Lumea, iulie-septembrie 1927 (Anul 10, nr. 2666-2745)

1927-09-15 / nr. 2733

ie 9 zi pe ilia Alegerea de ai. Azi vor avea loc alegerii parțiale în mai toate regiunile din țară. Este de prevăzut că vor fi aleși toți agresați guvernului. Numai că guvernul agresază în fiecare localitate pe candidații altor partide de opoziție. Nu vrea să se angajeze. In Iași, pentru a nu pune pe d. Duca în greutate de a alege —liberalii localnici s’au ales pe ei insîși. D. !. Zippa va fi senator de lași, Circ și pane La 17 Octombrie copilul sovietic împlinește 10 ani. Părinții se pregătesc să facă o serbare uluitoare. Mai bine i-ar da de mâncare. Tarife I ar e vorba să se schimbe tarifele pe căile ferate, care să ajungă cu vremea în Iași cu un tarif ca să te urci și să te cobori la București cu altul. Asta, fiindcă trenurile merg încet și tarifele se schimbă iute. Comerț tragiâc Mai sunt comercianți — fie și periferici — cari își iau angajamentele financiare la inimă. Comerciantul din Socola a încheiat bugetul său comercial cu un pasiv enorm : s’a sustras pe el însuș creditorilor. Academia Încă un discurs ca al d-lor Stresseman, Briand și Chamberlain, și Liga Națiunilor se va transforma într’o academie de bel canto. Vorbesc din ce în ce mai frumos și lucrează din ce în ce mai puțin. Definiție . T. spawnic» D. Titulescu a schițat sugestiv norma unui bun discurs. Pe când va dovedi ce este bun diplomat ? generație spontanee — Ce se va face consiliul municipal eșan fără opoziție ? — Va trata chestiunile ca în familie...adică cu multe certuri între frați. Dezinteresare Cetățenii se dezinteresează de alegeri.TM O dovadă în plus că trebue renovat sistemul electoral. Unii îs de părere insă renovare"“râdicală,începe că e prin dărâmare. Argument Proprietarul casei șubrede din str. Lăpușneanu, invoacă în favoarea solidității edificiului, rezistența lui pe urma cutremurului de Duminică noaptea. Mucalit, proprietarul, așteptă se vede, ca cutremurul să-i risipească imobilul, pentru a-l economisi cheltuelile de dărâmare. Autoritățile ungurești cer măsuri de control sanitar la granița Românească In Debreczin s-au declarat câteva cazuri de paralizie infantilă. Autoritățile respective au cerut ministrului de sănătate publică să ia măsuri riguroase sanitare la granița românească —pentru a opri trecerea epidemiei din România în Ungaria. Cazurile înregistrate sunt în familiile funcționarilor de cale ferată. Dar în România, de unde a venit epidemia ? Ungurii și cu acest prilej își arată umanitarismul și sentimentele de „buna vecinătate” cu noi. Citiți In pag. 4-a Ulimila Știri Faimoasa organizație Ku-Klux-Klan, conrupe pe cei mai înalți demnitari Guvernatorul statului Indiana a fost pus în disponiblitate. Este acuzat de a fi primit la.oop dolari de la Ku Klux-Klan pentru a numi un partizan al ei într-o slujbă înaltă. Aceasta afacere este una din sutele de scandaluri puse la cale de Klamiși, care înțeleg a-și întinde puterea prin tot felul de coniupsii. La sfărșitul anului 1925, aventurierul Stephenson, șeful organizației Ku-Klux-Klan care în 1ani numai a ajuns să stăpânească statul prin teroarea lui— atinsese culmea cu orgiile lui sadice care s’au terminat prin asasinarea fiicei unui fermier german. Prins, a fost muncă silnică pe condamnat la viață. Recursul lui nu s’a judecat încă. Organizația a continuat activitatea ei Șeful crezându-se părăsit, a început seria destăinuirilor din închisoare. A arătat cum a ajuns prin conrupție să obțină cele mai înalte dregătorii pentru partizanii lui. Fostul guvernator al statului Indiana, Warren