Lumea, mai-decembrie 1920 (Anul 3, nr. 469-653)

1920-05-15 / nr. 469

Grădina si Sala Cinema „MODERN“ 3 Astăzi Inmatinimi si seara pentru prima oară In !&?• COPILA RUSINEI Superbii dramă in 5 acte CU CELEBRA ȘI FRUMOASA ARTISTA CEREȚI RENUMITA PUDRA La Reine de Jeunesse invisibilă și aderentă, garantat nevătămătoare se vinde pretutindeni. DEPOZIT GENERAL : = Parfumeria „VEMERA“ = Iași Str. Ștefan cel Mare 18 DIANA KARENNE STAȚI PE LOCI Cu începere de Luni 10 Mai vestita grădină la „Pavilion“ str. Păcurari, cu renumitele sale vinuri, trece sub administrația dlui Niță Dumitrescu cunoscut onor. publicului ieșan. D-sa nu va cruța nimic pentru a servi publicul cu mâncărurile și băuturile cele mai fine și alese. Grădina este cu totul renovată, cu terasă, balcon, pavilion, copaci, brazi, flori etc. In caz de ploae, saloane și camere separate stau la dispoziția publicului. In fiecare seară o orchestră clasică va cânta până la ora 1 noaptea. Grădina este situată in partea cea mai înaltă a orașului. Cu sumă Administrația VÂND vin vechi excelent circa 500 de la recolta 1918 preț convenabil. A se adresa la Agenția de Publicitate I. Brănișteanu str. Mârzescu 17 sub K. I MMI! cumios Fanaeggtise SOCIETATE ANONIMA C, Negri 45.București. Str. Mircea-Vodă 39 no. Plante Medicinale Droghe medicinale Acid clorhydric „ sulfuric „ azotic „ acetic (esență de oțet) „ acetyio-salicilic Calc. carbonic Ichtiol Camfora Naphtalina Esențe p. limonăzî EMOBILIZAT »JUHI IMIÉI specialist ma moș boale de femei — SAȘI— Lăpușneanu Pentru localitate căută urgent ucenici și lucrânoi în branșă de împletituri ,ie mlaje, papură și pas. Edițiuni foarte avantajoase. NKOD.M Lăpușneanu 28. Se caută cameră mob latâ hptmpiare de centru, sau de ’sitate. A se adresa la A- d. Publicitate I. Braniștea str. Mârzescu 17. , Diozitul de Vinuri Rachiuri de fructe EN GROS j dim ioroiviol Frumos, str. Cuza-Vodă * l (vis-a-vis de gară) pâ Onor, clientele, cu arc I în depozit specialități de vinue noi și vechi precum t rachiuri de fructe pentru Paști, și ețuri foarte avantajoase. TABLOU 4 al Grigorescu.de vânzare , se adresa la Agenția de ?iilitate I. Brănișteanu Str.ârzeacu 17.__________ Spalberger După o practică de 23 ani, In Sr ci ’e din străinătate și din țară ,st asistent de cinică. Specialist în boale de ferm., medie maternă și în noul tratament î băi de lumină, eficace pentru următoarele boli : FUcti:ratismus, Ischias, Chită, Diabet, Astma, Nefrită, Bronchi.?., evralgiile, Artritele, Gespaigie, Anemie, Obesitate, Tuta "alelă Arterioscutroză și Syphilis Scrofatoză. Atestatele persoanelor marcante jiudecate stau la dispoziția clienților. Consultările de la 9-1 și 3-8 PRATTICANT DE BIROU de scriere frumoasă, se surut. A se adresa la Agerț> •ladă Publicitate !. Brănici- str.. Mârzescu 17, Sre de Bălțătești Floare de Sulf. Pucioasă p. băi Vaselina med. americ. și Indigenă Oricini med. extra-fleur Ulei de vaselina medicinal ai flav. Vată hydrophila Săpunuri medicinale «iritabile Bergher. NU UMBLAȚI UN ÎNTUNERIC Dacă vreți să aflați vești precise despre rudele voastre din Smeria ?. Dacă vreți să primiți colete cu îmbrăcăminte și alimente, cu transport garantat. Dacă doriți să știți precis cum se poate pleca spre AMERICA, și care este drumul mai bun și mai eftin, pentru a ajunge acolo. Dacă doriți să știți ce acte oficiale vă trebuesc, pentru a putea intra in AMERICA! Traduceri de acte și scrisori. Dacă vreți sa primiți bani din nerica în mod sigur, prin bănci americane> • Dacă doriți a vă pana în legătură cu oice caSnă mare <$« export americană! Ttașați-va Biroului de nformații American din str. Lăpușneanu No. 23 intre orele 2-7 p. m. sau