Lumea, aprilie-iunie 1924 (Anul 7, nr. 1665-1736)

1924-04-20 / nr. 1680

V 4 Anul VII. No. 1680A Depozitul de Cherestea Moldova Forestieră 2 LEI NUMĂRUL Politică și socială —Ziar independent Duminici! 20 Aprilie 1924 Este b.nv .am iar cu materiale de cherestea și construcții și vinde cu prețuri reduse Red. și Administrația «tr. Ștefan cel Mare 6 Atelierele tipografîce și Foto-Zincografice ■tr. Uzinei No. 33 Abonamentul pe un an 650 lei • pe 12 350 lei din țară ULTIMA ORA și străinătate Senzaționalele arestări din Botoșani Rechizitoriul de urmărire contra d-lui Leon Spodhein. Mandatul de arestare. — Confirmarea — După cum am anunțat ert d-l procuror general Kessim sosind în Botoșani a studiat dosarul afacerei de la Dumbrăveni. Dri dimineața procurorul tribunalului Botoșani a făcut rechizitoriul de urmărire și contra d-nului Leon Spodheim. Tot eri la orele 1 d. a., acesta a fost chemat la Instrucție și judecătorul de instrucție d-l Gorovei a emis mandatul de arestare.La orele 4 urmând a se trimite spre confirmare mandatele celor arestați în această afacere a fost trimis și mandatul d-lui Leon Spodhaim. Tribunalul compus din d-l Președinte Radovici și judecător Ciulei a luat eri in cercetare toate mandatele emise. Dîn partea d-lui Leon Spodhei au pledat d-nii Ramiro Savinescu, Ionescu, Mănăstireanu și Pilat. Procurorul a susținut că deși nu sunt indicii de culpabilitate contrar d-lui Spodheim, sunt însă prezumții suficiente că el s’a folosit de manoperile lui Banat. In consecință, în interesul Instrucției cere menținerea lui în stare de arest. Avocații au arătat lipsa oricărei culpabilități din partea d-lui Spodheim și au cerut infirmarea mandatului de arestare. Tribunalul a confirmat mandatele de arestare al tuturor inculpaților. S-a făcut apel la Camera de Punere sub acuzare, care probabil se va pronunța Luni sai Marți. Arestarea d-lui Leon Spodheim a produs mare senzație în întreg, orașul și județul Botoșani. Asasinarea a doi americani în Grecia Athena 18. Doi turiști americani cari făceau parte din suita lui Pierre Morgan, au fost găsiți asasinați în împrejurimile Tiranei. Ancheta întreprinsă a stabilit că asasinatul se datorește unei bande de albanezi. Falimentul general al industriei românești Buc. 19. Cu prilejul diferitelor expertize făcute de însărcinații Creditului Industrial în vederea acordării de credite, s-a constatat că foarte multe industrii din țară au ajuns să plătească Băilor pănă la 40 dobânzi și comisioane. Această situațiune este considerată de lumea financiară sinonimă cu falimentul general al industriei românești. înțelegere între Rusia și Japonia ?anul 19.— O telegramă a agenției telegrafice americane „United Press“, anunță ca iminentă între Japonia și Rusia, Japonia a comunicat Rusiei că este gata să accepte acordul asupra evacuării Sacarinului, cu singura condițiune ca sovietele să anuleze concesiunea petroliferă pe care a acordat-o companiei Sinclair. Chestiunea Sacarinului a fost cauza principală a ultimelor neînțelegeri dintre Rusia și Japonia. Franța recunoaște republica elenă Paris 18. Agenția Havas anunță că Franța va recunoaște „de jure“ republica grecească de îndată ce se va notifica în mod oficial stabilirea noului regim din Grecia. Guvernul grec I și Regele George Atena 18. Ziarele anunță că guvernul grec nu are intenția să notifice Regelui George rezultatul plebiscitului, deoarece nu vede nici un notiv care ar indritui aceasta. Guvernul va trimite tuturor reprezentanților din străinătate împuterniciri pentru ai acredita ca reprezentanți ai Republicii grecești pe lângă guvernele străine. s z—:-ooxxoo-- Mari inundații provocate de revărsarea Dunării Buc. 19.Apele Dunării venind mari s’au revărsat la Calafat. Au fost inundate pe o man întindere numeroase grădinarii fânețe și fabrici de sticlă și cărămidă. Pagubele produse întrec suma de 10 milioane. Operațiile în portul Calafat se fac cu mare greutate. Apele au crescut enorm și la Brăila. Bălțile de la Brăila sunt toate complect inundate. Averea lui Stinnes Berlin 18.