Lumea, octombrie-decembrie 1930 (Anul 13, nr. 3681-3757)

1930-12-04 / nr. 3736

Redacția și Administrația IAȘI Str. Ștefan cel Mare No. 6 Atelierele tipografice Str. Valnei No. 33 IAȘI -oi|T £ • S Ps un an 850 Lei | Pe fum. an 440 „ Pe 3 luni 230 „ Corpurile Regriuitoare CAMERA Prezidează d. Ștetan Ciceo Pop. Pe banca ministerială d-nii: Madgearu și Mahailescu. D. DuZCidek, crainian, fac o comunicare in legătură cu modul cum s’au făcut exproprierile în Bucovia. D. colonel Damienescu anunță o Interpelare cu privire la pensiile pe care le primesc militarii. D. Stinel face o comunicată cu privire la arendarea unor bălți din județul Soroca. D. colonel Vlad depune un proect de lege din inițiativă Parlamentari prin care se extinde legea I. O. V. și asupra invalizilor provenind din fosta armată austro-ungară. Se întră în ordinea de zi Discuția la Mesej. Vobește în continuare d. Popescu-Gruia.Dl. Durciack, Ukrainian, apără drepturile minorităților. Cere ca minoritarii să aibă dreptul să întrebuințeze limba maternă în administrație, justiție și școli. După ce a vorbit d. Nichitovici, majoritar, președintele e ridicat ședința, SENATUL Prezidează d. Traian Bratu. Dl. Anton Popa adresează o interpelare d-lui ministru de interne asupra celor petrecute pe străzile Capitalei cu prilejul congresului Sfaturilor Negustorești, Dl. Armand Câlinescu, subsecretar de stat la ministerul de interne, a dat aceleași lămuriri pe care le-a dat în ședințe de Luni a Camerei. La discuția asupra Mesajul, a vorbit J. Pizani, majoritar. Demers franco-englez Sa Moscova Londra 2.Guvernele francez și englez au hotărât să protesteze în modul cel mai energic la Moscova împotriva acuzațiunilor ce li s’au adus în desbaterile procesului politic, cunoscut sub denumirea de procesul industrial. Ministrul de externe englez, Henderson, a vorbit astăzi în Camera Comunelor despre această chestiune, arătând că toate învinuirile ce s’au adus Angliei în timpul procesului au fost sosite din orice temei și pre invențiuni. D. Henderson a declarat în aplauzele unanime ale Camerei că a dat instrucțiuni ambasadorului englez la Moscova să respingă în modul cel mai energic toate acele acuzări. Achitarea d-lui dl. Blidescu Eri după amiază, Tribunalul secția 1, s’a pronunțat, achitând pe dl. dr. I. Blidescu, distinsul medic ieșan, în procesul intentat de dl. av. Codreanu. Guvernarea dictatorială din Germania Berlin 2. Deoarece Reichstagul nu a admis cu două treimi procctele de legi economice și financiare ale Reichuui, președintele Hindenburg a semnat cri decretul prin care decide punerea în aplicare a legilor de mai sus, în baza art. 48 din Constituție, cunoscut sub numele de „articolul dictatorial“. din țară Const. Argetoianu, fost ministru, a făcut dii dimineață următoarele interesante declarații : „Am o soluție; nu știu dacă e cea mai bună. Cred însă în ea, pentru că, pănă acum alta mai bună nu s’a produs. „Programul meu e exclusiv de ordin economic și financiar, dar, acest program nu numai că nu cuprinde nimic în contradicție cu principiile constituționale în vigoare, ci, din contra, nu poate fi realizat decât în cadrul celui mai perfect constituționalism și legalism. „Programul meu se bizue și pe concursul eventual al capitalurilor străine. Ori, sunt adânc convins că noi n'am putea atrage multe capitaluri, fără respectul desăvârșit al formei actuale constituționale și al unei practici constituționale legaliste. Numai atunci când vom fi respectuoși cu legile existente, când ceea ce este in lege nu va fi nici nesocotit, nici răstălmăcit, ci cinstit aplicat, numai atunci când cuvântul va fi cuvânt și obligația va fi obligație, vom putea atrage capitalurile străine și vom putea salva ceeace se mai poate salva. „Iată la ce se reduce atmosfera că aș urmări, Dumnezeu știe ce, tendințe antilegaliste și aventuriere. „După mine, nu există decât o singură așa zisă forță, care ne poate duce la aventuri : forța politică, care