Lumea, iulie-septembrie 1928 (Anul 11, nr. 2982-3057)

1928-08-05 / nr. 3011

A L r- Cum a fost primit Mobile la Roma Generalul Nobile și însoțitorii lui eu sosit noaptea trecută puțin după miezul nopei la Roma, fiind primiți cu manifestații entuziaste de o mulțime întinsă care-i aștepta pe peronul gării; au asistat de asemenea mai mulți miniștri, guvernatorul Romei, precum și reprezentanții autorităților fasciste. Călătoria prin Italia fa celor salvați a luat caracterul unui marș triumfal. In toate orașele mai importante s’a adunat în gări un public numeros făcând manifesteți de simpatie lui Nobile și însoțitorilor săi. Vagonul în care au călătorit salvații din expediția de la Polul Nord era corat cu fiori și împodobit cu steaguri italiene. Viglieri a părăsit trenul la Verona pentru a pleca la Liburia. El a fost salutat de către autorități și mulțime în gara Milano. In timpul scurtei apări la Bologna și Florența, Ceccioni și Zappi au fost cu deosebire sărbătoriți de compatrioții lor. Adevărat ghinion Un ofițer polonez însoțit de un pilot și de mecanic au realizat cu succes raidul fără escală Varșovia—Bagdad ; în momentul aterizării, aparatul s-a sfărămat, iar ofițerul aviator a fost omorât. â In jurul escroccheriilor soc. „Concordia" mi ! ■—mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Cercetările cu privire ln societatea de asigurare „Concordila“* continuă. Au fost ascultați informatorii și țe-au examinat diferite scripte. Pentru a se verifica sumele de bani rămase în casa societăței, d. judecător Răileanu a făcut o nouă descindere la localul societăței la care au luat parte directorii arestați și mai mulți funcționari. 155 răniți iar ciocnirile de stradă din Calcula La Calcula (Indie) s’au produs grave turburări de stradă între studenți și guvern pe chestia de ordin religios. In ciocnirile de stradă, care au avut loc cu trupele guvernamentale, 125 civili au fost răniți, precum și 30 polițiști și soldati. Incăerările au continuat apoi între hinduși și mahomedani. S-a sinucis, fiind amenințată cu evacuarea EKi după amiază s-a sinucis la Koenigsberg, otrăvindu-se cu gaz aerian sora cunoscutului artist de ?,cinematograf Harry Liedke, . Cauza acestui act disparat se datorește faptului că a fost amenințată cu evacuarea de către proprietăreasa casei în care locuia. î. © 7 victime făcute de trăsnet Berlin 2.—La Viena, cu prilejul unei mari furtuni, trăsnetul e ucis 17 persoane, rănind grav alte 50. .... *'* Vi .L Munții Cașinului In flăcări Întreaga pădure de pe muntele „Vârfului Mugurel" distrusă «te incendiu O telegramă sosit aseară autoritățlor locale arată ca in munții păduroși din jurul mănăstirei Cașinului, a izbucnit un violent incendiu. Focul durează de 2 zile și se întinde cu o repeziciune uimitoare. Eri dimineața, întregul masiv împădurit „Vârful Măgurei” eri in flăcări. Focul a distrus numai în acea parte peste 200 hectare pădure. Incendiul a fost provocat de explozia unui focos rămas din timpul războiului. Din cauza secetei excesive din ultimul timp—scânteia produsă prin explozie a aprins frunzișul uscat de pe jos. Flăcăile s-au întins cu o iuțeală înspăimântătoare, ajutate de numeroasele explozibile aflate în pădure. Din acelaș motiv este imposibilă apropierea vreunei persoane spre a eputea purcede la măsurile de stăvilire. Cadavrul unei tinere și elegante d-ne, descoperit în pădurea medie din Chișinău unul — E vorba de un asasinat rămas încă misterios — Poliția Chișinău este intrigata de descoperirea cadavrului unei elegante doamne, în vârstă cam de 25 ani, în pădurea Misceni, proprietatea d-lui dr. Petre Dregoi. Picioarele victimei sunt în putrefacție. Corpul prezintă urme de leziuni, iar gâtul, proba că femeia ar fi fost strangulată; la cap au fost remarcate două făeturi. După haine, se deduce că asasinata ar fi fost o bogătașă. Cu toate cercetările făcuți, cadavrul n’a putut fi idanMfi At. Autoritat le bănuesc că asasinatul s’a comis într’o altă parte decât cea unde s’a găsit cadavrul. Partea curioasă este