—Ziarele americani apreciază că averea rămasă de pe urma morții lui Stinnes se ridică la un miliard jumătate de dolari. Millerand în România Roma 18. Ziarul „Corriere < la Serra“ anunță că Regina Maria a României, a invitat pe Millerand, președintele Republice franceze, ca să facă cât mai curând o vizită în Romania. Acelaș ziar mai anunță și încheerea unei alianțe franco-române. Conflict între Japonia și America Washington 18. Unele ziare americane sunt de părere că noua lege a imigrărilor votată de parlamentul american, vizează direct Japonia. Această lege, spun ziarele, poate aduce o ruptură diplomatice între Statele Unite și Japonia. Stenastirile de la De CArdeal Buc. 19.— O telegramă sos’a autorităților din Capsală anunță că alaltă seară în orașul Dej din Ardeal cățiva studenți au făcut manifestații pe străzile orașului, spărgând geamurile magazinelor evreești. Unele magazine au fost devastate, iar evrei întâlniți pe stradă au fost loviți S’a deschis o anchetă și s’au operat mai multe arestări. Cursul Lenini Buc. 19.— Pe cale particulară leul a fost cotat la Paris 8.50 centime. Bursa oficiala a fost închisă, eli fiind Vinerea sfântă In catolici. La Zürich leul a cotat 2.950 centime. Astăzi a sosit în localitate A. 3. R. Principele Carol, moștenitorul tronului, însoțit de A. S. R. Principesa Elena, pentru a asista la depunerea jurământului recruților din garnizoana Iași. A. A. L. L. Regale vor fi oaspeții lașului, până diseară la cele 11, când vor părăsi lașul. ÜL’—© ox-xoo— Regularea datoriilor române în Italia Roma 18.—La Milano a avut loc o ședință la care a luat parte o delegație a diverșilor creditori străini față de debitorii români. După desbateri s’au aprobat acordurile preliminare care și vor semna la Roma, relatiive la datoriile române. Acordul va fi semnat de delegații români și italieni, cu condițiunea ca lira ialiană să fie socotită 4 lei, în oc de 3.50.• Buc. 19.—O telegramă sosită iseară Ministerului de Externe anunță că eri s’a cemat la Roma aranjamentul cu creditorii italieni, în ceia ce privește datoriile comercianților români de la 18 Noembrie 1918 pănă la 1 Aprilie 1924. A. S. R. PRINCIPLE CAROL Sursa București Buc. 19. — Franci francezi 12.12. Lire sterline 840, Dolari 93,50, Fr. elvețieni 34,10, Belgia .0,35, Irire italiene 8,64. Cor. cehe 5,73, Auslriace 0.27,50. HenuSfaful plebiscitului din dredta Atena 18. Agenția telegrafică din Atena anunță că rezultatul general al plebiscitului a fost următorul : Pentru republică s-au pronunțat 758.742 cetățeni. Pentru menținerea regalității 325.300 cetățeni. Oaspeții Iașului Congresul general al profesorilor de gimnastică -------------din Iași —*-------- In seara de Joi 17 Aprilie, au sosit în localitate pentru a lua parte la congresul profesorilor de gimnastică, un mare număr de profesori din întreaga Românie Mare, în gară au fost întimpinați de comitetul societății de gimnastică în frunte cu d. Osvald Racovitză și profesorii ieșeni. Autoritățile ieșene erau reprezentate prin d. C. Manciu, prefectul poliției, care a urat bun venit congresiștilor. De la gară congresiștii s’au îndreptat spre internatul Liceului Internat, unde au fost găzduiți, având în frunte fanfara școlii normale. Ședința de deschidere Vineri dimineață, congresiștii s’au întrunit în sala societăței de gimnastică, unde are loc congresul. •:* După oficierea serviciului religios, părintele Iordăchescu, d. C. Manciu, prefectul poliției, și d. Osvald Racovitză, președintele sec. de Gimnastică, prin cuvântări însuflețite, arată rolul profesorilor de gimnastică în educațiunea fizică a tineretului și urează congresiștilor. Bun venit. Din partea congresiștilor răspunde d. Ionescu Dimitrie, profesor din București, președintele Asociației profesorilor de gimnastică din întreaga țară. D-sa mulțumește autorităților pentru buna primire, și pentru concursul dat urând celor din Iași. Bun găsit. Ședința