ne-a guvernat pănă acum și care ne-a adus unde suntem. „Programul meu e simplu : el este de ordin economic. El nu poate fi executat decât în cadrul Constituției, al legilor în vigoare și cu asigurarea unei desăvârșite ordini în țară, dacă această ordine ar fi eventual amenințată fie de elementele extremiste de stânga, fie de cele de dreapta“. C. Iunian Ea Suveran D. Ov. Iunian, ministrul justiției, a fost primit ori la Palat în audiență de M. S. Regele. Se pare că Suveranul a insistat pe lângă d. Iuni an, în sensul de a-l determina să renunțe la intenția de a demisiona din guvern. Alte școli ete stat reftate Pe ziua de 1 ianuarie vor mai fi desființate următoarele școli: 15 școli profesionale de fete, 18 școli comerciale, 20 școli de meserii, 4 școli profesionale de gradul 11-lea, 6 școli de menaj și 4 școli normale. Pe acelaș tablou se mai află 20 licee, dintre care parte vor fi transformate în gimnazii, iar parte vor fi complect desfințate. Hema miniștri * 4 Plata SI Potenflarl Suntem informați că, pănă la mijlocul lunii se vor numi litutsri in diplomele în locul celor care eu fost recent pensionat. D. Anton Bibescu, ministrulurii la Madrid, va trece la Varșovia; d. Bilciurescu dela Sofia, va trece la Begred, iar 4. V. Stoica dela Tirana, va fi transferat ministru ei falit la Sofia. Legațiile dele Madrid, Stockfen și Tirane, vor fi conduse pe viitor de însărcinați de aia* I.5 Mironesc»! lar Justiție ? In ca zu! când d. ministru Grigore Iunian va continua să persiste în intenia sa de a demisiona din gvern, d. prim-ministru G. G. Mironescu, va lua conducerea departementului justiției. Alegerea rectorului Universitatea ctca Cernăuți dri dimineață a avut loc alegerea noului rector al Universitaei din Cernăuți. Iată rezultatul votului : Dl. Isopescul-Grecul 30 voturi, Costeni 25, Al. Ieșanu 25, N. B'dîrău 25, Odera 18 și Spuibii 16. Urmează ca ministrul Instrucțiunei să confirme rector pe unul din cei de mai sus. Reducerile de personal din ministerului intern. Burgetul ministerului de interne a fost întocmit ori dimineață. Dl. M hsisch?, ministru de interne s’a prezentat ori la prânz M. S. Regelui tu bugelui ministerului, care a suferit importante reduceri privind personalul din biroul central al ministerului, acel din birourile poliției, siguranței și personalul auxiliar, C. C. Argetoianu va fi exclus din partidul liberal Oficiosul d-l ui Tancred Constantinescu, a publicat eri la prânz următoarea notiță semnificativă : „Astăzi se va întruni la locuința d-lui Vintilă Brătianu comitetul de direcție al partidului național-liberal. La această consfătuire n’a mai fost invitată o persoană (N. R. E vorba de d. C. Argetoianu) care deși se crede încă membru al partidului național-liberal, găsește de cuviință a țnelti contra lui. „De data aceasta se pare că se va ajunge la o hotărâre dorită de întreg partidul, dar care a întârziat prea mult“. E destul de limpede... Concedierile de funcționari S’a hotărât ca reducerile de personal să cuprindă și un mare număr de funcționari care intră în prevederile statului funcționarilor publici. Se caută actualmente formula adecvată spre a se putea veni in ajutorul celor care vor fi concediați. Când se va retrogra guvernul După ieșirea d-lui Mihalache dela Palat unde fusese primit în audiență de M. S. Regele, au avut loc o lungă consfătuire intre d-nii: prim-ministru M Ionescu, Mihalache și Madgearu. După informațiile pe care le avem, se pare că în nici un caz nu se va produce schimbarea de regim cel puțin până după votarea bugetului general al statului. eri până azi O. Const. Argetoianu crede căpășit soluției pentru salvarea situației economice și financiare a furii . Declarațiile făcute eri dimineață minmimr w&amasursm ULTIMA ORA și străinătate A băut țuică până a murit un impresionant accident a fost adus ori la cunoștința Parchetului. La Via d-lui C. Vasilache din Bucium, lucra de câteva zile flăcăul Gh. Mișcăuți, din Coșari (Bălți). Acesta aflând că la via vecină, proprietatea d-lui Rubin Aronovici, se fabricăutca, a escaladat noaptea gardul și profitând de faptul că nu se afla nimeni, a început să bea țuică. După puțin timp, a căzut mort la pământ. Când ai concurenți, îi acuzi de spionaj și nițele.. La Siguranța locală s'a primit acum câteva săptămâni un denunț contra frizerului David Zusman din str. Socola 44. Se arată un denunț că frizerul este șeful unui nucleu comunist, că adăpostește în casa lui numeroși spioni ruși, iar in beciul casei s’ar afla o tipografie clandestină. S'au făcut imediat descind ri, care au dat rezultate negative. Cercetările au stabilit că denunțul a fost făcut de rivalul său, frizerul Simon Cajep, care își are atelierul peste drum. Acesta a fost dat în judecată de Ptrchel pentru denunțare calomnioasă. $si in 9 Paris 3. — Pe culoarele Cimerii a circulat ori versiunea apropiatei retrageri a guvernului Tardieu. 9 in ședința de aseară a consiliului județean s’a admis o nouă rectificare a bugetului județului Iași pa anul 1930. S’a continuat apoi discuția asupra raportului d-l ui M. Jacotă, cu privire la situația județului. © Viena 2.—D. Buder a constituit noul guvern austric, cu d. Schober la externe, Vaugoin la război», Weber, justiția etc. © Sofia 3.—Eri a fost asasinat în curtea casei sale Naum Tomaleavski, unul dintre partizanii lui Protogeroff. E vorba de un atentat politic. 0 D. colonel Fotescu, "comandantul regimentului de aviație din localitate, distins aviator apreciat în cercurile militare, pleacă pe două săptămâni la Paris. @ Poliția a înautat ori Parchetului un număr de manifeste comuniste găsite In curtea fabricei „Textba*—Copou. In legătură cu acest fapt, Siguranța a arestat aseară 4 muncitoare și trei muncitori care urmează a fi cercetați. Antreprenorul Forgtartni prin d. avocat Omer Popovici, a reclamat Parchetului pe chirpugiul Spinner și o bancă ieșană. Antreprenorul a fost chemat în faliment de bancă pentru o poliță iscălită de d. Spilner, girafă de d. Forgiaronf. La procesul de faliment, el a dovedit cu acte că achitat polițele și că i se cere plata a doua oară. Dl. Forgiarini reclamă că banca a lucrat de coniventă cu d. Spilner. D-na farmacist Maria Gruia din Bârlad, fiind găsită în nesimțire pe strada Ștefan cel Mare, a fost ridicată de „Salvarea* și internată în spital. Copilul C. Răpop, una din victimele accidentului de automobil din str. Ștefan cel Mare, căpătând meningită, a fost trimis la „Izolare” unde a sucombat. Parchetul a deferit dosarul cercetărilor cab, in instrucție cu rechizitoriu pentru omor fărâ voe contra șoferului. Cabinetul 11 instrucție a pus eri în libertate pe Gh. Vinte a fost funcționar la administrația financiară din Iași. Excluderea d-lui C. Argetoianu în discuția foștilor miniștri liberali Violentele di cuții urmate.—D. Duca înpotriva excluderii Prietenii d-lui Vintilă Brătianu pentru debarcarea fostului ministru. Convocarea comitetului central al partidului liberal Buc. 3.—Foștii miniștri liberali s’au întrunit aseară la ora 7 la locuința d-lui Vintilă Brătianu spre a discuta chestiunea excluderei din partid a d lui Const. Argetoianu, fost ministru. Dezbaterilee au fost foarte aprinse. Foștii takiști din partid, precum și d-nii I. G. Duca, Gh. Tătărăscu și Richard Franasovici, au arătat că excluderea din partid a d-lui Agetoianu ar constitui o greșală în plus a conducere a partidului. De altă parte, prietenii d-lui Brătianu au arătat că ultimile manifestări ale d-lui Argetoianu sunt neparticiparea dsale la congresele și consfătuirile partidului, precum și libertatea de acțiune ce și-a luat-o, consfitue un motiv puternic pentru ca să se producă o clarificare a situației. Deoarece nu s’a ajuns la nici un rezultat, consfătuirea a durat până noaptea târziu la locuința d-lui I. G. Duca. Toate încercările făcute spre a-l convinge pe d. Duca asupra necesității excluderii d-lui Argetoianu din partid au dat greș. D. Duca