Lumea, ianuarie-martie 1924 (Anul 7, nr. 1587-1663)

1924-03-29 / nr. 1661

din tară ULTIMA ORA I șg străinătate Demisia guvernului ==—■- - FRANCEZ —----------- In urma unui vot de neîncredere dat de cameră d-lui Lasteyrle, ministru de finanțe, d. Poincare a prezentat demisia guverului Cine va forma noul guvern Paris 28. Camera franceză a hotărât cu 271 voturi, contra fiind 264, trimiterea în discuția comisiunilor a Regulamentului privitor la pensiunile funcțonarilor, cu toate că d. Lasteyni, ministrul de finanțe a pus chestiunea de încredere. In urma exprimărei votului, guvernul a înaintat d-lui Mitlerand, președintele Republicei, demisia sa. După aceste a avut loc un consiliu de miniștri sub preșidenția d-lui Miilerand. Consiliul a deliberat asupra situssinnei. Dl. Miilerand a acceptat demisia guvernului și a insistat pe lângă d. Poincaré de a continua opera sa care a găsit aprobarea atât a Parlaentului cât și olarii. Dl. Poincaré a răspuns că este însuflețit de dorința cea mai vie de a răspunde în mod afirmativ la acest apel dar a cerut sa i se acorde răgaz până a doua zi sure a putea lua o deiziune pentru formarea unui nou guvern. Dacă Poincare nu va putea bătui până mâine lista complectă a noului guvern, atunci el a da indicațiuni pecise asupra felului cum intenționează să formeze cabinetul. In acelaș timp va putea să prezinte d-nului Poincare Millerand spre semnare decretele de numire a noilor miniștri. D. Lasteyni, a declarat în consiliu de miniștri, că votul de neîncredere i s’a dat lui personal și nu întregului guvern, a cărui politică a fost aprobată acum câtva timp atât de Cameră cât și de Senat. D. Poincare a insistat asupra necesiteței retragerei în mod colectiv de la guvern. Dr. M.Kerand a insistat foarte mult ca miniștrii să se prezinte în fața Parlamentului după amiază, declarând că el personal va explica Parlamentului printr’un mesagiu această atitudine a guvernului, subliniind că votul a fost obținut prin surpriză. * Paris 28.—După plecarea d-lui Miilerand de la consiiu, miniștri au cerut d-lui Poincare de a rămâne la putere mai departe, pentru a continua politica sa. Dl. Poincare a refuză persistând în demisiunea guvern iui, care este irevocabilă. Paris 28.—In cercurile pubice se crede că d-l Poincare va da un răspuns afirmativ. Dacă va refuza preșiderii’’ —" multid Miller«noi este orât a numi ci succesor o pe care a continue politica d-lui Poincare. * Paris 28.—Aseară d î Poincere a avut o consfătuire cu președinții Camerei și Senatului, care i-au sugerat ideea de a rămăne mai departe la guvern luând departamentul franțelor. Este însă foarte puțin probabil ca să consimtă a părăsi externele. Se afirmă că în noul cabinet Poincare, d-l Louis Marin președintele comsiunei economice extra parlmentare și Laucheur fod ministru, vor intra în noul guvern. Asemenea se afirmă cu certitudine că Ministerul Comerțului va fi desființat. * Paris 28. In Camera franceză mai mici deputați, cari nu au luat parte la votul de a zi contra guvernului, au potetat decurând că dacă ar fi fost prezeți ei ar fi votat pentru guvern. Dl. Klos fost minstru de finanțe a declarat că deputații au fost reținuți la lucrările din comisiuni și că votul a fost dat prin surprindere. El a decalat că dacă ar fi fost avetizați de importanța ne •baterilor ar fi asi iat cu toții sa desbaterile Parlamentului și s’ar fi evitat votul de neîncredere. MILLERAND întrevederea Titulescu-V. Brătianu Buc. 28— Eri după amiază d. Titulescu ministrul României la Londra a avut o lungă inrevedere cu cL Vintilă Brătianu. In intrevederea avută, d lor au discutat asupra consolării bunurilor de tezaur si chestiunilor de ordin non in ceiece privește str. ti ăiata. Bursa, București Buc. 27.