că până î n prezent nu s’a reclamat de către familie, absența victimei. Faronetul a dispus uampo iarea la morgă a cadavrului, căruia urmează a îi se face autopsia. In jurul misteriosului asasinat, se fac felurite comentarii. Până în prezent n’a intervenit nici un motiv care să justifice speranțele celor ce se traiesc să lămurească cazul, atât de pasionant. Trustul distileriilor de rachiu a acaparat foc. „Izvorul Moldovei* Am arătat ori că in urma dispoziției Parchetului s’a făcut o descindere la soc, „ ziarul Moldovei* din str. Ghica Vodă, de unde a ridicat registrele, un bi*anț și inventar. Parchetul găsind că registrele sunt vizate le-a restituit societăți.* La adunarea generală a acționarilor societăți „Izvorul Moldovei” s’a votat de către comitelui de conducere și care avea cele mai multe ac}iuni, trecerea acestei societăți în mâinele trustului distileriilor de rachiu. Capiaiul a fost redus cu 700,000 lei, adică totalul porderei. Deasemenea s’a decis ca în locul comitetului de conducere societăței, d-nii Izac Pincu,ba Polac, Fuchs și Nuță Aron ă intre frustul distileriilor, adică fabrica „Delicia* prin M. Weinstein, „Raiul* prin Weisman și Grimberg, „Franceza* prin d. Grubert și „Engleza* prin d. Haimovici.* Contra acestei lovituri, cârciunarii au decis înființarea unui depozt personal de fabricate spirtoase. Afacerea cu terenurile petrolifere Buc. 2. D. S. Popescu, ministrul justiției, a expus seri d-lui Duca mersul imtrucției în afacerea panamalei cu terenurle petrolifere. D. Duca a cerut unele sămuriri în această chestiune, iar d. ministru al justiției a dat asigurări că va lua măsuri pentru ca instrucția să-și urmeze cursul normal. Incendiile se țin lanț Un puternic incendiu a distrus depozitele fabricei de hârtie din Scaeni, in apropiere de Ploești. Pagubele se urcă la suma de 4 milioane lei. * Un nou mare incendiu a distrus noaptea trecută 9 locuințe în strada Sf. Gheorghe din Galați. Pagubele sunt de 7 milioane le!. Cu prilejul apențiilor de salvare, câtva soldați au fost răniți. ^ ■* * I • 1 * v^aiașii uiuri minuuțiîn Extremul Orient Berlin 1. — Din Moscova se apună că inundațiile din Extremul Orient au un caracter catastrofal. Situația este îngrozitoare. Linia ferată de la Usuri a fost ruptă în câteva locuri. Podurile sunt inundate. Un tren de 330 de persoane s-a înpotmolit și este amenințat de furia valurilor. Orașul Blagoveșcensk este în parte inundat. Numeroase sate sunt amenințate. 11.000 legionari englezi vizitează Franța . Paris 2.Cu prilejul aniversării intrării în războiu a Angliei, un număr de 11.000 legionari în frunte cu Prințul de Walke, vor vizita Franța și Belgia pentru a lua parte la ceremoniile comemorative ce vor avea loc în zonele unde s-au desfășurat luptele în marele războiu mondial. Arestarea unei călugărițe Mexico. Poliția a arestat pe superioara unei monastiri din Guadelupa, acuzată că ar fi autoarea morală a atenialului comis asupra generalului Obregon. Deschiderea i Skupcinei Belgrad 2.— Eri după amiază s’a deschis Skupcnia. Opoziția croată-democrată n’a asistat la ședință. Președintele Periei a adus omagii memoriei deputaților Pavlo Rădici și Basariek, victimele atentatului din Skupcină, după care ședința a fost ridicată în se?on de doliu, 12,000 oameni uciși de taifun Londra 2. Sa anunță din Manilla că un taifun de o violență extraordinară a devastat mai multe orașe pa insula Panaray. Cel mai mult a suferit orașul Jobara, unde majoritatea caselor au fost nimicite. 12,000 locuitori au fost o morfiți de acest taifun catastrofal. Victimele accidentelor de tren Paris 2. — La Chalons sur Marne, trenul personal Bâle-Callais, s’a ciocnit cu un tren militar. 29 persoane au fost rănite. Viena 2.—In ciocnirea de trenuri de lângă Augsburg, 16 persoane au fost omorâte, iar 61 rănite. Lisabona 2.