Lumea, aprilie-iunie 1928 (Anul 11, nr. 2907-2977)

1928-04-04 / nr. 2907

■C Stelian . Popescu, ministrul inracției libere — sfătuește pe uriași să-și facă fiecare câte adăpost —n anul de grație acordat prin noua lege ! Un adevărat ministru al drepții ? Fiecare om cu casa lui! Se poate ceva mai bine ? Nu* aiai să binevoiască domnul ministru al tranzacției foarte libere și al dreptății, să ne spună cum s'ar putea zidi un adăpost fără bani ? Căci dacă ar fi bani și vremurile ar fi normale, vorba ceva, nici d. Stelian Popescu nu era ministru, nici chiriașii n’aveau nîvi de sfatul d-sale ! Record In Berlin s’a judecat vestitul proces Barmat. Dezbaterile au ținut 6 luni, redactarea hotărârii va dura vreo 8 luni—și pedeapsa vinovaților variază între 6 și 12 luni. Început în ajunul alegerilor din 1924, procesul s-a terminat exact în ziua dizolvării Reichstagului și în preajma noilor alegeri. Din toată aceasta afacere pornită zgomotos de reacțiune, nu s’a ales nimic. Verdict . Procesul fraudelor de la Monitorul Oficial s’a terminat cu maxim de pedeapsă pentru Fălcoianu. După 5 ani va eși mai bogat din închisoare cum a intrat — fiindcă va avea de plătit vreo 56 milioane statului. Cu alte cuvinte este om cu „credit” pe piață”AgmtroxStaA .Iilus Dragoste cu deasila Justiția va trebui să precizeze gradul dragostei dintre doctorița asasină și victima ei . După anumite aparențe, pare că suntem într’un caz de dragoste cu sila. Evident, o situație grea pentru aceia care vrea să fie iubită și pentru celalt care ar vrea să iubească, dar nu poate . Dorind victimei însănătoșire, o facem și în folosul doctoriță, pentru ca în tihnă să-și poată căuta de sănătate. Cât privește de sănătatea celorlalți, să-l rugăm pe bunul Dumnezeu să-i apere și împotriva bolii și în contra unor astfel de doftori ! Soluțieș * *4» » D. N. Iorga in marele său discurs inaugural de sfârșit de regim—a preconizat guvernul oamenilor de omenie. In cazul acesta ajungem la guvernarea efectivă a poporului — căci care cetățean nu se socotește om de omenie ? Etică D. Iorga sub multiralitatea aspectelor sale — rămâne unul și acelaș mare moralist. In ziua când toată lumea cer e "pâne, el oferă unora dojană, altora un curat de îmbărbătare și tuturor o lecție de morală. Simbol In comerțul ante-bancrutar din toată țara, mulți comercianți au recurs la adevărate acrobații „taie suta în două*. Pintr’o sută bună cu alte cuvinte, fac două fără valoare. Cam ce s’a făcut în toată țara de la război încoace. Fatal mit*! Mussolini a pornit lupta pe două fronturi : unul extern contra Micei Înțelegeri și altul intern contra Vaticanului. Intre ambele fronturi, nu știm cum, dar ni se pare că vedem că scănd uriașă gura prăpastiei fas Dinului. Căci dacă e i posibilă lupta cu Mica înțelegere, este ratal războiul cu Papa. Pete Ziarele din Capitală apar tot mai mult și tot mai des cu pete albe. Sunt probabil menite să acopere petele negre ale unui regim de ultimă oră. Abdicare Sa a zvonit că regele Italiei ar dori să abdice. Știrea a fost dezmințită. Astfel de știri se dezmint mereu pentru a pregăti mai sigur confirmarea. Fiindcă de unde /vW foc, nici ta* au «»il Ambulanță S’a modificat astfel legea învățământului superior, că profesorii universitari vor trebui să se declare sedentari și statici, din ambulanți cum erau. Acum să vedeți ce exod universitar se va porni din provincie spre centru . Până acum, vorba ceva, mai venea câte un profesor măcar din când în când la Iași. După votarea legii, nu vor mai veni de loc_______________ RĂZBOI SAU PACE ? Este posibilă crearea Statelor Unite ale Europei ? Iată două [chestiuni de mare importanță pe cari .revista "Pan Europa" în ultimul număr apărut, le tratează direct sau prin anchetă. Chestionarul adresat de președintele Uniunei Paneuropene, dr. Coudenhove-Kalergi, tuturor personalităților diriguitoare ale vieții politice, economice și literare, a adunat un