Lumea, octombrie-decembrie 1929 (Anul 12, nr. 3373-3448)

1929-11-25 / nr. 3420

r ■A * >v. > A > 4 IA 9I Red. și Administrația Stc. Ștefan cel Mareș Atelierle tipografice «tr. Uzinei No. 33 - IAS - ifr IOTE Bfoj Hul XII No. 34aO IT^i £^ dtalîSIT * - S ??£ J*atu 1J» 3 LEI NUMĂRUL Lu.,I 25 Noembrie 1929 Politică și sociali —Ziar Independent ABONAMENTUL pe un an 850 lei pe luni. . **40 „ pe 3 luni 230 „ ULTIMA ORA ** Străinătate ori puia azi Situația financiara excelenta Dl Charles Rist a terminat redactarea raportului trimestrial In legătură cu activitatea Băncii Nationale și la situația financiară a țării. Raportul e dintre cele mai optimiste și conține unele aprecieri măgulitoare pentru activitatea economica desfășurati de actualul guvern. Eliberarea anui fost prim ministru spaniol Consiliul superior al armatei și marinei spaniole a dispus punerea in libertate a fostului prim ministru Sanchez Guerra ; acesta a părăsit dri Valencia plecând la Madrid. Protestele Sovietelor la Varșovia Ministrul Sovietelor la Varșovia a înmânat ori ministrului de externe polon o notă de protest redactată în termeni violenți, împotriva manifestațiilor antisovietice făcute la Lwow. Nota cere să se ia măsuri severe împotriva presei polone, care a provocat agitații în rândurile ucrannenilor, Pr. Maniu nu se căsătorește Guvernul dezminte știrea publicată de ziarul „Comoedia" care anunță apropiata căsătorie a d-lui Iuliu Maniu, președintele consiliului, cu princess Cantacuzino. Mișcare In diplomație Din cele opt locuri vacante în diplomație, se afirmă că patru vor fi ocupate de diplomați de carieră, iar celelalte de miniștrii sacrificați și de foști miniștri. Printre numele celor care vor ocupa posturi în diplomație, se ventilează acele ale d-lor Halipa, Sinciuc Săveanu, Sever Dan, Voicu Nițescu și Sever Bocu. Comunicarea d-lui dr. Lupu la D. dr. N. Lupu va face mâne Cameră o comunicare în legătură cu delimitarea județelor conform unei legi administrative. D-sa se va ocupa în special de cazul județului Fălciu, căruia i s-au răpit 11 sate. Discuții violente pe chestia contractului d-lui Vidrigin In cercurile politice în măsură a ști să afirmă că chestiunea contractului dintre direcția generală a căilor ferate și d. inginer Stan Vidrighin ja fost obiectul unei discuții violente în ultimul consiliu de miniștri. Iipa D-nii Mihalache, Iunian și Has’au pronunțat împotriva contractului. Numai în urma insistentelor depuse de d. Maniu, consiliul a decis ca d. Halipa să semneze contractul. Termenul pe cât va fi incheiat contractul a fost redus de la 10 la 3 ani, iar salarul a fost deasemenea scăzut la 120.000 lei lunar. Condoleanțe pentru moartea lui Mauriciu Blank Familia lui Mauriciu Blank a primit în cursul ultimelor două zile sute de telegrame de condoleanțe din partea personalităților gotice și financiare din țară, cu prilejul morții ilustrului ptinanciar. Dl. Mihai Popovici, fost ministru de finanțe, a adresat la Viena, d-lui Aristide Blank, următoarea telegramă : •Rog primește cele mai sincere condoleanțe. Sfatul și munca lui Mauriciu Blank au fost totdeauna închinate progresului și înălțării patriei sale. Cu Mauriciu Blank se stinge unul care a dat strălucire vieții economice și financiare a României". Invalizii la primul ministru O delegație de Invalizi s’a prezentat ori în audienți d-lui Maniu, președintele consiliului, înmănându-i moțiunea votată de congres. Primul ministru a promis sprijinul guvernului în ce privește satisfacerea dezideralelor formulate în memoria. Parastasul In memoria lui Ion I. c. frațianu Emi s’a oficiat la Florica un parastas cu prilejul aniversărei a doi ani de la moartea lui Ion I. C. Brătianu. Au luat parte d-nele Elise Brătianu și Sabina Cantacuzino, d-nfi: Vintilă Brătianu, Constantin I. C. Brătianu, d-na Pia și Al. Alimănișteanu, I. G. Duca, C. Argetoianu, N. N. Săveanu, V. P. Sassu, George Brătianu, Richard Franasovici, G. Tătărăscu, Ion Pilat, Niculescu Dorobanțu, dr. C. Anghelescu, I. Nistor, I. Inculeț, Tancredij Constantinescu, Victor Antonescu, C. Dimitriu, dr. N. Lupu, N. D. Chirculescu, L Th. Fiorescu, dr. Costinescu, Manolescu-Strunga, Zaharof, Lapedatu, etc. * In