősége sem szeretne kimaradni az ünnep­lésből: várjuk a megyénkben élő gyerekek kívánságait, hogy öt szerencsésnek igazán feled­hetetlenné tegyük az idei gye­reknapot! Olyan élményekhez kapcsolódó kívánságokat vá­runk, amelyek nem azért kü­lönlegesek, mert sok pénzbe kerülnek, hanem azért, mert segítség nélkül nehéz lenne ezeket megvalósítani. Szíve­sen közreműködünk abban, hogy egy napra tűzoltó legyél, beülhess egy rendőrautóba, vagy személyesen megismer­kedj egy megyebeli ismert emberrel, sportolóval. Ha va­laki lovagolni szeretne, netán repülőre szeretne ülni, azt is megpróbáljuk megszervezni, de talán még egy mozdonyve­zetést is meg tudunk oldani. Csupán azt kérjük, hogy vedd figyelembe a kérésednél: jár­ványhelyzet van. km Szeretnének örömet szerezni a gyerekeknek illusztráció: mw Információ Engedjétek szabadon a fantáziátokat, és írjatok nekünk levelet május 19-ig a kelet@kelet.hu e-mail-címre vagy a 4400 Nyíregyháza, Dózsa György, u. 4-6. sz. postacímre, „Gyermeknapi kí­­vánságözön” jeligére. Az öt legjobb, legérdekesebb kívánsá­got még gyermeknap előtt teljesítjük. Könnyebb feladatokra számítottak A matematika szakos tanárok az érettségi alatt nem léphettek az iskola területére. nyíregyháza: A matematika­érettségi a diákok egy részé­nek csupán játék a számok­kal, egy jelentős hányadnak viszont inkább drukk és fe­szültség.­­ A szabályok értelmében a matematika szakos tanárok a feladatlapokat nem láthatták és az iskolába se jöhettek be kedden - mondta lapunk ér­deklődésére Babicz Gyöngyi, a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium igazgatója. - A mi iskolánk­ban az A épületben 117 diák írhatta meg a középszintű matematika írásbeli érettségit 12 teremben. Minden tanuló meg is jelent reggel. A B és a C épületben 8 teremben 71 di­ákot vártunk az emelt szintű dolgozat megírására, amire mindössze egy diák nem jött el. Az igazgató elmondta, a járványügyi előírásokat szi­gorúan betartották, és nap­közben egyetlen rendkívüli esemény sem történt.­­ A délelőtt folyamán több terembe is benéztem. Az telje­sen megnyugtatott, hogy min­denki dolgozott, egy olyan diák sem volt, aki feladta volna, ezért úgy érzem, nem voltak nagyon nehezek a fel­adatok. Az igazi nagy „roham” szerdán lesz nálunk, hiszen a legtöbben a történelmet szok­ták választani emelt szinten - tette hozzá Babicz Gyöngyi. Felemás értékelések Az iskola udvarán pár perccel dél előtt kérdeztük Szaniszló Pétert, miként sikerült a vizs­ga. - Kicsit azért könnyebbre számítottam, de nagyon re­mélem, a kettes minimum összejön. Ha az meglesz, vagy annál talán még valamivel jobb, akkor már nem leszek elégedetlen, mert most nem szeretnék továbbtanulni. Egy nagyobb társaság egy logaritmusos feladatot bon­colgatott, amivel szinte va­lamennyiüknek meggyűlt a baja, de mindannyian ugyan­arra a végeredményre jutot­tak, ezért meg is könnyebbül­tek. - Nekem egyáltalán nem mindegy, milyen eredményt érek el, mert az Óbudai Egye­temre készülök mérnök-in­formatikai szakra - mondta Kenyeres Gergő. - Fizikából írok majd emelt szintet, ezért ez a feladatsor nem okozott igazán nagy kihívást. Amikor először végignéztem, érez­tem, túl sok problémám nem lesz vele. Komótosan haladva jóval idő előtt készen voltam, így a példa ellenőrzése sem maradt el. Mindössze a loga­ritmusos feladat okozott csak egy kis fejtörést. JG Volt miről beszélni a matematikaérettségi után fotó: Dobó Ferenc