Lumea, iulie-septembrie 1925 (Anul 8, nr. 2050-2125)

1925-08-05 / nr. 2078

O gravă atingere a suveranitaței teritoriale a României Buc. 4.—Se anunța din Geneva că, comisiunea de comunicații și transport de pe lângă Liga Națiunilor, ca organ de media{iune între Anglia, Franța și Italia deoparte, cu România, privitor la conferința comisiunei superioare a Dunărei asupra porțiunei fluviale Galați-Brăila a hotărât că jurisdicța asupra porțiunei Galați-Brăila revine comisiunei dunărene in acelaș mod ca și pentru porțiunea Galațicu iia. D. Duca, lipsind din Capitală n’a putut lua cunoștință de această hotărâre. Se dă ca probabil ca în cursul acestei săptămâni când d. Duca se va reîntoarce în București va trimite o notă de protest Ligei Națiunilor. Asasinatul dela Lemberg Varșovia 3. In timpul unei suspendări a ședinței Tribunalului din Lemberg, unde se jude cau mai mulți comuniști. Învinuiți de complot contra președintelui Wojceikowky, principalul martor al acuzărei, agentul poliției Cikosky a fost ucis în fața Tribunalului de un comunist. Asupra crimalului s-a găsit un ordin de a atenta la viața președinteli Woiceikovsky. din tară NMIMIUtai ULTIMA ORA Autorii agresiunilor și a atentatului in fața Tribunalului. Numele tinerilor arestați și depuși la Galata Cititorii vor putea lua cunoștință din ultimel e și ri din pagina patra, de conflictul și atentatul din Palatul Justiției, săvârșite eri, și care au provocat o stare de neliniște generală. După cum amelatat în acea parte, eri, la ora 11 dimineață, au fost aduși la Tribunal, diferiții implicați în tulburările și agresiunea de Sâmbătă. Cu ocazia aceasta, un grup de manifestanți, încă de la ora 10 a. m. s-au adunat în fața Palatului de justiție, așteptând rezultatul diferitelor cercetări. La un moment dat se produce o învălmășeala. Au fost sparte mai multe geamuri de la prăvăliile din vecinătatea palatului de justiție. O panică explicabilă a cuprins pe toți comercianții din strada Ștefan cel Mare, care s-au grăbit, pe cât posibil, a trege obloanele și închide prăvăliie. In acelaș timp, țipete asurzitoare veneau dinspre Piața Unirei, cerând grabnică tragere a obloanelor. Intr’adevăr, după un scurt timp un alt mic grup, format în parte din tineri străini de Universitate, s'a revărsat pe strada Cuza Vodă și Ștefan cel Mare, spărgând furioși, în dreapta și 'n stânga. Întreaga stradă Ștefan cel ere, începând dela Cafeneaua Bursei pără în fața magazinului Kahane a devenit, la un moment dat un câmp de luptă. Forțele polițienești aflătoare, la fața locului sub conducerea d-lui comisar special de siguranță Brăilescu, primind întăriri, din ordinul d-lui prefect de poliție Colonel Ionescu, a reușit a încercui și dezarma pe agresori. S’au auzit, în timpul încăerărilor, două focuri de arpă. Sosind la fața locului d. prefect al poliției însoțit de d. ,comisar M. Ciudin, a dispus arestarea manifestanților: Sârbu, Moța, Irimia și încă a 30 manifestanți, dintre care au fost reținuți de poliție opt elevi din diferite școli secundare. A mai fost arestat un funcționar comercial, învinuit că ar fi fost surprins în învălmășală, cu o secure în mână. Autoritățile polițienești, după împrăștierea manifestanților și efectuarea arestărilor, au încărcat într-un automobil numeroase corpuri delicte, cari au fost depuse la poliție.» Din cauza panicei produse, comercianții din întreg orașul au decis : [și străinătate ÎNCHIDEREA prăvăliilor La ora 6 a avet loc la Camera de Comerț, o mare întrunire a comercianților. Participă mai toți comercianții ieșeni. Consfătuirea e prezidată de d. N. V. Ștefănu, președintele Camerei, care înfierează vandalismele petrecute în localitate și spune că e o stare de lucruri ce nu mai poate dăinui. Vorbesc apoi comercianții, d-nii: Moscovici, Cristian, Șavaga, Marcusohn și alții. Toți arată greutățile ce le îndură azi comercianți, cari nu mai pot suporta impositele de pană acuma. La această stare de lucruri s’a adaugat