și-a luat însărcinarea de a încerca o mediațiune între d. Argetoianu și partidul liberal, in acest scop d. Duca va avea azi după amiază o întrevedere cu d. D. Argetoianu. Deoarece, după cum arătăm mai sus, nu s’a putut ajunge până acum la nici o înțelegere a fost convocat comitetul central al partidului, singurul care are puterea să ia o măsură hotărâtoare. Din informațiile pe care le avem, demersul pe care-l va face d. Duca pe lângă d. Argetoianu va rămânea fără rezultat, deoarece fostul ministru al domeniilor nu înțelege să se reîncadreze în partid din cauza diverginților de concepții cu privire la politica economică a partidului național-liberal. Bugetul general al statului a fost întocmit — El va fi depus mâne duc. 3.—Bugetul general al statului pe anul 1931 a fost întocmit, fiind în sumă de 31.500.000.000 lei și cuprinzând o rezervă de câteva sute de milioane lei, sumă care va fi destinată deschiderii de credite extraordinare. Era la prânz proectul de buget a fost trimis spre aipă pe biroul Camerii — live la „Monitorul Oficial“. Proectul va fi depus mănetos pe biroul Camerii, urmând ca discuția generală să înceapă chiar în cursul acestei săptămâni, astfel ca până la 15 Decembrie proectul de buget să poată fi votat de Corpurile Legiuitoare. Asasinii Caroline! Schwanz, au rămas definitiv condamnat! Buc. 3.—Asasinii Carolinei Schwartz, Herman Schwartz și David Gutman, fuseseră condamnați primul la muncă silnică pe viață, iar cel de-al doilea la 10 ani închisoare de Curtea cu Juri Ilfov. In urma ordinuli drectei ginerele P. T. T. d. atașat cehii cu șir însoțit de organele polienești a procedat în ultimile zile la verificarea autorizațiilor de funcționare a posturilor particulare de radio, in vederea identificării celor clandestine. Verificările făcute până în prezent n’au dat de nici un contravenient, iar cel controlat fiind la curent cu plata abonamentului. Descinderile și percheziile vor continua Inopinat spre a fi descoperiți toți acei care posedă posturi clandestine,urmând a li se confisca aparatele și a fi amendați conform legi radiofoniei. Siguranța a confiscat un număr de broșuri cu conținut subversiv. Creditorii erau înamnați să facă zid în jurul uinei carneței și să înceteze plata procentelor pentru sumele datorite băncilor sau cămătarilor. • Administrația financiară locală a adus la cunoștința Parchetului că la percepția fiscală Bălți s’ar comite fraude. Dosarul cercetărilor făcute de Parchet a fost deferit instrucției. După îndelungate cercetări, instrucția a găsit că sunt destule indicii de fraudă contra ogeniului fiscal 1. Gavriles cerând să se deschidă rechizitoriu înpotriva lui. Femeia Maria Grîdnaru din s. V. Veche, find suferindă de nervi, a fugit de acasă In cursa nopții de ori, aruncanduse înaintea unui tren care i-s tăiel corpul în două. Cadavrul »telimei a fost transportat la merge. Condamnații au făcut apel care s’a judecat ori după amiază de Curtea de Casație. înalta Curte le-a respins recursurile, astfel că ei au rămas definitiv condamnați. O Buc. 3.—Dl. I. Petrovici, fost ministru, va pleca după Crăciun la Viena, unde va ținea o conferință. Mâne, Joi, d. Petrovici își va dezvolta interpelarea cu privire la politica școlară a guvernului. ® Stoleanul Banca din Zman Lungani și toți locuitorii satului au reclamat Parchetului pe plutonierul de jandarmi Damian Prepelicescu pentru schingiuire. Parchetul a deferit reclamațiile comandantului legiunei Iași, care cercetându-le, le-a găsit veridice. Dosarul fiind înapoia Parchetului, el a fost trimis Parchetului general spre a deschide ecțiune publică contra jandarmului. 9 Tânărul Vlad din str. Tata«re și, a dat cu bicicleta pesta copilul N. Musculeț. Victima având o rană la cap, a fost internată la spital. îi N Is 1*5 în i! 0 * l^ “țî. i s E « o ® 2« .: * “ * i! ns A § *8. fT, 1*1*0 a £ A sSs Mi ii Hä Q |l ^ Ii g ^ ^h *»5» fí :! ’C E ® ® «>fs £ S ! I O Q ® ©•= His C; a S -8 K\ s fi O rH jț