Lumea, aprilie-iunie 1926 (Anul 9, nr. 2280-2354)

1926-06-11 / nr. 2338

Ce a fost la Hunedioara Buc. 10.—S’a constatat de oficialități că la spatele mulțime! de țărani din comuna Ruși (județul Hunedoara) unde s’au petrecut revoltele, se aflau care pline cu coase, topoare și furci. Ministerul de interne afirmă că este în posesiunea dovezilor. • D-l Grozea a făcut astăzi ziariștilor un lung expozeu asupra celor petrecute la Hunedoara. Ministrul a declarat că este dispus să accepte o anchetă parlamentară cu privire la cele întâmplate. Se va dovedi — a spus d-1 Grozea — că singurii vinovați sunt membrii opoziției, în special d-1 Aurel Vlad. Schimbarea unor denumiri Buc. 10.—Dl. general Averescu a hotărât să se schimbe numele orașelor, gărilor, străzilor, nume care nu corespund cu firea limbei române sau cu faptele și personalitățile locale. întreg guvernul s’a declarat de acord cu punctul de vedere al primului ministru. Se va proceda la înlocuirea tuturor numirilor curioase. O comisiune va fi instituită pentru a fixa noua nomenclatură. O noua emisiune a Băncei Naționale Buc. 10.—Suntem informați că Banca Națională a obținut avizul d-lui Vintilă Brătianu în vederea unei noui și importante emisiuni. Această emisiune va fi garantată în mod special. din tarai ULTIMA ORA De era pînă osi (București 9, Telefonate) Propagandă Pentru emigrarea evreilor Evreii ziariști din țară au făcut o intervenție pe lângă guvern cerând libertatea propagandiștilor evrei să convoace întruniri în Basarabia cu scop de a convinge pe evrei să emigreze în Palestina. Guvernul a autorizat propaganda și a dat voe ca ea să se facă în idiș. Ziar confiscat Ziarul „Adevărul“ a fost coniscat ori după amiază, pentru f 6ptul că a publicat un interview , u d-l iuliu Maniu, asupra celor etrecute la Hunedoara. Catedra defunctului roma Ionescu Senatul universitar din București s’a întrunit aseară la ora 16 în localul Facultăței de Științi, sub preșidenția rectorului, d. Ermil Pangratti. Au luat parte și profesorii Facultăței de Medicină. Timp de două ore s'a luat în discuție chesiunea înființărei clinicei chirurgicale și a catedrei defunctului prof. dr. Toma Ionescu, catedră pe care ministerul instrucțiunei o declarase vacantă dar, în urma unor intervenții pe liie anulase această hotărâre. Părerile au fost împărțite. O parte dintre profesori s-au declarat împotriva procedeului ministerului, cerând scoaterea catedrei la concurs. Alți profesori au găsit soluțiunea bune. Chestiunea va fi adusă din nou în discuție Sâmbătă seara, când se va dezbate fondul chestunei. Ședința a luat sfârșit la orele 8 seara. Achitarea despăgubirilor de război. Administrațiile Financiare din țară au primit o înștiințare din partea ministrului de finanțe, prin care ii se aduce la cunoștință să continueplata despăgubirilor cuvenite „dăunaților de războiu, din fonduri disponibile pentru aceasta. Reglementarea Importului S’a înființat la ministerul de finanțe o comisiune, compusă din reprezentanți ai Uniunei Camerelor Agricole, Sindicatelor agricole, Cooperetivelor sătești, industriașilor, metalurgișrilor, Camerelor de Comerț și Industrie, pentru studiarea chestiunei taxelor vamale pentru importul articolelor agricole. Comisiunea are însărcinarea să se pronunțe în termen de 7 zile. Nici criză de guvern, nici remaniere Consiliul de miniștri francez s’a întrunit astăzi după amiază sub președinția d-lui Briand. La ieșirea din consiliu, primul ministru Briand a declarat reprezentanților presei că toate zvonurile cu privire la izbucnirea crizei de guvern sau a remanevrei sunt cu desăvârșire lipsite de temei. A declarat că consiliul nici nu s-a ocupat de aceste chestiuni. România la Bratislava Guvernul român a primit invitația de a participa la ședința comisiunei internaționale a Dunărei care va avea loc la 15 lupte le ©raftslawu Comuniștii germani contra guvernului Fracțiunea parlamentară comunistă germană a anunțat o interpelare în Reichstag cu privire la scrisoarea Mareșalului Hindenburg către von Loebe, președintele Reichstagului. Deputații comuniști au declarat că vor prezenta o moțiune de neîncredere în guvernul Marx. Iar complot revoluționar Poliția din Coreea a operat numeroase arestări, în urma descoperirei unui complot revoluționar. Schimbarea legei de autonomie a căilor ferate Bu?. 10.