Cray execută acum o pedeapsă pentru înșelăciune. Actualul guvernator Jakson a cărui alegere se datorește acetuialt guvernator Stephenson —a fost ministru de interne pe timpul lui Cray. Cray când a fost arestat, a oferit lui Jackson looop dolari ca să numească procuror un partizan al lui Stephenson. Aceasta formează obiectul reclamatiei și anchetei de care vorbim mai sus. In plus ,kson mai este acuzat de a fi primit și alte sume de la Stephenson. Campania electorală a guvernatorului a fost susținută de Stephenson care a avansat suma de 73.000 dolari. Stephenson susține că nu se vor găsi jurați sau judecători în tot statul Indiana care să se opună organizației Klu-Klux-Klan. Totul refuză de a se prezenta ca martor, până ce nu se va admite recursul lui. Și alte personaliăți sunt amestecate orașului Printre altele, primarul Indianopolis și un judecător. Ecouri de la conferința Micei Antante la Geneva Ziarul ministrului de externe ceh, relatând chestiunile dezbătute in recenta conferință a miniștrilor de externe ai statelor din Mica Antantă, arată că în afară de acțiunea lordului Rothermere și a atitudinei respective a Micei Antante, ministrul de externe român a declarat că situația în România s-a clarificat deplin după moartea Regelui Ferdinand. îndulcirea lui Numerus Clausus In Ungaria Guvernul a invitat univeritățile de a îndulci numerus clausus față de evrei, astfel ca sa poată fi primiți un număr mai mare de studenți evrei. Universitatea din Szeghedin a și pus în aplicare ordinul ministrului, acceptând înscrierea tutuor studenților evrei cari au intervenit mai de mult pentru admiterea lor. In general proporția se va ocoli de azi înainte nu în raport cu numărul studenților creștini înscriși ci în legătură cu numărul prevăzut de lege. Cea mai mare amendă Magnatul petroliști Dobeny depus în ziua de 10 Septembrie a suma de 13 ml. dolari, constituind amenda la care a fost condamnat pentru modul ilicit cum a obținut terenurile petrolifere ale statului. Nu se poate nega că este o impunătoare amendă și că amendatul este de anvergură dacă a putut plăti așa de ușor o atât de mare și impunătoare sumă. LUMEA MUNICIPALE Cum s’au refăcut unele străzi . Am anunțat la timp că d. O. Racoviță, primarul a numit o comisiune municipiului, compusă din dnii: Emil Ceicovschi, ajutor de primar, ing. Cale și V. Niculescu, Andriescu care să constate din o cuivină s’au desfundat — în urma ploilor—unele străzi nou refăcute, pe pieț de sub mîi de lei. Comisiunea, verificând situația unora din aceste străzi, a ajuns la concluzia că distrugerea pavajului refăcut se datorește executărei defectuoase a lucrărilor. »Defectuoasa executară— spune raportul— apare evidentă din împrejurarea că vechiul pavaj, desfăcut spre a-i și amenanța numai suprafața de rulaj, a rezistat tuturor ploilor din ultimii doi ani, D. Racoviță a dat mandat d-lui Ceicovschi să verifice absolut toate lucrările de refacere a străzilor. , Apărarea sănătății publice D. Racoviță înțelege să trăiască în bună armonie cu Rescump și Hageta. Nu se mai dau nici un fel de autorizații fără avizul prealabil — așa cum cere legea—al serviciului sinter. S’a oprit funcționarea „restaurantului" înființat într’o gheretă de pe str. Zugravilor, s'a oprit desfacerea de ziare, produse ale R. M. S. și vânzarea fructelor, in ghereta de pe bulevardul Ferdinand, proprietate al băncii populare c. f. r. Ambele autorizații fuseseră date fără avizul serviciului sanitar. Deasemenea s-a dispus închiderea brutăriei Aron din Păcurari, pentru că nu s'a conformat întreitelor somațiuni ale