—La o trecere de nivel un tren personal a tamponat un autobuz. Două tinere fete au fost omorâte, alte 3 persoane grav rănite. Ședința Parlamentului opoziției iugoslave Belgrad 2. Deputatu» partidului croat-democrat s’au întrunit ela după amiază la Zagreb sub preșidenția d-lui Pribicevici. Ședința a durat 4 ore. La urmă s’a dat presei un comunicat, în care se arată motivele care au determinat conducerea paridului să nu a porte la lucrările Skupcniei. IAȘI tied. și Administrați ® •tr. Ștefan cal M Atelterele tipografice ®tr. Uzirsai No. 33 - I A SI — JBONAMENTUL pe un an 850 le pe jum. „ 440 pe 3 luni 230 MULTIMA ORA 3 azi Guvernul român du explicații in legături cu nota -------Rusiei Sovietice = Cicerin a trimis aloltaeri, adică la 28 iulie, ministrului de externe al României, o notă telegrafică cu următorul ceniu : „Guvernul sovietic este informat că guvernul român a dispus vânzarea prin licitație publică a unui număr de 200 vapoare și remorchere cari au aparținut pe vremuri, societăți dunărene ruse, inte neiată pe baze de capitaluri rusești. Bizuindu-se pe principiile dreptului internațional, guvernul sovietic consideră această avere ca aparținând Sovietelor și aflându-se doar vremelnic, în păstrarea statului român, până la reluarea relațiilor diplomatice, între aceste două state. „In nota sa circulară din 18 August 1918, guvernul sovietic a făcut cunoscut tuturor statelor că nu va recunoaște sub nici un motiv, vânzarea vreuneia din averile sale, fără prealabilul său consimțământ. „In consecință guvernul sovietic își rezervă dreptul de a revendica pe cale juridică, averile sale, înstrăinate pe orice cale. „Procedeul guvernului român de a vinde vasele rusești va Indritui guvernul sovietic de a proceda analog în ceea ce privește averii»e statului român ce se găsesc actualmente în păstrarea statului sovietic rus“. Agenția sovietică T. A. S. care a transmis nota lui Cicerin prin radio, o însoțește de lungi comentarii. Hurts andie abulic wu voiku...« din anturajul guvernului sovietic, sunt de părere că chestiunea, privită chiar prin prisma justiției burgheze și încă trebuește recunoscut că punctul de vedere al guvernului sovietic este justficat. Aceasta deoarece, în conformitate cu decretele sovietice pentru naționalizarea averilor particulare, averea societate de vapoare Ruscoe-Dunaiscie Obsesistvo (Societatea dunăreană rusă) a trecut în stăpânirea statului bolșevic. Acțiunea guvernului român este cu atât mai surprinzătoare cu cât, se știe, că la dispoziția guvernului sovietic să găsesc averi românești (tezaurul, ele), cu care ar putea proceda cum procedează actualmente guvernul român cu bunurile republicei sovietice. A Ziarul „Viitorul”, oficiosul guvernului, publică următoarele în legătură cu nota trimisă de d. Cicerin ministrului de externe român : „După cum s’a anunțat, d. Cicerin, comisarul pentru externe al Sovietelor, a protestat împotriva unei deciziuni pe care guvernul român ar fi luat-o pentru vânzarea a 200 remorchere, foste proprietatea unei companii de navigație rusască. E inexact că guvernul român ar fi luat o asemenea hotărâre. S’a instituit doar o comisiune care să examineze starea în care se găsesc aceste vase, spre a se ști dacă pot fi conservate mai aparte sau dacă situația lor actuală nu ar determina scoaterea lor în vânzare.„Se înțelege că în cazul în care această comisiune va constata că vasele in chestiune sunt in stare de degradare, va dispublică, iar suma ce va rezulta va fi păstrată la Casa de depuneri, la dispoziția proprietarului ce își va revendica drepturile asupra acestor vase, ceea ce este în interesul proprietarului respectiv, și străinătate Congresul internațional al invalizilor Paris 2. La congresul internațional al invalizilor de război, care va avea loc la Bruxelles și-au anunțat participarea peste 50 delegați, dintre care toc din Germania. Diamante din fundul Oceanului Londra 2. O echipă de scafandrieri au reușit să scoată ole din rămășițele vasului „Elisabeth* viile", scufundat în timpul războiului, c lădită cu diamante în valoare de 50 milioane franci. Societatea de asigurări „Populara“ din Piatra- Neamț, nu plătește asiguraților — Scandalul de la sediul societaței — O telegramă primită