mare număr de răspunsuri interesante dintre care o mare parte cuprind o profesiune de credință fermă in favoarea ideiei paneuropene. Printre răspunsurile primite și publicate în revistă, cităm pe acelea ale lui M. Harden, Ed. Herriot, Henri de Jouvenel, Lichtenberger, Paul Loebe, H. și Thomas Mann, Nici, Paul Painleve, Scheidemann, Sforza, Seipel, Albert Thomas și alții. • Nebunia războiului modern duce pe un militar proeminent fost comandant al trupelor de ocupație din Ruhr, generalul Denvignes, la Pan Europe, ca singura posibilitate de a apăra continentul de nimicire și ruină. Articolul generalului din „Pan Europa", termină cu apelul „Europeni, uniți-vă 1* Un pod peste Bosfor Ziarele din Constantinopol anunță că guvernul turc studiază oferta unor bancheri și ingineri englezi pentru construirea unui pod portativ peste Bosfor între Stambul și Skutari. Podul ar lega Europa de Asia, având o lungime de 2 km, și servind pentru cale ferată, tramvai, automobil și pietoni. Plata juraților în Austria Până acum jurații în Austria primeau o diurnă pentru zilele în care judecau. După o nouă dispoziție a ministerului de justiție, jurații austriaci vor primi diurne nu numai pentru zilele în cari judecă efectiv, ci și pentru zilele de dus și întors spre casă, precum și pentru tot timpul cât și-i perdin sălile palatului de justiție, stând la dispoziția instanțelor judiciare. „Iașul cultural și social“ Confratele Ion Dafin după cele două volume de „Figuri ieșene" cu un real succes literar și de librărie— a tipărit o lucrare de o și mai variată concepție și de o valoroasă contribuție la cunoașterea Iașului. Toată activitatea orașului nostru, din punct de vedere politic, cultural și artistic, este trecută prin ciurul criticii d-lui I. Dafin și catalogată după importanța evenimentelor la care a dat naștere. Cu acelaș spirit obiectiv cu care a schițat figurile ieșene, Dafin jalonează multiple manifestațiuni eșene, încadrându-le în evoluția celei de a doua Capitală a țării. Un cronicar fără părtinire, dar mai ales fără ură— ceea ce vor constitui succesul noului volum al colegului nostru. Votul femeilor in Anii 11a Camera Comunelor a votat proectul de lege prin care femeile vor avea drept de a alege și a fi alese începând de la vrâsta de 21 ani. Prin extinderea dreptului de vot,numărul alegătoarelor va întrece pe acel al alegatorilor. Este vorba de un număr de 12 milioane alegători bărbați, față de aproape 15 mii. femei. Cu alte cuvinte bărbații se dau pe mâna femeilor în Anglia 1 Atlanticul traversat cu corabia sa i l zile !.. Sunt câteva zile, când o corabie cu pânze a plecat de la Roterdam pentru America. Iată, că o nouă încercare proiectată de un ofițer din maerina germană, Locotenentul Romer va pleca peste 2 săptămâni de la Lisabona câtre New Yok într’o corabie cu lopeți. Indraznețul marinar german crede că va efectua voiajul său trans-atlantic în o sută zece zile ! Un avion gigantic de bombardament Cel mai mare avion de bombardament a fost construit de aviația militară spaniolă. Aparatul, trimotor, în întregime metalic, este prevăzut de două tunuri de mare calibru, putând funcționa în toate direcțiunile. Acest avion original poate ridica o mare cantitate de obuze mari. Costul acestui avion este de 600.000 pesetas ! Adevărata operă de pacifism.... Unul care sare peste, un tren! Un original record a fost atins de tanarul german Franz Kirschner, în vârstă de 22 ani. Acesta a sărit peste un tren, în timpul mersului, fără a atinge, în această îndrăzneață săritură, firele telegrafice. Un gigantic [crucișător japonez Haguro, al treilea crucișător japonez, a fost lansat acum câteva zile. Uriașa navă cântărește la opp tone și e prevăzut de 10 tunuri de mare calibru și de 4 tunuri pentru apărarea contra avioanelor. Acest tip de crucișător este susceptibil de o viteză de 33 noduri. Pe bordul crucișătorului pot fi amenajate, de asemenea, patru