—Suntem informați că în urma neînțelegerilor ivite intre direcția generală a căilor ferate și ministerul comunicațiilor, guvernul va lua măsurile necesare pentru a schimba legea de organizare a autonomiei acestei instituțiuni Cursul devizelor Paris 7.40, Londra 1170, New- York 241, Zürich 46.50, Bruxelles 7.50, Milano 9.—. Prags 7.15, Viena 34.00; Bern 57.00. Derierea expresului de Oradea Buc. 10. Trenul expres 32, a deraiat la ieșirea din stația Oradea Mare. Două vagoane clasa și un vagon de bagaje au sărit de pe linie. Linia a fost distrusă pe o mna......3 ---1 - T- 11 Iluuiucic« V/K LUlQjin face prin transbordare. Grav accident de automobil — șase victime omenești — Buc. 10. Un automobil care venea din Prahova, condus de inginerul Marius Ionescu, s-a răsturnat în mijlocul șoselei. El s-a ales cu umărul fracturat, iar celelalte patru persoane care se găseau în mașină au fost rănite. Soția d-lui Ionescu, din cauza ei moșiei și-a perdut facultățile mintale. Alte procese de faliment Tribunalul secția 111 a judecat și ele două procese de faliment. Primul a fost intentat de d. avocat Mircea Serion, săteanului loan Chireală din Rediu. La proces săteanul prin d. Moscovici, a declarat că ne poate fi chemat în faliment întrucât nu e comerciant. Intr’adevăr are o mică băcănie în sat, dar ea es e pe numele tatălui său. Tribunalul a admis dovada ca martori. S’a judecat în urmă procesul de faliment intentat cârciumarului Marcu Cohn din Socola. Tribunalul a acordat un termen, pentru a se face dovada că a achitat toți creditorii. Rezultatul alegerilor de balotaj Din cauza deranjării firelor elefonice, abia ori seara sau putut afla rezultatele alegerilor comunale, cari au avut loc în centrele în care s’a declarat 1.dotaj. La Ceplenița au candidat trei liste, toate averescane. A fost aleasa lista în frunte cu d. I. Gh. Bârsan, care e întrunit 306 voturi, din 537 votanți. La Șipote, din 904 alegători înscriși au votat 742. Lista averescană, în frunte cu d. Gh. Bilianu, a obținut 385 voturi; lista liberală cu d. Gh. Alexiuc 350 voturi. Liberalii au luat cincimea. La Poeni au fost două liste, una liberală și alta țărănistă, care a obținut 194 voturi. Liberalii au luat cincimea cu 134 voturi. La Golăești a eșit lista liberală cu 139 voturi. Cincimea a fost luată de țărăniști cu 129 voturi, iar averescanii au avut 50 voturi. In fine, la Vlădeni, averescanii au fost aleși cu 228 voturi, iar liberalii au luat cincimea cu 142 voturi. Rearestarea elevului Boldescu Am relatat într’un număr anterior că Trib, secția 111, infirmând mandatul de arestare emis contra elevului N. Boldescu, autorul distrugerei registrelor de la gimnaziul Ștefan cel Mare. Parchetul a făcut apel. Apelul s’a judecat ori la Camera de punere sub acuzare compusă din d-nii Ghicea Ionescu, Gorgos și Petit iar ca procuror general d. Gavrilescu. Camera de punere sub acuzare, a admis apelul Parchetului, ordonând realiarea elevului. Trecerea In rezervă a ofițerilor prefecți de Jrastere Buc. 10.TM In Consiliul de „miniștri de Marți seara s-a hotărât ca militarii activi cari ocupă funcțiuni administrative să fie considerați trecuți în retragere pe ziua de 1 Iulie. Mi ieriei minte i ni Aseară, la ora 7, a avut loc ședința delegației permanente a Municipiului Iași. Au participat toți delegații, ședința fiind prezidată de d. N. Petrea, primarul orașului. La începutul ședinței, d. general Botez, delegat de d. general Zadik, sere Comunei acordarea unui teren pentru ridicarea unei statui Eroilor în orașul nostru. Comandamentul militar ar înclina pentru piața Cuza Vodă. Delegația a admis în principiu cererea, urmând ca locul să fie stabilit mai