Lumea, ianuarie-martie 1925 (Anul 8, nr. 1896-1970)

1925-01-14 / nr. 1905

r din țară ULTIMA ORA Impresionanta sinucidere a unei studente din Iași Buc. 13.—Duminică de la Ilman, studentă în anul al IV-lea la Facultatea de Medicină din Iași, originară din Chișinău, fiica unui bogătaș din acel oraș, s-a sinucis la cimitirul israelit din Craiova. Fiind în relații de dragoste cu un tânăr din acest oraș, cu care făcuse cunoștință în timpul unei călătorii, a venit acum o săptămână la Craiova și a tras la Hotel Palace. În tot timpul șederei la Craiova, tânărul o ocolea. Înțelegând că este părăsită, s-a dus spre cimitirul evreesc unde și-a descărcat două focuri de revolver în piept. Un glonte i-a perforat plămânul stâng. Starea sa inspiră serioase îngrijiri. A lăsat o scrisoare adresată judecătorului de instrucție in care arată intenția de a sinucide și roagă de a nu cerceta faptele care au determinat-o la acest act disperat. Urmărirea comuniștilor 1 Buc. 15.1—Siguranța generală a făcut în cursul zilei de ori mai multe descinderi, în special la domiciliul inginerului Paucker din strada Bucovinei 24. S’a constatat că Paucker plătea pentru apartamentul ce-i ocupa 8500 lei lunar. In birou ’s’a găsit o mașină de scris și un șapirograf, la care soția lui, Ana Paucker trăgea manifestele adresate organizațiilor comuniste din țară. S’au mai descoperit unele documente extrem de importante pentru discifrarea complectă a complotului pus la cale de comuniști. S’au găsit de asemenea instrucțiunile pe care comuniștii din țară le primeau de la Moscova și Viena. S’au găsit deasemenea concepte de manifeste-invitații, în legătură cu organizarea clandestinismului, in baza acestor documente, ei fi dați în judecata consiliului de războiu al Corpului ii. întrunirea comitetului executiv al internaționalei 3-a Constantinopol 12.—Comitetul executiv al internaționalei a 3-a s’a întrunit Duminică la Moscova. Zinoviev a expus pe larg situațiunea partidelor comuniste din diferite țări și lupta întreprinsă de guvernele oligarhice pentru înfrânarea mișcărei bolșevice. Comitetul a aprobat raportul lui Zinoviev și a hotărît continuarea luptei contra burgheziei. Această hotărâre va fi comunicată partidelor comuniste din străinătate cu invitațiunea să intensifice pe cât posibil propaganda bolșevică. S-a mai hotărât să se vie în ajutorul partidelor comuniste din țările unde există legi de ordin represiv contra lor. In urmă, reprezentantul guvernământului »Novgorod“ a cerut ca Intre Internaționala comunistă și guvernul sovietic rus să existe pe viitor unitate de vederi in ceea ce privește dirijarea propagandei bolșevice în străinătate. Aliații si beneficiile rezultate din ocuparea Ruhr-ului Paris 12.Ziarele anunță că miniștrii aliați s’au pus de acord în ce privește lichidarea conturilor relative la ocuparea Ruhrului, în baza proectului francez. Din veniturile totale se vor reduce cheltuelile de exploatare și ocupație. Beneficiul net este de un miliard mărci aur, care va fi înscris în contul puterilor aliate. O nouă telegramă din partea d-lui Vintil Brătianu Buc. 13.—Guvernul a primit de la d. Vintilă Brătianu o lungă telegramă, prin care dă explicații asupra pasajului din raportul experților, privitor la România. Nu este exact că în acel raport s’ar fi afirmat că s’au dat României compensații teritoriale, mai mult decât i s’ar fi cuvenit de la Ungaria.Secțiunea administrativă a comisiunei reparațiunilor a adresat Conferinței un raport prin care face imputări României că n’a semnat protocolul de la Insbruck, prin care s’a fixat repartiția datoriei publice austro-ungare asupra statelor moștenitoare. D-nii Vintilă Brătianu și Titulescu, au cerut d-lui Clementei să nu se țină seamă de acea purtare a României. Dl. Clement a promis și a dat cuvenita satisfacție reprezentanților noștri. Pasagiile încriminate au fost suprimate din raportul conferinței plenare, după propunerea d-lui Clementes. De altfel obiecția ce se aduce României era cu totul neîntemeiată. Guvernul nostru anunțase la timp pe Aliați că pănă ce nu vor hotărî ce reparațiuni urmează să dea Austro- Ungaria României, noi nu putem conveni sa plătim foota-parte ce ne-ar reveni din datoria publică fostei monarhii habsburgice. • Buc. 13.