Literatură și artă română, 1907 (Anul 11)

Discursurile generalului Q.Aanu 1871—1906 Adunate şi colecţionate de B. Mangăru, pentru a serula cunoaşterea istoriei moderne a României. Bucureşti 1906, un mare volum în 8° de XXXI şi 1183 de pagini. După publicarea culegerilor de cuvântări rostite în parlamentul ţării, ale lui V. Conta, B. Boerescu, A. Lahovary, T. Maiorescu şi Take Ionescu, a apărut, către sfârşitul anului trecut, un puternic volum care cuprinde cuvântările generalului George Manu, ministru de războiu sub guvernul de faţă. Volumul redă cele mai multe din cuvântările bărbatului de stat care a fost unul din cei mai harnici luptători pentru propăşirea României, fie în guvern, fie în opoziţie. Din toate se desface, ca o singură notă, statornică şi neschimbată, convingerea adâncă şi nestrămutată a generalului Manu în principiile partidului conservator, de care s a ţinut în lunga lui carieră politică şi care este formulată în următoarele cuvinte, în discursul său din 25 ianuarie 1889 (p. 258 a volumului): „Eu nu pot primi să fiu privit ca un dezertor al partidului, in care am lucrat în tot timpul carierei mele politice; nu pot primi de asemenea, să fiu sprijinit, fiind la guvern, de o coaliţiune. Eu am venit la guvern trimis de partidul liberal-conservator şi voi rămânea la guvern pe cât timp voi avea sprijinul acestui partid, de care nu mă pot despărţi“. Generalul Manu însă nu înţelege, prin partid conservator vechiul partid boeresc. „Aceste lucruri, spune el, sunt trecute, nu mai sunt astăzi la ordinea zilei. Noi întrebuinţăm cuvântul de conservator, pentru a desemna prin el un partid democratic din această ţară, un partid liberal, amic al progresului şi care doreşte să dea ţării o organizare în raport cu secolul în care trăim“ (p. 43). Aiurea adaogă generalul Manu că el „întrebuințază cuvântul de conservator ca etichetă pentru a-l deosebi de partidul ce poartă eticheta de liberal , dar nicăeri mai mult ca la noi aceste cuvinte de cond i . «