Lumea, iulie-septembrie 1928 (Anul 11, nr. 2982-3057)

1928-07-22 / nr. 2999

l și *^ed. și Administrația •tr. Stefan aal. Atelierele tipografica «tr. Uzinei Mo. 33 - I A SI - JBONAMENTUL ?e un an 850 la pe jum. „ 440 pe 3 luni 230 ULTIMA ORA De ori până azi LUI LÖWENSTEIN a fost găsit — Corpul defunctului bancher era în putrefacție — Cadavrul marelui bancher Löwenstein a fost clăsit de pescari la 10 mile depărtare de coasta belgiana. Cadavrul era în stare de putrefacție și plutea la suprafața apei. Parte din corp lipsea, abdomenul era deschis, picioarele fracturate, iar capul era încărcat de crabi. Ca îmbrăcăminte avea numai indispensabili, ciorapi și pantofi. Cadavrul a fost adus la Calais, unde Parchetul a constatat oficial identitatea. La Boulogne sur Mer, cadavrul a fost așezat în poziție naturală și transportat la morga din Calais. Identitatea cadavrului a fost definitiv stabilită datorită ceasului de aur pe care-l purta la mâna dreaptă care avea brijielele și adresa bancherului Löwenstein. La autopsierea cadavrului identitatea a fost din nou confirmată, după din i,stomacul era plesnit din cauza căderii de la o mare înălțime. Soția decedatului a fost anunțată telegrafic. Știrea găsirea cadavrului lui Löwenstein a produs mare ușurare in cercurile juridice din Bruxelles, deoarece, conform dispozițiilor legilor belgiene, ar fi fost foarte dificil declararea da mort a lui Loenstein fără sa i se fi găsit cadavrul. Ziarele franceze publică amănunte în legătură cu descoperirea cadavrului marelui financiar Lowenstein. Conducătorul unei bărci de pescari a observat Joi seara la o distanță de 10 mile la nord de capul Orisnet un corp negricios purtat de valuri. Pescarii s'au apropiat și au Încercat să scoată cadavrul, care era însă intr’o stare foarte Înaintată de putrefacție și exhala un miros .Insuportabil. Din această cauză, cadavrul neputând fi adus pe bord, a fost legat cu o frânghie și tras pe apă pănă la țărm, din țară și străinătate CADAVRUL Remanierea guvernului După închiderea ses.unei parllamentare, d. Vintilă Brătianu va pleca la Royat (Franța). înainte de plecare cabinetul se va remania : d. Vintilă Brătianu va rămânea numai prim ministru, nar d. Victor Antonescu va fi numit ministru de finanțe. In cazul când d. Titulescu va persista în demisie, d. C. Argeteanu va fi numit interimar in externe. in tot timpul lipsei dinară a fatei Vintilă Brătianu, d. Duca va define interimatul președintei. Un nou consiliu miniștri] Astăzi se va oficia la Curtea de Argeș, în prezenta regale, înalților Regenți familiei și miniștrilor, un parastas de un an de la moartea regelui Ferdinand, italia de la București spre Curtea de Argeș, membrii guvernului vor ține un consiliu de miniștri. Primul ministru și împrumutul Marti 24 crt. la ora 9 jum. »dim., d. Vintilă Brătianu, președintele consiliului va face o expunere asupra importanței împrumutului și stabilizării pentru viața economică și financiară a tarei. Primul ministru vaine oo ierinta la „Institutul economc român“, sub auspiciile „Institutului social român“. Simplu de tot Regele Fuad al Egiptului a semnat decretul prin care se suspendă funcționarea Parlamentului pe timp de trei ani. Acționarii Băncii Naționale nu vor fi fi convocați în urma discuțiilor ce au avut loc cu prilejul tratativelor pentru acordarea avansului de 20 de milioane dolari și a felului cum va fi întrebuințat acest avans s’a ajuns la concluzia că este suficient o lege prin care Banca Națională să fie autorizată să acumuleze devize pe baza unei noui emisiuni de tei, fără ca pentru aceasta să mai fie nevoie de o convenție specială între stat și Banca Națională și de o ratificare a acționarilor acestei instituțiuni. In consecință s'a renunțat la proectata convocare a adunării generale extraordinare a Băncii Naționale. Contra comunismului Conferința anuală a federației minierilor englezi, care a avut loc la Londra, a aprobat cu 620 mii contra 8 mii voturi, hotărârea luată de comitetul executiv, prin care se înfierează tactica comuniștilor