manifestațiile din urmă, ce primejduesc comerțul și viața comercianților. Toți cuvântătorii cer asigurarea pazei, avutului și a vieții. • La urmă se alege o delegație care să sesizeze pe reprezentanții autorităților. Prăvăliile rămân închise, pănă azi Marți, la ora 11, când comercianții se vor întruni din nou la Camera de Comerț, pentru a afla răspunsul delegației. CONFIRMAREA MANDATELOR Era la ora 4 p. m., în fața Tribunalului, compus din d nii : P. Râșcanu, președinte și Gervescu, membru de ședință, s-a prezentat spre confirmare mandatul de arestare al studentului Gh. Urziceanu, inculp M pentru omor săvârșit, dar neisbutit, împotriva d-lui I. Grünspan. Din partea parchetului a fost prezent d. procuror Panu. Apărarea s-a făcut prin d. avocat Nellu Ionescu. La interogator, inculpatul a recunoscut că e premeditat asasinarea lui Granspan, socotit de el ca autor moral a lovirei profesorului Cuza, considerat de naționaliști, ca simbolul românismului. La observațiile d-lui președinte Râșcanu că, „nimeni n’are dreptul să impieteze asupra datoriei justiției, făcându-și singur dreptate, sau apărând-o pe a altuia“ inculpatul a răspuns că s’a simțit dator să-și țină legământul față de șeful organizației din care face parte. D. procuror Panu a cerut confirmarea mandatului, din motive de ordin public. D. avocat Nelu Ionescu a susținut că întrucât instrucția este terminată, prin declarațiile făcute de martori și din recunoașterea inculpatului,„menținerea în arest nu mai este utilă. Tribunalul a confirmat mandatul. Inculpații cu mandatele confirmate eu fost transportați, la ora 5 p. m. la închisoarea Centrală de la Galeta. Aseară la ora 7, în urma cercetărilor făcute de d. prefect de poliție, au fost înaintați Parchetului, în stare de arest d-nii: Ion Moța, Iulian Sârbu, Aurel Erimia și elevul Casian Miailescu din Vaslui, învinuiți ca autori a exceselor săvârșite în cursul zilei de Luni. In urma unui interogator luat*e muniții au fost trimiși în judecata Micului Parchet, ca tulburători ai ordinei. La ora 8 seara au fost transportați la penitenciar. • Intre damnații, exceselor comise, cităm prăvăliile : Sortimentul, Băcănia Aberman, Mercerie, Femina, Concurs Unic, Manufactura Regală, Parfumeria Venera, Magazinul de mobile Haimovici, Sticlăria Hirschensohn, Meniksohn, Romeo, Atelierul mecanic Kaiserman, Cârciumile Cantor și Lupu cu Fleică etc. Chioșcul cu fructe Margules a fost devastat,iar fructele aruncate în stradă. Prefectul de poliie au luat măsuri ca trupe speciale de infanterie și cavalerie să patruleze vegiind la păstrarea ordinei și evitarea unor noui excese. Comanda celor două companii de infanterie și două excadroane de cavalerie a fost încredințată d-lui maior de Stat Major Sava Săndulescu. Patrulele de cavalerie au circulat până târziu noaptea. A. MANASTIREANU 4&-BOXÎSQQ-— Nouă scene tumultoase In Reichstag Berlin 3.—In ședința de astăzi a Reichstagului s’au produs din nou scene tumultoase.Doi deputați comuniști provocând scandal, fiind i v laț să părăsească incinta, n’au putut fi evacuați decăt cu forța polijieseasca. Președintele Reichstagului, Loebe, a amenințat cu retragerea din cauza acuzaților ce i s’au adus din diferite părți, că n’ar prezida cu imparțialitate dezbaterile parlamentre. Majoritatea Reichstagului a votat o moțiune de încredere în președintele Loebe, astfel că, criza a fost înlăturată. Un mare bloc al statelor aliate Paris 3. Ziarele pariziene anunță că Briand are intenția să covoace o conferință a statelor din estul Europei și statelor Micei Antante intr’un oraș din Fanța. La această conferință se va discuta de Hanén formărei unui bloc puternic al statelor aliate. Greva de la Băncile franceze ia proporții Paris 3. Negocierile între directorii Băncilor franceze și funcționari au eșuat, astfel că greva generală a Băncilor amenință acum întreaga Franță. Abd-El-KCrim gata să duci războiul până la exterminare Paris 3.La cartierul general al lui Abd-El Krim a avut loc o mare consfătuire a tuturor șefilor triburilor indigene. S-a hotărât ca războiul cu Franța și Spania să fie dus pănă la exterminare. Au fost apoi examinate ari mai multe propuneri ale șefilor triburilor indigene cele mai importante. Aceștia nu s-au prea arătat dispuși să prelungească războiul. Paris 3. — „Journal“ află din Rabat că Abd El-Krim ar fi adresat o proclamație triburilor de sub șefia sa, în care declară că nu va trata pacea decât baza independenței Riffului. Paris 3.