de dimineațfi a congresului intră apoi în ordinea de zi. Congresul este prezidat de d. Ionescu Dimitrie (București). D-sa dă cetire la două telecrame adresate una A. S. R. Princepelui Carol și a doua d-lui dr. Angelescu, ministrul instrucțiunii. D-sa face o dare de seara a activității asociației profesorilor de gimnastică pe exercițiul anului trecut. Arătând apoi activitatea d-lui Osvald Racovitză, propune și adunarea admite numirea d-lui Racovitză ca membru de onoare al Asociației profesorilor de gimnastică din întreaga țară. Se propune și se admite ca ședința de după amiază să fie prezidată de d. Osvald Racovitză iar cea de a doua zi dimineața să fie prezidată de d. Bujor prof. universitar. Se comunică apoi că d. General Zadic, fiind însărcinat de Ministerul de război al reprezenta la congres va lua parte la ședința de după amiază. Se propune și se admite ca al IV-lea congres să aibă loc la Cluj. Se procedează apoi la alegerea unui nou comitet. Sunt aleși d-l H. Burgnesea Președinte, din Iași d-nii T. Berescu, I. Dolojan, d-na Mircea, d-ra loicescu , din București d-nii D. Ionescu și T. Georgescu, din Cluj d-i Ilieș Severin, din Brăila d. R. Corbu. După aceasta, ședința de dimineață se ridică. Ședința de după amiază Ședința se deschide sub preșidenția d-lui Osvald Racovitză. D-sa salută prezența în mijlocul congresiștilor a d-lui general Zadic reprezentantul Ministrului de război. D-l general Zadic, în numele d-lui ministru, aduce laude și elogii profesorilor de gimnastică pentru munca ce o depun în interesul Patriei. Spune că armata a profitat și profită de pe urma educațiunei fizice pe care o dau tineretului corpul profesorilor de gimnastică. Rolul armatei este foarte mult ușurat prin concursul profesorilor de gimnastică, ea mărginindu-se numai la instruirea cunoștințelor mânuirii armei. Urează spor la muncă congresiștilor. Se intră în ordinea de zi și se discută asupra chestiunilor programului analitic. Se admite un program unitar pentru toată țara, atât pentru băeți cât și pentru fete care va fi prezentat Ministerului Instrucțiunii. VI. . După terminarea ședinței, în prezența tuturor congresiștilor a avut loc o produciune executată de elevii școlii pregătitoare de profesori de gimnastică a societății. Aseară a avut loc un banchet dat de liceul Internat, în onoarea congresiștilor. Rep. —voxxoo— i Conferința anglo-ruși Londra 19.—Eli s’a deschis la Londra conferința ango-usă. Dl. MacDonald primul ministru englez a declarat că recunoașterea fără de rezerve a guvernului sovietic, trebue să-i urmeze o rezolvare practică a tuturor chestiunilor în litigiu dintre Rusia și Anglia.Conferința va discuta încheerea unei convenții comerciale care va înlocui acordul anglorus de pănă acum. Racovski, răspunzând lui MacDonald, a spus că Sovietele sunt dispuse să dezarmeze în măsura cea mai larga, dacă și celelalte puteri vor proceda la fel. El cere revizuirea tratatului de la Versailles și a tuturor celorlalte tratate. Declară că Sovietcle nu pot admite Societatea Națiunilor în formațiunea ei actuală și cu Rusia ar lua parte într-o societate internațională care ar exclude orice represalii. Presa franceză și declarațiile lui Trotsky Paris 19.— In legătură cu declarațiile făcute de Trotzky la Tiflis, prin care arăta că Rusia Sovietică nu va consimți niciodată să lase Basarabia sub suveranitatea română și că Rusia nu vrea războiul, dar dacă el va isbucni nu va fi din vina Rusiei, ziarul francez „Le Clair“ scrie că aceste declarații sunt lipsite de orice logică. România n’are nici un interes să provoace un războiu pentru a conserva o provincie care este strâns legată de ea și a cărei posesiune a fost recunoscută în mod solemn și de Anglia și de Franța. Descoperirea unui complot fn ^who Paris 18.