serviciului sanitar. Transformarea halei D-nii O. Racoviță și dr. Alexandrescu au inspectat cu de amenințui piața Hilei. Primarul consideră ca lucrare de urgentă necesitate, scoaterea halei de pește din mijlocul tipului. Se va face o hală deosebită de pește. Numai cu ajutorul altor fonduri decât ale Primăriei s’ar putea face cealată lucrare deosebit de necesară : o hală de verdețuri In subsolul actualei hăli, prin amenajarea conformă a subsolurilor de azi. Vindeca ciobanul ai plătește ca țiganul Numai pentru o mică porțiune de teren din fața gherelelor lor, plătesc negustorii de verdețuri din piețe, chirie comunei. Dar ocupă de fapt o suprafață mult mai întinsa, etalând marfa pe care o vând. Ceea ce a făcut pe d. dr. Alexandrescu să raporteze primarului că aceștia „vând ca ciobanul Și plătesc ca țiganul. Nu numai atât. In zilele de târg negustorii ocupă din adins porțiunile libere, pentru ca să împedice pe producătorii cari vin să și vândă marfa direct, să le facă concurență. — Ba nu, ba nu, a ordonat d. Aduce. Să va restrângeți in zilele de târg pe cât plătiți și să nu mai facei nici o șicană celor cari vin să producă oflenirea preturilor. Și d. Adace a luat măsuri în consecință. Gardiștii vor face dae regulat Prefectul de poliție a cerut primăriei, pentru bravii noștri gardieni ai marmitei lui Henric al IV-lea, intrarea gratuită la băile populare, în zilele când ele sunt mai puțin frecventate. Ceia ce Primăria firește că a încuviințat Băile gratis nu se mai acordă. D. Adace o anunță ferm. Numai văduvele, funcționarii inferiori și pensionarii, mai pot obține reduceri. Pentru reste inutilă orice insistentă. Constituirea consiliului municipal va avea loc imediat după expirarea termenului de contestație fixat prin lege. Termenul este de la zile libere, adică în fapt 12 zile dele data alegerilor, In cursul ^nțiiariianei sau inregistra în Japonia centrală noi cutremure de pământ. Aceste cutremure au fost resimse pe o întindere mare, timp de câteva ore cu întreruperi. Din fericire, ele nu au cauzat pierderi mari. Seismologii se tem, însă, de o nouă dezlănțuire a cutremurelor în Japonia. Reorganizarea unor servicii în curând vor avi vale schimbări taate serviciipe msemimpor UN CONGRES internațional de Radiofonie la Washington La 4 Octombrie se va deschide la Washington o conferință internațională radio-telegrafică și radiofonică, la care vor fi reprezentate numai statele afiliate la Uniunea telegrafică. Scopul acestui congres este de a se semna o convenție de către Statele participante, prin care sa se reglementeze un statut asupra radio-telegrafiei și radiofoniei universale. Congresul va discuta modalitatea extinderei radiodifuziune și ameliorarea funcționării posturilor de emisiune de Radio. Franța va fi reprezentată la acest congres prin 12 delegați. O 82*roacă se dă drept docență universitară O oarecare Offiîie Gerlach și-a ales Waldenburger Bergland ca loc de opere medicală. De 6 ani de zile a venit regulat in fiecare vară și dându-se drept docență a facultății de medicină din Berlin, a reușit repede să capete încrederea marilor fabricanți din acea localitate. In plus a șint să insinueze că a vizitat pe împărat la Door«. Tot așa a reușit să facă pe marii bogătași să creadă ca este în posesiunea unei cantități de radium. Afacerile i-au mers bine—până ce a deșteptat etenția poliției. Aceasta interesându-se la Berlin, a afiat că docenți esc? profesoară în... excrocheri?. Bogătașii germani au căzut victima unei femei inteligente care a știut a exploata credultețea lor în privat docenți... Duetul