avioane. Costul construcției acestui gigantic crucișător atinge suma de 273 milioane franci (circa 1 miliard zoo milioane lei).... la care a fost supusă foasta împărăteasă Zitta Am anunțat că fosta împărăteasa Zitta a Austriei, a fost supusă unei operații. S’a anunțat la început că a fost .O intervenție la rinichi. In urma s’a stabilit că ginecologul Periam din Viena a supus pe coasta împărăteasa la o amputare ai unor organe interne. Foasta împărăteasa suferea din anul 1919 de mari dureri la mitră. Operația a reușit. Excomunicarea tuturor partizanilor ziarului și grupului „Action Franțaise“ Cardinalul Dubois, episcopul Parisului, a adus la cunoștința preoților din eparhia lui de hotărârea cardinalilor, episcopilor Franței, adunați în sobor. Luând în cercetare acțiunea regaliștilor de la „Action Francaise" față de Vatican și reprezentanții lui—soborul a decis ca partizanii lui „Action Française" precum și cetitorii și colportorii ziarului să fie condamnați ca „păcătoși” față de biserică. Dacă în mod solemn nu se vor pocăi, li va fi refuzată orice asistență bisericească atât în viață cât și la moarte.. Vor fi îndepărtați de la comuniune, de la botez, refuzându-li-se și dreptul de a fi nași. Este o excomunicare de o gravitate excepțională, față de care ziarul „l’Action Francaise” ia atitudine, susținând că efectul ei va fi nul asupra partizanilor ei. Arestarea în localitate a unui plutonier condamnat la 5 ani recluziune Organele militare au arestat și înaintat Consiliului de Războiu al corpului 4 armată, pe plutonierul A. Tomei Grigore dela Batalionul granuloși—Sculeni. Numitul a fost dat judecății pentru fals în acte publice și aplicare de sigilii în mod ilegal, fiind condamnat la 5 ani recluziune. Numitul a fost depus la închisoarea Frumoasa. UIMEA Sola Conseroaioritini • concerte ; de piano: Carol Szreter Un program greu și versat— ca stil și tehhnică,—enunțat de pianistul Carol Streier, pe niște afișe mărunte ce au împodobit câteva zile păreți; clădirilor noastre, alăturat de succesul obținut de acelaș pianist la București, a făcut ca publicul să umple sala conservatorului în seara de tâbără 31 Martie și în dimineață zilei de Duminică 1 Aprilie. In adevăr după ce l-am ascultat pe C. Streter putem spune că n’a desprințit cu nimic critica din Capitală, care i-a adus elogii binemeritate. Cu tehnică briliantă, mâna stângă primind asupra celei drepte, a înfrânt pagini din Bach, Glück, Chopin, Liszt, Strauss, Scarlatti și Rachmaninoff. înzestrat cu o formidabilă memorie, unind expresiunea cu for(a. dl. C. Streter este un admirabil traducător al marilor compozitori. Pentru d-sa nu există dificultăți tehnice. Pasagiile oricât de grele ar fi, sunt trecute cu ușurință, tasturile lovite cu putere dau totuși note perlate, tilurile girgișe, basurile puternice și expresive. iată ce a determinat entasiasmul publicului când pianistul a culminat in prima seară după executarea „studiilor” de Chopin și a valsului de Strauss-Grimfeld, iar a doua zi în Schuman (Carneval) și Brahms (Capricio). Pentru prima oară, spre deosebire de ceilalți pianiști care persistă în a reda un Chopin, bolnăvicios, slab, am auzit un Chopin viguros puternic și pe de viață sub forma pe care dl. C. Streter a redat-o. Sigur că în multe locuri (ex. Pirnaise) ar fi de preferat acest din urmă Chopin. Sperăm că după primirea entuziastă făcută c’e publicul ieșan dl. C. Streter va reveni la Iași, când într’o sală mai mare, va culege iar aplauzele și rechemările la ra pă de acum doi zile. S. ARCU Cascada Niagara la Radio! Concertele cascadei Niagara sunt senzația cea mai nouă din radiofonie ș« ideia este a Americanilor. Aceștia au construit un post de emisiune lângă gigantica cădere «te apă, putând emite în acest mod frământările violente ale cascadei, fierberea apei în cădere și întregul zgomot al acestei crelații a naturri. Aceste emisiuni originale pot fi asortate în toate țările