Lumea, ianuarie-martie 1933 (Anul 16, nr. 4378-4453)

1933-01-14 / nr. 4389

din fara leeri până azi i DIST NCȚ E ACORDATA! REGINEI In „Monitorul Oficial" a apărut decretul prin care s-a acordat Reginei Maria a României, comandantul onorific al regimentului 4 roșiori „Regina Maria", dreptul de a purta insigna „Smnul onorific de 40 ani" PE ALEGEREA PREȘEDINȚILOR Senatul francez, în ședința de eli a reales președinte pe dl. Jeanney, care deține această demnitate de la alegerea d-lui Albert Lebrun ca președinte al republicii. La Cameră a fost reales președintele Ferinand Buisson. La începutul săptămânii viitoare Camera va începe marea dezbatere asupra proectelor financiare ale d-lui Chéron, menite să asigure echilibrarea bugetului. IN ONOAREA _ D-LUI GUSTI. Ministrul educației naționale italian a oferit ori un dineu în onoarea d-lui ministru D. Gusti aflat la Roma,unde a participat la inaugurarea școalii române din capitala Italiei. ACORDUL CU ELVEȚIA Tratativele pe care le-au dus la Berna reprezentanții români delegați cu încheerea unui acord comercial și convenție de clearing între România și Eveția, s-au terminat cu rezultate bune. In cursul zilei de azi acordul comercial va fi semnat din partea României de ministrul plenipotențiar la Berna, iar convenția de clearing va fi semnată de dl. Șt. Dimitrescu reprezentantul Băncei Naționale. NUMĂRUL FASCIȘTILOR IN CREȘTERE Directoriul național al partidului fascist italian s’a întrunit ori la Roma sub președinția ducelui Mussolini. Secretarul partidului a raportat că numărul cererilor de înscriere este de 605.000 In afară de cele prezentate în mass 3. 247 CANDIDAȚI Deși oficial numărul candidaților la alegerile legislative in statul liber Irlanda este de 152, au fost depuse până acum 247 candidaturi. ALEGEREA A DOI DIRECTORI LA B. N. R. Se știe că afacerea alegerea celor doi directori ai Băncii Naționale, — d-nii I. Demetrescu și C. Băioianu — contestată de un număr de acționari, se găsește, pe cale de recurs, in fața Curți de Casație. In cazul când Curtea de Casație va da câștig de cauză acționarilor contestatari, se va convoca o adunare generală extraordinară, care va proceda la alegerea a doi mai directori. 367 SCHELETE In apropiere de Amiens 4 Franța) s’au găsit scheletele a 367 soldați rămase neingropate, din timpul războiului. ULTIMA ORA și străinătate Scufundarea unui vaTpo » sovietic cu 254 persoane Londra 13.Vaporul „Sakalin", sub pavilion sovietic, având pe bord 200 pasageri și 54 oameni din echipaj, a lansat ori după amiază semnale disperate de ajutor, anunțând că vasul a eșuat în apropierea coastei răsăritene a Siberiei. Un vas japonez aflat în Buc. 13. Am relatat în numărul nostru de ori groaznica nenorocire întâmplată în prelungirea străzii Ghica, unde femeile Maria Bator și Rosalia Szabó împreună cu trei copilași ai lor în etate larg recepționând S. O. S. a pornit imediat cu toată viteza spre locul indicat în mesajul vasului in pericol. Cu toate cercetările făcute, vasul sovietic n’a putut fi găsit, astfel că se crede că s’a scufundat cu toți oamenii aflați pe bord. de 3 jum. 10 și 11 ani, au fost cuprinse de flăcări în camera lor. In chinuri groaznice toate cele cinci victime au încetat aseară din viață, la scurt interval una după alta. Cele cinci victime din Captală au încetat din viață in urma gravelor arsuri căpătate Dl Herriot aprobă politica financiară Boncour a guvernului Paris 13 — Dl. Paul Boncour președintele consiliului, a avut ori d. a. o lungă întrevedere cu d. Herriot, examinând problemele la ordinea zilei. Fiind întrebat de ziariști dacă aprobă măsurile financiare ale guvernului, d. Hermot a răspuns : „E un act foarte curajos și eu sunt totdeauna pentru soluții curajoase. 33 oameni morți de frig la R. Sărat Buc. 13.