Lumea, iulie-septembrie 1933 (Anul 16, nr. 4531-4608)

1933-07-22 / nr. 4549

4 călugări asasinați de bandiți Atena 21. Un cuadruplu asasinat a fost descoperit ori lufr’o mănăstire din Ianina. Starețul mănăstirii și trei călugări au fost găsiți morți în chiliile lor. Cadavrele lor erau pline de răni și însângerate. Poliția crede că mobilul asasinatelor ar fi jaful. din țară ULTIMA ORA. și străinătate De eripă!»8 azi Dl. Madgearu dă Intervisuri Londra 21. Dl. Madgearu, ministrul de finanțe al României, într’un interview acordat agenției „Reuter“ a adus omagii operii înfăptuită la Londra de dl. N. Ttulescu, care a reușit să închee pactul de definire a agresorului. M. S. REGELE însoțit de ex-regina Elisabeta a Greciei a vizitat ori duă amiază lucrările de refacere a Arcului de Triumf. INTERIMATE probabil că interimatul ministerului de interne în tot timpul lipsei din țară a d-lui ministru G. G. Mironescu, va fi deținut de d. general Samsonovich ministrul apărării naționale. NUMIRE Dl. V. Harea a fost delegat de minister director al școlii normale de băeți »Vasile Lupu“ din Iași. CONCORDATUL Eri s’a semnat în Cetatea Vaticanului concordatul între Germania și Sfântul Scaun. ASASINATE la localitatea Picara (Italia) în apropiere de Messina o familie compusă din 5 persoane s’a otrăvit în împrejurări misterioase, încetând din viață. Alte 6 persoane sunt în stare foarte gravă. S’au operat mai multe arestări, fiind indicii de crimă. ETAPA 20 a turului Franței Bordeaux- La Rochelle de 188 km, a fost străbătută cel dintâiu de belgianul Aerts în 5 ore 53 m. 22 secunde. In clasamentul general conduce francezul Speicher, urmat de Martano și Guerra. CIOCNIRE Un vas englez fiind ciocnit ori de un vapor german în apele engleze, s-a scufundat. Pasagerii și echipagiul au putut fi salvat. CONVORBIRE Aseară între orele 8 și 9 a avut loc la Muenchen o întrevedere între dl. Arthur Henderson, președ. conferinței dezarmării, cancelarul Hitler și ministrul de externe german von Neurath. RAIDURI Aviatorul american Wiley Post care efectuează un raid în jurul pământului, a zburat ori dimineață la ora 7.30 (12.30 ora Europei centrale) deasupra localității Noure (Alaska). * Generalul Balbo, împreună cu 39 ofițeri din echipagiu au decolat ori cu hidroavioanele plecând spre Washington. Doi aviatori francezi vor decola Duminecă de pe aerodromul Le Bourget, având intenția să întreprindă un raid în jurul Europei centrale. Ei vor face escale la Milano, Genua, Roma, Agram, Viena, Linz, Muenchen, Stuttgart. DOLARUL a cotat era la Bursa din Londra 4.80 față de lira sterlină. RECUNOAȘTERE .Daily Herald“ află din Washington că, cu toate dezmințirile date de dl. Moley, se va produce în cel mai scurt timp un comunicat oficial prin care guvernul Statelor Unite va arăta că recunoaște Uniunea Sovietică. Dl. Madgearu a spus că Mica Antantă nu are nici o intenție agresivă, dorind să continue relațiile amicale cu Germania, Ungaria, Bulgaria, Turcia și cu celelalte popoare, a căror amiciție o apreciază. CONCEDIU In cursul săptămânei viitoare, mai mulți membri ai guvernului vor pleca în concediu. Interimatul ministerului de externe, deținut actualmente de d. Mironescu, va fi luat de d. Vaida. Dl. Savel Rădulescu, subsecretar de stat la externe, pleacă. CONSILIU Dl. prim-ministru Vaida a convocat pe Luni la ora 5 d. a. un nou consiliu de miniștri, în care d. ministru Madgearu va face o expunere asupra tratativelor duse la Londra și Paris cu purtători de rentă românească și rezultatelor obținute la conferința economică mondială. Dl. ministru de finanțe va fi Sâmbătă la ora 5 d. a. în