și a minorității extremiste din sânul federalei, înființarea unui nou institut de emisiune In programul de aplicare a stabilizării s’a prevăzut și înființarea unei institutiuni autonome pe lângă Banca Națională, care să îndeplinească oficiul de casă de amortizare a tuturor datoriilor statului și diferitelor instituțiuni publice contractate la Banca Națională. Aniversarea nașterea Referentului Miron Eii fiind aniversarea a 60 ani de la nașterea I. P. S. S. Patriarhului Regent Miron, toi membrii guvernului s’au dus la Palat, prezentând felicitări. O femeie siluită de cinci tineri din Ghișinău, ni se comunică că d-na Lunca Precupeț din str. Petru și Pavel, a reclamat poliției, că ori noaptea a fost atacată de 5 tineri, care după ce au maltratat-o, au siluit-o pe rând. Dintre acești tineri a fost recunoscut numai Sanchei Roitman, un cunoscut comerciant. Arestat, acesta a mărturisit fapta și a divulgat pe loji complicii. Cei cinci satiri au fost înaintați Parchetului. Asasinarea unei cunoscute cântărețe Paris 20—Pe șoseaua Charleroy—Baumont s’a găsit cadavrul cunoscutei cântărețe Eveline Brody. S’a constatat că victima fusese violată, jefuită și apoi asasinată. Un evadat de la Ocnele Mari ucis în luptă cu jandarmii Buc. 21. Unul din evadații de la Ocnele Mari, anume Petre Rusu, fiind recunoscut de jandarmi într-o comună din județul Argeș și somat să se predea, a descărcat mai multe gloanțe de revolver în urmăritorii săi, fără însă a-i nimeri. Jandarmii au tras atunci asupra banditului, rănindu-l grav. Sunt puține speranțe că va scăpa cu vința. Modificarea legei speculei București 21.— Se cunoaște lupta dusă de ani de zile de către Camerele de Cornerț, Sfaturile Negustorești, pentru abrogarea legei speculei. Caracterul polițienesc al legei, lăsarea la bunul plac al organelor inferioare administrative, a dat loc la nenumărate abuzuri, cari au lovit de multe ori in comercianți și industriași cinstiți, întrucât cei necorecț, puteau găsi mijloace de a se pune la adăpost. Lupta dusă de cei interesați a avut acum un succes partial. La congresul ultim al Uniunei Camerelor de comerț, s-a cerut cu toată energia suprimrea legei și numai ca o măsură provizorie, până la întrunirea în sesiunne ordinară a parlamentului, modificarea ei, așa ca si nu mai aibă caracterul de arbitraj. Consiliul de miniștrii a satisfăcut în bună parte cererile comercianților, modificând aricolele principale ale legei în vigoare. Procesele verbale încheiate de organele compet nte, nu vor fi trimise judecătoriei, pentru aplicarea legei decât după ce vor fi supuse unei comisiuni compusă din un reprezentant al Ministerului de industrie și comerț, un reprezentant al Camerei de comerț, un reprezentant al autorităților comunale și un reprezentant al consumatorilor. Președinția comisiunei revine reprezentantului Ministerului de industrie, iar ședințele se vor lire în loculu Camerei de comerț și industrie. O crimă fioroasă Un vatman aruncă o fetiță sub roțile tramvaiului Autoritare din Chișinău, cercetează o crimă înfiorătoare. Este vorba de un vatman acuzat că a aruncat pe o copită de 9 ani sub roțile vagonului, care au zdrobit-o complect. • Reclamata a fost făcută de d.maior Jerdea din garnizoana Chișinău. El a reclamat că copila lui în etate de 9 ani, călătorea cu vagonul electric No. 52. In timpul mersului, vatmanul vagonului ar fi îmbrâncit cu voință fetita, care căzând a fost atrasă de rotile vagonului și ucisă. Vatmanul a fost arestat spre a se putea face ancheta. Cinci persoane carbonizate Paris 20. In apropiere de Băii Ion un automobil in care se aflau cinci persoane a capotat, aprinzându se. Toți pasagerii au fost carbonizați. Respingerea recursului deputatului Riclin Paris 21. Curtea de Casație a respins cererea deputatului autonomist Riklîn de a i se suspenda executarea pedepsei pronunțată de Curtea cu juri din Colmar. Doui ofițeri și trei studenți acuzați de spionaj . Procesul la consiliul de râzboi din Iași Eri dimineață, cu un vagon pentru arestați, au fost aduși în localitate, cei