— Știri primite de guvern din Paris anunța că în urma intervențiilor făcute de ministrul nostru de finanțe la comisiunea interaliată întrunită la Paris, pasagiile injuste, privitoare la drepturile României în materie de reparațiuni au fost șterse ,și nu vor figura în raportul definitiv, care va fi prezentat Conferinței. • Paris 12.—Reprezentantul României și Serbiei au făcut în comitetul experților observațiile lor privitoare la despăgubiri fostelor puteri inamice, exceptând Germania. Reprezentantul României a semnalat în mod special sporirea procentului de 1 la sută, care a fost atribuit României.| Situația în Iugoslavia — Arestarea fruntașilor opoziției din Bosnia și Macedonia. — Noul partid țărănesc republican. — Belgrad 12.—Din ordinul ministerului de interne, autoritățile iugoslave au arestat în massă pe fruntașii opoziției autonomiste din Bosnia și Macedonia. La Serajevo s’a făcut o percheziție domiciliară doctorului Hrasnița, fost ministru de justiție și unul din fruntașii partidului național mahomedan din Bosnia. Se crede că guvernul este hotărât să dizolve și acest partid, care de asemenea s’a declarat pentru o Iugoslavie confederativă. • Belgrad 12.— Se comunică din Zagreb că foștii deputați țărăniști croați, arestați din ordinul guvernului, refuză să răspundă la interogatoriul ce li se ia de către magistrații însărcinați cu anchetarea lor. Ei arată că au fost arestați ilegal așa că nu sunt obligați să răspundă la întrebări, cu atât mai mult cu cât se bucură și de imunitatea parlamentară. » Belgrad 12.—Noul partid țărănesc republican independent, format din foștii partizani ai lui Rădici, și-a publicat programul, care nu diferă întru nimic de cel al vechiului partid republican croat. Din acest program rezultă că noul partid va continua să lupte pentru obținerea autonomiei Croației, fără, însă, a avea vre o legătură cu internaționala țărănistă și cu guvernul sovietic. D. Rudolf Horwat, «unul dintre conducătorii noului partid, a declarat ziariștilor că poporul croat nu renunță la vechiul său program autonomist, dar îi înțelege să urmeze pe Rădici în acțiunea sa ce tindea la o alianță cu sovietele. 1 Belgrad 12—Subsecretarul ministerului de interne a făcut ziarelor declarațiuni asupra pactului lui Rădici cu ebrediștii unguri, pact despre care s’a vorbit în presă, îndată după arestarea fruntașului croat. ■Subsecretarul de stat a declarat, că acest pact a fost încheiat la Londra în 1923 și se promite prin el eliberarea croaților de sub autoritatea Belgradului, în schimb republicanii croați cedează Ungariei Voivodinul. Dânsul a mai declarat, că acordul este semnat de Rădici și nu poartăcontra semnătura ungurească. Blasco Ibanez cercetat de justiției franceză Paris 12.In urma unei plângeri a ambasadorului spaniol, justiția franceză a ordonat cercetări în contra lui Blasco Ibensc*, autorul volumului: »Alfons al XIII-lea demascat* și în contra editorului Flamarion și a traducătorului Louvre. Toți trei sunt învinuiți de delictul de a fi ofensat un suveran străin. BLASCQIBANEZ — ooxmoo-** Mari schimbări în administrația orașului Chișinău Duc. 13. Guvernul este hotărât să aducă o primenire radicală în actuala administrație a orașului și județului Chișinău. Va fi înlocuit prefectul de poliție, comisia Interimară în corn, predtul ei precum și comisia interimară a zemstvei. Se afirmă că primar va fi numit d. Bivol. Sinuciderea