Lumea, iulie-septembrie 1925 (Anul 8, nr. 2050-2125)

1925-07-03 / nr. 2050

LA ORDINEA ZILEI LUME4/* vacanța blestemată Toate lucrurile par că merg anapoda de la o bucată de vreme. O altă ordine pare gata să se statornicească în obișnuințele oamenilor noștri politici. Vacanța, de exemplu, care aducea ramura de măslin în polemiile de presă și tihna comodă în raporturile dintre guvern și opoziție, nu își mai menține rostul. Tinde, din contra, să apară ca răstimpul cel mai încordat din cursul unui match care durează. Toți beligeranții și-au înundat în buzunare batistele albe, înșfăcând intre dir.si cutilul provocator, schițând, rând ] ie rând, atitudini de pagiat aierb. Vacanța, care era o confortabilă legănare de la o stațiune climaterică la alta, de la un cazinou la o plajă, a ajuns o goană neîntreruptă după partizani, după refacerea organizațiilor defecte, după consolidarea altora în vederea unei lupte care-i considerată, de toți partenerii, decisivă pentru o lungă bucată de vreme. ? In atmosfera copleșitoare verii, se pregătește înfiriparea a unei alte vieți, a unor alte discipline și organisme politice. In vederea acestora, toți oamenii noștri politici și-au cam tulburat tabietul. D-lui Ionel Brătianu de o pildă, i-a revenit glasul. Vorba nu mai e pentru d-sa un chin; gândul exprimat nu mai e cântărit cu aur și ochii mucimei nu-i mai apar așa de odioși. Sacrosanta d-sale apariție, nu mai constitue un eveniment. Infruntă cu eroism toate dezagramentele unei călătorii îndepărtate. Se pronunța asupra situației de două ori pe zi; năzuește să zvârlă formule sintetice ca să le refacă de câte 2 și 3 ori — comparația cu câinii—în fine se agită ca un derviș la rugăciunea de seară. Vacanța s’a transformat într’o calamitate. In adevăr, ce poate fi mai dezagreabil decât să hălăduești pe căile noastre ferate, de la București la Deva, la Ploești, la Bacău, și să nu-ți fie cruțate situații dificile, ca acea de la Brăila, unde a fost bine primit de amicii d-lui Moldoveanu și a fost supus la chinuri de dezidența d-lui Matei Sassu și a prietenilor săi. Dar nu numai pentru miniștrii și deputații liberali care au întreprins o cruciadă în județele lor, vacanta aceasta e un supliciu. Opoziția trăește aceleași mizerii. Ba mai mult. In afară că se deplasează și cheltuește bani din fonduri proprii, riscă însă să se aleagă cu bătăi vecine cu moartea—ca țărăniștii de exemplu în Basarabia,—sau să fie percheziționați ca dl. Iorga, în drum spre Piatra Neamț. Unde-s vremurile în care harnicul nostru istoric își aduna discipolii la el acasă, nu se deranja el pe la căminurile lor ! Alte vremuri, ce vreji Í Ca In iad Pentru unii, această vacanță e chiar un iad. D. Mârzescu, de exemplu, s’a văzut împovărat de o culpă, din care nu vede nici o portiță de dezvinovățire, fiindcă învinuirea nu are nici în plin nici în mânecă cu adevărul. Toate cele înscenate prin dl. Ștefănescu-Drăganești, sunt așa de neverosimile și dl. Mihail, e așa de devotat d-lui Constantinescu, încât dl. Mârzescu s’ar putea ușor liniști. Improvizația duce însă ușor apă la moara opoziției și campania face continuu zile fripte ministrului de finanțe. Și d. Îstrate Micescu are neplăceri în eseste luni estivale. Se pare că secretarul care la provocat la duel, îndeplinea multe oficii în familia și sub prestigiul maestrului său ilustru. Indiscreția reportericească poate dezvălui multe când dă de un fir cât de simplu, ii vor trece multe sudori pe d-nii Van Saanen, Oteteleșeanu și Hagiopol — după cum i-a trecut pe diriguitorii