Lumea, iulie-septembrie 1929 (Anul 12, nr. 3294-3372)

1929-08-05 / nr. 3324

din tară ULTIMA ORA si străinătate IAȘI Red. și Administrația, Str. Ștefan cel Mare6 Atelier le tipografice •tr. Uzinei No. 33 A?' - -Anul XII No. 3324 ■tiiC IlEl NUMĂRUL Lnnl 5 August 1929 Politică și socială —Ziar independent = 6 Pagini ABONAMENTUL pe un an 850 I«1 pe jum. „ 440 „ pe 3 luni 230 „ In urma inspecțiilor făcute la Federala Iași, de către inspectorul Mândricel, s’au descoperit la citata instituie nereguli privind pe casierul L Aramă. Ca să aflăm în ce anume constau aceste nereguli, am căutat să ne informăm la locul cel mai competent, pentru ca nu cumva dând o alarmă nejustificată să prejudiciem întrucâtva instituția așa de bine cotată de când respectatul preot Dron i-a stabilit un excepțional prestigiu. După cercetări obiective putem relata adevărul exact. Casierul Aramă, un vechiu funcționar onest și cetățean cu stare al târgului, a solicitat Băn* cei populare „Leul“ un împrumut de loc,ooo lei, pentru a-și termina o casă asupra căreia instituise o ipotecă. Cum Banca „Leul“ nu avea disponibil, la rândul ei, a solicitat Federalei Băncilor populare, împrumut pentru aceiaș sumă. Cererea aceasta de împrumut a parvenit Federalei în ziua de 15 Iulie. Urma ca imediat comitelui diriguitor să se întrunească spre a da cuvenita aprobare, întrucât se socotea în totul solvabil și nu prevedea că vreo dificultate i s-ar putea face de respectivul comitet, casierul Aramă, fără să mai aștepte desăvârșirea formalităților la Federală, a plătit Bncei „Leul", cu acte în regula, suma cerută. In ziua de 18 Iulie comitetul Federalei a aprobat împrumutul, intre timp însă, în ziua de 17 Iulie, inspectorul Mândricei făcând cassa, a găsit ordonanța neiscălită de director și suma de 100 lei achitată Bâncei „Leul”, plată fără aprobarea directorului. Directorul, d. avocat I. Popovici, sesizând pe cei în drept consiliul a găsit că Aramă a făcut o plată abuzivă, drept pedeapsă hotărându-i mutarea la alt serviciu. lată pe scurt în ce constau fraudele. Federala n’a fost păgubită cu nici un ban. Alte nereguli nu s’au mai constatat. In legătură ținem să precizăm că la numita institute se dă actualmente o aprigă luptă politică: între liberalii ce o dețțin și national-țărăniștii care o râvnesc cu aceiași pasiune cu care și-o apără liberalii. Negocierile pentru limitarea înarmărilor navale Londra 3. Tratativele angloamericane referitoare la dezarmarea navală interesează din ce în ce mai mult cercurile politice. Faptul că în ultima săptămână au avut loc două întrevederi între d-nii Dawes și Macdonald este considerat ca o dovadă că tratativele progresează. Macdonald nu se va duce însă la Washington, până ce nu vor lua cunoștință de aceste tratative și celelalte puteri navale. Din New York se anunță că senatorul Borah ar fi propus ca Anglia să scufunde câteva crucișătoare pentru ca astfel să se ajungă în modul cel mai repede posibil la o restrângere a înarmărilor navale. Nu se modifică compunerea Regenței De originâ azi Cum ajung 100.000 lei din cassa "FederaleiIași" la Banca „Leul" tare știrea conducătorilor respectivi Unele ziare au arătat că se pune acum din nou în discutie chestiunea unei modificări în compunerea înaltei Regențe. Cercurile politice în măsură a ști, afirmă însă că nu poate fi vorba în momentul de față de nici o schimbare, deoarece Regenta cât și guvernul se bucură de încrederea reciprocă. Manifestul lupiștilor Manifestul partidului țărănist de sub președinția d-lui dr. Lupu a fost redactat și va fi dat publicități în cursul săptămâniei viitoare. Desfirțarea ministerelor din dimineață a avut loc o consfătuire la președinția consiliului sub președinția d-lui Lugojanu, la care au participat d. subsecretar de stat la interne Mirto și toți secretarii generali ai ministerelor. S’a luat în discuție