în str. Chica-Voca No. 53 între orele 6-9 p. m. și 122 unde puteți afla toate aceste lămuriri. CAMERE de închiriat, lumină electrică, serviciu. A se adresa In str. Zmeu No. 10 prin str. Ghica-Vodă.PiBsilail Table de esență de brad pentru bac întărește inima și nervii, soluite în apă rece și caldă . Profluol lucrează ca întăritor și răcoritor al corpului și catifelează pielea Pinofluol are un efect binefăcător pentru suferinzii de reumatism, gută, insomnie, anemie, etc. Pinofluol se află de vânzare la toate farmaciile, drogheriile principale. SE CATA un prisocar (apicunorj priceput pentru o prisaca au 150 știubeie, oferindu-se condițiuni avantajoase. A se adresa la Administrația moșiei Roznov, gara Roznov jud. Neamț. Se aduce la cunoștință direcțiunilor pe trupe de teatru pentru stagiunea de vară că se poate angaja la Iași, Grădina Tanasache, compact renovată. A se adresa la Birourile Straja Str. Academiei No. 3 Iași. Cabinet Medical strada Mârzescu No. 22 BOLI GENITO-URINARE, VENERICE, infecțiuni, spălaturi uretrale, electroterapie, tratament special SLABIREI NERVOASE și impotenței. O casă compusă din cinci camere șiatenanse cu apă, lumină și tramvai de vânzare. A se adresa Str. Păcurari 165 D-ra G. Balmez proprietară. BIJUTERII CUMPĂRĂ SUSSMANN str. Ștefan cel Mare 29. Etaj (deasupra Mag. .,Orientul") orele 2-6 d. a. Vând sau arendez moșia Bran jud. Iași, 20 minute depărta,e gara Ungheni, 2 ore cu trăsură de la Iași, aproximativ 8,0 hectare întindere, din care 18 pădure. A se adresa d-lui avocat Ștefan Georgescu str. Lozonski 16 bis Isși. Grăbiți-vă să cumpărați material de brad scânduri și grinzi de diferite dimensiuni, precum și fer brut toate în bună stare și cu prețuri foarte reduse. A se adresa I. Constantinescu str. Iarmaroc No. 32 sau Petrea Afanasof str. Adamache No. 4, din localitate Str. Costache Negri No. 45 au sosit : MOBILATE PinofSuol , LICITAȚIE Conform Ord. Ministerului de Război No. 110 se va ține licitație orală în ziua de 1 Iunie 1920 ora 10 dim. în cancelaria depozitului de harnașament Str. Zugravi 49 Iași, pentru vinderea de harnașament și diverse articole similare. Cantitățile și felul articolelor se pot vedea zilnic la depozitul de harnașament. Șeful depozitului 1 Administrator Locotenent ANDRIESCU DUMITRU Mașini de scris Repară bine orice stricăciuni. Cumpără și oferă cele mai bune prețuri pentru: Mașini de scris, casse de bani, pianine și altele. Vinde Panglici chimice p. mașini. Birou Dactilografic. Vopsele p. boit haine. România Musicală, Iași , str. L.,pușneanu 24 Aviz Teatral f îlui»1 Uf I O zi de catastrofele Iași " Focul de la Triaj.—Catastrofa de la cinema „Principele Micea“ A fost o zi de catastrofă în Iași. La ora II dimineață a dat foc spitalul de triaj de lângă gară, spital care a adus atâtea servicii și care a rezistat in tot timpul răsboiului. Curând focul a distrus toate instalațiile acestui spital, și atenansele, impreună cu depozitele de petrol și benzină ce se găsesc acolo. Focul a luat naștere de la spălătoria triajului. Au fost salvate însă magaziile gării, ce se găseau la un moment grav amenințate. Pagubele și aci sunt însemnate. La ora 6 seara, în timpul celui de al doilea matineu cu filmul „Drama de la Mayerling“, luă foc cinema Principele Mircea. Focul, se zice a luat naștere de la un scurtcircuit. Era tocmai partea doua din filmul ce se reprezintă. Fiind zi de lucru, nu era tocmai multă lume, așa că spectatorii au putut scăpa după o lungă panică. Dar baratca, construita toată în lemn și în potriva oricăror măsuri de pre edere, s’a transformat curând într’o mare de foc. Flăcările isbucnind din toate părțile cuprinseră de îndată Librăria Națională, proprietatea d-lui Ionescu. Și până în acest moment nici un ajutor. Lbrăria fu înconjurată de flăcări. Din mulțimea eșiră oameni de inimă, care începură a scoate cărțile, umenzile, depozitele de hârtie. Multe din aceste erau însă deterior de flăcări, Din acest moment sosi prima echipă de pompieri. Notăm în treacăt pe ziua de ori o lipsă de apă, din cauza unui accident pe conductă.