Lumea, aprilie-iunie 1926 (Anul 9, nr. 2280-2354)

1926-06-10 / nr. 2337

v ♦ > i v V din țară) dT/Î1 WlVf IV ORA |și străinătate Suntem primii în măsură a anunța proectele de legi care vor fi aduse în discuția Parlamentului, în sesiunea extraordinară și anume : Taxele pe podgoriile din șesuri. Se va vota un impozit extraordinar asupra alcoolului . Pentru încurajarea sistemului de asigurare viticolă se va înființa un impozit direct asupra viilor , se va vota și prohibi vânzarea vinului fabricat din alcool și zahăr. In general se va ceda a se legifera un sistem complect de legiuiri tinzând la stăvilirea alcoolismului, la reprimarea severă a falsificărei băuturilor și la încurajarea viticulturii moderne. Alte proecte In afară de aceste proecte de legi, guvernul studiază măsuri radicale pentru stabilizarea leului și încurajarea producătorilor. Pentru îmbunătățirea statei superouarilor Guvernul preconizează două măsuri paralele. Pe deoparte sporirea la maximum cu putință a salariilor și pe de altă parte reducerea numărului funcționarilor. Guvernul este convins că o reducere este absolut necesară și că fără această reducere nu se pot acorda sporiri eficace de salarii. Incidentele sângeroase din i fiu nechioara. Consiliul de miniștri înmnil aseară a discutat între altele, raportul d-lui ministru Grozea, asupra incidentelor din Hunedioara. D. Grozea a declarat presei că somațiunile jandarmilor au fost legale și că la Hunedioara a fost o rebeliune pornită din motive subversive. D. Grozea declară însă regretabile consecințele rebeliunii. Vagoanele fie cl. lv-a. Consiliul de miniștri a respins referatul administrației c. f. r. pentru suprimarea vagoanelor de cl. IV-a. Operat Româna Consiliul a discutat apoi situația Operei Române, rămasă fără local. S’a decis continuarea tratativelor cu vechii proprietari pentru reducerea chiriei. . Mărirea emisiunea băncei Naționale O nouă mărire a emisiunei nu va fi admisă decât în baza mărirei stocului de devize din posesiunea Băncei Naționale. Guvernul va mări acest stoc prin contractarea unui împrumut puternc Pentru un partid agrarian D. profesor Rădulescu Motru a acordat un interesant interview ziarului „Politica*, D. Motru, după ce analizează Compoziția Senatului, l se declară pentru un partid agrarian și în contra oricăror tendințe socializante. Fostul progresist arată o complectă dezinteresare pentru anunțata remaniere a guvernului și constată necesitatea unei remanieri, a oamenilor, nu a ministerelor, împotriva falsificărei de monede. Aristide Briand, primul ministru fancez, a propus Ligei Națiunilor luarea de măsuri internaționale împotriva falsificărei de monete. O Interpolare a ■■■■mia ■awuwwniinnHHWHiBaaBa d-lui Vasiite Sasu Z aiul „Dobrogea Jună“ din Constanța află din anturajul d-lui Vasile Sasu că, deputat liberal de Constanța va aduce în discuția parlamentului chestiunea destituirei procurorului de Vaslui. Agape, în urma incidentului pe care l’am relatat la timp. D. V. Sasu va cere ministrului de justiție să-i puc la dispoziție în prealabil toate piesele aflătoare la dosarul afacerei. Chestiunea grevei Baroului de la Huși, va forma obiectul unei detailate comunicări a d-lui dr. Lupu. Premiul d-lui Topliceanu. Comisiunea însărcinată să descearnă premiile naționale pentru proză și poezie, a căzut de acord, acordând primul d-lui Gorun, iar pe cel de al doilea, d-lui G. Topârceanu, colaboratorul nostru și directorul Teatrului Național din Chișinău. Premiul pentru „Istorie lunară" n’a fost decernat anul acesta. Se știe că premiul național e de 400.000 lei. DE ERI PANA AZI Proectele de legi zare se vor discuta In sesiunea extraordinară a Parlamentului Un interesant proces de evacuare Trib, secța II, a judecat un interesan proces de evacuare între d. Albert Daniel din Berlin și d. Iacob Rozenstein din Iași, str. Ștefan cel Mare. D. Daniel, care e poprietarul imobilului din capătul străzei Ștefan cel Mare, a închiriat d-lui Rozenstein un apartament, pe timp de un an cu 