europene, Joi și Vineri la 4 dimineața. Schimbări de lungimi de undă In ultimul timp au suferit modificări câteva posturi principale de emisune din Europa. Astfel, Basel va emite pe lungimea de undă loco metri, Roma pe 447,8 metri iar Milano pe 526,3 metri. Noul post uriaș din Viena a început să emită 1 Duminică și a deschis marele post de emisiune din Viena, care va emite cu o energie de 60 wați. După afirmațiile inginerilor constructori acest post nou de emiiune va transmite în mod ireproșabil și nu va suferi nici o modificare în modul de emitere a audițiilor. Cel mai mare post de Radio din China! Acum câtva timp, s-a inaugurat un puternic post de emisiune la Harbin, care e cea mai mare stațiune de Radio din Chin. Noul post va emite pe o lungime de undă de 445 metri. E probabil să poată fi ascultat și în Europa 1 Bordeaux, un post puternic Postul de emisiune din Bordeaux și-a mărit energia de emisiune la 3 K. W., iar lungimea de undă a fost modificaă 11. 237 metri. Ceresi IPontica« MUNICIPALE Cum se vor reface .................in ■uI fanii—————li— străzile Cu începere de ieri trei ecipe volante de pavagii au început reparațiunea pavajelor de bolovani din oraș. O echipă lucrează in str. Ebrnității, a doua în str. Toma Cozma și a treia în Țicăul de Sus. Peste câteva zile echipele vor începe trotuarul din str. Pădure, acel din str. Arcu, precum și alte lucrări urgente. Tot înainte de Paști va continua pavarea străzii Săulescu până la capătul ei de jos. Astfel, în scurt timp, această stradă va fi redată circulației. Materialele de refacere pentru str. Costache Negri sosesc zilnic și s-a întocmit proectul complect de reparație. Din cauza noroiului din aceasta stradă, începutul lucrărilor a trebuit să întârzie cu câtva zile. Echipele destinate acestei străzi au fost însă organizate și așteaptă numai uscarea noroiului pentru a începe lucrul. Succesul unei experiențe La Primăre s’a făcut o experiență cu aparatul „Minimax” de localizatncendiile. Proba s’a făcut în prezența inginerului societății. S’a dat foc unei stive înalte de lemne, care de la distanță a fost rapid stinsă cu ajutorul acestui aparat. Au asistat, în afară de numeroși curioși, reprezentanții autorităților : d-nii primar Osvald Racoviță, prefect colonel Bălănescu, căpitan Anghelescu,ajutori de primar The Zipa, Mihai Borcea, N. Dobrovici, el... D. căp. Angelescu, controlând personal aparatul, s’a convins de perfecțiunea lui, găsind că ar fi necesar multor Instituții și imobile cusetaje din Iași. La sfârșit s’a încheiat un proces verbal în acest sens. O somațiune strictă Am relatat la timp conflictul ivit între Primărie și direcția c. f. r. din localitate pe motiv că aceasta din urmă nu vrea să achite taxa pentru apă pe primul semestru al anului în curs, susținând că ea consumă mai puțină apă decât prevede convenția încheiată între cele două instituții. Incunoștiințat de această situație, d. primar Osvald Racovitză a dispus să trimeata direcții c. f. r. o somațiune, prin care direcția este invitată ca cel mai târziu în trei zile, să plătească sumele datorate. Dacă după acest termen c. f. r. ul local nu va achita datoriile cuvenite, Primăria va dispune de urgență tăierea racordurilor conductei de apă. Un senzațional proces medical — Daune pentru o operație nereușită — justiția din Viena are de judecat un interesant proces, intentat de o pacientă moștenitorilor profesorului ,dr. Hertzfeld, decedat acum doi ani. Iată fondul procesului senzațional : O femeie tânără s’a prezentat cunoscutului ginecolog prof. dr. August Herzfeld, pentru o consultație. Eminentul ginecolag a arătat pacientei că e vorba de o intervenție chirurgicală. Tânăra pacientă s-a supus operației. După această operație, însă, pacienta a continuat să fie suferindă ca și înaintea intervenției chirurgicale. Mai mult încă, logodnicul ei aflând că operația a constat în amputarea mitrei, s’a deslogodit pe