șapte implicați în procesul de spionaj în favoarea sovietelor. In re aceștia se află : locot. Cetate din reg. 6 vânători, sil. de rezervă Pluci, Lebedenco Teodorot, student și funcționar, Chiiac Tion și Leftea Alexandru studenți. Numiții au fost judecați de Consiliul de război ai Corpului I armată București și condamnați. Consiliul de revizie a casat însă acea sentință, trimițând Procesul spre o nouă judecare Consiliului de război din Iași. Apărarea acuzaților, va fi susținută de d-nii avocați Pompiliu Ioanițescu, Răutu din București, Schreiber și Rodoș Iași, un moratoriu de zeci de milioane în localitate Mai multe firme italiene au cerut Tribunalului declararea în stare de faliment a vechei firme de manufactură Louis Polingher din localitate. Termenul a fost fixat la 4 August. Intre timp firmele italiene au un denunț Tribunalului, cum că firma Polingher ar înstrăina marfa și au cerut ca în conformitate cu art. 696 să se judece falimentul în ședință de Cameră și cât mai urgent, întrucât s’ar fi făcut operații frauduloase prin aceia că s'a pus creditori fictivi și pasiv fictiv. D. Louis Polingher prin d-nii av. Toma și Aporecher, a cerut între timp moratoriu Expertul numit de Tribunal găsește 18 milioane la activ și 10 milioane pasiv. La judecarea cererei de către Cameră, Tribunalul o respinge, motivând că odată ce s-a făcut cerere de faliment în ședință publică, nu se mai poate judeca in ședință de Cameră. Apelul făcut de firmele italiene la Curtea de Apel — a fost respins pentru acelaș motiv. La judecarea cererei de faliment—Tribunalul a hotărât, ca atât timp cât s’a introdus o cerere de moratoriu anti-falimentum—cererea de moratoriu trece înaintea falimentului. La judecarea moratoriului, cea mai mare parte din creditori au fost pentru acordare. S-a arătat că firma datează de peste 20 ani și se bucur de o reputație cinstită pe lângă că activul este cu mult mai mare. După 8 zile de deliberare, Tribunalul, prin d. președinte Eșeanu,a admis moratoriul. Ungaria amenință cu retragerea din Liga Națiunilor Budapesta 20.Referindu-se la declarația făcută de d. Chamberlain in Camera Comunelor In chestia optanjilor, primul ministru maghiar, contele Bethlen a spus : „Declarațiunea d-lui Chamberlain că chestiunea optanzilor este semna definitiv încheiată ar încă Liga Națiunilor a abandonat vechea tactică a amânărilor și că a refuzat îndeplinirea unei obligațiuni solemne. In acest caz Ungaria va trage consecințele și va demisiona din Liga Națiunilor. Dacă tratatul de la Trianon nu va fi respectat de către Liga Națiunilor, atunci el nu mai poate fi obligatoriu nici pentru Ungaria*. împrumutul lor - pentru țarii .------ declară național-țărăniștii Buc. 21.— Partidul național țărănesc a dat aseară un comunicat în care arată că guvernul n’a reușit să incice împrumutul extern, nici să realizeze stabilizarea legală a leului. Guvernul a acordat foste avantagmne bancherilor străini, fără să-i oblige întru nimic. Comunicatul arată că ț ara se află de patru ani într’o gavă criză, datorită unei îndrumări tovol greșitt. Guvernul d-lui Vintilă Brătianu a făcut odata mai mult dovada că e incapabil. Partidul national-tarănesc consideră tuburerea imediată a guvernului ca o necesitate imperioasă pentru tare, căci nu se mai poate tolera continuarea jocului prin primejduirea intereselor superioare ale tarei. New York 20. Asasinul generalului Obregón a mărturisit că a avut corn »Hei. Pe baza acestei declarații, autoritățile au operat numeroase arestări la Mexic și în principalele orașe din provincie. Guvernul mexican a ordonat doliu național pe timp de 9 zile. Parlamentul a fost convocat pentru ziua de 30 iulie, în vederea alegerea noului președinte. AS 9 S Enul Adunarea generală gen. Obregon a partidului naț-țărănesc a avut complici Buc. 21.—Aseară a avut loc la clubul partidului adunarea generală a memmbrilor național ț țărănești. D. Iuliu Maniu a făcut un rxpozeu al situației poltice interne, criticând împrumutul dlui Vntilă Brătianu. Șeful partidului național-țărănesc a protestat apoi contra arestărilor ilegale din Valea Jului și a cenzurei presei. 