40.000 lei. Contractul expirând, d. Rozensten, crezând că poate beneficia de lege, a depus chiria pentru trimestrele următoare la Administrația Financiară. Proprietarul însă, nu a încasat chiria ci pe baza legei de liberă tranzacție pentru prăvălii, a cerut Tribunalului evacuarea chiriașului. Procesul judecându-se era la secția II a Tribunalului, sub preșidenția d-lui Rășcanu, s'a ordonat evacuarea imobilului și s-a hotărât ca chiriașul să plătească 20.000 lei daune proprietarului. Sinuciderea altul cefeis. Autoritățile ceferiste au fost informate că magazinerul stației Tg. Frumos, P. Dăscălescu, în urma unei certe familiare ,a încercat să se sinucidă, trăgânduși un foc de revolver în partea dreaptă a capului. Glontele ricoșând însă, a alunecat pe os, oprindu-se in falca superioară. Magazinerul a fost internat în spital. Starea lui nu e gravă. Un nou caz de tifos exantematic In strada Ipsilante s’a declarat un caz de tifos exantematic. S’a stabiit că bolnavul a venit în contact cu alți bolnavi de aceeaș boală și care azi sunt izolați la gaitaJ O fată își omoară fratele cu lovituri de ciomag Din Huși ni se telegrafiază o crimă fioroasă, săvârșită de o fată, care și-a ucis fratele cu lovituri de ciomag. Luni, după amiază, fata Ana losub din cartierul Corni, luându-se la ceartă cu fratele ei Anton, la un moment dat, fata și-a trântit fratele la pământ și cu un ciomag l’a lovit așa de puternic peste cap că l’a amețit. Fata a continuat totuși loviturile. In cele din urmă, Anton a încetat din viață. Criminala a fost arestată. Parchetul a ordonat autopsia cadavrului. Cauza certei era o moștenire pe care fratele căuta s’o acapareze. Școlile din Iași și ploile din ultimile zile Primăria a fost informată ori, că ploile căzute în oraș în utimile zile, n’au inundat numai străzile dar au și deteriorat cele mai multe din acoperișurile școlilor din oraș. Furtuna ce a însoțit ploile a rupt tablele de pe acoperișurile școalelor iar acum apa pătrunde cu ușurință în sălile de clas. D. Stanboliu a promis că va pune chestiunea în prima adunare a deegației permanente. Rezultatele balotajelor la alegerile comunale din Județ Comunicația telefonică cu satele din județ a fost cu totul întreruptă. Ploaia, care a fost însoțită de furtună și descărcări electrice a deranjat toate firele. In consecință rezultatele balotajului din Vlădeni, Șipote, Poeni și Ceplenița n’au putut fi comunicate Prefecturei de județ pănă la ora când închidem gazeta. S’a putut recepționa doar rezultatul de la balotajul din Golăești. Au fost înscriși 455. Au votat 321, anulându-se 8 voturi. A obținut guvernul 50, cuziștii 129, liberalii 139 și țărăniștii 3 voturi. A fost proclamată aleasă lista liberală. Rezultatele din celelalte comune se vor comunica în cursul dimineței de azi, dacă se vor putea restabili, legăturile telefonice. Complectarea Consiliului de higienă al orașului Dr. dr. Cazacu, inspectorul șef al regiunei sanitare, a cerut printr’o adresă Primăriei, să se recomande pentru complectarea Consiliului de higiena și salubritate al Municipiului Iași, câte un reprezentant „al direcției asistenței sociale I. O. V. și asigurărilor muncitorești. Interesant proces de onorar de avocat , Chișinău. 9. Se știe că d. C. Teodorescu, avocat din Chișinău a intentat un proces de onorar de avocat contra proprietarilor fabricei de zahăr din Zarojani j.t Lăpușna, cerând 6 milioane lei ca onorar de avocat. Fabrica a oferit avocatului onorarul de 1 milion lei. Procesul a venit spre judecare ori, în fața Tribunalului Chișinău. Din partea fabricei a pledat de avocat Laurențiu Pilat. Procesul s-a amânat în continuare pe astăzi. Dezbaterile au fost urmărite de un foarte numeros public. O senzațională anchetă ceferistă Autoritățile ceferiste au deschis o anchetă cu privire la un sângeros incident în gara Bârnova, între un grup de săteni și personalul de serviciu și pază din stație cu ocazia alegerilor județene. Un grup de săteni din Ciurea, Bîrnova și satele din jur, care