a doi îndrăgostiți în Capitală Buc. 13. O impresionantă sinucidere s'a petrecut noaptea trecută în Capitală. Tânărul Aristide Șerbănescu, manipulant la S. T. B. a avut mai muttă vreme legături de dragoste cu fata Natalia Nițoiu. Părinții ambilor îndrăgostiți s’au opus însă la căsătoria lor. Alaltă seară, după ce s’au plimbat mai multă vreme prin oraș s’au dus pe locul viran din apropierea străzei Calvani. Tânărul a scos un revolver din buzunar și și-a descărcat două gloanțe în tâmplă. Moartea i-a fost fulgerătoare. Fata a luat apoi revolverul și și-a tras un glonte în cap. In stare muribundă a fost transportată la spital. ------COXQCOQ----- Í D-nul Iorga despre fuziunea cu partidul national Buc. 13.— După cum se știe, d-i Iorga a plecat Sâmbătă cu Simplonul la Paris. In gara Craiova a fost întâmpinat de numeroși amici politici, cărora, vorbindu-le de situația politică, le a spus: »Relațiile noastre cu partidul Național sunt dintre cele mai bune. Personal sunt pentru fuziune, nu însă renunțând la principiile de care am fost călăuzit în viața mea. Condițiile esențiale ale fuziunei sunt: ordine, morală și idee națională. Aceste condiții sunt însă și baza partidului nostru și la întregii mele vieți. Am nădejde că după atâta experiență, țara se va fi hotărât asupra guvernării pe care o merită și de care are nevoe. In tot timpul absenței mele din țară, prietenul și colaboratorul meu, Ia-nulij Argetoianu, deplină "libertate de acțiune",are Manifestații în tertoriul ocupat Berlin 12. Toate partidele politice din Colonia și din celelalte orașe renane au organizat manifestații grandioase împotriva ocupației. S-au votat moțiuni de protestare. Populația renană își are complecta libertate. Marile Puteri și statele mici Paris 12. Ziarul „Le Matin“ anunță că marile puteri, neputând acorda micilor state o sporire a procentului din plățile germane, le oferă drept compensație o păsuire de timp mai lungă, a rambursării sumelor, pe care ele le-au încasat în plus. Statele mici au formulat însă rezerve, față de această propunere. Bursa București Paris 10.47; Londra 935.50; NW York 194.50; Praga 5.88 ; Bruxelles 9.78; Zurich 37.75; Milano 8.21; Viena 0.27.45. Cereți la toți chioșcarii și vânzătorii „LUMEA“ BAZAR SĂPTĂMÂNAL .....No. 10 -20 pagini, 6 lei» — Cronica, Cânii ,l.i . M. Sevastos Ploaie.... Toamna căratorului de griu Diplomația în literatură . Sfat prietenesc Politeța . . . Admiratorii . . Comedia iubirii Picior de Drac Prin Rusia Sovietică Minunea de pe Ile des Dames Cronica teatrală Bazarul cu imagini de M. Sadoveanu , Simona Basarab „ Aureliu Weiss „ Simona Basarab • O. C. , o. c. „ F. Aderca „ Gh. Haralamb „ S. Calimachi „ E. Marghita , M. Sevastos „ Alfred Hefter I si străinătate America va recunoaște — Germania va fi invitată la conferința dezarmărei dela Washington. — Rusia Sovietelor 1 Washington 12. — Demisia d-lui Hugues va fi urmata de schimbări importante atât în guvern cât și în corpul diplomatic.Triumviratul Coolidge-Keileg- Borah, va lua conducerea externelor, începând o acțiune pentru recunoașterea dil Rusiei Sovietice, precum și invitarea Germaniei la conferința dezarmării din Washington. D. Kelley, succesorul lui Hugues a declarat că socotește conferința financiară ca sfârșită in mod fericit. A eșit un acord general. Incherarea Intre jandarmii și săteni la Piatra-Neamț — Mori și răniți — Piatra Neamț.