Capitală. CONVOCARE Ministerul instrucțiunii a hotărât convocarea la 11 Septembrie a rectorilor tuturor Universităților din țară spre a proceda la întocmirea regulamentului interuniversitar de funcționare a asociațiilor și organizațiilor studențești. PORUMBUL Ministerul agriculturii a constatat că în unele regiuni ale țării, în special în județele unde s’au produs în ultimul timp inundații, recolta porumbului e slabă. Guvernul a hotărât să deschidă un credit de 10 milioane lei pentru cumpărarea de porumb, care să fie pus la dispoziția țăranilor din acea regiune unde recolta porumbului e compromisă. REZULTAT La ministerul Instrucțiunei s’au primit ori toate rezultatele examenelor de bacalaureat din țară din sesiunea Iunie. Din 1831 candidați prezentați, au fost declarați admiși 5998, adică 76.58 la sută. DECRET D. Mihai Popovici, ministrul justiției, a fost primit ori în audiență de M. S. Regele. D sa a prezentat Suveranului spre semnare decretul cuprinzând recenta mișcare în magistratură. PAGUBE După calculele specialiștilor la Copșa Mică au ars până acum 20 milioane metri cub de gaz metan. ÎNTREVEDERE Dl. Octavian Goga, președintele partidului naționalagrar, care se află actualmente în străinătate, va fi primit săptămâna viitoare în audienți de Mussolini. AUTOMAT La Mendez (statul Nevada) s-a pronunțat ori diversul dintre Elliot Roosevelt (fiul cel mai mare al președintelui Statelor Unite) și soția sa, întreaga „operație“ a durat opt minute. INCASARI Din constatările făcute de ministerul de finanțe treese că de la 1—20 iulie a. c. încasările statului au fost mai mari decât acelea din primele 20 zile ale lunilor de la Ianuarie până astăzi. — Dramaticul sfârșit al unui Inginer din Capitală — Reparând o jucărie a copilului său, e omorât de explozia unui focos — Buc. 21. — Un caz tragic s’a întâmplat ori după amiază în Capitală. Cunoscutul inginer Hugo Finkelstein, în etate de 36 ani, domiciliat in Calea Dorobanți, venind ori la prânz acasă, fiind obosit s-a culcat imediat după masă. După puțin timp a fost trezit din somn de plânsetele copilului său, în etate de 6 ani. Acesta plângea pentru că îi se stricase luciria. Tatăl, care își adora băețelul, nu voia să-l vadă plângând, astfel că se puse de indată să-i repare jucăria. Atingând un focos care se afla la capătul jucăriei, acesta a făcut exploze, rănindu-l grav la cap. Fiind internat în spital, îi s’au dat imediat îngrijirile necesare. După de chinuri însă, două ore inginerul și-a dat sfârșitul. Impresionanta lui moarte a provocat o profundă impresie în toate cercurile bucureștene, care-l apreciau și stimau. Guvernul vrea să lichideze mișcarea celor cari militează In jurul revistei „Secerea" Un început s’a făcut ori: confiscarea revista!. Senzaționalul comunicat dat aseară de organizații guvernamentala de Argeș. T Buc. 21. Din sursă semioficioasă deținem știrea că, conducerea partidului național țărănesc e hotărâtă să pună capăt acțiunii celor cari militează în jurul revitei „Secerea“. Un prim început s'a făcut ori. Fără a se ține seama de mnaltele demnități pe care le dețin și azi cel ce colaborează la numita revistă, numărul de eri a fost confiscat, sub cuvânt că, conținea o caricatură sedițioasă, reprezentând pe d-nii ministrii G. G. Mironescu și C. Anghelescu, guvernatorul Băncii Naționale, scoțând în vânzare la licitație bunurile țăranilor. O altă manifestație semnificativă a pornit tot eri din partea organizației guvernamentale a județului Argeș, care a dat aseară următorul comunicat: „Orice membru al organizației național-țărăniste de Argeș e oprit de a colabora la foaia „Secerea“. Acei cari nu se vor conformi acestei instrucțiuni, nu vor mai fi considerați membri ai partidului“. Alt fapt interesant e acel ca, președinte al organizației guvernamentale de Argeș, ed. inginer Priboianu amic intim al d-lui subsecretar de stat Armand Călinescu. Primăriile nu vor mai putea fixa prețuri maximale la pâine — Noul regim al făinii și pâinii — Buc. 21. — Un jurnal al Consiliului de Miniștri stabilește noul regim al pâinii. Circulația grâului și a secarei e liberă în interiorul țării, putându-se transporta fără nici o autorizație și fără nici o altă taxă decât acelea actualmente în vigoare. E cu desăvârșire interzisă fabricarea și desfacerea făinei de grâu sau secară amestecată cu orice alte produse, ca: făină de orz, secară și mălaiu. Pâinea se poate fabrica și pune în vânzare în diferite sorturi. Primăriile nu vor putea fixa prețuri maximale de vânzare la făină și pâine decât cu autorizarea expresă a ministerului de interne și a ministerului de industrie și comerț. Cei cari vor contraveni dispoziției de mai sus vor cădea în prevederile legii pentru reprimarea speculei. Prăpădul de la Chișinău provocat ori de ploaia torențiala Mari inundații.- Numeroase case dărâmate.- Un locuitor otoral de prăbușirea tavanului peste el.- Linia ferată spre București inundată pe o mare distanță.- Trenuri înapoiate în stația Iași și îndrumate via Pașcani Chișinău 21. —Ploaia torențială de ori după amiază nsoțită de descărcări electrice a produs mari ravagii în localitate. Cartiere întregi în special cele din partea de jos a orașului, au avut mult de suferit din cauza inundațiilor. In câteva ore, șiruri întregi de case locuite de oameni nevoiaș au fost inundate de șuvoaele de apă. S’a produs o panică grozavă în rândurile populației, cari nu știa ce să-și salveze mai întăi din avut. Locuitorii au putut salva cu mare greutate femeile și copiii, lăsând gospodăriile în voia soartei. Numeroase case s’au prăbușit,locatarii reușind a se salva la timp. Numai locuitorul Vasia Cobzar, surprins in interiorul casei sub care se prăbușea a fost omorât de tavanul care s'a dărâmat peste el. Au fost și alte accidente printre care notăm pe acel al unui chelner care a fost grav lovit de prăbușirea unui copac trăsnit. Nici gara nu a scăpat de inundații. Peronul a fost complect acoperit de apă care a intrat și în birouri. Autoritățile locale și pompierii au depus sforțări uriașe pentru salvarea locuitorilor. ,, Galați 2L—Ploaia căzută eri asupra orașului a provocat mari inundații în cartierul gării. In strada Kogălniceanu mai multe case s’au dărâmat. Din județ se anunță că numeroase vite ale locuitorilor aflate la pășunat au fost luate de șuvoae. Sunt și victime omenești. Pagubele materiale sunt foarte mari. 1 Iași 21. Ploaia torențială care a căzut ori după amiază a produs mare perturbare în circulația trenurilor. Mai gravă este situația pe linia Iași—Bârlad—Mărășești. Torentele de apă au inundat linia între stațiile Banca și Roșiești. Intr-un interval de jumătate oră terasamentul a fost complect luat de șuvoaie pe o distanță de 5 km. Din această cauză circulația a trebuit să fie întreruptă, astfel că trenul accelerat 72 Chișinău—Iași— București plecat ori după amiază la ora 359 din stația Iași a avut mult de suferit, în timpul mersului din cauza ploii torențiale, ajungând în stația Banca, nu și-a mai putut continua cursa. Organele ceferiste au făcut încercări spre a vedea dacă e posibil ca trenul să-și continue drumul prin pilotare. Probele n’au dat rezultat, linia fiind deteriorată. S’a luat atunci deciziunea ca trenul să fie înapoiat la Iași și