urmau să voteze la secția Copou, au încercat să se urce într’unn tren de marfă care se îndrepta spre Iași. Cum există însă ordin categoric ca nici un ceferist sau persoană particulară să nu se admită în trenurile de marfă, impegatul de mișcare s’a opus ca sătenii, în număr de peste 50 să se urce în vagoane. Sătenii urcându-se totuși, impiegatul de mișcare a ordonat mecanicului să nu pornească mașina. S’a născut o ceartă, care a degenerat ușor în bătie. Impiegatul cerând ajutorul gărzei militare din stație, sătenii s’au năpustit asupra soldaților. Cu toată îndârjita opunere, sătenii fiind în număr mare, au fost mai puternici decât soldații și i-au dezarmat. Un ceferist a cerut atunci ajutorul jandarmilor. Șeful de post a sosit în grabă cu subalternii săi. In fața somației jandarmilor, sătenii au depus imediat armele smulse din mâinile soldaților. Conflictul aplanându-se, sătenii s’au reîntors la vetrele lor. Impiegatul de mișcare având capul sfărâmat și grave răni pe corp, a plecat la Iași, unde a raportat căzu’. Falsificări de pașapoarte — Descoperirea autorilor principali — Chișinău 8. — S’a vorbit la timp despre descoperirea unei mari afaceri cu pașapoarte false în localitate. In urma cercetărilor întreprinse de siguranța generală, s’a dovedit că proporțiile fraudelor sunt mult mai grave decât s’au părut la început. O întreagă organizație de falsificatori a lucrat cu numeroase organizații de ramificație în principalele centre din Moldova, și Bucovina, ca : Cernăuți, Bălți și Galați. Conducerea operațiunilor de falsificare a pașapoartelor o avea un plutonier major din Chișinău. Cei implicați în această afacere scandaloasă, au fost descoperiți în urma denunțului unui complice, anume Alex. Grün. Sunt amestecați câțiva funcționari superiori. Siguranța a reușit astăzi să aresteze pe 4 din principalii falficatori. Câțiva au reușit să dispară, dar autoritățile polițienești sunt pe urma lor. in interesul ducerea la bun sfârșit a instrucțiunei afacerei, nu se pot da alte amănunte. Trenurile accelerate lași-București și Chișinău-Iași București circulă din nou Începând de eri 8 iunie trenurile accelerate 601—602 și 701—702 (8 și 9 seara) vor circula direct București însă pe ruta Iași-Tecuci-Barboși-Buzeu- București și retur. Taxele de călătorie se vor calcula pe această rută ocolitoare emițându-se bilete banca de mână. In ce privește tr. 625—626 și 61—62 ele vor circula până la noi ordine așa cum au circulat până azi. ia i ipilit linia le la saț. Deși chestiunea șefiei din organizația liberală ieșană n’ami fost pusă serios în discute, în ultimul timp, de către cei în drept,—se continuă a se acredita câteva versiuni în cercuri restrânse. Așa da o pildă, un grup de liberali, obișnuiți pănă acum a cultiva cu zel tăcerea precaută, se fac tari a declara fitos că vor aduce în fruntea organizației pe un norocos financiar, bine cunoscut în localitate. »Stânga bătrânilor »Leaderul“ acestei grupări este un simpatic profesor, care are la activul său și îndrumarea unei societăți de credit. Cu o vehemență de dată recentă dă ca sigma în toate cercurile, victoria punctului său de vedere. Gruparea nu evită să-și ateste înclinația spre paradox, anunțând că vra să învioreze organizația cu mai larg spirit democratic, constituindu-se într-o „stângă“ a bătrânilor. E desigur, un record de imaginare pitorească ! Alți îndicați Moderații sunt mai puțin în spiritul partidului ce reprezintă burghezia bancară. Ei propun ca șef pe un cunoscut profesor universitar local,care nu e în nici un grad de rubedenie cu familia Brătianu. Nu se mai pune în discuție eventualitatea șefiei d-lui Crupenschi. înverșunarea de la început, în această privință, a luat forma unui armistițiu. Toți cei care țin în alte împrejurări si-și impun dârz, punctul de veder, afișează o dezinteresare, pe cât de aparentă pe atât de ostentativ enunțată în toate împrejurările. Centrul? Dr. Vintilă Brătianu, ca cel mai bun prieten al regretatului Gh. Mârzescu, a fost solicitat