— La Bursa de Devise au fot«t. Franci francezi 10,09, Franci e »etreni 32, Lira siening 824, Lire et Here 8,30, Doîa:u. ICO, Corne cehe 5,56, Coroane austriace (sura) 0.2114 Refacerea străzior. Prețul peștelui și a cărnei. Menținerea prețurilor la restaurante și la pâine Aseară la orele 6 jumătate a aut loc în sala de ședințe a Primăriei ședința comisiniei interimare sub preșidenția d lui C. Toma. Dl. C. TOMA face o expu inere a nodului cum a decurs licitația pentru refacerea străzilor în actuala campanie de lucru. In-sa arată ofertele care s’au prezentat la licitație și spune că a însărcinat o comisiune de Ingineri compusă din d-ni inginerii Nițescu, Stihi și Andriescu-Cale, care să refere asupra celor mai avantajoase oferte. in urma cercetărilor ofertelor comisiunea a referat ca mai avantajoase ofertele făcute de societatea „Setec“ pentru lucrările în asfalt și granit și de „Edilitatea“ pentru lucrările cu bolovani. D-sa arată că aceste oferte prvită destulă serozitate și că merită a fi aprobate, ele fiind finanțate de unele 8*nci așa că lucrările vor putea începe imediat. In continuare d-sa arată că aceste lucrări de refacere vor necesita o sumă de 35 milioane Aceasta sumă va fi acoperit de comună din următoarele fonduri : Prin Lugetul în curs s’au a prevăzut 15 milioane. Guvernul cordet lașului pentru despăgbiri de reznoiu 8 milioane. Din recificărie excedentului a bugetului pe anul trecut vor rezulte dn asmenea o sumă însemnată. Aceste sume vor atinge o cifră care se apropie de suma de 35 milioane, câtă costă lucrările de refacere a străzilor. Dacă nu vom putea să asigurăm întreaga sumă vom putea reduce cu 20 la sută din suprafața lucrărilor de refacere, astfel că lucrările pot să înceapă imediat. Se pune la vot și se aprobă în unanimitate ofertele societăților „Sloc“ și „Edilitatea“. Chestiunea peștelui și a cârtii Dl. T. ZIPPA directorul serviciuli aprovizionarei dă citire memoriului negustorilor de pește prin care aceștia cer desfințarea prețurilor maximale. Cererea lor este respinsă, prețurile maximale la pește fiind fixate de minister. li sa citește apoi memoriul înaintat de măcelarii detailiști prin care arată că angrosiștii le iau prețuri cu mult mai mari decât cele fixate de Comună și ca atare cer majorarea prețului cărnei. Comisiunea respinge urcarea prețului și numește o comisiune compusă din d-nii Voina V., Zippa ajutori de primari și d-nii consilieri Col. Licu, Dr. Ocs, V. Bulgaru și Finkelștein care să meargă la abator și să refere asupra celor constate în ședința comisiei interimare de Sâmbătă. DL T. ZIPPA dă cire memoriului restauratorilor din oraș prin care aceștia cer majorarea prețurilor la mâncăruri. De asemerea se dă Hire referatului comisiunei speciale însărcinată cu strierea memoriului lor. Comisunea referă pentru macrarea prețurilor cu 1 leu și 2 lei. D. V. VOINEA ajutor de primar, luând cuvântul arată că cererea restauratorilor este nedreaptă, căci asăzi au cheltueli cu mult mai mici ca astă iarnă. D-sa spune că restauratorii nu pierd ci din contra câștigă foarte mult, căci altfel cum s’ar explica filoderma de 600.000 lei pe care a dat’o un restaurator din localitate pentru a lua în antrepriză un restaurant. Arată apoi că restauratorii cumpără toate alimentele de neDiața cu prețuri maximale si că lumina electrică 0 consumi cu mul mai puțin ca astă mină ăndep Lndeau lumina la 3 lum. mai arată că nici încălzitul nu i mai caplă acum. Ca atare cere micșorarefi actualelor prețuri. D. frefedinte punând chestiunea la vot, comisiunea aprobe a se menține actualele prețuri și a nu se face nici o majorare. 