* Dar î n acest timp, vântul ce sufla cu tărie, transmise focul asupra clădirei, in care se găsesc instalate atelierele societatei Viața Românească. Haosul devenise imens, nu se putea lua o deriziune, ce anume să apere și din doua părți focul cuprinse această clădire. Și aci începu opera de a se salva unele lucruri din ateliere și locuințe. Mulțumită însă ajutorului mare dat de lucrători și, personal, această clădire a fost salvată. Nu se poate preciza până in acest moment pagubele suferite de această instituțiune. Vântul însă bătea spre clădirea Creditului Urban, unde odinioară a fost Platul regal. Aci s’a căutat tot posibilul de a se îndepărta focul, dar nu se mai putea opri și flăcările cuprinseră podul acestei mari clădiri. Ora 8 seara D. Prefect de poliție E. Petit, care a asistat la localizarea incendiului de la gară, transmite corpului de pompieri omagiile sale pentru bravura cu care a luptat. Prin distrugerea unei părți din acoperământ, pompierii au pătruns în pod, și prin o muncă asiduă, au isbutit să salveze Palatul Creditului și să localizeze incendiul. Ora 1 noaptea La ora când scriem aceste rânduri, focul poate fi considerat definitiv localzat. Clădirea Creditului, arhiva și toate actele au fost salvate. O puternică echipă de pompieri a rămas pentru a supraveghea clădirile in timpul nopții. Ancheta autorităților C. procuror Cerbu a început ancheta spre a stabili răspunderea incendiului. D-sa a interogat pe operatorul Cinematografului Mircea. Din declarațiile sale reiese că focul a provenit de la aprinderea filmului care rula în urma unui circut. Aparatul neavând clapă da si* ■uranță, focul s’a propagat imediat cu o iuțeală înspăimântătoare. j nu [UNK] .. —io, io nitu, I MS ■ zesen ! „A scor.": " ci.worthre.fi. aparrM In „Mântuirea“ cu privire la cazul Max Wechsler. Am vroi să știm dacă oficiosul liberal desminte și conținutul? Se poate ca d. Mârzescu să nu fi vorbit cu corespondentul ziarului „Mântuirea" . Dar cele relatate în acea convorbire sunt perfect exacte, fiindcă d. Mârzescu a declarat net, că Generalul Averescu a tolerat asasinarea lui Max Wechsler, ne ținând sama de ordinele guvernului de atunci ! Rugăm „Mișcarea“ să ne desmintă pentru a face dovadă. In legătură cu candidaturile independente o parte din membrii clubului democrat vor dezaproba la prima întrunire a clubului, atitudinea luată față de d-nii Alfons Heovanu și Arsenie, care și-au depus candidaturile pe o listă independenta fără a cere cacitimentul clubului. • . Se va susține lbertatea de acțiune a nebrilor și nu se va admite ca d-nii Herovanu și Arsenic să fie considerați demisionarii Electorale Mercuri seară, candidații partidului Poporului au tinut o întrunire populara în școala .,"Lambrior". D. Petre Dragomirescu, unii din conducătorii partidului Poporului din localitate, adresăndu-se alegătorilor evrei, recunoaște „că evreii au suferit. Ei cari erau născuți pe pământul țârii, erau totuși îndepărtați și nu se bucurau de drepturile legale“. Fac apel ca ei să nu cadă în cursa ce li se întinde de alții. Noi care cunoaștem pe d. P. Dragomirescu și am admirat totdeauna loialitatea sentimentelor sale, suntem convinși că nu cunoștea declarația d-lui G. Mârzescu cu privire la asasinarea lui Max Wechsler când spunea că alții întind cursă evreilor“. Exportul petrolului la Constanța Peste câteva zile va începe la Constanța exportul penolului spre America, in compensație cu locomotive. Distribuirea Apei Din cauza unor defecte ivite pe conducta principală de alimentare cu apă de Timișești, distribuția apei în oraș în zilele de Vineri 14 și Sâmbătă 15 Mai curent se va face numai între orele 7—8 dimineață. 