Lumea, octombrie-decembrie 1927 (Anul 10, nr. 2749-2825)

1927-12-04 / nr. 2802

din tară ULTIMA ORA si străinătate De en plnă a fi NUM if 8EEIME SPUMEI — Declarațiile făcute de d. prof. Wellman presei din Capitală. — Mișcarea sionistă mondială — Național țârâniștii examinează propunerile de colaborare ale puvernului in Eri la ora 11 a avut loc în locuința d-lui Maniu, întrunirea comitetului de direcție a partidului național țară est. Cei prezenți au fost puși în curent cu texlul propunerei scrise înmânată Mercuri seara d-lui Maniu. Textul e scris pe patru pagini ungi și cuprinde două propuneri: Se admite în principiu dizolvarea parlamentului, care însă va survi după ce se vor vota : budgetul, legea cooperației, legile de reorganizare ale ministerelor, tariful vamal și toate legile cu caracter economic și financiar. Liste comune in viitoarele alegeri, liste în cari noional-țărăniștii să figureze cu 45 p o din numărul total al candidaților iar liberalii cu 55 po. Guvern de colaborare imediat sub preșidenția d-lui Vintilă Brătianu, Titulescu sau a unei persoane neutre asupra căreia se va cădea de acord. Dzolvarea parlamentului ar uirma sa se facă pe ziua de 1 Ianuarie. In prealabil cele două partide să cadă de acord asupra problemei constituționale, crre preocupă pe liberali și a un complexului problemelor economice financiare. • Comitetul executiv al partidului național-țărănist se va întruni astăzi dimineață pentru a lua hotărârea și a răspunde în scris propunerilor liberale. Cercurile național-jeraniste conderă aceste propuneri ca o editare a propunerilor făcute e vremea când trăia Ion I. C. Brătianu. Un nou titular la finanțe In cercurile politice liberale se afirmă că d. Vintilă Brătianu va părăsi conducerea ministerului de finanțe. Ca președinte de Consiliu și șeef al partidului liberal, d. Vintilă Brătianu nu se mai poate cobora zilnic în arena luptelor politice pentru a răspunde tuturor comunicărilor și interpelărilor în Parlament. Se afirmă că d. Duca va trece la ministerul de finanțe. Schimbarea aceasta nu va avea însă loc în cazul când guvernul ar ajunge la o înțelegere cu partidul național-țărănist. Audiența d-lui Duca Princesa Elena a primit ori intr’o lungă audiență pe d. ministru Duca, P. Hioru ia d-nii Vaida și Maniu Dl C. Hiosu, ministrul palatului, a făcut ori vizite d-lor Maniu și Vaida, având o importantă misiune politică din partea palatului. D-sa a intervenit pe lângă ambii fruntași ai partidului național țărănist, rugându-i să accepte colaborarea cu guvernul. Congresul partidului poporului care va avea loc ziece acestea în Capitală, se va limita doar la realegerea d-lui general Averescu ca președinte al partidului poporului, C. F. R. nu mai inc hue contracte cu particularii Direcția generală C. F. R. a hotărât să nu mai facă contracte de reparații a materialului rulant de cale ferată cu particularii. Anglia, America și propunerile de dezarmare Propunerile prezentate de delegația sovietcă în comisiunea pregătitoare a conferinței dezarmării de la Geneva, au provocat un mare interes în cercurile politice americane. Majoritatea ziarelor privesc însă cu pesimism împrejurările actuale din Europa, considerându-le ca fiind nefavorabile dezarmării. Cercurile oficiale engleze găsesc propunerea delegației sovietice o utopie, iar punerea ei în aplicare o imposibilitate. Doua curente la național- țărăniști. In partidul național-țăranist se desenează doi curente : unul pentru o colaborare cu actualul guvern și stătue ca acordul să se facă imediat, iar altul care e impotriva acordului. Chestiunea președinției constilului guvernuluiA vii 16r Relativ la întrevederea care a avut loc între d-nii Vintilă Brătianu și Maniu s-a spus că între alte condiții a fost și acea ca președinția viitorului consiliu să cadă în lotul uneia din part», urmând ca lotul care va obține președinția să cedeze internele celuilalt partid. D. Vintilă Brăiiaru a fost srit ca președinția consiliului sărevină d-sale. D. Maniu opunându-se acestei cereri, a refuzat categoric să ceastă propunere primească a Dl. Vintiă Brăthnu a cedat în cele din urmă, astfel că s’a prevăzut ca viitorul președinte de Consiliu să fie o persoană neură, desemnată printr’un acord al ambelor partide. In acest sens a fost redactată propunerea de colaborare remisă de d. V. Brătianu d-lui Maniu. D. A. C. Cuza se va stabili l» Capit dla Suntem informați că d. A. C. Cuza va părăsi în curând lașul și se va muta la București. D sa demisionând din învățământ se va dedica în totul politicei pe care o va face la Centru. Buc. 2.