—Am anunțat ori că la R. Sărat au fost găsite înghețate 14 persoane. Pe ziua de ezi au fost găsite îngropate în zăpada care atinge înălțimi de câteva metri alte 19 persoane. Identitatea acestora nu a fost încă stabilită. Sunt temeri că sub nămeții de zăpadă se mai află și alte persoane pe care puternicul viscol le-a surprins pe drum. La Râmnicul Sărat zăpada a căzut în cantități așa de mari că pe alocur, fac impresia unor munți de zăpadă, ca în ținuturile nordice.* In jud. Buzău au fost găsiți 4 morți din cauza gerului, iar 7 înghețați au fost internați în stare gravă în spitale. Pe un an Lei £ 50 Pe jum an „ 440 Pe trei luni » 230 pentru autorități , 1250 pentru preoți și invățatori de la sate 750 Manual Politică și sociali — Ziar independent Anul XVI NO. 438» 3 LEI NUMHHUt Sâmbătă 14 Ianuarie !«^38 premii lei 12000 Societatea de asigurare FKKKKI, îdac.ia >i «H 11 wml IAȘI Str. Ștefan c. Marc 6 Atelierele tipografice __ Str. Uzinei No. 33 IAȘI ABONAMENTE: M. S. Regele a început aseară consultările politice. Suveranul a primit pe d. Ciceo Pop, președintele Camerii, cu care s’a întreținut asupra felului cum ar putea fi rezolvată criza de guvern. BON No.15 Seria IX Noul lupte sângeroase în Spania — Zeci de morți și răniți Madrid 13.—Noul turburări sângeroase sau produs eri la Pedralba, în provincia Valencia. La intervenția jandarmilor, anarhștii au tras focuri de revolver, omorând 3 din el. Jandarmii deschizând o salvă asupra grupului de anarhiști, au omorât 10 răsculați, rănind grav pe mai mulți alții. Intr'o localitate din sudul Spaniei, jandarmii și polițiștii înconjurând o casă în care se aflau baricadați câțiva periculoși anarhiști, sa produs un violent schimb de focuri de armă între ambele tabere. Au rămas morți Pe teren 9 anarhiși și un jandarm, iar 5 polițiști au fost grav răniți. Anarhiștii au încercat să arunce în aer un pod de căle ferată și să ia cu asalt o cazarmă, dar au fost respinși de deașamentele gărzii civile. S’au operat 70 arestări. Tulburări grave s’au mai înregistrat ori la Cadix și pe insulele spaniole Tenetiffe. Crima de aseară din localitate — Un ieșan grav rănit cu cuțitele — Iași 13. Locuitorul Const. Brânzoc din str. Mari Lăutari 15, se afla la o petrecere în casa unei rude din aceiași m.hala. Acolo mai erau și frații Toader și Tanase Beraru. La un moment a izbucnit o ceartă între Brănzoc și cei doi frați. De la ceartă ei s’au luat la bătaie. In încăerare Brănzoc s’a ales cu două grave tăefuri de cuțit în partea stângă a corpului și serioase lovituri la cap aplicate cu un corp contondent. Rănitul a căzut în nesimțire. In stare gavă a fost transportat cu „Salvarea“ la spitalul Sf. Spiridon unde a rămas internat. Agresorul Toader Beraru a fost arestat. Se încearcă o lovitură de stat in Grecia Atena 12. Ziarele consideră că atitudinea opoziției pune în primejdie situata guvernului Tsaldaris Opoziia e îngrijorată mai ales de intentile atribuite d-lor general Condyiis, ministru de răsboiu și Hagikiriacos, ministrul marinei, de a da o lovitură de stat spre a instrui dictatura. Primul ministru Tsaldaris dezminte formal aceste intenții. Trenurile sosesc cu întărziere In stația Iași Iași 13. Circulația trenurilor a fost reluată normal pe toate liniile care au avut de suferit pe urma viscolului. Au rămas înzăpezite numaiiniile Adjud—Odobești și Buzău— Micoieș». Trenurile circulă cu întârzieri apreciabile din cauza gerului care defectând locomotivele, acestea trebuesc înlocuite în diferite stații. Trenul rapid 7 „Unirea" București—Iași—Chișinău a sosit aseară în localitate la ora 22 45 cu o întârziere de 101 minute. Deasemenea și celelalte trenuri au sosit cu întârziere. Plecarea trenurilor din stația locală se face în mod regulat, D.Vaida chemat telegrafic  Cum a demisionat cabinetul Sofaniu. Comunicatul Președinției Consiliului Configurația noului guvern. Atitudinea dlui Titulescu. Noul ministru al târii la Londra de Rege în Cabală spre a forma guvernul In „Lumea" apărută ori dimineață am relatat cum se vor desfășura în cursul zilei de ori evenimentele politice. Știrile noastre s’au confirmat în totul cu o preciziune matematică. Demisia guvernului Maniu s’a produs în cursul după amiezii, știre pe care am anunțat-o după câteva minute de la producerea ei, printr’o ediție specială afișată în mai multe puncte ale orașului. Publicăm acum ultimile importante știri primite din București până la ora 4 dimineața. Suveranul a sosit în Capitală Audenței de ori la Palat f Buc. 13.