de la Timișoara după recenta anchetă a d-lui inspector activ Goma, care a descoperit fraude de milioane. Liberalii din Timișoara ca și cei din întreg Torontalul, vor fi greu încercați, chiar dacă și peste aceste fraude se va întinde apoi salvatoarea mușama tradiționala. Isi Cum vedem se îngrămădesc pacostele pe partid par’că-i un făcut. Din ziua consolidărei blocului, s’au semnalat atâtea ghinioane în sânul partidului care a avut totdeauna ca emblemă optimismul rubicond al d-lui Al. Constantinescu. In această continuă îngrijorare, singur D. General Averescu, 1——— I in rM.nl...n ■ in ii ■ 111 s. petrece. Da, fără exagerație. Prima bucurie i-a emus-o fuziunea progresiștii. A sărbătorit-o printr’un banchet somptuos care s’a rânduit și tuturor organizațiilor județene. Se va bucura de reușita de la alegerile din Chișinău. Situația între partidele care luptă pentru dobândirea scaunului de senator pe care i-a deținut d. Sanielevici, e de așa natură că averescanii pot să se considere victorioși. A declarat-o d. general Averescu celor care iau întâmpinat în gara Iași, acum două zile, când s’a întors dela Chișinău. D. Sergiu Niță va intra în Senat cu voturile cărăsimei— a acelei care nu-i indisolubil legată de țărăniști, prin „neutralitatea“ autorităților și cu sprijinul minorităților. D. general Averescu pare să fi câștigat inima minorităților și a cetățenilor români de religie mozaică. Pactul de la Ciucea a împrăștiat se vede, sugestiuni până în Basarabia. Înclinațiile spre averescanism ale rabinului Tirelsohn își pot găsi astfel explicațiuni și în legătură cu această dispoziție a generalului Averescu de a se apropia de cei ce i sunt socotiți minori, de drept și de fapt. Sigur, cu aceste redute electorale, Generalul s’a întors dela Chișinău, parcă mai tânăr. Fața lui a radiat nădejde înot cursul copiosului banchet ce l’a pierit în gara Iași. A fost comunicativ și n’a uitat să aibă plecare un cuvânt de atenție și pentru d. Elias Șaraga — cel din coada mesei. A venit așa de vesel, ea a uitat să mai deschidă o discuție care ar fi fost dezagresabilă organizației de Iași —• fapt pe care, la urcarea în vagon, i l-a amintit spiritual, d. Ion Petrovîci. Entuziasmul din filută, s’a continuat până fn zori de ziuă. In grădina »sarcod Organizația ieșină a Generalului Averescu a ținut să-și sărbătorească și pe cel de al doilea președinte , pe d. Pogonat. Probabil, a ținut să împrăștie cu această ocazie, zvonul care a circulat în public, și'n unele ziare, asupra unui început de zâzanie, între fruntașii dveresceni locali. Versiunea s-a discreditat definitiv, mai ales că d. Petrovîci, deși reținut de cei de la Chișinău, a făcut tot posibilul să participe la sărbătorirea președintelui activ al organizației. S’a petrecut după kjUUJJA băștinașă: oi b au paton A*spectul politic a făcut loc unei întâlniri prietenești, declarațiile solemne,confesiunilor intime, amintirilor și hazului. S’a glumit în deosebi pe chestia „celor 3 crai“. D-nii Petrovici, Pogona și Meissner au protestat, fiecare la rând și din alte motive, că li s'a aplicat acest epitet monden. D-nul institutor Agape nu și-a epuizat traista cu jâtii și branșoave, deși a pus-o la contribuție fără nici o rezervă. Tatăl d-lui Pogonat—un venerabil pensionar din ținutul Bârladului—a colindat desigur toate cerurile, ascultând elogiile cu care membrii clubului eu înțeles să-i omagieze feciorul. Dl. Pogonat s’a autobiografiat din zilele când umbla desculț la școală, asigurnd că modestia acelor vremi nu-l va părăsi în toate manifestările