—Se anunță din Tanger că Primo de Rivera a primit la Tetuan doi emisari ai lui Abd-El-Krim, din Tanger, cărora le-a comunicat condițiile de pace stabilite de Franța și Spania. • Paris 3.— Două depozite de munițiuni aparținând armatei franceze au exploadat cauzând mari perderi materiale. •—poxseoQ—• pe Noui tulburări In China Berlin 3.—Se anunță din China . P Noui tulburări s’au produs eri la Wonking. Un englez, funcționar la societatea internațională export, a împușcat un lucrător chinez, în cursul unei certe. Lucrătorii englezi din docuri au ripostat cu focuri de armă. Sunt 4 morți și numeroși âniți. Marinarii englezi au fost chemați să păzească cartierul străinilor. Accidentul automobilului fabricei „Buhuși" P. Neamț 3.— O camionetă fabricei de postav Buhuși s’a răsturnat în șanțul de la marginea șoselei. Sunt 4 persoane rănit PROCESUL complotiștilor de la Tatar Bunar Chișinău 3.—Ordonanța in afacerea complotului descoperit a Tatar Bunar se află gala redactată. Sunt 500 de acuzați. Procesul se va judeca la toamnă de Consiliul de războiu al Corpului 111 Armată. Derierea expresului Viena-București Buc. 4.—Expresul e Viena- București, a deraiat ori dimineață la intrarea în stația Ibașfalău. 4 vagoane au sărit de pe linie. S-a constatat că primele cinci vagoane ale garniturei au intrat pe linia treia iar restul pe linia patra. Panica în rândul călător lor a fost foarte mare. Două vagoane de clasa întâia au sufert avarii. Datorită faptului că expresul intra în stație cu viteza redusă nu s-a înregistrat o catastrofă. Vinovat de accident e acarul, care nu se afla la postul lui. Agravarea conflictului minier în Anglia Londra 3.— Conflictul între muncitorii minieri și patroni în regiunea Bradford s-a agravat prin aceea că 250.000 au declarat grevă. APELUL PENTRU PACE AL D-LUI PAINLEVE Peris 3.— Painleve a pronunțat azi un important discurs cu prilejul inaugurării farului ridicat la Notre-Dame de Lorette în amintirea celor morți în război. A decizat că, ori cât de dureroase sunt rănile războiului și ori cât de violente forțele rele care agită lumea, trebue să ne silim cu toți să facem să domnească dreptatea între noi și acei cai în timpul luptei se pregăteau să omoare de cealaltă parte a liniei de foc. Salvarea Europei nu se poate obține decât cu prețul acesta. Dreptatea nu este incompatibilă cu forța, nici generozitatea cu o înțelegere clară a evenimentelor. Lumina acestui far—a spus d. Painleve—nu va întreține numai amintirea pioasă și de neșters a neuitaților tineri împăcați prin moarte, dar în nopțile viitoare va arăta și semnul fraternita fel. Leul la Paris Leul a cotat la Paris 10,75 la Zurich 2 65. Ruhr-ul a fost evacuat de trupele francobelgiene Budapesta 3.— întreaga regiune a Ruhr-ului a fost evacuata de trupele franco-belgiene, cu excepția orașelor Düsseldorf, Duisburg, Ruhrorf. Populația s’a abținut dela orice manifestație, astfel că nu s’a înregistrat nici un incident. Clopotele din Essen au sunat ori la 12 ziua timp de un sfert de oră spre a celebra eliberarea Ruhrului de armatele de ocupație. Berlin 4. Cancelarul Luther a adresat telegrame de felicitare orașelor din Rhur cu prilejul evacuării lor de trupele franco- belgiene. O telegramă a fost primită de orașul Salzburg. Derierea expresului București saui Buc. 4. Expresul 51 BucureștiIași a deraiat ori noaptea între stațiile Muncelu Pașcani. De la Pașcani s’au trimis echipe de lucrători pentru repararea liniei, toate trenurile dn și spre Moldova au suferit mari întârzieri. Din fericire nu s'au înregistrat victime omenești. Kron prințul Dezma ales la Budapesta Budapesta 3. S’a zvonit în localitate că a fost în cursul zilei de ori fostul Kronprinț al Germaniei împreună cu suita sa, venind în trei automobile. Călduri excesive la Leningrad Riga 3.