interzis în Italia Mussolini a introdus o nouă lege. Se interzice în tot cuprinsul Haliei, duelul. Acei cari nu vor respecta această lege, vor fi pedepsiți cu 1—5 ani închisoare și o amendă de 2—10.000 lire. Școlare . din 13 c. s’au terminat examenele de admitere pentru cl. II, III, IV, V. ale școalei normale „V. Lupu". S'au presentat 27 de candidați. Au reușit în clasa II, 2 în cl. III, 1 în cl. V. IllamblIlVlI" — Aperitivul discuțiilor importante — — Banchetul Titulescu-Stresemann — Geneva 7,TM Azi a avut loc dejunul pe care delegația română l’a dat delegației germane. A asistat și d. Vintilă Brătianu. S’a glumit umit, [[s’a discutat puțin. Recordul sau ținut d-nii Tiuleacu și Brătianu. Primul al volubilității. Al doilea, al tăcerei. Ministrul nostru de finanțe asculta cu plăcere glumele altuia, personal nu accepta decât dialogul serios și de răspundere. La prima întâlnire însă, nu se putea trata. De aceia d. Titulescu a explicat d-lui Sleseman ce este un discurs bun. — „Un discurs bun trebue sa fie ca o fustă scurtă. Nici lung ca să acopere ce nu prea trebue. Nici prea scurt ca să descopere ce nu se cade“. D. Streseman a fost complect de acord. Prima fază a înțelegerei româno germane. Ce este România D. Titulescu a ținut să explice ministrului de externe german cam ce este România. A fost plastic. »România poate fi comparată cu un Hommard a l’emericaine. Se amestecă vinul cu piperul și undelemnul. In acest soi se pune homarul. Când guști ți se pare oribil. Lasă însă homarul să fiarbă mult mi sosul său, și nu se poate mâncare mai bună”. Bogăția României Dar România nu este foarte bună, este și foarte numai bogată. ” „România are bogății imense, la fel cu cetățeanul care așteaptă o moștenire fabuloasă de la un unchi din America. Până una, alta, îi lipsește capitalul necesar pentru a cumpăra biletul de vapori. D. Vintilă Brătianu a rrs en?gmetic în barbă. D. Streseman a râs in hohote. Acord diplomatic? Pare că s’a mai stabilit un acord la acelaș dejun. Acesta in jurul muntelui Mont Blank, care se vedea dela fereastra restaurantului. — „Acest munte nu se mai cheamă Mont Blank. — „Se cheamă Monte Benito. — Fiindcă e foarte înalt, D. Streseman adăugă zâmbind . — „Fiindcă e Inaccesibil”. * Așadar la primul coniac dintre d-nii Vintilă Brătianu și Streseman, nu s’au pus la cale proecte prea grave. Țările respective n’au organizat un dejun istoric , nici Locarno, nici Rappalo, nici Thoiry. Un dejun picant. Poate că la întâlnirea din 9, dintre d-nii Brătianu și uan, între patru ochi, în Stresslocul glumelor se vor discuta litigiile. Ar fi și timpul. Se lucrează mult Primele ședințe ale adunatei generale au fost monotone, anodine. Sud americanii, șicanii au tinut tribuna și au ar fiprimit satisfacții. Uruguaiul prezidează adunarea. Chili, Bolivia, Honduras, Canada, Brazilia, Cuba au primit demnitari. Birourile sunt fericite. Subvențiile vor continua. In consiliu d. Schaloya a cer un referat într’o chestie importantă, la ordinea zilei. A fost aplaudat. După lectură referatul a fost predat secretariatului. Stupefacția biroului. D. celise referatul privitor Schaloga la alte chestiuni, care nici n'au fost puse la ordinea zilei. Oh! Pacea Polonezii vor să aducă în discuție neapărat pactul de neagresiune. D. Streseman n’are nimic contra (iî). Nu știa cum se întâmplă că d. Chamberlaine pentru amânarea Anglia n’are nici un chestiuner, motiv să indispue Germania la Liga Națiunilor. Țările neutre cer revizuirea principiilor de bază ale pactului fundamental pentru a ajunge la dezarmarea