—Aseară, la ora 6. d. Weizman, președintele federației soniste mondiale a primit la „Athénée Palace“ pe reprezentanții presei, cărora de-a făcut declarat!!, expunându-le roadele înfăptuite în Palestina prin mișcarea sionistă mondială. D-sa a aratat că în Palestinna s’a reușit să se facă mare și de o importanță o operă extraordinară spre binele poporului evreu. Pe lângă guvernul englez care îngrijește de administrație și de ordine, mișcarea zionistă are o reprezentanță numită „Agenția evreească", care conlucrează ca mijloace proprii bănești la opera de reclădie a Palestinei în comun acord cu guvernul engle Evreii trăesc în armonie cu arabi Astăzi în Palestina trăesc 800 mii evrei, iar arabii sunt în număr de 1,200,000. Deși la început au existat oarecari fricțiuni între ambele popoare, ele s-au temperat în ultimul timp, astfel că acum ele trăesc în cea mai deplină armonie. Arabii s’au convins astăzi că opera de colonizare e un câștig pentru țară și pentru ei. Nu există armata Ordinea cea mai complectă domnește în întreaga țară. Palestina n’ere armată, ci numai politic pentru păstrarea ordinei, ceea ce nu se întâmplă în Egipt, Africa de nord și în celelalte țăriReflate sub protectoratul Marei Britanii. Valorificarea Mărei Moarte Dl. Weizman a vorbit apoi despre proectele pentru punerea în valoare a bogaților Mărei Moarte. Până acum s-au produs cinci oferte de concesionare dintre care una a unui consorțiu american și alta din partea unui consorțiu anglo-evreu. Nu s-a luat până acum n ci o hotărâre întrucât concesionarii n’au primit condițiile fixate de guvern. Portul Haiffa va fi construit astfel că va căpăta aspectul unui port moden. Relițiile comerciale în ce privește legăturile comerciale între Palestina și România, d. Weizman e foarte opli nist. Deși astăzi viața comercială trece printr-o ușoară criză, are speranța că relațiile comerciale vor lua o dezvoltare foarte mare, deoarece Palestinul fiind în plină refacere are nevoe de materiale de construcție pe care Ie va importa din România. Viitorul economic al Palestinei constă în întinderea culturei portocalilor. In acest scop organizația zionistă mondială a achiziționat întinse terenuri pentru a le pune în valoare. Curentul de emigrare . In ce priveste curentul de emigrare, d. Weizman a arătat că cel mai mare procent îl dă Polonia, în al doilea rând vine România, apoi statele din Occident, de unde emigrarea în Palestina se face in mod izolat, nu în massă. In Rusia sovietica nu se poate determina un curent de emigrare, deoarece guvernul sovietic o împiedică. Fiind întrebat ce credință are asupra operei de colonizare a elementelor evreești în republica sovietică, d. Weizman a răspuns eh AUt numite mim -mani for este un bine, dar din punct de vedere național-evreesc aceasta nu poate conveni evreilor. Protectoratul englez și noua monedă palestineană Dr. Weizman a arătat că poporul evreu din Palestina e foarte mulțumit de modul cum Marea Brtanie își exercită mandatul. A declarat apoi că s’a întemeiat o Bancă Națională de emisiune care a emis bancnote palestiniene și monede de argint cu o efigie în trei limbi: engleză, ebree și arabă. Instrucția publică In ce pivește instrucția publică, ea luat o mare dezvoltare în ultimii ani. S’au înființat numeroase date și s’a școli primare, a secunfăcut chiar un început de Universitate. Toate statele mari ale Europei văd cu ochi