Lumea, aprilie-iunie 1924 (Anul 7, nr. 1665-1736)

1924-06-11 / nr. 1721

V V y •V" Ă > V4 Titt Biblioteca Tipografie Zincografie Politică și socială Ziar independent ■ MMMW WMWMII»I»IM.«MMN mill —a——»»---------—— Red. și Administrația itr. $#*:»£» *e» Mar*1« in ForQ-fincogFlifie «te, Mm>< Mol 1» •^mWK Abontimerttal jm .j ® an 650 fel ( pe 125.10 fel din țară) ULTIMA Om =LOVITURA DE STAT DIN FRANȚA = D. Millerand alcătuește un guvern de o zi. --------------Franța în plină agitație • D. Millerand nu vrea să cedeze răul radical socialiștilor și unificați. El înțelege și rămâne președinte de Republică chiar cu riscul de a disolva Camera. In acest scop și-a alcătuit un guvern din dreapta căruia ia dat însărcinarea să-i citească mesajul său în Cameră. Dacă guvernul alcătuit nu va obține majoritatea necesară în Cameră,—(ceia ce este sigur), noul guvern va cere Senatului disalvarea Parlamentului. Acest procedeu echivalează cu o lovitură de stat. Probabil că Președintele Republică până la multe alegeri, va guverna pe baza decretelor Ugi obținute de d. Poincaré. Președintele Republice, contează mult pe generalii dir. a.Statâ, mai toți numiți de dânsul. Iată telegramele primite în cursul nopții : Paris 10 --La Ministerul de externe a avut loc o consfătuire sub preșidenția d-lui Millerand, , președintele Republicei franceze. La această consfătuire au luat parte Francois Marcalié, Ratier, Lefaivre, Dupray, Maginot, Landri, Mavrn, Reibel, Cap«*» Geordain, Le Troquet, Landin și Ferry. Această importanta consfătuire a durat timp de două ore. D. Millerand a citit mesagiul pe care îl va adresa Camerei. Acest mesaj a fost aprobat în unanimitate de cei prezenți. In urma acestei consfătuiri Camera franceză a ținut Sâmbătă o ședință în care a adoptat cu 348 voturi, contra fiind 3. o moțiune prin care declară că este hotărâtă să asigure respectarea voinței exprimate prin sufragiul universal . „ ] Camera a hotarât apoi sa fina j ședință Lună Paris 10.—D. ^Francois Marcalié a acceptat să formeze guvernul. Marți, el se va prezenta Parlamentului și va da citire mesajului d-lui Mitterand. D. Marcelo a declarat ziariștilor că se va prezenta în fața Parlamentului pentru a citi mesajul Președintelui Republicei, care dorește să comunice cu Parlamentul numai pe cale constituțională. Noul guvern are de scop să transmită mesajul d-lui Millerand pentru a obține un vot în chestiunea prezidențială. Votul Camerei va provoca o lămurire a situației. Noul guvern în frunte cu Mercule nu va prezenta nici un program, ci va demisiona imediat ce Camera va da un vot net favorabil d-lui Millerand *—VOXXOQ—** Lucrările Parlamentului LA CAMERĂ se discută legea unificării judecătorești. LA SENAT legea învățământului primar și normal primar. Camera Prezidează d-l Orofetinu. Pe banca ministeriala d-nii miniștrii Mărzescu, Moșoiu și Cherculescu. D-L MIRCEA FRIGATO atrage atenția d-lui ministru al domeniilor, asupra nemulțumirilor sătenilor din cauza nedreptăților făcute cu împroprietăririle, DL ANTON IONESCU face o comunicare în acelaș sens, cerând luarea imediată de măsuri pentru înlăturarea nemulțumirilor produse D-L IONESCU LUNGU referindu-se la unele știri publicate de ziare privitor la împrumuturile pe care creditul industrial l-ar fi făcut la casa de depuneri, arată ca până acum Casa de Depuneri a plasat numai suma de 50 milioane lei, prin împrumuturi garantate de obligațiuni ale Societății Creditului Industrial, din disponibilul de 400 milioane pe care-1 avea. Dl. SEVER BOCU, cere să se complecteze listele electorale din