1 Dacă împrejurările vor permite se va reveni la distribuția normală mai curând, ROMAN vor perdistribuția Suntem informați cu d. Saul Rubinstein, fost asociat al magazinului General din Roman, s’a retras din acea asociație, formând o societate pentru practicarea comerțului de Manufactură, Galanterie și Parfumerie, sub denumirea de Magazinul Central, str. Ștefan cel Mare No. 86, Saul Rubinstein, Locar & Eigher, mărfurile fiind aduse direct de la sursă, ele vor fi deci puse în vânzare cu prețuri foarte avantajoase. Sfătuim publicul a vizita acest magazin, spre încercare. r—^nqxoo^——f- Beneficiul net al conferinței d-lui Profesor I. Petrovich este de 2320 lei. Comitetul societăței pentru profilaxia tuberculosei aduce mulțumiri recunoscătoare d-lui profesor și numerosului public asistent. Viitoarea conferință va fi ținută Duminică 16 Mai de către d. profesor dr. Andrei care va vorbi despre „Sensul vieței“. S’a hotărât ca conferința să înceapă cu o oră mai târziu, dică la ora 6 p. m. foarte precis pentru ca onor public să aibă vreme să între și să se așeze fără a stingheri pe distinsul conferențiar. X $effi de lucrări, asistenții și preparatorii de la toate laboratoriile sunt rugați cu cea mai mare insistență să se întrunească Sâmbătă 15 Mai la la 9 seara în lab. de „Chimie biologică și medicală" str. Săulescu. X A fost definitiv hotărât, că alegerile nu se vor amâna. X Printr’un decret lege s’a stabilit ca de aci înainte șeful superior al Casei Regale, va fi numit de guvern și el are sub autoritatea sa întreg personalul militar și civil al casei regale. « Bibliorhapte, Carnet» à Souche, Copiere, Mape, precum și orice alte articole de librărie găsiți cu prețurile cele mai convenabile la „Librăria Centrală"* str. Mârzescu 17, * l. 'Tr'7^». RAME Franța în ajunul revoluției» DIZOLVAREA CONFEDERAȚIEI MUNCEllEN E FRANȚA — Declarațiile d-lui Millerand, primul ministru al Franței — Lyon, 12 Mai.— Consiliul de miniștri s’a întrunit emi rff«« Ministrul de justiție a fost invitat să dizolve confederația ceirală a Muncei pe baza art. 3, 5 și 9 din legea de la 21 ielarie 1884 prin care uniunea sindicatelor profesionale n’au alt scot decât să se ocupe de interesele economice ale breslei *’ La eșirea din consiliu, d. Millerand a primit pe reprezentanții presei și le-a explicat cauza masurei luate contra consemerației generale a muncei. „Noi nu am dat în judecată Confederația generală a Mancei pentru că a emis oarecari formalități din legea din 188< uniunile și sindicatele, cari se găsesc într’un caz analog tot asigurate. Nu aplicarea strictă și formalistă a legei ne-a dictat nevoia nouei legi. Confederația Generală a Mancei așa cum este constituită, e prevăzută de lege și este un organism care ar putea aduce mari servicii, cu o condiție, ca toate organizmele de același natură, să se fie în limitele scopului penru care sa înființat, adică să apere interesele economice, procesionale și cooperative. Ori acest organizm și-a asumat dreptul sa oprească activitatea în consanitin»>........................... p/ ca neracrare viața economică a țării. Ea face acest lucru în momentul când Franța are o ntvoe vitală de a lucra și de a produce. S’a spus de Confederația generală a Muncei că apelul ei, care na prins în toate corporațiile cărora s’a adresat, visează un scop politic prin greva căilor ferate în contra dorințelor guvernului și a parlamentului. Legea, din 18S4 nu s’a făcut ca să permită unei asociațiuni private ca să oprească viața politică a țării. Nimic?