chestiunea reorganizării ministerelor. Ministerele care nu figurează în legea de organizare a ministerelor vor fi desființate în cursul acestei luni, pe măsură lichidării , lucrărilor departamentelor respective., Poincare felicitat de el toată lumea . Poincare, în urma operației care a reușit deplin, a primit mii de telegrame de simpatie și felicitare din toate părțile lumii. — Bandiții dela Mercurea Cincului au fost prinși Noaptea trecută și a încins o luptă sângeroasă între poterele de jandarmi și bandiții cari au dat îndrăznețele lovituri pe șoseaua din apropiere de Mercurea Ciucului. În lupta care a avut loc, un bandit a fost omorât iar trei sunt ușor răniți. Belgia sprijină planul Young Guvernul belgian a hotărât să susțină planul Young la canferința de la Haga. Belgia va fi reprezentată la Haga printr-o delegație în frunte cu ministrul de externe Jaspar. Noui ajutoare pentru sinistrați Guvernul a hotărât ca ministerul de finanțe să deschidă un credit de 5 milioane lei pentru sinistrații în urma inundațiilor catastrofale din Bucovina. Benes era să se înece Ministrul de externe al Cehoslovaciei de Beneș care se află în vilegiatură într-o localitate balneară din Cehoslovacia, era să se înece ori dimineață, din fericire a putut fi salvat de un cercetaș. România protestează contra planului Young D. Mihai Popovici, ministru de finanțe, a plecat eri la Haga, pentru ca împreună cu d-nii Titulescu și Mironescu să reprezinte România în conferința diplomificâ internaț ională a reparațiilor. Delegația română va cere în conferință mărirea cotei de despăgubiri ce i se cuvin din partea Germaniei în baza planului Young. Evreii români la congresul mondial Zionist La congresul zion'st, care se |ine actualmente la Zurich, România e reprezentată prin d-nii: Adolf Bernard, Zilberbusch, Mibeshin, Ghelman, Lerner, Schăchler, Benvenisli, Bergher, Schirski, lakinsohn, Weiselberger, rabinul Mark. D. Bernard a fost ales vicepreședinte al congresului. Delegații evrei participă la lucrările tuturor subcomisiunilor congresului. Exploziile confirmă la Moreni La sonda societății „Româno- Americană" din Moreni continuă să se producă noui explozii ; sonda emană adevărate valuri de gaze, cari, iau foc la gura sondei, provocând o căldură insuportabilă și amenințând întreaga vale a Prahovei. Întreg personalul societăților petrolifere, e concentrat la locul dezastrului pentru a împiedica întinderea flăcărilor. Astăzi se va încerca aruncarea de cantități enorme de barită pentru a se încerca astuparea gurii sondei. Conducătorii comuniștilor care au provocat dezordini la 1 August la Chișinău au fost arestați Dl. Bărdescu, jude instructor al Cab. I, de pe lângă Trib. Lăpușna, a emiseri mandate de arestare contra conducătorilor comuniștilor, care au manifestat la 1 August pe străzile Chișinăului. Au fost depuși la închisoare următorii: Josef Wolmen, Vasile Țachin, Ion Lăpușneanu, Vasile Precupeț, Moise Averbuch, Aron Șmulevici, Ruhla Averbuch și Anton Samsoiloff. Conflictul dintre Rusia și China Paris 3. Agenția telegrafică sovietică „Tass“ anunță din Moscova că în urma schimbului de note ce a avut cu guvernul chinez, guvernul sovietelor a răspuns guvernului chinez că regularea conflictului dintre cele două tari nu este posibilă decât dacă China aprobă propunerea sovietică făcută la 28 iulie. Cerefi astăzi „LUMEA" în pagini Situația încasărilor în Franța Paris 3.In cursul lunei Iunie, încasările impozitelor se ridică la 4 miliarde două milioane franci, deci cu 628 de milioane mai mult decât evaluările bugetare. In cursul primelor șase luni din acest exercițiu financiar, s-au încasat trei miliarde 108 milioane franci, mai mult decât evalurările bugetare și cu un miliard 392 de milioane, mai decât aceiași perioadă din anul 1928. Omizile au distrus cânepa și Floarea soarelui D, prefect Petrovanu, a