efectivă. Olanda, Finlanda, Danemarca, Suedia și Norvegia sunt de acord. E foarte frumos ! Dar sunt alte chestiuni la ordinea zilei... Ungurii lucrează activ. D. Appony va aduce poate chestia arbitrajului în disculia plenare. D. Titulescu pândește. Consiliul nu este încă dispus să lichideze definitiv chestia olianțîlor. Ea va deveni o adevărată chestiune a ofianților Ligei. Dacă s’ar putea o transacic... E tactica întreprinderilor în moratoriu. ALFRED HEFTER Cereui Politice** O impresionantă solemnitate religioasă — Hirotonirea din biserica satului Cucuteni.— Asistă peste două mii de săteni — Unl din satele cele mai mici ale județului este satul Cucuteni. Este mic astăzi, dar n’a fost totdeauna așa. Dar gospodarii satului acesta au mândria sa aibă un falnic lăcaș religos, poate unica biserică monumentala din cuprinsul județului Iași. Cu toată vechimea ei însă, biserica satului Cucuteni a rămas de aproape două decenii fără slujitor, pentru că satul este prea mic. Dar gospodarii, deși puțini, în mândra și credința lor au hotărt sa aibă în satul lor un preot, oricâte sacrificii ar trebui să facă.* Asfel s’a ajuns că un valoros absolvent al seminarului din Dorohoi, tânărul diacon Ion Andronin he a fost recomandat pentru sosirea Casei Domnului, din satul Cuculeni. * Iar pentru dragostea de credință a enoriașilor, P. S. S. erahiereul Grigore, vicarul Mitropoliei, a hotărât ca cu preot a diaconului hirotonirea să aibă loc in biserica unde va sluji. * Biserica a fost împodobită cu frumoase covoare naționale, ca drapele și ghirlănzi de flori și frunze de stejar. Au asistat 2ooo de săteni din inprejurimi. P. S. Vicar a fost de enoriași în frunte cu 10 primii călreni. • Sfânta taină a hirotonirei fost săvârșită de P. S. Vicar și e un sobor de 10 preoți, 2 diaconi și protopsaltul Mitropoliei. Doi preoți conduceau pe candidat în jurul Sfintei mese. Vlădica invocă darul Sfântului Duh asupra Celui ce era Hirotonit, iar ceilalți preoți cântau Isaia damnește. După săvârșirea sfintei taine, P. S. Vicarul a rostit o predică asupra grelei misiuni a preotului, cerând sătenilor să dea ascultare preotutul lor, iar fărânitul preot i-a dat sfaturi și recomandat să fie însuflețit de răbdare, săvârșindu-și misiunea sa da păstoril sufletelor credincioșilor. După slujba religioasa s’a servit numeroșilor asistenți e gustare. Au rostit cuvântări: P. S. arhiereul Grigore, preotul Andronache, preotul Miron,cere a mulumit în numele enoriașilor. întrunirea comitetui executiv național țărănist ,omagiul executiv al partidului național-țărănist, s’a întrunit aseară, sub președinția d-lu. N. Cananău. Fruntașii național-țărăniști nu erau de loc îngândurați de rezultatul alegerilor comunale. S’a hotărât a se continua, cu organizarea partidului, în secțiune și înființarea încă a unui club, în centrul orașului. Intre chiriași și proprietari Arestarea unui cunoscut proprietar AU proprietar reclamat pentru abuz de încredere Eri după amează a fost înaintat arestat Parchetului cunoscuții proprietar Leon Sborovschi din sos. Socola, la pretenția chiriașului său Aurel Voica. Acesta din urmă acuză pe proprietarul sen, că întrebuințează toate mașinațiunile pentru al evacua din casă. După un lung interogatoriu, proprietarul a fost trimis în judecată pe baza art. 45 legea chirilor. El este judecat sub stare de arest. • D. Alexandru Vătăianu a introdus o plângere Parchetului local, prin care arată că dând suma de 5000 lei unui oarecare proprietar Gheorghe Paier, acesta din urmă, refuză acum să încheie actul sau să residue bani . Parchetul a instituit o anchetă, y AJc