îndrumat pe ruta ocolită prin Pașcani. Călătorii care trebuiau să fie în București astănoapte vor ajunge la destinație deabea dimineața cu o întârziere de 10 ore. Tot din cauza ploii a fost întreruptă circulația pe linia Basarabeasca - Bârlad între stațiile Iargara și Bogdănești. Pe celelalte linii s-au înregistrat întârzieri în circulația trenurilor, fără a se produce alte pagube. Inspecția de întreținere a dat dispoziții telegrafice pentru începerea lucrărilor de restabilire a liniilor. * Aseară trenul accelerat 64, pentru București, cu plecarea la ora 10 jum. a fost suspendat. Trenul a fost expediat cu vagoanele goale până la punctul întrerupt, spre a lua pasagerii sosiți de la București, cari vor face transbordare. " ‘HHäää * O ieșancă părăsește soțul» lasându- acasa cei patru copii Soțul se adresează poliției Se pare că însurătoarea nu prea o agrează mulți dar mai ales multe din concetățenele noastre. Când sunt și copii la mijloc» cisnicia e o grea problemă. O ieșancă care n’a putut s’o rezolve e gospodina Elisabeta Marin. Măritată cu Alexandru Marin servitor la cantina studențească din str. Păcurari — înainte cu ani, a dus un trai liniștit. Din căsnicie a avut și copii, patru la număr. Și se vede însă că s’a săturat de viața care o ducea, căci dri dimineață a părăsit casa și copii, plecând în lume. Văzând că femeia nu se mai întoarce, soțul* am'““* cu un copil în brațe și ceilalți trei de mână, a veni la poliție să se plângă de năpasta căzută pe capul lui. Cetățeanul se miră de fuga nevestei sale, ea n’ar fi având nici un motiv. Nu se certau, nu duceau lipsă de nimic. Așa că... Dar vorba ceva, de bine nu fuge nimeni. ~ La poliție i s’a ascultat plângerea, nu i se putea face nimic, legea neprevăzind nici o sancțiune în cazul de mai sus, doar divorțul Necăjitului ieșan însă nu-i arde lui de divorț. Iar trebui să i se dele înapoi femeia. Lupta cu mitraliera cu bandiții care au atacat un transport de bani Madrid 2L . Se anunță din Cassablanca că un automobil blindat transportând suma de 500.000 franci a fost atacat lângă localitatea Ried de 30 bandiți cu ocuri de revolver. Garda automobilului a deschis un foc viu de mitralieră asupra bandiților. 20 dintre ei au rămas pe teren, unii morți, alții grav răniți. Ceilalți s-au Împrăștiat. Marea demonstrație de la Londra contra prigoanei bitteriste — S-a hotărât boicotarea mărfurilor germane — Londra 21. — Ori după amiază a avut loc în estul Londrei o mare manifestație la care au luat parte 5000 comercianți, funcționari și foști luptători evrei. Demonstrația era îndreptată împotriva prigoanei dezlănțuită de național-socialiștii din Germania contra evreilor. S-a hotărât boicotarea tuturor mărfurilor de proveniență germană. Catolicii au fost autorizați să se alăture la această mare manifestație. Au demonstrat cu acest prilej și numeroase alte persoane venite din toate părțile Anliei. S’au înecat 11 copii de școală Paris 21. In localitatea Bourges s’a întâmplat ori o mare nenorocire. O barcă în care se aflau 15 copii de școală și preotul învățător, plecați într’o excursie, s’a răsturnat la un moment dat în mijlocul lacului. H copil și preotul s’au înecat. Un student sărind Buc. 21. Un tragic accident de cale ferată s’a întâmplat în stația Gugești, în apropiere de Focșani Studentul Gh Bogdan plecase cu trenul dintr’o comună din jud. A. Sărat spre comuna sa natală. Cum trenul nu oprește în staia Gugești, tânărul a sărit de mers, căzând în nesimțire și rănindu-se grav. După chinuri grozave a încetat din viață, din tren, moare pe foc Atentat terorist in Spania Madrid 21. Puțin timp după miezul