1 —ooxxoo— f Lucrările Parlamentului Cameral Prezidează d. Orleanu. Pe banca ministerială d-nii miniștri Chirculescu, Văitoianu și Ciprianu, D. GEORGESCU-TULCEA revine asupra comunicării făcut la ședința de eli și dă citire actului de vânzare a unui imobil, vânzare făcută în mod necinstit de d. Al. Constantinescu ministrul domeniilor, pe care îl acuză că a defraudat fiscul, vânzând imobilul cu un preț cu mult mai mic decât valoarea reală a imobilului. D-sa anunță o interpelare în acest sens. Dl. ASLAN face o comunicare prin care arată urcarea continuă a prețului camei în Capitală. Cere luarea de măsuri pentru prevenirea acestor urcări. Dl. G. IINIAN roagă pe d-l Președinte ai Cerei ca să intervina pe lângă membii guvernului, ca conform regulamentului, să dea răspunsuri la interpelările și continiurile pe care I I le fac d-nn deputați. D. COS«A relevă unele fraude săvârșite de comuna Huși, Un incident Dl. GH. POPP vorbește de reaua administrație ce se face de comuna Ploești și de lucrările editare ce le face comisiunea interimară. D. CONSTANTIN BORDEEANU în calitate de deputat al Prahovei răspunde chestiei ridicate de d. Popp și îl încabă în ce calitate vorbește. D-sa arată ca pote vorbi în numele Comunei căci el o reprezinta, dar nu au dreptul de a vorbi nemeticit. La acest cuvânt opoziția și în special deputații partidului Național protestează vicleni, cerând chemarea lui la ordine. Dl PRESEDIN LE invită pe d. Bordeanu să-și retragă cuvântul pronunțat. Dl. BORDEANU declară că-și retrage cuvântul, spunând că d-l . Popp a afirmat inexactități. Se intră apoi în ordinea de zi. Situația invalizilor, văduvelor și orfanilor de război. D. IACOBESCU își desvoită interpelarea cu privire la situația tristă a invalizilor, văduvelor și blanilor de războiu. D-sa arată situațiunea extrem de grea în care trebue să rotiască aceste categorii de oameni. Relevă în special faptul că orfelinatele nu sunt îndeajuns de sprijinite de organele conducătoare. D-sa amintește că în celelalte țări situațiunea acestor categorii de oameni este cu mult mai îngrijită decât la noi. Cere ca guvernul să vie cu o decizie prin care să aprobe o revizuire a actualui regulament, pentru se da o mai mare atențiune îngrijirei acestor categorii de oameni. Oficiul I. O. V., spune d-sa, nu este la înălțimea menirei sale. Aduce grave acuzațiuni consiliului de revizie care face mari neajunsuri invalizilor. Relevă diferențele de alocari pe cari le primesc invalizii la noi, și acelea pe care le primesc aceleași categorii în celelalte țări și în special în Franța și Italia. Roagă Camera să vie cu o lege prin care să se majoreze locațiile de hrană ale invalizilor. . . In acelaș sens cere maniea alocațiilor de hrană și pentru văduvele de războiu. GustiMa In continuare d. IACOBESCU se ocupă de situația orfelinatelor din țară. El arată că d-na Olga Sturdza, președinta socie- tapi orfanilor de război, nu se ocupă îndeajuns de copii orfani. Dl. SAVEANU ministrul sănătății, întrerupând spune că asemenea afirmațiuni sunt nedrepte. D-na Olga Sturdza muncește cu multă răvnă, în mod cu totul desinteresat, pentru o căt mai bună îngrijire a micilor orfani. Dl. IACOBESCU spune că a fost înțeles geșit și declară că recunoaște că munca pe care d-na Olga Sturdza o depune la acea instituțiune este uriașă. Dar spune d-na d-sa, d-na Olga Sturza nu are posiblitatea de a controla acivitatea tuturor orfestinaților în parte. Cere să se fcă o severă anchetă la orfelinat și să se facă îmbuătățiri pentru orfani de războiu așa cum se făceau sub celelalte guverne. D. SAVEANU \rea să răspundă in replică d lui la ddesen, Camera nefiind în ia un număr d. Președinte ridică ședința. Senatul I Prezidează d. Fereiride. Pe banca ministrială d-nii Angelescu și Lepadatu. U. űr. aNGILE5CU, ministrul instrucțiunii depe« două procese de lege. Primul elitor la întregirea și măducarea articolului 2 din legea prin u recrumarea personlului