— La Leningrad s’au semnalat în ultimile zile călduri excesive. S-a înregistrat chiar 40 % la umbră. Din această cauză șinele tranvaielor au suferit stricăciuni, pricinuind accidente. Un protest al optanților germani din Polonia Berlin 3. Orânjii germani din Polonia au adresat președintelui și guvernului Reichului un protest contra felului cum au fost tratați în Polonia. In urma acestei intervenții s’au luat măsuri pentru înființarea unui lagăr. Ciocnri sângeroase la Viena Viena 5. Cu prilejul unei manifestații, au avut loc ciocniri sângeroase între naționaliști. Sunt morți și 30 rânți. Bursa București Paris 9.29; Londra 900 50; New York 19 5; Zurich 38.05 ; Milano 7.17; Bruxelles 9.00; Prag 5.80. Belgrad 3.45, Viena 27.70, Marca aur 43.00- Manifestațiile studențești de la București și Focșani Buc. 4. Duminică seara pe la oele 9, un grup de studenți a manifestat pe Calea Victoriei în fața terasei Cercului Militar. Un mare număr de curioși a urmat grupul. Pentru a preîntâmpina eventujle dezordini, autoritățile au luat cele mai severe mas ri de pază, impunând manifestanților să se împrăștie în linște. • Aseară Luni, pe la orele 8 jum. 9, un grup de studenți creștini s’a adunat pe Calea Victoriei în fața cofetăriei Capșa, de unde s’au îndreptat, manifestând, spre strada Sărindar, conduși de avocatul Sandu Bacaloglu. Manifestanții au fost întâmpinați de un domn căpitan de jandarmi care le-a pus în vedere să se împrăștie în ordine, căci în caz contrar vor fi arestați. Studenții au pornit din nou spre Calea Victoriei, dar au fost împrăștiați de jandarmi cari au barat străzile Sărindar și Brezoianu. Detașamente de jandarmi au fost postate în diferite puncte ale Capitalei. La Capșa, venind în discuție într-un grup de ziariști agresiunile de la Iași, cu acest prilej de avocat Sandi Bacaloglu a bătut pe d. Clarnet. In acelaș timp, d. Costin luând apărarea d-lui „Munte“—Bergman de la „Aurora“ i-a bătut pe d. Bacalgiu. • Focșani 4. El a avut loc o serbare câmpenească la Liga Apărărei Național Creștine din Focșani, in parcul caselor Ciurcas din str. Cuza Vodă. Au luat parte mai mulți cetățeni. Aflând de agresiunea contra d-lui *. Cuza, mulțimea se agită. Pornind spre centrul orașului, manifestanții au spart geamurile la locuința d-rului Friedman. Un grup de evrei a fost atacat pe stradă de studenții creștini. Intervenind armata, au fost împrăștiați.• Parchetul Tribunalului Putna a emis mandate de arestare contra lui Mihai Cavor și N. Gheorghiu. Se dă de asemenea ca sigură arestarea evocatului Nicoleu, ca unul care a pus la cale mișcările antisemite. Un nou pact de siguranță Bruxelles 3. Guvernul belgian va publica în curând o „Carte gri“ asupra problemei siguranței, care va conține nouă propuneri privitoare la pact, pe o bază mai largă. Informații Buc. 4.— Noaptea trecută s’a dat o lupă crâncenă, care a durat mai bine de o oră , între o patrulă de jandarmi și o bandă de comitagii în pădurea Sangicar de pe teritoriul județului Durostor. O altă luptă s’a dat între bandiți și jandarmi în pădurea Damados. S’au schimbat de ambele părți focuri de armă. Patru bandiți au fost împușcați. _ Buc. 4. Tribunalul Ilfov a confirmat ori după amiază mandatul de arestare emis contra lui Popescu, implicat în afacerea falsurilor de rentă descoperite la ministerul de finanțe. — Buc. 4. Expresul 61 București Iași a fost atacat cu petre în apropiere de stația Crasna cu focuri de armă. Au fost scurte mai multe geamuri la vagonul restaurant. Ooanțele s-au oprit în mașina de bucătărie o vagoniu . Nu s’a înregistat nici un accident de persoane. estuQXMöa-T'