vizitat comunele Florioaia, Cetiraru' Unțești și Rădeni din jud. nostru* D-sa a constatat că noile omizi rusești au produs enorme pagube recoltei. In special recolta cânepei și a floarei soarelui sunt distruse aproape pe de antregul. Porumbul este și el serios amenințat de aceste omizi. Situația este similară aproape în toate comunele din județ. S’a raportat ministerului de interne și agricultură, cerându-se instrucțiuni asupra felului cum trebue organizată lupta contra acestei omizi. Când se va deschide conferința de la Haga Haga 3. — Conferința reparațiunilor începe la Haga în ziua de 6 August, la orele 11 dimineața. Seara va avea loc o recepție oficială. Majoritatea delegațiilor sosesc în ajun la Haga. Tot în ziua de 5 August va sosi la Haga și d. ministru Mironescu, ministrul de externe al României. Delegația franceză va locui la Haga, iar delegațiile engleză, japoneză, italiană, belgiană și polonă, vor locui la Sgravenhaga, localitate balneară-climaterică, situată în imediata apropiere a orașului Haga. Ciocnirea a două avioane Paris 4.Cu prilejul unor manevre aeriene, două avioane militare s’au ciocnit,unul din ele a reușit să aterizeze, iar celălalt s’a sfărâmat. Două persoane au fost omorâte. Un locotenent încercând să sară cu parașuta, a fost prins de elice și prefăcut în bucăți. Groaznica explozie de la arsenalul din Toulon Paris 4. Un violent incendiu a izbucnit ori la arsenalul maritim al armatei din Toulon. Granaiele au explodat aruncând cu violență sfărămăturile la sute de metri depărtare; doi soldați au fost omorâți. Magaziile de pulbere au fost aruncate în aer de explozie. Un incendiu în județ Un puternic incendiu a izbucnit în apropierea satului Cugea din județul nostru. Flăcările au mistuit recolta pe o întindere de 37 de hectare proprietatea a 22 de săteni din satele Cugea și Valea Oilor. Incepându-se cercetările, s-a stabilit că flăcările au izbucnit de la scânteile unei mașini de Treer, proprietatea locuitorului Simion Timofte din Brăești. Pagubele se urcă la aproape un milion lei. Suspendarea lucrărilor de stingere la Moreni Buc. 4. In urma ultimilor explozii și a incendiului catastrofal al coloanei de foc de la Moreni, lucrările la noul tunel au fost suspendate. Sunt foarte slabe speranțele că focul va putea fi localizat. „Financial Times" despre situația economică a României Londra 3.— „Financial Times” într’un articol editorial, întitulat „Moment decisiv în situația economică și financiară a României“ spune în rezumat următoarele : Anul scurs a fost pentru România un an de mari dificultăți. Totuși, după raportul secretarului comercial britanic la București, a fost în acelaș timp epoca decisivă și semnele de schimbare în mai bine, se pot deja observa. Pe de altă parte, scrie ziarul, avantagiile stabilizării leului trebue să dea în curând bune rezultate și să se mărească considerabil prin cooperarea capitelului străin promisă de actualul guvern. Răspunsul Bulgariei la nota Iugoslaviei In chestia amnistiei Sofia .3.—In cursul zilei s’a predat răspunsul Bulgariei la nota iugoslavă asupra amnistiei, în care se pomenește de cazurile Radoslowoff și Jacoff. In acest răspuns se declară, că amnistia a fost acordată în virtutea dreptului suveran al guvernului bulgar, pentru a se păstra liniștea interioară, iar cele prevăzute în ea nu sunt împotriva tratatelor și nu calcă articolele 117—120 din tratatul de la Neuilly. Guvernul bulgar regretă ’’că Iugoslavia a dat o astfel de notă, care nu va folosi bunelor relațiuni dintre cele două țări. ULTIMILE ȘTIRI — Buc. 3.—Guvernul a hotărât să lanseze un manifest către țară, ca răspuns la manifestul partidului liberal. — Buc. 3.—La alegerile parțiale vor candida din partea partidului guvernamental foiml: I. Petrovici la Dâmbovița Își Iuliu Moldovanu la Hunedoara. — New York 4.