lui. Sărbătorirea s’a sfârșit ziua mare—atunci când tace și privighitoarea—cum a spus dl. Ion Petrovîci. I. BRATIANU GENERALUL AVERESCU 0. Al. Philippicde - fericit Concetățeanul nostru, ilustrul profesor universitar și-a văzut cu ochii o parte din visul cel mai scump al vieței lui. După o muncă erocă, de fiecare zi, fără ,nici o întrerupere, adunând documente, traducând, verificând texte inedite, a isprăvit primul vohm asupra : „Originei Românilor“. Marele istoric, în această operă a pus la contribuție toate izvoarele existente cu privire la Romani, din cele mai vechi timpuri până la apariția documentelor slave. A consultat minuțios istoricii greci și bizantini ca și toate inscripțiile latinești și greceși care puteau oferi un amănunt prețios în legătură cu primele începuturi ale neamului nostru. In lumea specialiștilor, lucrarea e așteptată cu nerăbdarea unei opere care va distruge fără milă multe pretinse autorități în această direcție. Judiciare — Tribunalul Ssct. II, urma să judece ori procesul fraudelor con Urgentării din județul Iași. In acest proces e imp!cat funcționarul D. Atanasiu de la cooperativa din Șipote, dmnpreună încă cu 20 de funcționari și comercianți din Moldova. Procedura refiind complectă, procesul a fost amânat pentru ziua de 16 Octombrie.3 —pomoo— Greva dela Posta din Parts rar O simplă întârziere la platei alocațiilor de scumpete, a provocat greva tuturor funcționarilor poștei din Paris.Ministrul poștelor și al comerțului d. Chaumet (din fotografia alăturată) a primit o delegație de factori și satisfă pânăy< y cererile, a pus grevei. D- La medicii și naturaliștii din Iași Ultima ședință de înainte de vacanță Aseară, membri societatei de medici și naturaliști s’au întrunit în ultima ședință, de înainte de vacanță. Au prezidat d. dr. Ciură. Au făcut comunicări interesante d-nii d-rn Hortolomei, Dimitriu-Borca, Bujureanu și Alexa. Membrii acestei societăți, și-au dat întâlnire pentru după vacanță, pentru a continua interesantele lor discusi în'. In loc de BAZAR Medicale S’a ținut al treisprezecelea congres de medicină la New York. Profesorul dr. Hary Benjamin a comunica rezultatele obținute cu metoda de întinerire Steinach. O sută de femei tratate cu aparatul de Diaterme și supuse tratamentului Steinach, s’au bucurat de o întinerire accelerată și surprinzătoare prin efectele ei. Candidatele la tinerețe, majoritatea în re vârsta de 40—65 de ani, sufereau mai ales din cauza diformațiunelor în legătură cu sarcina și cu neregularitatea vieței sexuale. Zbârciturile, obezitatea, dezvoltarea șoldurilor și a bazinului, slăbirea musculară, diformarea sânilor, îngrășarea brațelor, și a picioarelor, stângerea luciului din privire, perderea elasticii aței, toate aceste manifestări, mulțumită tratamentului Steinach, s-au înlăturat treptat, în timpul unui tratament de 5 săptămâni. Dr. Hary Benjamin crede că rezultatele obținute se datoresc animarei produse în circulația sângelui prin diatermie. Activând circulația, țesuturile se refac și pielea redobândește culoarea și aspectul viu, caracteristice tinereței. De asemenea se obține o intensificare a entuziasmului și capacităței vitale. Până acum s’a dobândit o reîntinerire care a rezistat până la 3 ani. La acelaș congres, Steinach a comunicat rezultatele cercetărilor lui în legătură cu secrețiunile interne, care determină bătrânețea prematură, în special la femei. Prin activarea circulației, influența secrețiunilor scade și organele afectate se refac, dând organismului o vigoare constantă și o