nopții au explodat două bombe sub podul de cale ferată peste fluviul Ebru, pe care trece linia ferată Barcelona-Saragossa. Podul a fost grav avariat, astfel că circulația trenurilor a trebuit să fie întreruptă timp de câteva ore până la repararea provizorie a podului. Poliția crede că e vorba de un atentat terorist. Festivalul muzical de la Bayreuth decepționează pe organizatori Viena 21. Festivalul muzeal de la Bayreuth va da anul acesta fiasco complect. Din Anglia, Statele Unite, Austria, Cehoslovacia și Belgia nu va veni aproape nimeni, toată lumea condamnând cu asprime actele de teroare ale Organizatorii hitleriștilor festivalulu sunt foarte decepționați. Șeful orchestrei, celebrul Richard Strauss, a renunțala onorarul ce li s’ar putveni, căutând să măriască astfel beneficiul serbărilor Bancher acuzat de mari fraude Paris 21. Procurorul Tribunalului Sena a deschis rechizitor contra bancherului Georges Bezot, pentru înșelăciune și fraude. El e acuzat că a dăunat mai multe bănci parisiene cu suma de 4 jum. milioane franci. La descinderea care s’a făcut s’au găsit titluri în valoare de 100000 franci, care reprezentau întregul activ al băncii. Raid fără escală Washington—Helsingfors N. York. Pe aerodromul din Washington a aterizat eri avionul plotului finlandez, căpitan Zaino Premer, venind din Montreal. El a decolat apoi, voind să efectueze cu aparatul său de 80 H. P. un zbor fără escală până la Helsingfors (Finlanda). Drame zguduitoare In Germania Berlin 21. — In orașul Halle s’a produs era o impresionantă dramă familiară. In locuința lor din Pestalozzstrasse au fost găsite cadavrele fostului director de bancă Schenk, în etate de 49 ani, al soției lui, de 42 ani și fiului său de 18 ani. S’a stabilit că ei s’au sinucis prin otrăvire cu gaz de iluminat, din cauza mizeriei. O altă tragedie s’a înregistrat ern bergeweg 27, dim, în Weinunde au fost găsite cadavrele doctorului în medicină, Oskcar Henoch și al sorei lui. Ambii se intoxicaseră cu caz aerian. Un fals agent ieșan încasează amenzi pentru biroul de servitori .’iele acestea, mai mulți funcționari din pavilioanele c. f. r. din lași-Copou au primit vizita unui tânăr, care s’a prezentat drept agent al biroului de servitori din localitate, cerând să i se prezinte actele și carnetele servitorilor. Cerându-i-se legitimație, tânărul a prezentat o carte de identiate a biroului de servitori, precum și blanchee cu stampi a acestui birou, pe care le elibera în schimbul »amenzilor» aplicate pe nedrept celor pe care-i vizita. Mai mulți patroni de servitori, incredințându-i diferite acte spre a se pune la zid, au constatat că după ce tânărul a încasat amenzi nenumărate, nu se mai întorcea cu actele servitorilor, Astfel, cu cazul victime Ingeniosului exroc foarte multe familii ieșene. U— -----Un funcționar ceferist din direcția de exploatare laș’, ducându-se să [reclame cărui i» biroul de servitori» i s’a comunicat ci excrocul se numește Asăvoaei [Constantir, fost agent de poliție, care, prin nu se știe ce mijloace, s -a procurat imprimate de aie birouri de servitori, uzând de ele pentru excrocheriile sale. Tânărul îi caută locuește la Iași, cartierul sinistraților de la Universitate, rep. 9 D. Ilia Florescu administrator financiar care și-a serbat etonomastica, a primit vizita a numeroși prieteni și cunoștințe. Au ținut să-l fe icite pe conul Ilie magistrați, avocați, funcționari, publiciști, moder, care au vrut cu toții să dovedească sentimentele lor de prietenie stabilului amfitrion care pe ziua de ari s’a impus pe el însuși la o contribuție largă de bună dispoziție și de ospitalitate»