—Dirijabilul Zepelin a zburat dri dimineață deasupra insulelor Azore, continuându-și zborul spre Lakehurst. Timpul pe ocean e nefavorabil. —Dl. Al. Jacotă, asupra căruia toate șansele par că s’au adunat, în legătură cu desemnarea viitorului primar al orașului, își elaborează programul de activitate. Intre altele promite de pe acum suprimarea taxei ad-va- Iorem. Ceia ce desigur, va fi salutat de comercianți cu deosebit entuziasm. — Pe o masă din cafeneau „Rusia“ din str. Unirei, a fost găsit un copil de sex masculin născut de două zile. S’au inceput cercetărri pentru descoperirea mamei denaturate. — O mașină a trântit la pământ în gara Nicolina pe ceferistul Ion Marinescu, tăindu-i laba piciorului stâng. — Explodând un sifon la fabrica d-lui Forst din str. I. C. Brătianu, lucrătorul Neculai Stub, s’a ales cu răni serioase. El a fost internat la spital. — Căruțașii de la serviciul favbrității, neachitănduli-se salariile de două luni, au declarat grevă ori dimineață. — Individul Ch. Samoil, domiciliat la hotelul Bejan, a sustras d-lui O. Bantaș din str. Sf. Andrei, suma de 24 de lei dispărând. — Poliția a arestat pe individul Dumitru Cornic, originar din Tg. Frumos, evadat de la colonia de muncă din Șipote. — Tânărul Mihai Marte a dat cu bicicleta No. 582 peste femeia Matida David din Mahalaua Broscăriei, provocându-i grave Assini. Grav accident de automobil Constanța 4. Un automobil cu pasageri s-a răsturnat pe șoseaua Constanța—Hârșova. Mai multe persoane aflate in mașină au fost grav rănite. America și conferința reparațiilor Paris 4.Guvernul american a decis să propue la conferința internațională de la Haga stabilirea la Berlin a sediului Băncii internaționale a reparațiilor. Anglia pentru dezarmarea totală Londra 4. — Intr’un interview acordat unui ziar, d. Macdonald a declarat că e pentru dezarmarea loială a noțiunilor. Grevă generală în Argentina Paris 3. Se anunță din Buenos Ayres. Greva generală a debutat eri la Rosario, printr-o ciocnire sângeroasă între greviști și poliție. Un polițist a fost ucis și mai mulți lucrători rănit!. Zepelinul e așteptat azi în America New York 4. — Dirijabilul •Contele Zepelin* e așteptat săi sosească astăzi după amiază pe aerodromul Lekcurn de lângă New York. Peste 100,000 persoane așteaptă cu nerăbdare sosirea aeronavei. Ziarele apar la fiecare oră în edițți speciale, enunțând publicului cum decurge zborul dirijabilului. Arestări [în tabăra cercetașilor din Birkenhead Londra 3.Azi dimineață la orele 11, au fost arestați la tabăra cercetașilor din Birkenhead, doi indivizi cari împărțeau manifeste sedițioase printre cercetași. Ei vor fi dați în judecată pentru atentat comis împotriva ordinei publice. Arestarea celor doi indivizi periculoși, s’a efectuat fără nici un incident și fără zgomot, de mai muți polițiști îmbrăcați civil. In legătură cu procesul muncitorului Craienstein, despre care vorbim în pagina VI-a, d. judecător a respins cererea apărărei de a face dovadă cu martori, și declină procesul în favoarea judecătoriei Ocol. IIrban. După judecare inculpatul a cerut președintelui să i se admită — întrucât este complect extenuat din cauza grevei foamei, să se reîntoarcă la închisoare cu o trăsură în care să ieie foc și cei doi gardieni armai. Cererea i-a fost respinsă, inculpatul întorcăndu-se pe jos la Galata. Dosarul a fost retrimis În Parchet pentru a sesiza instanțe respectivă. Procesul se va judeca Luni —Zurich 3. Cu prilejul congresului mondial zionist ce se dezbate actualmente la Zurich, s-a produs o importantă donație. Marele industriaș englez Bernhardt, supranumit și „regele tutunului”, a donat Soo.ooo lire sterline în favoarea nouei instituți zioniste Jewish Agency. Se mai adaugă că d. Bernhardt, care a ajuns din simplu lucrător la o [fabrică de tutun, milionarul de astăzi, este un amic intim al premierului Marei Britanii, Macdonald,