mișcare generală ușoară, veselă. Bineînțeles, toate aceste comunicări au produs zarvă și au trezit interesul celor mai îndepărtate cercuri femenine. Sanatoriile din Viena, cercetate de Dr. Steinach, sunt asediate de lume. Femei din toate țările se supun tratamentului miraculos. Publicațiile care relatează succesele obținute, fac între altele, constatări pe cari le remarcăm. Candidatele la tinerețe sunt supuse zilnic la un regim de excitațiune internă, care înainte de a produce întinerirea așteptată, determină o neliniște generală, curenți în tot capul, fiori și în genere o stare de generală abandonare. Nu toate femeile pot rezista acestor accese prelungite care durează uneori mai mult de oră. (Pers najul sanatorului este de sex femenin). (Mi se pare că vizitele sunt interzise și de asemenea și primblările în oraș). Hotărât, nu e ușor lucru să întinerești încă un amănunt. Dr. Steinach este om bătrân. A tinerit de mai multe ori, și însfârșit prin a renunța la acest sport. Altfel, ar fi trebuit să renunțe la știință. Alt amănunt, tratamentul costă mulți bani. Sunt foarte multe fmei, care din mândrie, nu vor să-și cumpere tinerețea cu bani și dacă ar face-o, numai discret. Orcum, e incomod. Să pleci la Viena la 65 de ani și să te întorci în orașul tău, numai de 30 de ani . Se observă. E ca și cum d-na de 65 de ani s-ar întoarce la braț cu un tânăr de 30. (Trebue să ținem seamă și de ochii lumei). Dar mai sunt și alte considerente. Diatermia încălzește pentru. Instrumentele fără să fie periculoase, ajung necesare. Pacientele care se obinuesc, ca și cu morfina, nu se mai pot lipsi. Hotărât, nu e ușor să întinerești ! EM. SERGHIE Citiți in pag. 4-a Ultimiie Știri O fecioară-Șaal Persie i Presa engleză se crede în măsură a ști că actualul șah al Persiei, (din fotografia alăturată) va fi distituit, pentru a se așeza pe tronul țarei, una din cele mai tinere fice ale acestuia. Până la institurea nouei stăpâne, Persia va fi condusă de Reza Kahn, primul ministru și ministru de război al țarei. [Mininip] „Floarea umană este de toate florile aceea care are cea mai mare nevoe de soare“. Michelet. Suntem în Iulie. O parte însemnată din lumea orașelor și început să părăsească cartiearele pline de praf, pentru a se îndrepta—după nevoe—spre regiunile răcoroase ale munților sau spre țărmurile mării. Ce rămâne însă de făcut cu acel număr enorm de copii în perioada de creștere, copii anemici și debili, limfatici, scropuloși și rachitici, copii din părinți tuberculoși, sifilitici sau senili, copii cu boale ale oaselor, din spitale, din orfelinate din toate școllile de la țară și mai ales de la orașe și cari n’au posibilitatea de a pleca la munte sau la mare ? Pentru toți aceștia există un focar de viață și sănătate care poate fi utilizat cu folos fără nici o cheltuială și nici o deplasare oriunde s’ar afla bolnavul, la munte sau la șes, la țară sau la oraș, în centru sau la periferie; acesta e soarele. Influența binefăcătoare a soarelui asupra organismului este cunoscută din cele mai vechi timpuri. Rivier relatează că toate cavernele preistorice sunt orientate spre Sud sau Est, adică spre soare. Popoarele vechi zeificau soarele pe care îl numeau „zeul sănătăței și al vieței“. Chinezii întrebuințau lumina solară pentru vindecarea variolei. Egiptenii și Asirienii posedau—după Herodot—terase și instalațiuni speciale unde își expuneau corpul razelor soarelui. Grecii practicau „arenația“ care consista în a se exercita de a merge fără haine și cu picioarele goale pe nisipul ferbine de pe