—Eri la ora 12 ziua M. S. Regele a primit într-o audiență de 20 minute pe d. Iuliu Maniu, președintele consiliului. Părăsind Palatul Regal, d. prim-ministru a refuzat să facă ziariștilor vreo declarație politică, mulțumindu-se să le spună că în cursul după amiezii se va prezenta din nou la Palat. Din Ttulescu și Mitache la Suveran La ora 230 d. a. M. S. Regele a primit în audiență pe d. N. Titulescu, iar la ora 3.30 d. a. pe dl. I. Mihalache. Ambii miniștri au părăsit împreună Palatul. Demisia guvernului La ora 4.40 d. a., d. Iuliu Maniu a fost primit de Suveran. La ora 5, părăsind Palatul Regal, d. Maniu a declarat ziariștilor că a prezentat demisia cabinetului și a recomandat Regelui un guvern care să lucreze cu actualul Parlament. Comuncatul Președinției Consiliului In cursul serii, de la Președinția Consiliului s .a dat presei următorul comunicat oficial: „M. S. Regele a primit azi la ora 4 d. a. în audiență pe dl. Iuliu Maniu, președintele consiliului de miniștri. „Dl. președinte al consiliului de miniștri și-a prezentat demisia, pe care M. S. Regele a primit-o, însărcinindu-l cu conducerea afacerilor curente. „M. Sa va aviza*. Noul ministru al Românei la Londra După puțin timp, Președinția Consiliului a trimis presei următorul comunicat: „D. Savel Rădulescu, subsecretar de stat la ministerul afacerilor străine, a fost numit ministru al României la Londra". Regele a început consultările politice La ora 6.15 seara dl. Ciceo Pop părăsind Palatul. Regele a primit în audiență pe dl. N. Costăchescu, președintele Senatului, care a plecat la ora 6 49. Președinții Camerelor au recomandat Suveranului un guvern Vaida. Dl. Vaida chemat de Rege Din ordinul M. S. Regelui, dl Vaida a fost chemat imediat telefonic să vină de urgență în Capitală. Primind comunicarea regală, d. Vaida s’a executat imediat, părăsind Clujul aseară la ora 7.58 D-sa a plecat însoțit de d-nii: Emil Hațiegan, părintele Man și deputat Emil Pop. Pe peronul gărei d. Vaida a fost salutat la plecare de numeroși amici politici și de reprezentanții autorităților. Dl. Vaida sosește în Capitală astăzi dimineață la ora 8.25, iar la ora 12 se va prezenta la Palat. Dl. Vaida va primi mandat din partea Regelui , sigur că Suveranul va încredința dlui Vaida mandatul de a forma noul guvern.Rămâne însă de văzut dacă d. Vaida va accepta să lucreze cu d Titulescu la externe. In cazul unui refuz din partea d-lui Vaida, se asigură că Regele va face apel la d. Titulescu să constituie el cabinetul. Consiliul de miniștri Aseară a avut loc un consiliu de miniștri sub președinția d-lui Maniu, în care primul-ministru girant a făcut o expunere asupra situației politice în urma demisiei cabinetului. După consiliu, miniștri s-au fotografiat în grup. Convocarea comitetului executiv Comitetul executiv al partidului național-țărănist a fost convocat pe astă seară la clubul central al partidului. Ora 4 ^îtn. Vaida formează guvernul Buc. 13.—Dl. Vaida Voevod va fi primit astăzi la prânz in audiență la Palat, MS. Regele îl va întăricina pe fostul prim-ministru cu constituirea cabinetului. In cercurile inițiate se afirmă că noul guvern va fi format chiar astă seară. Se dă ca sigur că d. Vaida își va reconstitui aproape în aceiași formație fostul cabinet pe care l-a prezidat până în Octombrie. Din noul guvern va lipsi d-l Mihalache și aproape sigur d-nii Madgearu și Lugoșianu. Lista noului cabinet va fi alcătuită în ședința de astăzi după amiază a biroului partidului convocat înainte de ședința comitetului executiv. Atitudinea d-lui Titulescu în ce privește participarea d-lui Titulescu la formarea noului guvern, știrile sunt contradictorii. Amicii fostului ministru de externe declară că totul depinde de modul în care d. Vaida îi va oferi colaborarea. Se pare însă că d. Titulescu a luat hotărârea definitivă de a rămânea în afara noului cabinet. Plecarea d lui Maniu în Franța In anturajul d-lui Maniu se afirmă, că fostul premier va face peste câteva zile o lungă călătorie în străinătate, însoțit de doi prieteni politici, amici intimi. Dl. Maniu va pleca pe Coasta de Azur și se va reîntoarce în țară la 15 Martie. 