— In urma ordonanței Tribunalului, procurorul I. Otto a fost delegat să se transporte în comuna Socea- Cândești spre a proceda la desfundarea unui iaz. Sătenii s’au împotrivit la aceasta operație și vre o în frunte cu Grossu, au sărit la jandarmii care-l însoțeau pe procuror, încăerându-se o luptă pe viață și moarte. Jandarmii au făcut uz de arme. Rezultatul sângeroasei încăerări e că săteanul Alexandru Grigore e în agonie iar loan Vlad a murit. D. Herriot s’a restabilit Paris 13. Herriot a primit eri pe d. Diamandy. El a părăsit pentru întăia oară locuința și s-a primblat prin grădină. După amiază a primit pe colaboratorii săi la minister. Demisia secretarului de stat american Hugues Paris 12. Din Washington se anunță că secretarul de stat Hugues și-a dat demisia din postul ce ocupa. Locul său a fost ocupat de d. Kellog. D. Hugues și-a dat demisia din cauză că în ultimul timp a întâmpinat dificultăți în Senat, deși era de acord cu președintele Coolidge, în ce privește politica externă. Reînceperea tratativelor franco-ruse Paris 12. Ziarele anunță, că tratativele franco-ruse pentru aranjarea datoriilor rusești dinainte de război, sunt pe punctul de a începe. Guvernul sovietic a însărcinat cu aceste tratative pe aceiași delegați cari au fost la Haga. Din partea Franței ele vor fi conduse de d. Feydou. Partide dizolvate în Iugoslavia Belgrad 12. Pănă în prezent guvernul iugoslav a dizolvat în baza „legei pentru apărarea statului“, partidele: comunist, muncitoresc independent, macedonean național, țărănesc, republican croat și asociațiunea musulmano-albaneză din Macedonia. Dintre partidele regionaliste, cari au ca program obținerea autonomiei provinciilor ce reprezintă, nu au fost dizolvate încă numai partidele clerical sloven, de sub șefia lui Ceresetz și musulman naționalist din Bosnia de sub conducerea d-rului Spalio. D l Vintilă Brătianu pleacă la Londra Buc. 13.— D-l Vintilă Brătianu ministrul de finanțe, nu se va întoarce în țară înainte de începutul lunei Februarie. D-sa va pleca de la Paris și la Londra. Elevii și manifestațiile de stradă — O circulară a ministerului instrucțiune?. — Buc. 13.—Ministerul de instrucție a trimis tuturor școlilor secundare din țară o circulară privitoare la măsurile ce urmează a lua direcțiunile lor, în cazul când s-ar produce tulburări și în aceste școli. Ministerul Instrucțiunei recomandă supravegherea lecturilor elevilor și interzicerea participării lor la întruniri cu caracter politic sau manifestații de stradă. Circulara atrage atenția asupra faptului că după noua lege pentru înfrânarea infracțiunii în contra liniștei publice, părinții siau tutorii minorilor sunt responsabili de acțiunile copiilor. Scandal în dieta prusiană Berlin 12. in ședința de er a Dietei prusiene s-au produs scene furtunoase. Când președintele Brauns a luat cuvântul, deputații germani naționaliști și populiști au părăsit sala în semn de protestare. Au urmat și alte scene zgomotoase. Berlin 12.—Centrul refuzând o colaborare la o combinație ministerială Luther, aceasta a fost compromisă. Consiliul de miniștri Buc. 13.—Azi Marți la ora 5 p. m. are loc un consiliu de miniștri la preșidenția consiliului. încercarea de atentat asupra lui Zinovieff. Berlin 12. — Se anunță din Moscova că Zinovieff era pe punctul de a cădea victima unui atentat. A scăpat însă, prin faptul că revolverul agresorului n’a luat foc. Atentatorul a fost arestat. * Buc. 12.—Eli a circulat zvonul în Capitală, că Zinoviev, președintele comitetului executiv al Internaționalei a IlI-a ar fi fost asasinat de partizanii lui Trotzki. La Ministerul de Externe și Siguranța Generală a Statului nu s'a primit nici o știre în această privință. Leul la Paris Leul la Paris a cotat 9.60, la Zurich 2.65. Studenți-munctori arestați fgj Ca ^universitatea comunistă din Omsk a fost arestată în ziua de 29 Decembrie un grup de studenți muncitori, acuzați de o inadmisibilă agitație împotriva șefilor din comitetul central al partidului comunist rus. Arestații vor fi excluși din partid și Internați la locurile lor de domiciliu. Acest grup de studenți muncitori sunt acuzați mai precis de tipărirea unei broșuri: „Greșelile lui Octombre, despre care tac Zinoviev, Stalin și chiar TtaichT. Biopro e confiscați»