sa ia Dsa în mai de aproape atenție chestiunea organizației eșerte. Se par că și liberalii băștinași înclină cu simpatie spre recunoaștere ca arbitru a fostului candidat din fruntea listei liberele locale. D-l Vintilă Brătianu nu a lăsat până acu să i se întrevadă vederile în materie. Desigur, chestiunea se va pune serios în discuție la toamnă, când se va procede la o strângere a rândurilor liberale din toate organizațiile din țară. j Inundațiile sunt generale Știri din Astrachan anunță că inundațiile cari în regiunea mijlocie a Volgei aproape au încetat, au devenit acolo foarte amenințătoare. Autoritățile fac tot posibilul pentru a înlătura catastrofa, s’au zidit în jurul Astrachanului diguri de apărare, cari ating o lungime de 40 de verste. In părțile amenințate, populața e pregătită să fugă. S’a trimis de asemenea la Astrahan un număr suficient de vapoare, care să transporte la nevoe vitele la locuri sigure. • La Samara, Volga a crescut meru în ultimile zile. In oraș au fost inundate 51 fabrici, diferite instituții și 956 case particulare. Aproape 86o de familii au fost nevoite să se mute fără a-și putea lua nimic cu șansele. Cifra exactă a pagubelor nu se poate încă calcula, dar ea întrece 1 milion ruble aur. Un cunoscut comerciant victima unui furt la Ac-ua Financiară Comerciantul Froim Aronovici din str. Tatarași 58, s-a dus eri la amează la Banca Dacia, unde a încasat o mare sumă de bani. De la Bancă negustorul a apucat spre Administrața financiară unde avea să plătească niște taxe. Dar negustorul era urmărit de un pungaș care observase când eșise deja bancă cu pachetul de bani. La intrarea în palatul Administrației Financiare, istețul pungaș a reușit să-i sustragă pachetul. Furtul a fost observat abia la ghișeul unde negustorul având să achite taxa, a constatat lipsa portofelului împotriva speculei întrucât s’a constatat că din carnea de vacă tăiată la Abator se îndoiește o mare cantitate, pentru a fi apoi speculată, d. ajutor de primar D. Georgescu a propus ca la fiecare tăere să asiste un delegat al Primăriei Iași, care să supravegheze în Abator distribuția cantităților de de carne și apoi să fie supraveghiată și vânzarea în detail. Dl. Georgescu a și tradus în fapt propunerea sa. D-sa a stat în noptea de Duminică, în tot timpul tăerei la Abator, a supraveghiat distribuția și apoi a urmărit în Piață, desfacerea cantităților de Cânte. Astfel s’a înregistrat în Piață o zi în care carnea n’a lipsit, calitatea a fost mai bună și prețul maximal respectat. Firește că această metodă de control e singura care poate fi eficace în înfrânarea speculanților. ---- Jefuitori care operează în trăsuri Birjarul No. 434, a făcut ori o senzațională plângere. IU Luând de la gară doi călători, aceștia profitând că pe str. Petru Rareș nu se afla nici un trecător, au sărit asupra lui și pe când unul îi ținea gura astupată celălalt l’a jefuit de toți banii pe care-i câștigase pe ziua de ori. Călătorii s’au făcut apoi nevăzuți, unul apucând într’o parte a străzei, celălalt în altă parte. Informații . Din cauza ploii abundente care a căzut ori în tot cuprinsul Moldovei precum și a furtunei și a puternicelor descărcări electrice, comunicația telefonică cu Bucureștiul a fost întreruptă începând de ori după amiază, fără a putea fi restabilită, până 'n momentul când punem ziarul sub presă. Deasemenea telegraful a funcționat numai la foarte rari intervale. In aceste condițiuni, serviciul nostru de reportaj din Capitală nu ne-a putut reda decât succint și fragmentar cele mai însemnate evenimente înregistrate în cursul zilei de ari. Furtuna și descărcările electrice continuă pe toată întinderea Moldovei. Uf— Chișinău. In legătură cu cele relatate de ziarul „Universul” cu privire la d. colonel Anastasiu că ar fi implicat în afacerea de la divizionul 15, aflăm că ele nu corespund adevărului. Colonelul Anastasiu a fost scos din cauză. — Dl. I. Axinte, prefectul județului Iași, se reîntoarce astăzi din Capitală. — - ------ I 9