Ardeal și Banat. Dl. MĂRZESCU propune Camerei, ca să se țină câte două ședințe pe zi din cauza aglomerărilor de lucrări, aceasta începând de er. Camera admite a se ține două ședințe, a doua urmând a se ține seara. Se intră apoi în ordinea de zi și se continuă discuția proectului de lege pentru unificarea judecătorească. DI. J. TH. FLORESCU, respinge acuzațiile pe care le-a adus d-l Mirfc acestui proiect. D-sa spune că oricâte defecte ar avea proectul de unificare judecătorească prezentat de d-nui Ministru al justiției, el merită totuși toată solicitudinea pentru marele principiu pe care îl are la baza lui și asume inamovibilitatea magistraților. Roagă pe Ministrul de justiție sa prevadă în noua lege și Inamovibilitatea pentru Președinția de Curte din Ardeal, fara avizul consiliului superior al magistraturei. Ședința de noapte Aseară la ora 9, Camera a ținut ședință de noapte. S-a continuat discuția asupra proectului de lege pentru unificarea judecătorească. DI EM. ANTONESCU, a criticat proectul d-lui Mărzescu și a arătat situație precară și materială în care se află magistrații , depre când vă. telefonez șef dinte de noapte continuă. Prezidează d-l Ferechide. Pe banca ministerială sunt prezenți d-nii dr. Anghelescu și AL Constantinescu. DL DR. ANGELESCU depune un proect de lege pentru înaintarea în grad a ofițerilor cari au făcut campania și cari au fost trecuți la pensie. Se continuă apoi discuția generală asupra reformei învățământului primar și normal primar. Vorbesc la această chestiune Episcopul HASSU și Dr. HAS îNAS care polemizează cu d-nul Costăchescu, D-sa spună că actuala lege a învățământului este imperios cerută de unificare, Senatul -----CCXXOO---- Revoluția din Albania Roma 10. Ziarele italiene anunță că evenimentele din Albania au luat o întorsătură gravă. Răzvrătiții au înaintat și ocupat Scutari. După ocuparea orașului, au avut loc lupte în oraș. Rasorătiții au atacat și luat cu asaltt Prefectura orașului. Prefectul a fost luat prizonier. Legăturile de comunicație și cele telegrafice dintre Durazzo și interlandul său au fost întrerupte. Naționaliștii au mobilizat pe toți bărbații în vrâstă de 20 de ani. ,, se întinde „Misterul Bucureștilor“ — Alarma da la Paris ți Londra." — Ci-a spus Averesaj?— Marșul asupra Bucureștiului. Congresul averescan a devenit subiect de senzație nu numai la Roma și la Viena după cum am arătat în numărul trecut, ci și la Paris și Londra. Marele cotidiene franceze și engleze publică articole alarmante sub titlu: „Ce se petrece la București« ? Ele dau fotografia Generalului Averescu, anunță că generalul a pornit asupra Capitalei în fruntea unei armate de țarani cu 50 mii de oameni. Guvernul ar fi declarat generalului că va ordona armatei să tragă. Generalul ar fi răspuns („ L’oeuvre“ No. 3170 din 5 Iunie). —„Voiu cădea eu întâiu; dar nu nu mă tem, căci dacă guvernul va da ordin să se tragă, le va provoca revolta printre soldați, ei însăși țarani și ofițeri care mă cunosc“. Aflând că guvernul va împedeca mobilizarea țăranilor la porțile capitalei, generalul ar fi răspuns—ce-mi pasă. Vom merge spre Capitală pe jos, calare, în automobil ; nimic nu se va putea împedeca. Eu nu sunt fascist, cu toate că sunt amic instim cu Musollini care m’a primit la Roma cu mare onoruri. Noi nu avem de expulzat comuniști ci numai incapabili și corupți*. Ziarele care publică aceste versiuni se întreabă alarmate de ce nu primesc nimic de la corespondenții lor din București. Ele protestează împotriva cenzurei la București și fac o propagandă vehementă înpotriva guvernului român. Vrem să știm ce fel de contrapropagandă face guvernul în interesul țării. Alarma presei străine este direct periculoasă. —voxicon—* ■ Bursa Paris Buc. 10.