motivul că viitoarea sa soție ar fi devenit inaptă pentru naștere. In fața acestei situațiuni, operata s’a adresat justiției invocând mărturia asistenților decedatului profesor ginecolog. Unul din asistenți ar fi declarat că înainte de operație a atras atenția fostului său profesor asupra faptului că operația nu este necesară ; profesorul Herzfeld nu ar fi ținut, însă, seamă ,de părerea asistentului său. Un alt asistent al profesorului Herzfeld, ar recunoaște de asemenea că operația a fost nepotrivită. In urma acestor declarațiuni, pacienta a intentat proces moștenitorilor decedatului profesor vienez. Ea cere suma de 80.400 Șilingi, daune pentru crima făcută de dorul Herzfeld, prin amitilare, mitreț, operație care nu era necesară față de boala reclemantei. Ambele părți din proces sunt asistate de avocați renumiți. Avocatul moștenitorilor profesorului Herzfeld, care e decanul avocaților din Viena, cu apărarea susținută în fața justiției, arată că operația este un act de sănătate și pentru salvarea vie ei. Pacienta a părăsit patul după 13 zile de la efectuarea operației. După doi ani de la operație, pacienta intentează procesul. Distinsul avocat se intemeiază pe afirmațiunile celor trei asistenți, cari au asistat la operație și susțin că pretenția reclamantei este absurdă. Ginecologul dr. Hoffman arată că e vorba de o operație tipică, un circ obișnuit în analele medicinei. D-rul Herzfeld a efectuat numeroase operații de acestea. • Curtea de justiție găsește că e vorba de un proces interesant, care necesită o analiză amănunțită a fondului. Astfel, Curtea a decis desemnarea unui expert pentru cercetarea cazului. Activitatea Ateneului popular din Nicolina și Tatarași După multe greutăți, Ateneul popular din Nicolina a reușit în ultimul timp — datorită muncei depusă de conducătorii săi în frunte cu d. N. Dobrovici, ajutor de primar—să pășească [pe calea scopului] propus ajungând Duminică 1 Aprilie a. c. la a X-a șezătoare culturală, promițând astfel ca alături de Ateneul tătărășan, să devină o flacără luminoasă în maniere populare. Mai ales pentru cartierele Socola și Nicolina, compuse în cea mai mare parte din muncitori și funcționari, importanța așezământului cultural despre care vorbim mai sus, este evidentă. De bună seamă că la ajungerea acestui țel, trebue reținută și contribuția acelora care-și dau concursul la aceste șezători.• D. profesor universitar I. Minea a vorbit cu multă competență și un complex de fapte despre oamenii de cultură. D. profesor Galinescu, deși cu un număr restrâns de elemente, a reușit totuși să execute în chip ireproșabil câteva cântece populare, ceia ce dovedește munca și aptitudinele d-sale de bun muzician. Ne folosim de prilej pentru a atrage atențiunea binevoitoare a conducătorilor acestui așezământ cultural, asupra câtorva fapte. Socotim că taxa de intrare la ultima șezătoare a fost prea mare, nu atât pentru punga publului, dar mai cu seamă că ar face să se acrediteze că se urmărește cu totul alt scop decât acel pe care-l exprimă însăși titulatura [instituției. Fără a fi partizanii gratuității absolute, credem că o taxă benevola ar fi mai nimerită. Un alt neajuns este sgomolul produs de,trei cari vin întârziați, deschiderea mereu a ușei de intrare, indispune pe auditor. • • Tot Duminica, a avut loc Ateneul Tătăraș a 216-a șezătoare, la care a conferențiat d. prof. univ. Șt. Berechet despre „Emigrări de români”, iar la partea artistică, orchestra și fanfara liceului internat a entuziasmat asistența. 1 f. Informații — Ministerul Justiției a cerut avocaturei statului pe lângă Trib. Iași, să facă recurs contra deciziei Curței de Apel secția II prin care s’a admis în parte acțiunea în contencios făcută de funcționarii judecătorești ai Curței de Apel, Iași—care au cerut punerea în aplicare a legei Manoilescu. — In curând se va întruni consiliul comunal pentru a aproba budgetul municipal al anil«curs. V