buni opera de reclădire a Palestinei. In Anglia și Franța se acordă o aene deosbită mișcărei zioniste, de asemenea în Iadio care a acordat înlesniri studenților palestineni pentru a putea urma cursurile la Universitățile italiene. Convorbiri cu membrii guvernului D. Weizman a declarat apoi reprezetanților presei că a avut o convorbire cu d. Duca și și-a făcut convingerea că guvernul român urmărește cu imperie mișcarea zionistă mondială. In cursul zilelor acestora, d. Weizman va avea convorbiri cu mai multi membrii ai guvernului. D-sa rămâne în Capitală vreo 10—12 zile, în care timp va conferenția. Și BUCUREȘTI Redacția, Acicalmania, Biuroul de I»imetrii și Conten Str.JSrezolam Teles. 56104 IAȘI Red. și Admin ., • tr. Stefanca* Venerele tipografie* #tr. Uzinei No. 33 — IAȘI -ABONAMENTUL ps un an 850 i a pe jum, „ 440 pe 3 luni 230 « Doliul național pentru Regele Ferdinand Ministerul de război a a dat un ordin circular tuturor garnizoanelor din țară, fâcându-le cunoscut că « 20 ianuarie sunt oprite oale seralele și melineele dan»ani# «Îs 9îîî<5 fiîorf deoarece în acea si « doliul ««Ilona! p#n» !/ti üm&lp kwáímaé inundațiile catastrofale din Algeria Paris 1.Se anunță din Algeria că inundațiile continuă. Situația a devenit îngrjorătoare. Dezastrul întrece orice închipuire. In unele locuri sforțările a două gentrații au fsai complaci nimicite. ■ Procesul f?l$l)icatorilor de din Viena lei La Viena a început crin judecarea procesului lui Al. Grimberg din str. Anastasie Panu, acolo Aizic, Carol și Maria Weiss, acuzați bancnotelor de detal și li cere a 100 lei românești. Se știe că în urma cererei poliției din Vena, d. jude instructor Pogonat, a făcut cercetări similare în Iași, pentru a se dovedi dacă și rudele lor au vreun amestec în aceste falsuri. .1 .Idele instructor a făcut ascinderi la d-nii Sol. Aizicovici din str. Ștfan cel Mare 30, Apeduc 45, unde sta cu locuși vnța, Iacob Aizic str. Apeduc, Ichiel Braunstein s r. Costache Negri 34, Sărftriei 153, Bereu Gimberg si r. la fabrica Lampa, d-r.a Ghizela Burgher, la Aizie Grimberg etc. Cercetările făcute în Iași, n’au dat însă nici un rezultat, astef și că judele de instrucție a trebuit să claseze afacerea, comunicând rezultatul poliției din Viena. Câteva zile in urma, poliția din Viena a cerut Cabinetului de instrucție din Iași, ca pe baza cercetărilor făcute să-i antecedentele inculpaților trimeasă Alex. Grimberg, Iacob Weiss, Carol Weiss și Marie Weiss. 2139 persoane moarte de holeră Londra 2. — In podul Bengal s’a declarat o gravă epidemie de holeră. In câteva săptămâni s’au înregistrat 2139 victime omenești. O îngrijitoare acupla a 11 ucis trei copii ori a fost înaintată Parchetului femeia Maria Furnică din mantilaua Adunajlor. Ei este acuzată de a fi ucis, unul după altul, 3 copii dați ei spre creștere. Femeia se prezintase eri la d. dr. Berbeciu, medicul drc. IV, cerând să-i vizeze un act de moarte al unui copil de câteva luni. Medicul, uitându-se la fec, și-a amintit că dânsa a mai fost câteva săptămâni în urmă, spre a-i cere un certificat de moarte pentru un copil. Supunând-o la un interogator, femeia a mărturisit că într’adevăr a venit în luna Septembrie și a obținut un certificat de deces. Dar a mai mărturisit că și in luna Iunie, a obținut un certificat pentru un alt copil mort. Femela este ^crescătoare” de copii. In decursul nnoraa șase luni, au murit prin „îngrijirile" ei 5 copii. Față de aceasta, d. dr. Barbîciu a retezat să elbereze certificatul de moarte, anunțând cazul Pari hăului. D. prinv procuror Caîzichi a dipus trasportarea cadavrului copilului h morgă, pentru a i se face autopsia. In prejma congresului liberal ieșan — Prezidentul congresului — După cum am arătat, Duminică are loc congresul județian al organizației liberale din localiște, precedând congresul întrunirea delegației permanente. Sâmbătă după amiază. Chestile puse la ordinea zilei pentru congres, vor fi întâi dezbătute de delegația permanentă. Fruntașii lberali