târziu. Comuna înclină a ceda locul de întrezăere a străzei Arcu cu Bulevardul Râpei Galbene. Deasemenea, Comuna va contribui și cu o suma de bani la ridicarea monumentului. Lemnele , toiul verei și lemnele de foc au ains prețuri exorbitante. Ce va mai fi la iarnă ? Dl. N. Petrea a căutat să sondeze viitorul hivernal , print-in comercianți de lemnele din târgu nostru. In consecință, marii negustori de lemne au fost convocați la o consfătuire cu delegația permanentă, pentru ori seara. Au venit, aproape, în păr blând și îngrijorat, jud. Petrea a constatat în fața acestor d-ni comercianți că prețul lemnelor de foc e îngrozitor pentru oamenii săraci. l-a întrebat, care sunt cauzele, și ce au de gând să facăi pentru la iarnă ! Ei au răspuns în fel și chip, găsind o mie de explicații a scumpeiei, dar toate, de tot străine și îndepărtate de speculatorii lemnului ! Ei toți, n’au un milion . Dar pentru la iarnă, ce aveți de gând să faceți ? a întrebat d. Stamboliu. — Nu putem ști nimic, doar să dea D-zeu o toamnă frumoasă și țăranii să transporte lemne din pădure. — N’ați putea înmagazina în perioada când lemnele sunt eftine, o mare cantitate pentru iarnă, întreabă d. Stambolliu ? — De unde ? replică d. Samid —o figură înaltă, roșcovană cu ochii de lynx. Trebue câteva milioane de lei și noi toți scuturați-ne și n’atrem un milion ! — D-lor ! dacă nu vă veți aproviziona din timp, tu cele mai avantajoase condițiuni, eh cantitatea de lemne necesară populației nevoieșe, vă ridicăm autorizațiile, spune d. Tutoveanu, aprobat de d. I. Niculi. Intervenția d-lui Tutoveanu avu efect și d. Liebling găsi că lipsesc numai locurile de depozitat lemnele. Dorințele Primarului D. N. Petrea, închise discuțiile cu d-nii comercianți de lemne, arătându-le că nu dorește a lua măsuri de represiune ci de ajutorare a populației nevoiașe și a comercianților. In consecință va interveni la Dir. C. F. R. pentru acordarea grabnică de vagoane , la comandamentul militar, pentru a se da soldați care să păzească vagoanele încărcate, împotriva hoților, la serviciul sanitar pentru ușurarea la maximum a condițiunilor de funcționare a depozitelor. Dar comercianții angrosiști să-și facă cinstit datoria. Comercianții au fost încunoș*ființați de o serie de măsuri de control atât pentru asigurarea unei cantități suficiente de lemne cât și pentru ostenirea acestui combustibil. Carnea O delegație de măcelari în frunte cu d. Ventonic a expus delegației permanente abuzurile ce se comit de către comercianții de carne angrosiști. Toți consilierii din delegația permanentă au fost de acord a constata că acești angrosiști sunt în adevăr de o îndrăzneală scandaloasă, în specula la care se dedau. de D. Petrea a expus delegației măcelari măsurile salutare date de d. D. Georgescu, ajutor de primar și anume controlul fla tăere și desfacerea cărnei în Abator. Dacă însă această măsură nu va fi eficace, Comuna va sprijini din toate puterile crearea unei cooperative care să iae numai ea la abator. Cu aceasta, orele fiind înaintate, ședința a luat sfârșit, Sănătatea lașului primejduită — Se impune un arest energic din partea consiliului municipal — La spitalul de izolare, se găsesc internați doi bolnavi de febră tifoidă, cu diagnosticul conforma. Un al treilea bolnav, o elevă de școală, se găsește internată ca suspectă. Am ajuns astfel, după api de răgaz, de la aducerea apei de Timișești, să înregistrăm un buletin zilnic, despre mersul febrei tifoide în Iași. E trist, dar adevărat. Alarma a fost dată la timp,— în ce] mai perfect acord, între serviciul sanitar al orașului și direcția serviciului apelor. Primele discuțiuni au avut loc, când cu întreruperea debitului de apă, D. dr. Tănăsescu, medicul șef al orașului a bănuit din primul moment, că aceasta întrerupere va da loc la mari neajunsuri. Serviciul apelor a arătat, prin directorul ei d. Niculescu, motivele temeinice, ce îl silesc a lua această măsură. Și acest serviciu a adăugat, că sa pregătit toarte lucrările, din impulsul d-lui Toma, fostul primar, pentru o mărire a debitului apei. Costil ar fi de 5 milioane. De atunci însă lucrurile au mers înrăutățindu-se. * Trebue înregistrat cu o mare satisfacție, că conducta dela Timișești este neatinsă. Insă analizele parțiale, arată mereu centre infectate prin cișmele. Toate îndreptările făcute până azi,—par deci a fi fost insuficiente.