—In regiunea Ruhrului autoritățile militare de ocupațiune au descoperit un grav complot. S'a descoperit un depozit întreg de arme. In urma acestor descoperiri s’au operat numeroase arestări. IMF și MftIIS în cercurile clericale ieșene. ín măsură de a fi bine informate, se afirmă că autoritățile superioare bisericești, că și Ministerul Cultelor au fost fondate de reprezentanții bisericii greco-catolice, în vederea admiterii strămutării reședinței metropolitane greco-catolice de la Blaj în București. Motivul determinant al acestei neașteptate apropieri a dirigenții spirituale a bisericei uniților se asigură, în sferele conducătoare a bisericei greco-catolice, că ar fi de ordin pur administrativ. — După cum am anunțat din timp, Direcțiunea Generală a căilor ferate a decis modificarea sistemului acordării de vagoane pentru industrii, introducând sistemul cotelor proporționale cu necesitățile producției. Normele repartizării pe cote au fost trimise direcțiilor regionale, care lucrează actualmente la clasarea lor, urmând ca să le aplice imediat. Comuna a luat dispozițiunea ca terenul care va rămâne liber în urma dărâmării imobilului Braunstein din str. Cuza-Vodă să fie asfaltat, lărgindu-se astfel strada la intrarea ei în Piața Unirei. —Profesorii universitari întorși din Capitală, afirmă că Ministerul Instrucțiunei Publice este decis ca după vacanța de Paști să înceapă lucrările de mărire și reparare a Universităței locale, pentru care, se știe că toate licitațiile pulicate pănă acum, se anulau din oficiu. De data aceasta se pare însă, că d-l dr. Anghelescu a fost convins de necesitatea întreprinderei cât mai urgente a acestor lucrări. — Pe mâine, piața va fi suficient aprovizionată cu carne de miel. In ceia ce privește carnea de vacă, abatorul continuă a fi închis. 4§) Se va pune însă în vânzare o cantitate de carne de vacă din împrejurimi. — Cu începerea anului acesta ziua de 1 Mai a fost decretată ca zi de repaus. La 1 Mai nu se vor judeca procese, prăvăliile vor fi închise și atelierele își vor suspenda activitatea. — Ancheta fraudelor de la direcția regională c. f. r. Chișinău descopere zilnic noi nereguli. De data aceasta a venit și rândul serviciului de economat! In urma anchetei făcute de d-l Lințescu șeful serviciului special de economat din direcția generală, s’a constatat sustragerea materialelor necesare acestui serviciu. In consecință, d-nul ficonomu șeful de serviciu, a fost suspendat. Deasemenea ancheta interprinsă la serviciul de mișcare a avut ca rezultat și suspendarea inspectorului de mișcare Nicolau de la Bălți. — Ministerul de Interne, a aprobat rezultatul licitației care a avut loc la Comună pentru darea în antrepriză a lucrărilor de refacere a pavajului, care se vor executa în cursul actualei campanii de lucru. In consecință adjudecarea lucrărilor asupra soc. „Sloc" și „Edilitatea“, a rămas definitivă. Deasemenea consiliul superior tehnic a aprobat și restul lucrărilor de reparare ce urmează a se mai efectua. — Atât serviciul tehnic al Comunei cât și serviciul sanitar au refuzat să deie autorizația de funcționare menageriei care s’a instalat în colțul dintre strada Carol și Păcurari, într’ucăt nu îndeplinește condițiile prevăzute de lege. — Astă seară va avea loc un banchet dat de Primăria Comunei Iași, în sala de sport și muzică, în onoarea profesorilor de gimnastică din întreaga țară, cari au luat parte la congres. — Serviciul figuranii a înaintat ori după amează d lui jude de instrucție Zaharia pe lucrătorii implicați în furișu a săvârșite la manufactura de tușim din localitate. După interogatoriile luate, d-l judecător de instrucție a dispus punerea lor la Pnitenciarul de la Galata. Profesorii care au luat parte la congresul ținut în localitate, vor vizita astăzi după amiaza toate instituțiunile din Iași. La noapte vor părăsi Iașul plecând în corpore spre vizita Chișinău). Buc. 19.—Remizierii de bursă din Timișoara au declarat eri grevă din cauză că băncile de acolo le-a redus cu 50 la sută remiza asupra operațiunilor pe care aceștia le făceau. Din această cauză bursa din Timișoara a înregistrat o activitate foarte slabă în ceia ce privește operațiunile ca devize.