oficiosul partidului liberal au apărut ori mai multe articole cu prilejul aniversăreii morții lui Ion I. C.Brătianu, semnate de d-nii: I. G. Duca, C. Argetoianu, C.Dimitriu, Gh. Tătărăscu, Nistor și alți fruntași liberali. Conservatorii englezi contra Rusiei Londra 23.Congresul partidului conservator a votat o moțiune de protestare împotriva reluării raporturilor diplomatice dintre Anglia și Rusia sovietelor. Moțiunea a fost redactată de către fostul subsecretar de stat al ministerului de externe, Santson. Moțiunea precizează că atfita vreme cât sovietele nu vor înceta propaganda comunistă în Anglia, nu trebuesc reluate raporturile diplomatce. Reluarea acestor raporturi nu ar fi justificate prin nimic. Grav accident de automobil Paris 23.Din Casablanca se anunță că 5 ofițeri spanioli din suita generalului jJordana, înapoindu-se în zona spaniolă, au căzut victime unui accident de automibil, între Casablanca și Rabat. Doi ofițeri au fost omorâți, iar ceilalți trei foarte grav răniți. Războiul ruso-chinez din Mandciuria Londra 23. — Știri sosite din Mukden anunță ocuparea și jefuirea orașelor Manciuki și Dalmor de către trupele sovietice. Trupele sovietice au mai ocupat două orașe de pe fluviul Argun. Populația orașului Yimaluko a fost masacrată. Pe frontul estic, atacurile sovietice au încetat. Se crede că în curând trupele sovetice vor ocupa și orașul Bulin- __Criminalul din Düsseldorf omoară și râde Düsseldorf 23.Una din cele 20 victime ale sadicului criminal care terorizează orașul, băgând groaza în rândurile populației, femeia Gertrud rănită de mai multe Schuile, grav lovituri de cuțit de ,jack spintecătorul", zace în spital, sunt puține speranțe că ea va scăpa cu viață. Lama cuțitului cu care a fost străpunsă, s-a rupt în oasele șalelor; toate intervențiile chirurgicale tăcute până acum n'au reușit să extragă lama cuțitului. Femeia a declarat polițiștilor care au interogat-o că, asasinul a străpuns-o cu cuțitul de mai multe ori, cu o furie nebună; pe când el îi împlânta cuțitul în corp, râdea cu poftă. Râsul lui suna răgușit. Femeia crede că asasinul trebue să fie nebun. Aseară la ora 10, locuitorii Düsseldorfului au trăit din nou momente de panică. S-a răspândit versiunea că în cartierul comercial al orașului, s'a găsit o hăinuță de copil și un ciorap zdrențuit, pătate de sânge. Poliția crede însă că de data aceasta nu e vorba de o nouă crimă, ci de autosugestionată psihoza mulțimei sub impresia ultimelor asasinate. Eri a fost arestat un austriac fugit de curând din închisoarea de la Vorarlberg. Poliția cercetează dacă el a putut să fie asasinul căutat. Poliția și Parchetul primesc zilnic sute de scrisori și denuturi în legătură cu această afacere. Au fost aduși din Düsseldorf mai mulți agenți specializați din crimele sexuale. Ziarele de seară anunță că poliția ar fi descoperit o nouă armă, asupra căreia nu se dau încă detalii in interesul cercetărilor. Se afirmă că ar fi descoperită o persoană care a participat la cel puțin una din cele 20 de asasinate. Moașă trimisă în judecată pentru provocare de avorturi mortale Camera de punere sub acuzare a dat în judecată pe moașa empirică Elena Dănilă. Originară din Galați ea s-a stabilit în comuna Letea Nouă (Bacău). Ea este acuzată devocat un avort satencei a fi proAneta Mentei, pe urma căruia femeia a incetat din viața după două zile de chinuri. Moașa mai este acuzată că a provocat un avort femeei Elena Drăgoi, însărcinată in luna treia. Expulzând fetusul, soțul femeei l'a îngropat în cimitir fără prealabila autorizare a autorităților. Fetusul a fost desgropat cu ocazia cercetările instrucției. Camera a dat in judecată pentru provocare de avort pe moașă și pe Elena Drăgoi.’ Un caz mortal de scarlatină în Iași — Un nou caz de tifos exan• tematic — Eri s'a declarat un caz mortal de scarlatină in oraș, în strada Voinicilor 1. Este o copilă de 3 ani jumătate, Viorica Munteanu. • In strada Bucșinescu 5, s'a declarat un nou caz de tifos exantemetic. Bolnavul a fost izoat în spitalul de izolare.D. dr. T. Bulău, a dispus cercetări, pentru a se stabili proveniența bolii. Consiliul profesoral al Facultâ li de Litere DL Giorgio Pasai retractează La Universitate s'a Întrunit aseară sub preșidenția d-lui decan I. Botez, Consiliul profesoral al Facultății de litere. Au participat aproape toți profesorii de la litere, întrucât la ordinea zilei era cazul d-lui prof. Giorgio Pascu. Se știe că acesta a adresat un memoriu Rectoratului în care aduce d-Ior I. Petrovici și Iancu Botez, unele acuzații. Acest memoriu era anonim dar într’o convorbire cu dl. Rector Bogdan, dl. G. Pascu a recunoscut paternitatea, mai târziu însă a dezmințit aceasta. In ședința de aseară s’a citit din nou memoriul, d. Pascu la fost rugat să dea lămuririle pe care le crede necesare în această chestiune. D. Giorgio Pascu a început prin a recunoște că este autorul acuzațiilor aduse d-Ior Petrovici și Botez. D-sa însă găsește acum de cuviință să facă mea culpa declară că a adus acele acuzați uile fiind greșit informate în privința acestor chestiuni. Actualmente regretă gestul, pe care îl consideră pripit. Consiliul profesoral a luat act de retractarea d-lui Grigio Pascu și a ținut apoi să orape fostul ministru I. Petrovici, care merită într’adevăr ajutorul de 60.000 lei acordat de Facultate. Intr’o ședință viitoare consiliul urmează a stabili dacă ji se va aplica d-lui Giorgio Pascu vreo penalizare.. Consiliul s’a ocupat apoi de acordare a diferite ajutoare burse subvenții etc. Agitația naționaliștilor germani Berlin 23. — Dl. Hugenberg, președintele partidului nețion- german, a ținut Cassel, analizând un discurs la politica partidului său. A declarat că cererea de plebiscit în chestiunea planului Young nu este decât începutul campaniei pentru schimbarea politicei externe germane. Abandonarea planului Young este singura politică în stare să scape Germania și lumea civilizată de bolșevism. Atâta vreme cât va exista un plan Young, nu va fi ordine în Germania. Partidul naționalist german va colabora cu oricare dintre partide, care este împotriva marxismului. Naționaliștii cere o violență germanilor înofensivă, atât în chestiunea politicei externe, cât și în politica internă. Un nou asasinat la Sofia Sofia, 23.—Aseară a fost împușcat de trei necunoscuți brutarul macedonean Trasi Cosoff, proprietarul brutăriei celei mai moderne din Sofia, situată în centrul orașului, în apropiere de teatrul cooperativ. Brutarul eșise în ușa prăvăliei sale spre a preda două pâni lui Alexe Hristoff, șoferul primarului, care se afla în mașină în fața brutăriei, acel moment trei indivizi necunnoscut au tras mai multe focuri de revolver asupra lui Cosoff, care s-a prăbușit la pământ, grav rănit. Șofeurul voind să intervie împotriva asasinilor a fost împușcat și el în gură și a murit lângă volan, încetat din viață Trașii Gosoffa pe când era transportat la spital. Ca de obicei asasinii au reușit să fugă. Cereți azi șase pagini ȘTIRI> Buc. 24.—Dr. Puaux, ministrul Franței la București, a avut ori o lungă întrevedere cu d. Maniu. — Buc. 24.—D. prof. N. Iorga s’a reîntors ori în Capitală, venind de la Barcelona, unde a luat parte la congresul internațional de istorie. ^— Suntem rugați a preciza că la laboratorul de chimie al facultăței de medicină nu s’a produs o explozie cu urmări grave. Cu prilejul unei experiențe a dlui prof. Șumuleanu a explodat un tub de la aparatul ,Victor Mayer", împroșcând conținutul. Dintre cei 180 studenți prezenți, doar trei-patru s’au ales cu arsuri ușoare pe haine. — Consiliul profesoral al Facultății de Medicină a cerut Senatului Universitatei ieșene să intervie la Minister in vederea creării unei conferințe de anatomie patologică. Senatul a făcut intervenție în acest sens, iar conferința a fost înscrisă în buget cu începere de la 1 Ianuarie. In fața Curței cu Juri a început eri judecarea procesului intentat foștilor paznici de pe moșia d-lui Dobreanu din Pojăsniei, acuzați de faptul că, fiind in legătură cu mai mulți comercianți ieșeni, au furat prin spargerea unor hambare în diferite rânduri 4 vagoane "grâu. Cerealele au fost vândute comerciantului Abram Limkard din Nicotină. Sunt acuzați Lora Haralamb, V. Sadagurschi, C. Ungureanu, V. Savin, Abram Linkard și N. Ilie, azi dispărut. Curtea e prezidată