• Problema se pune deci In mare. Trebue negreșit mărit debitul apei, pentru că te mare parte întreruliperile, dau loc la infectarea cișmelelor cu corbi baccilli. D. Petrea, primarul orașului a recunoscut aceasta, dar greutățile financiare ale comunei, par a avea prioritate. Se cere însă un gest energic, —ce numai oate^iâi^ia. Prăbușirea podului de peste Milcov Buc. 10. Podul de peste Milcov s-a prăbușit. Ministerul lucrărilor publice, ministerul comunicațiilor și direcțiunea generală a căilor ferate a ordonat o anchetă pentru a stabili răspunderile. Ministrul lucrărilor publice va cere consiliului de miniștri deschiderea unui credit de 20 milioane lei pentru refacerea podurilor și șoselelor care au avut de suferit de pe urma inundațiUOfc -W-r IA*Ș î Red. și Administrația str. Ștefan ca Mare 6 Atelierele tipografice str. Uzinei No. 33 - IAȘI -ABONAMENTUL pe un an 650 Ie pe jum, „ 350 „ Când te opui să fi se ridice cântarul, ești condamnat . In luna August 1922, șeful serviciului de greutăț, verificând zecimalul comerciantului Aron Lupu din str. Eternitate 80, l'a găsit tals. Vroind să-l ridice, negustorul s’a opus, împreună cu nevasta și fiica sa. Iscându-se scandal, verificatorul s-a simțit ultragiat și adresat un proces verbal de ultraj și contravenție. Dosarul ajungând la Parchet, familia negustorului a fost dată în judecată și pentru rebeliune. Judecați de Tribunal, soțul a fost condamnat la 1 lună închisoarea, iar femeea și fiica la câte 15 zile. Condamnații au făcut apel care s’a judecat ori la Curtea secția sub preșidenția d-lui Gorgos. Curtea a respins apelul. Sinuciderea unei doamne Buc. 10.—Eri dimineață s’a sinucis în Capitală Raita Pleșoianu născută Dragutin, originală din Ismail. Până în prezent nu se cunosc cauzele sinucidere. Leul la Paris 1 Leul a cotat la Paris 10.85 iar a Zurich 2.1 i. Infirmații — Buc. 10.— M. S. Regele sosind ori la Cluj pentru a participa la concursul de automobile pe dealul Feleagului, a zărit în drum spre oraș un steag îndoliat pentru victimele dela Ruși-Hunedoara. La auzul acestei vești, Regele a rămas viu afectat. — Buc. 10.— Sublocotenentul Sever Pop din Reg. 9 Jandarmi» a fost ori judecat la Timișoara» pentru că a împărțit manifestele politice ale opoziției. El a fost condamnat cu destituirea din armat?» Numitul a făcut recurs. — Buc. 10.— In legătură cu fraudele de la Direcția Închisorilor a fost arestat la Focșani un funcționar de la Ac-ția Financiară cu numele de Boiârlescu. Numitul a fost transportat la București sub pază și depus la închisoarea Văcărești. — Buc. 10.—Dezastrul provocat de ploi în județul Buzău e grozav. Sate întregi se află complect sub apă. Au fost distruse minele de chilimbar din comuna Colți. Podul de la Robești a fost deasemeni rupt de ploile torențiale. —Buc. 10.—Eri, în împrejurimile orașului Cluj un avion Potez, condus de sergentul pilot Burteanu și mecanicul Iulian, a căzut de la o înălțime de 300 metri. Pilotul și-a fracturat ambele picioare, iar mecanicul a fost grav rânit. — Buc. Jo. D. Mitiiineu, ministru de externe, va prezida la Timișoara conferința Micei Antante care se va ține la 17 iunie. — D. N. Petrea primarul orașului, a înaintat ori ministerului de finanțe, dosarul cu lucrări conținând sumele datorite Primăriei de către acest minister. D. N. Petrea a intervenit stăruitor pentru ca suma de 8 milioane, reprezentând o parte din sumele ce se cuvin Primăriei, să fie vărsată cel mai târziu la sfârșitul lunei Iunie. Astfel campanii de refacere va putea fi utilă și spornic activată, pe o bună perioadă de timp. — Cereți la toți vânzătorii și chioșcarii „Politica