—Eri fiind sărbătoarea Rusaliilor la catolici Bursa Paris n’a lucrat. Ultimul curs la Paris a cotat leu! 8.25 centime. La Zurich 2.45 centime —HOOXXOa— Un nou război In Balcani [Mobilizarea armatei in Turcia Constantinopole 10.— Situația în Balcani devine tot mai gravă. Revoluția din Albania îngrijorează toate statele din Balcani. După măsurile luate de Italia, care a dispus ocuparea orașului Durazzo, după mobilizarea de trupe la frontiera Albaniei de către Grecia, acum a venit mardul Turciei. Guvernul turc a dispus mobilizarea flotei de război. Vasele de războiu au fost concentrate in golful Ismid, și se află sub presiue, gata de a porni în direcțiunea pe care le o va indica statul major turc. Desființarea R@§giossa S@i C. F. R. din Chișinau Buc. 10.— D-1 General Văileianu, ministrul comunicațiilor a hotărât în mod definitiv desființarea regionalei CFR din Chișinău In locul regionalei »ort Chișinău se va înființa un. inspectorat c. f. r„5 care va depinde de regionala din Iași. Asupra motivelor care au determinat Ministerul comunicațiilor să ia hotărârea de a desființa această regională, se afirmă că ea se datorește nenumeratelor fraude ce s’au săvârșit le diferitele servicii de căi ferate din Basarabia, și care depindeau de regionala C. F. R. din Chișinău. Suprimarea jocurilor de noroc Buc. 40. Guvernul a luat hotărârea de a nu mai permite sub nici un cuvânt jocurile de noroc în stațiunile balneare și climaterice. In acest scop guvernul va alcătui un proect de lege pe care îl va supune aprobării Parlamentului în actuala sesiune. Ancheta focului de la Minîstarul da Finanța Buc. Î0.—Comisiunea numită pentru a cerceta asupra cauzelor care au dat foc la Incendiul ce s’a produs la Ministerul de finanțe din Calea Victoriei, a continuat ori toată ziua ancheta la fața focului. Comisiunea înaintat un raport prin care conchide că focul a luat naștere de la un scurt circuit electric ce s-ar fi produs în acea parte a capului de clădire din Ministerul de Finanțe. Pagubele cauzate de incendiu au fost evaluate la două milioane. \ 9 șî străinătate Fota Otflile profesiunii PACIENTUL (obosit). Uite, săracul, a adormit pe somarea mea. Să-l trezesc oare ? Arestări de comuniști în Capitală București 10.TM Siguranța din Capitală, a făcut în cursul zilei de ori numeroase descinderi pe la comuniștii din Capitală. în urma acestor descinderi s-au operat șase arestări. Intre cei arestați se află și fiul fruntașului comunist Crîstescu. Aceste descinderi și arestări s-au făcut în urma cererea siguranței din Chișinău. Top cei arestați au fost înaintați sub excortă siguranței din Chișinău, unde se va continua cercetarea lor și li se va indica motivele pentru care s a dispus arestarea lor. Comuniștii din Capitală se vor prezenta Ministerului de interne pentru a protesta contra acestor arestări, pe care ei le consideră ca ilegale. INFORMAȚII . — Duminică a avut loc la Uzina de electricitate, solemnitatea predărei arabelor azfii în fadția noului consiliu a Societații Comunale. Au luat parte membrii comisia unei interimare, parlamentarii Iașului, reprezentanții autorităților, ai presei și invitații. Instalarea consiliului de ad-ție s-a făcut prin cuvântarea d-lui Coma, căruia i-a răspuns d. l. C. Crupenski, președintele consiliului de ad-ție a nou« socia -ltați comunale. j A vorbit apoi părintele Valeriu Iordăchescu După solemnitate s’a