de d. consilier Dragomir. Acuzarea este susținută de d. procuror Misihănescu. Apărarea este reprezentată prin d-nii P. Pogonal, O. Popovici, Camil Gârcineanu și Ionel Ghica. In cursul zilei de eri s’au ascultat diferiți martori, procesul amânându-se în continuare pentru Luni. Jandarmii au Înaintat coloniei de muncă din Răducăneni pe individul N. Curdelac,evadat din această colonie. — Un incendiu a distrus casele locuitorului Gh. Babana din Vlădeni. Fiind indicii că focul a fost pus, jandarmii au început cercetări. Se crede că focul a fost pus de ginerele sinistratului, V. Ionașcu. — Citiți tn pag. Ilii Crima de lângă Fălticeni, iar în pag. IV: Trei procese interesante la Curtea cu juri din Dorohoi, Contra lui Milozi și Panova s'a deschisj © ri, acțiune publică Buc. 24. Parchetul Tribunalului Ilfov a deschis acțiune publică pentru abuz de încredere și lovire contra lui Milozi și comisarului Panova. Hotărârea aceasta a fost adusă la cunoștința ministerului de interne. Ei urmează să fie puși în disponibilitate pănă la pronunțarea justiției. Premiul Nobel pentru pace Paris 24. Se că premiul Nobel anunță din Oslo pentru pace va fi acordat anul aceste d lui Curtius din Bonn, autorul unei prețioase literaturi asupra păcii. Clemenceau pe moarte Paris 24.Starea lui Clemenceau continuă a fi disperată, bolnavul a intrat în agonie. Medicii nu mai dau nici o speranță. Se așteaptă dintr’un moment într’altul tragicul desnodământ. Bursa cerealelor Grâul 630-700; orzul 400— 410; ovăzul 350; porumbul 390 —430; meiul 305. Nouă condamnări în Palestina Londra 23.— Din Ierusalim se anunță că azi s-a dat prima senttință în virtutea ordonanței relative la pedeapsa colectivă. Comuna arabă Ashdod, a fost condamnată la 3 ooo lire sterline, ca una din cele 12 localități arabe acuzate de a fi atacat colonia israelită Beertuvla. Mai târziu se vor da sentințe și împotriva celorlalte comune. Lupta între consulul sovietic din Lemberg și demonstranții ukrainieni Varșovia 23.La Lemberg au avut loc mari manifestațiuni ucrainiene îndreptate mai aes contra Sovietelor. Manifestațiunile au pornit concomitent din trei părți astfel că putut să se împiedice: poliția n’a 300 de tineri ucrainieni au înconjurat clădirea consulatului sovietic și au distrus toate geamurile clădirei. Apoi demonstranții au pătruns în clădire unde se afla consulul general. Clădirea aflându-se sub ploaia de pietre, consulul n’a putut ajunge la telefon spre a cere ajutorul poliției. El a tras câteva focuri de revolver în manifestanți și apoi s’a refugiat în etajele de sus ale clădirei. In momentul când polițiștii călări au ajuns la consulat, manifestanții evacuaseră clădirea astfel că ei n’au mai găsit pe nimeni. In alte locuri ale orașului, manifestanți s’au îndreptat către clădirile acelor persoane cari sunt cunoscute ca fiind în legături cu Polonia sau cu Sovietele și contra acelora cari nu aprobă mișcarea naționalistă ucrainiană. 16 demonstrați au fost arestați. Aseară, primarul orașului, Krozvin, s’a dus la consulatul sovietic spre a constata pagubele făcute. Din cauza tului cu pietre mai bombardamenmulte persoane au fost rănite. Presa din Varșovia scrie in legătură cu aceste manifestațiuni că demonstrațiile au fost un semn de protestare contra persecuției și împușcarea intelectualilor ucrainieni din Rusia sovietică, _ Acord între partidele austriace In chestiunea reformei constituționale Viena. 23. — .Neues Wiener Tageblatt" scrie asupra tratativelor dintre partidele politice că comisiunea constituțională convocată pentru astăzi se va mirmi ele a Luni pentru a aproba definitiv reportul asupra acordului dintre partide în chestiunea modificărei constituției. Amânarea aceasta nu este datorită unor noui dificultăți intervenite, ci mai mult a dorinței partidelor majoritare de ța aștepta rezultatul conferinței federale a social democraților care conferință a fost convocată pentru Duminică la Viena. Se crede că convocarea conferinței social democraților se datorește faptului că reprezentanții social democraților au ținut să prezinte instanței superioare a partidului Buc. 23. Banca Națională a redus taxa scontului la 9 ic șnt Sj