din Piatra-Neamț ne relatează că societatea de asgurare „Populara“ înființată de d-nii Goldsfarb și Schwartz din acel oraș, a refuzat să echite banii cuveniți asiguraților. Societatea a făcut încasări de milioane. Banii se află depuși la Banca de Credit Piatra II, Aăgureții făcând scandal și o manifestație ostilă la sediul din Bulevardul Elisebeta, si a sesizat Parchetul, care a citat pe conducătorii societățți. Regentul Buzdugan la Ioachimov Prega 2. Înaltul Regent român Buzdugan, insolit de d-na și suita sa, au sosit ori la Ioachimov (Cehoslovacia). Pe peronul gării au fost întâmpinați de un reprezentant al ministerului afacerilor străine și de întreg personalul legației române din Fraga, tio a$a§in linșat și carbon zat de mulțime Lisabona 3.— Mulțimea a linșat aseară, pe un inginer care a asasinat un n Umăr arlăndu-l cadavrul și a rănit două femei. Publicul după ce l-a omorăt pe asasin, l-a ars cadavrul. Călduri caniculare în Bulgaria Sofia 2.—De câteva zile mari călduri domnesc în întreaga Bulgarie. Temperatura trece de 40 grade la umbră. S’au înregistrat și câteva cazuri de insolație. Mai multe păduri din diferite părți ale țării au fost incendiate. Socialiștii francezi sunt pentru Anschluss Paris 1.—Ziarul „Le Soir” ia apărarea leiderului socialist Leob Bum, contra atacurilor presei din dreapta, pentru atitudinea sa în chestiunea Anschlussului. Dacă această chestiune devine actuală—scrie „Le Soir”— atunci socialiștii vor trebui să recunoască dreptul de autodeterminare al Austriei. Iugoslavia a cumpărat un gram de radium Belgrad 4.— Subsecretarul de stat al ministerului sănătății publice, s’a înapoiat la Belgrad, venind din Cehoslovacia, unde a cumpărat un gram de radium. * informații — D. jude instructor Culianu a ascultat ori pe mai mulți membri ai familiei decedatei Sofia Marcu. Aceștia au dat declarații asupra legăturilor amoroase dintre Sofia Marcu cu Gh. Pâslariu precum și legăturile comerciale dintre victimă și asasin. Pentru acest scop s’a adus și carnetul făcute de Pâslariu în contul d-nei Mîtrcu precum și polița de 30 mii lei a lui Pâslariu. — Bătrâna, dar marea artistă Elena Lașcu, a fost internată în Azilul de bătrâne din strada Buzdugan. Deși de mulți ani pensionară, totuși ieșenii o vedeau la fiece reprezentante în holul Teatrului Național, fiind adevărată sentinelă în templul artei. Elena Lașcu se află suferindă. — Parchetul local a fost informat că în satul Dănuțeni s’a înecat în Prut locuitorul V. Cant— Un incendiu a distrus până la temelie locuința comerciantului Turchișor din șoseaua Păcurari 58. Sunt pagube mari. Imobilul era asigurat pentru 700.000 lei. Focul a luat naștere de la o bucătărie de vară. Serviciul sanitar al orașului a adus la cunoștința Parchetului, că la femeia Mina Bunduc din strada Bas-ceauș, a încetat din viață un copil cu nume necunoscut Copilul ar fi murit de inaniție. Femeia a primit copilul spre creștere de la o funcționară dela gară și l-ar fi însat să moară de foame. Parchetul a dispus facerea autopsiei cadavrului copilului necunoscut. Deasemenea a dispus o anchetă pentru stabilirea identitatei mamei. La Primărie a avut locuri, în prezenta d-lui ajutor de primar Șoarec, a reprezentanților Administrației financiare, a Băncilor Naționale și Moldovei, tragerea la sorți pentru amortizarea a 381 obligațiuni a 500 lei valoare nominală fecare—din împrumutul de 13.500.000 lei din 1906. Suma amortizală este de 180.500 lei. Deasemenea s-a tras la sorți pentru amortizarea a 44 obligațiuni de câte 100 lei fiecare din împrumutul de 1.793.060 lei din 1910. Suma amortizată este de 29.000 lei. In cursul săptămâneî viitoare, lașul va fi vizitat de un grup de studenți conduși, fiind de savanții Claudius Isopescul, Mathieu Bartoli, membru de onoare al Academiei Române și Ricard Roma. Aceștia au asistat la cursurile Universități populare de la Vălenii de Munte, unde au fost găzduiți de d. prof. lorg. D. ajutor de primar J. Șoarec, a luat dispoziții pentru primirea oaspeților. >4 .. T ............