servit o agapă la care au luat parte toți invitații și s’au ridicat diferite i toasturi în onoarea primarului și a membrilor consiliului de administrație. — Duminică după amiază a avut loc în sala Bejan, întrunirea Ligei Apărare Naționale Creștine. Au luat cuvântul d-l A. C. Cuza, Șumuleanu, maior Dimitriu, S. Bacaioglu, Zelea Codreanu. S'a votat o moțiune în care Liga declară că deschide campania de răsturnare a guvernului liberal, manifestându-și dorința de a fi chemat să-i succeadă orice alt partid. Probabil că noul Comitet de direcție al Uzinelor comunale va fi alcătuit din d-nii Const. Tăutu, Pavelescu și cap. Ene. Ac-tor delegat va fi după toate indicațiile d. Inginer Casetti. — Elevii pregătiți în particular pentru clasa 4 vor trece examenele la Gimnaziul „Ștefan cel Mare”. Examenele vor începe în ziua de 15 Iunie. — I. P. S. S. Mitropolit« Pimen și P. S. S. Arhiereul Coama Petrovici, vicarul Mitropoliei, au plecat in Capală, pentru a lua parte la ședințele Sf. Sinod. — Membrii organizației eșane a partidului averescan au fost convocați, pentru Vineri 13 Iunie în adunarea extraordinară — Consiliul profesoral al Fac. juridice se va întruni în ziua de 24 iunie, pentru a se pronunța asupra recomandării a patru licențiați ca bursieri în străinătate pentru specializare. — Președintele Alianței franceze—alianță care numără peste o sută cincizeci-mii membri,— pentru răspândirea hrubei franceze, a comunicat d-lui viceconsul Sibi, că d. prof. universitar C. Tafrali a fost decorat cu Marea medalie, pentru conferințele ținute în Franța în orișele : Limoges, Bourgoneuf, Guéret și Chateauxraux. " Comitetul ,,Uniunea cetățienești" din Iași a fost înștiințat, că în cursul lunii Iunile, DN. G , Schirta va ține o conferință asupra Statutului unic al funcționarilor, în legătură cu declarațiunile partidelor politice. La această conferință vor asista delegațiuni din Iași, Vaslui, Huși și Roman. Pentru comemorarea activităței politice a d-lei Marghiloman —Prietenii a-dJ. Marghiloman’ cei care in zine de 9 April l-au sărbătorit, dkik hunei satul de le Athéné Palace, împlinirea a 70 de ană s’au gândit să-i sărbătorească activitatea politică printr’un voteu și o medalie comemoretivă. Volumul tipărit pe hârtie fină va cuprinde o parte din discursurile oratorului care și-a înscris pagina în istoria parlamentarismului român și prin numeroase articole care vor reaminti activitatea legislativă și socială a partidului conservator progresist. Medalia care va reprezenta capiil d-lui Marghiloman va fi trimisă tuturor celor cari au luat parte la banchetul dela 9 Aprilie ca și fruntașilor din toate organizațiile progresiste din țară Impresionanta sinucidere din Iași O impresionantă sinucidere s'a întâmplat Duminică dimineață în str. Florilor No. 9. Niște locuitori trecând Duminică dimineață pe lângă casa lucrătorului Ștefan Herghel l-au zărit spânzurat de un copac. Anunțându-se poliția si a început ancheta care a stabilit că Ștefan Herghel s’a spânzurat din cauza unei boli. Parchetul a autorizat tumor montarea. împrumutul german în Statele Unite Berlin 10.— Știri sosite din New York arată că aprobarea raportului Dawes de către Reichstagul german, a produs o bună impresie în cercurile financiare din Statele Unite. In cercurile politice germane se crede că prin aceasta ciica cea mai mai mare a piefost înlăturată, așa că Germania va putea sjbține un împrumut ln Statele Unite, Starea de asediu în Grecia Constantinopol 10. Din Atena vine știrea ce guvernul grec a proclamat starea de asediu în întreaga Grecie,