didactic iar școlile profesionae și comerciale. Al doilea referitor la modificarea art. 61 aliniatul 4 dn legea învățământului cursului superior la școalele comerciale, în sensul că pot fi primiți în cursul superior al acestei școli, absolvenții școlilor inferioare de corner. DERNO PALAS cere îmbunătățirea situației pensionarilor din Ardeal. Se votează apoi câteva legi de mică importanță, printre care și legea pentru înființarea Societati comunale de electricitate din Bârlad. După aceia seniiorii intră în secțiuni -----COXXOO------ Situația in Grecia Atena 28 După votul de ori a Adunărei Naționale privitor la detronarea Dinastiei, Adunarea a votat o lege prin care se suprimă dreptul de in gena pentru toți membr cin astii-Plebisciul a fost fixat definitiv pentru zua de 13 Aprilie ac. Lucrările Adunărei Naionale au fost suspendată pe timp de 30 zile. Athena 28. Guvernul grec a adresat un mesagiu poporului grec prin care arată motivele detronărei dinastiei și proclamarea regimului republican în Grecia. — ooxxoo— Episcopul Visarion atașat «§3 Isasidris Buc. 21. 1 Din Bălți se anunță că episcopul Visarion pe când se înapoia dintr’un sat de pe Nistru a fost atacat de bandiți atât el cât și însoțtorii săi. S’a dat o luptă disperată. Bandiții pinși erau înarmați cu revolvere, granate și vitriol- Bursa Paris Buc. 28— La închiderea Bursa Paris, Leul a cotat 6.&© Londra 79, New-York 18,38 Sveția 318.15. Informații — Consiliul profesoral al facultății de Litere și Filosofie și pronunțat ori în chestia protestului făcut de un d. profesor al facultății în contra numirii, ca suplinitor la catedra de Filologie romanică a profesorului titular de la catedra de limbă și literatura Elenă. Consiliul respingând în totul cuptinsul acestui protest s’a pronunțat, în unanimitate, pentru menținerea actualului suplinitor — care e distinsul profesor titular d. Cesar 1apacostea. — D. general Averescu dimpreună cu fruntașii din Capitală care vor lua cuvântul la adunarea de Duminică vor sosi cu acceleratul de 8 dimineață. — D. Ministru G. Mârzescsosește în localitate Sâmbăta dinmineața, înpreună cu toți parlamentarii Iașului. — Consiliul de Război al Corp. 4 de Armată ș’a pronunțat ori în procesul privitor la d. Maior Cicerone Condeescu. In urma documentatei pledoarii a d-lui avocat Alfons Herovanu,—inculpatul a fost condamnat la 25 zile închisoare pentru abuz de autoritate. — D. G. G. Mărzescu ministrul jv.st.pei sosește astăzi dfiveață cu trenul de 8 în localite nefiind din București. Guvernul a aprobat un credit de 50 milioane lei instalarea unei noi rețele penru telefonice în cuprinsul Crip.rol i.—DOXXOO-------Citiți în pagina IV-a Utimile știri Promulgarea legei chiriilor Buc. 28 — D. ministru Mărzescu a dat o circulară către Președinții Curților de Anei prin care se duce la cunoștină Promulgarea legii chiriilor. Prin aceleași circulări, d-sa dă instrucțiuni cu privire la desemnarea magistraților cari vor prezida conf uncte arbîbale. Presa italia d_ ataci Buc. 28. Presa italiană cuprinde articole înferioare .a adresa României. Ea acuză România că a anexat Basaraba fără sâ consulte voința populiunii basrebene. Ziarul „Corriere de la Sem“ critică « litdine» al legiției Române de la conferința din Viena, —voxxoo— Infințarea unui subsecretariat de stat la Industrie Buc. 28.—Dl. Tancred Constantnescu ministrul industrei și comeniii, a terminat elaborarea anti proectului de lege pentru organizarea învățământului economic. Anteproectul prevede crearea unui organ conducător superior și înființarea unui Subsecretariat pe lângă Ministerul de Industrie. -------OGXXDO----- Cere și mâine, gratuit, suplimentul umoristit, cu numeroase ilustrati și un bogat material literar redactat de d. D. Topliceanu. ........... „