•» poate compromite mai mult ideia sindicală, decât violența exercitata de C. S. M. între voința imensei majorități a aderențelor pentru a se pune deasupra legilor republicei. Guvernul este hotărât să aplice programul său social de acord cu parlamentul. El ține să asigure respectul spiritului și literei legei de 8 ore și măsura de astăzi arată că Republica este hotărâtă să silească pe toți să asculte de lege. Tratativele între Anglia și guvernul Sovietelor HorseuJ12]15.— Ministerul de externe englez a primit o telegramă de la Cicerin, comisarul de externe al sovietelor, ca răspuns la cererea de întrevedere făcută de guvernul englez, pentru asigurarea tratamentului trupelor din sudul Rusiei comandate de generalul Denikin. Cicerin arată că guvernul bolșevist este gata cu oarecare condițiuni să între în negocieri cu guvernul englez. Cicerin se referă din nou la cererea pentru eliberarea prizonierilor sovietici unguri, bazându-se pe acelaș principiu ca și guvernul englez, care se interesează de soarta trupelor Denikin. Situația la Viena Lyon 125.Margani, deputat francez, a fost trimis in misiue la Viena. El a făcut anchete asupra situației economice și sociale din Austria. A avut convorbiri cu reprezentanții finanței, industriei și comerțului austriac. A avut întrevedere și cu primarul Vienei. ULTIMA ORA Ü BUCUIÎRȘTÎ, telefonic ora 3 dimineața România în Comisiunea Strămtorilor San Paolo, 12*5. — Guvernul italian a cerut ca România să fie reprezentată în Comisiunea interaliații pentru strămtori. Programul social a guvernului francez Lyon, 1215.— Guvernul francez este hotărăt a emplica programul său social de acord cu Parlamentul, Ține a asigura respectarea legei în sensul celor 8 ore de lucru. Schimbul la Paris Lyon, 12*5.— Ziarele franceze comentează ameliorarea considerabilă a valutei franceze: Londra 58.62, New York 15.21, Belgia 105, Italia 77, ROMANIA 26,75, Elveția 267,50. Grevele în Franța Paris 12*5. Greva din porturi și mine nu s’e extins. Din contra aproape pretutindeni s’a reluat. Tratativele între Jugoslavia și Italia Belgrad 12^5. Trumbici prim-ministru sârb împreună cu colonelul Salvatorije au părăsit plecând la Palanza pentru a se întâlni cu Belgradul, ministru de externe italian, cu care va trata Scialoga chestiunea Adriaticei. Revoluția din Mexic — Răsturnarea președintelui republicei— Lyon 1215. Telegramă din Mexic arată că revoluția izbucnită a avut ca efect răsturnarea Generalului Carvaneza președintele republicei și trecerea puterei de stat în mâna Generalului Obregon. Comisiunea internațională a fdmării Livorino 13^5. Conferința ambasadorilor a final ședință Mercuri dimineață fiind prezidată de către Cambon. Conferința a decis ca în curând să se întrunească comisiunea internațională a Dunărei. Partea principală va fi constituirea comisiunei interaliate da care va face parte 10 delegați români. * Situația Grevelor Paris 1315. — Situația generală a grevelor este acum foarte favorabilă. Serviciul transporturilor este aproape normal. Electricianii au refuzat să participe la grevă. Rețelele ferate din nord șî est au reluat serviciul normal. Restul grevelor stagnează. Demisia cabinetului Nitti Roma 13]5. In urma unui vot de blam emis de camera deputaților Nittl a prezentat ori demisia cabinetului italian, BURSA Londra 57.09, New-York 14.94, Belgia 104.50, Sp 3nia 250, Italia 75.5Q, România 26.75, Elveția 2&2.50.