malul mării. La Romani cura de soare fu de asemenea cunoscută ; la băile romane era o sală numită „solarium“ rezervată băilor de soare și după cronicari soția împăratului Gaben—Cornelia Solanina—fu htraisă de către medici la Nisa pentru a face o cură de soare. La 1876, doi medici francezi au prezentat societăței de medicină din Paris câteva cazuri de bere și cancere vindecate prin luimina solară. La 1815, Danezul Binsen, prezistează noui rezultate obținute de diferiți cercetători. Koch în 1890 dovedi acțiunea microbicidă a luminei solare asupra bacilului tuberculozei descoperit de el, iar Migneco în 1895 distruse bacilul tuberculozei din perdele și stofe murdare expunându-le la soare. Influența favorabilă a luminei solare asupra organismului, se datorește în special razelor ultraviolete. Efectele razelor ultraviolete asupra organismului, sunt de două feluri: locale și generale. Efectul local a fost descoperit de Finsen și constă într-un entern, adică o roșeață a pielei , care apare după câteva ore de expunere la soare, pe părțile descoperite. După două sau trei zile, roșeața—câteodată urmată de umflătură—pălește, dispare, lăsând o ușoară descuamare urmată de o pigmentație—adică pielea capătă o colorațiune brună-închisă. Această pigmentație este foarte importantă deoarece ea constitue un fel de ecran de apărare în contra razelor ultraviolete prea puternice care sunt periculoase. Dacă Negrii pot suporta fără nici un inconvenient o expunere prelungită la soare o viață întreagă, aceasta se datorește colorațiunei lor brune adică pigneolului din pielea lor, așa că după expresia unora, cu drept cuvânt Negrii trăesc la „umbra pielei lor“. Efecte generale : se constată că țările cu mult soare sunt în acelaș timp țări cu viață mai intensă și mai precoce. In adevăr data apariției menstruației este foarte variabilă după climat; ea se ivește precoce în țările tropicale iar la femeile Eschimose ea încetează în cele șase luni de iarnă. Negrii sunt adolescenți la 10—12 ani; soarele face deci mult mai precoce viața sexuală. Aceasta se datorește unei permanente îmbieri în razele solare. Un adevăr Roser și Roseret pe de o parte și Carnot de altă parte, au arătat că sângele adus la suprafață prin încălzire la soare este modificat. Numărul globulelor roșii cât și cantitatea de Haemoglobină sunt crescute. Sângele mai bogat în conținutul său absoarbe energia din soare și o tranformă într-o altă energie pe care o transmite în toate părțile corpului prin circulare, unde este utilizată pentru mărirea nutrițiunei și lonificarea organismului. Această lonificare a organismului datorită băilor de soare trebue să fie utilizata de toți copiii sănătoși în perioada de creștere începând chiar cu sugari. (Combe, La Tuberculeuse du nourrisson), de Chloroanemici, de limfatici și scrofuloși, de rachitici, de copii și adulți cu tuberculoză a oaselor, de cei bolnavi de artrite și în special artrite blenoragice, tumori albe ale genunchiului de bolnavi iraeheobronhici, adenopalici, tuberculoză incipientă, nesurmenați, convalescenți, carceetici, de neurastenici și bătrâni (Psihon, Bătrânețea), în sfârșit de copii predispuși prin hereditare din părinți tuberculoși, senili, alcoholici și sifilitici. Toți aceștia trag cel mai mare beneficiu din cura de soare. Desigur că rezultatele sunt mai evidente la altitudini sau la mare, unde razele ultraviolete ale soarelui sunt mai abundente, însă ele pot fi de mare folos în oricare loc bățul de soare printr o cură sistematică, lentă, progresivă și prezistentă.