asigură, că nu va fi nici o notă discordantă. Congresul va fi prezidat de d. Gh. Nădejde, ca pezident de vârsă. Astfel d. Nădejde, care aproape 30 ani a fost membru devotat al clubului liberal, fără pretențiuni, a fost sortit în ultimul an să fie primar de vârstă și să prezideze congresul, care va ratifica alegerea d-lui George Brătianu ca șef al organizației locale. Istoria va pomeni de aceasta. Dan, Lupta intre trup de trenuri și agenții Siguranței Boc. 2. Doi agenți ai Siguranței au observat că în gara Brașov s-au urcat trei hoți de trenuri. Agenții i-au urmărit prin vagoane. In apropiere de gara Comarnic, hoții au deschis un compartiment de clasa I-a și au voit să jefuiască pe un domn, dormise. In momentul când încercau să-l narcoizeze, agenții au pus mâna pe ei. Hoți văzându-se prinși, au încercat să fugă. Unul din ei a scos un cuțit și a rănit pe un agent la mână. Agresorul a fugit prin vagoane și la un moment, când trenul și-a încetinit mersul, înainte de intrarea în gara Comarnic, a sărit Agentul, deși rănit, a tren și la prins. Hoții, aduși la sigurenta generala, au mărturisit mai multe tururi sfârșite în trenuri, care au din tren. sărit eHn Dr. Mihai Manoilescu va Începe să colaboreze regulat la șerarul „Politica", făcând critici și cronica evenimentelor Un buget militar de 10 in ziarele ruble Riga 1.—Bugetul militar sovietelor a fost fîxos la 10 m.siarde ruble, in cursul tdiimilor 7 ani cheltuelile militare ale Rusiei au fost si arde de 4 ori. \ Un turi ingenios D-na Elena Téutu din str. Lahana 14, a reclamat poliției că a fost victima unui furt ingenios. Un necunoscut a pătruns casa ei, dându-se drept zget de Sigiranță. Agentul a cotrobăit prin tos la casa, deschizând ușile dulapurilor, etc. La plecarea lui, d-na a constătat lipsa unor Ungerii de valoare. Isprava unui soț necredincios Prefectura Poliției a primit eri o interesante reclamețte. D-na Profira C. Nastase c’in satul Pomârla-Dorohoi, e cerut să i se urmărească soțul ei, cere a dispărut de câteva zile. El se eliberase în ziua de 1 Noembrie dintr’un regiment din jurul Clujului. Acasă, s’a certat cu soția. De supărare, omul și-a vâdut casa boii, pământul, acareturile adică tot ce avea și cu banii în casa] i a dispăruut fără urme. De notat că toată această avere era dota soțului cu foaie dotată. Femeea, a rămas pe drumuri, împreună cu 3 copii. Dolari falși la Sofia Sofia 1.—Poliția a arestat doi indivizi cari au încercat să plaseze bancnote de dolari falși, ficete. La percheziția făcută la locuința lor, s-au găsit numeroase bancnote in dolari false și bune. Informații — NU se comunică din Pașcani că un grup de studenți în trecere prin gară, care plecau spre Oradea Mare pentru a lua parte la congesul general studențesc,au molestat pe mai mulți călători evrei aflați în trenuri și pe peronul gărei Pașcani. Cu acst prilej a fost lovit și de comisar Mironescu, care a intervenit pentru restabilirea ordinei. — Trenul de Pașcani a surprins aseară în dreptul cabinei IV, pe un necunoscut, tăind un picior. In stare gravă, victima a fost transportată la spit 1. — După cum anunțăm în alta parte, comisiunile respective eu oferit părintelui Cicerone Iordăchescu o catedră de istoria bisericească la facultatea de teologie din Chișinău. Este însă probabil că distinsul preot, care a făcut pregătiri speciale pentru catedra de filozofie, nu va accepta catedra oferită. Comitetul de conducere a societății studenților creștini din Iași a cerut Rectoratului Universității să le acorde Aula pentru ziua de 10 Decembrie, în vederea organizărei unei ședinți festive aniversare. -no**. Plenul Senatului nunta asupra acestei se va proceferi în primele o ze ale săptămânei viitoare. ” — Călugărul Teodosie Nica, parohul bisericei Sante Maria- Botoșani, în timpul când oficia serviciul divin, a căzut din pdoare, paralizându-i se jumătate din corp. ""“s* Pacientul a fost internat la spital. Cu suplinirea parohiei a fost delegat părintele ieromoneh Oi, teri* nmrn