1 iunie. 12. — M. S. Regele s'a înapoiat ori în Capitală venind de la Sinaia. Trenul regal a sosit în halta Cotroceni la ora 10.45. Pe peron se aflau d-nii: Iuliu Maniu, V. Madgearu, Mihai Popovici, gen. Samsonovici, Armand Călinescu, general Baliff, administratorul domeniilor Coroanei, colonel Stângaciu, directorul general al Siguranței, Papazoglu comandantul pieței și colonel Gabriel Marinescu, prefectul poliției Capitalei. M. S. Regele a venit însoțit de d-nii general Ilasievici, Mareșalul Palatului, coloneii Condeescu și Grigorescu, adjutanți regali, comandor Fundățeanu, Puiu Demetrescu, secretar particular și dr. Eugen Bianu, subdirectorul general al Siguranței. Suveranul a plecat imediat cu mașina la Palatul Regal din Calea Victoriei. Schleicher a refuzat să-l primească pe Hitler . Șeful național-socialiștilor nu se mai bucură de sprijinul marei finanțe — Berlin 13. Cancelarul von Schleicher nu a mai primit ori pe Hitler, cum fusese stabilit. Mareșalul Hindenburg, președintele Reichului, a primit ori după amiază într-o lungă audiență pe dl. Gregor Strasser. In urma acestor fapte, marii industriași rassiști au notificat lui Hitler că nu mai sunt dispuși să finanțeze o nouă campanie electorală. Marele film GRAND HOTEL cu GRETA GARBO, John Barrymore și Lionel Barrymore va rula în curând numai la Cinema „TRIANON“. N. B.—A nu se confunda cu alte filme cu titluri la fel. Un soț și soția lui găsiți în zăpadă înghețat Bacău 13.—Un viscol puternic s’a abătut asupra județului Bacău. Din cauza cantităței mari de zăpadă căzută, drumurile au fost trocnite. Circulația se face cu mare anevoe. Haitele de lupi și-au făcut apariția la marginea satelor. Viscolul a cauzat și vîc “N-ltime omenești Parchetul dé Bacău a fost înștiințat de șeful postului de jandarmi din com. Letea Veche, situată în apropiere, că într’un troian au fost găsite cadavrele soților loan și Maria Vasilîu din com. Radomireștii de Sus. Fiind surprinse de viscol victimile au fost acoperite de zăpadă, unde și-au găsit moartea. Prăbușirea unui avion cu pasageri — 4 morți, 4 răniți — Paris 13. — Se comunică oficial că în accidentul suferit de hidroavionul poștal francez plecat din Alger spre Marsilia au fost omorâte patru persoane, dintre care doi ofițeri. Trei pasageri au fost răniți mai ușor, iar unul e în stare gravă. Un ceferist ieșan tăiat în stația locală Iași 13.Un groaznic accident s’a întâmplat astănoapte în gara locală. Manevrantul de vagoane Vasile Varbiu se afla în fața peronului, având de manevrat un șir de vagoane. La un moment dat, pe când vroia să traverseze linia, a fost surprins de locomotiva de manevră No. 060 condusă de mecanicul Bradea. Pănă ce mecanicul a observat nenorocirea frânând brusc mașina, roțile au trecut peste corpul nefericitului ceferist, mutilându-l într’un mod oribil. Victima a fost prefăcută intr’o massă informă de carne sângerândă. Autoritățile ceferiste împreună cu d. comisar Stroian anchetează cazul. Mecanicul locomotivei a fost reținut în vederea cercetărilor. Cadavrul lui Varbu a fost transportat la morga spitalului Sf. Spiridon . Un început de incendiu s’a declarat ori la Universitate în sala laboratorului de chimie organică. Dela un aparat care conținea material inflamabil s-a aprins la un moment dat dușumeaua. Focul fiind observat la timp a fost localizat înainte de a lua proporții. Delegația chineză la Societatea Națiunilor a făcut drn apel la guvernul central chinez cerându-i să trimită trupe pentru recucerirea localtăți Shan-Hai-Kwan. A le tren