4 cazuri de insolație la Galați Buc. 21. Valul de căldură care s-a abătut aupra țării în descreștere în urma ploilor cari au căzut în nordul țării. Ele ia prânz temperatura în Capitală era 28 grade, la Cluj 19, Tecuci 2, Bolgrad 21, Ghișinău și Timișoara 22 grade. La G it temperatura s’a menținut ridicată, s’auînregstet 4 cazuri de insoltie. La soare termometrul arată 53 grade. Agentul cancerului e un ferment chimic Londra 20. La congresul pentru combaterea cancerului a provocat mare senzație raportul profesorului american Murphy, care susține că agentul provocator al cancerului nu e de natură organică, ci un ferment produs pe cale chimică. Toate statele au aderat la pactul contra războiului New York 21.Departamentul de stat a primit răspunsul a 14 state, toate favorabile pactuui Kellog pentru incicerea unui tratat conra războiului. Urmează să mai sosească răspunsul Japoniei. La 15 August, d. Kellog va pleca la Paris pentru a lua parte personal la solemnitatea semnărei pactului. Japonia aderă la pactul Kellog Tokio 21.— Guvernul japonez a remis aseară răspunsul la pactul Kellog. Japonia accepta fără rezerve tratatul pentru declararea războiului în afara de lege^ Scandalul de la Societatea „Isvorul Moldovei“ In cursul acestei săptămâni un număr de acționari se prezentaseră la sediul societății „Izvorul Moldovei“ din strada Ghica Vodă 32, cerând a li se arăta scriptele și actele ce s’au pregătit pentru adunarea generală de ori 20 iulie. Li s’a răspuns că nu există la societate nici un registru și nici acte, care ar fi duse în oraș la unul din administratori. Ele trebuia să se țină adunarea, s’au prezentat un număr de 4 acționari cari au cerut socoteală administratorilor că s’au instalat fără nici un drept la această societate prin denaturarea unui proces-verbal, prin care s’au desemnat pe ei înșiși ca conducători, iar în urmă au înstrăinat aproape întreaga avere a societății, păgubind pe toți acționarii. Administratorii neputând justifica cele reclamate și voind să țină totuși ședință cu Intențiunea de a trece societatea în mâinile unui trust, acționarii au început a lovi pe admnistratori, somându-i a părăsi sala. Sondalul s-a terminat la ora 12 fără a se putea lua vreo hotărâre. Informații — D. comisar Sprinceanu, după cercetări făcute timp de două zile a reușit să aresteze aseară pe Const. Ana, origiar din Felticeni, presupus că ar fi al doilea autor al fioroasei crime din Fulticeni. Const. Ana a putut fi arestat într-o cârciumă din str. Carei. Ambii presupuși criminali vor fi trimiși azi Parchetului de Fălticeni. Călugărul Verochil de la Mânastirea Cetățuia, a informat poliția că mai mulți bandiți au încercat să comită un jaf la mănăstire. Fiind simțifi, răufăcătorii s’au mulțumit să fure două finte pe care le-a gonit, luându-le cu dânșii. Se fac cercetări. — D. jude instructor al cab. In instrucție, prin ordonanța definitivă de urmărire No. 77 din 11 Iulie a. c., a trimis în judecata Tribunalului pe dna Ecaterina Hogia și Th Hogia, pentru fals și pe loan Buincianu și Dr. Prisacariu pentru mărturie mincinoasă. — Paris 20.Ziarele relevă importanța conferinței financiare între d. Gilbert Parker, agentul general al plătilor de război, guvernatorul lui „Federal Reserve Bank", d. Mellon, ministrul de finanțe al Statelor Unite și Schacht, guvernatorul Băncii Reichului. — Berlin 20. Ziarul nationalis „Lokalanzeiger“ publică un lung articol despre regimul școalelor germane din România. Ziarul declară că orice năzuiină iridentă din partea minorității germane din Romănia este exclusă, din motive geografice. De aceia ar fi derept din partea României să câștige iubirea minorității germane. Din nenorocire minoritatea germană nu are în România nici posibilitatea de a-și dezvolta cultura și limba. Regmul liberal a început românizarea și desorganizarea școalelor nemțești. Dacă nu se va schimba situația, atunci minoritatea germană va fi nevoită să caute remediu la Liga Națiunilor.