Lumea, iulie-septembrie 1934 (Anul 17, nr. 4841-4919)

1934-07-22 / nr. 4859

f ifică socialii. 0 propunere a Rusiei făcuta căilor ferate române Buc. 21. — Deși oficial nu s'au reluat încă relațiile româno-sovietice, totuși s’a făcut ori prin administrațiile rusești, o propunere privind tranzitul mărfurilor destinate Rusiei, prin Grigore Ghica— Lwow, ca de acolo să fie îndreptate spre Rusia. Cum un asemenea tranzit nu interesează prea mult căile ferate române, propunerea va fi examinată după reluarea relațiilor. Odată cu reluarea legăturilor feroviare, Rusia va începe curse regulate de a Odessa spre porturile noastre maritime. ______ Cum s'a prods ciocnirea de la Gousanța la tre o locomotivă și trenul cu cercetași 25 cercetași ușor răniți.—Instrumentele muzicale au fost sfărâmate Buc. 21.— Asupra accidentului din fericire fără urmări grave, petrecuturi la Constanța se dau următoarele amânunte: Un tren compus din 16 vagoane în care se aflau cercetașii sosiți din Jamborea, pleca spre Constanța. In dreptul spitalului militar, trenul nu a putut urca mai departe panta. Atunci, trenul a fost devizat în două. Prima parte a plecat imediat. A doua a aștept locomotiva. După câteva minute, locomotiva s'a înapoiat, dar din cauza unui defect la frâne, s'a angajat în mare viteză la vale, unde a ajuns vagoanele. S’a produs o violentă ciocnire. Trei vagoane au sărit de pe linie. Cercetașii au fost cuprinși de panică. Din fericire, numai 25 cercetași au fost ușor răniți și pansați pe loc. In urma ciocnirei produse, fanfara cohortei Tecuci a fost distrusă. Instrumentele au fost complect sfărâmate. Greviștii din Statele Unite cer retragerea gărzii naționale New York 21. In urma hotărârii privitoare la încetarea grevii din San Francisco și celelalte localități, comitetul general al greviștilor a cerut guvernatorului Californiei să dispue retragerea tuturor detașmentelor din garda națională, atât din San Francisco cât și din celelalte orașe unde a domnit grevă. Atentatele teroriste se țin lanț în Austria Dinamitarea liniilor ferate. Uzină electrică distrusă Viena 21.— Atentatele teroriste n'au lipsit nici pe ziua de esi. Din diferite localități se anunță că s'au comis atentate cu bombe. Uzina electrică din Reutte (Tirol) a fost distrusă în parte de explozia unei bombe. S'au provocat deasemenea grave stricăciuni conductei de apă și rezervorului de la care se alimenta uzina. In alte localități s'au descoperit mari cantități de arme și explozibile. Calea ferată din Salzburg a fost dinamitată în parte. Tratativele de la Paris pe cale bună — Semnarea cu creditorii e iminentă — Buc. 21. — Un tren spre Capitală, dL prim-ministru Tătărescu a primit o telegramă de la dl. Slăvescu în care ministrul de finanțe, rămas încă la Paris, îl informează că tratativele cu creditorii străini au progresat foarte mult și speră să semneze, încă în cursul nopții, acordul între statul român și creditori. SLuminică 22 IULIE 1934 Femeia în negru noul roman al ziarului ^ LUMEA“ Cetindu-i zilnic nu veți pierde timpul; vă veți îmbogăți cu sentimente, senzații și cunoștințe noi. ^ ~ Dl. Iuliu Maniu, Ion Mihalache și alți fruntași stau adresat comisiei de anchetă în afacerea Skoda Foștii miniștri vor da explicații asupra acuzațiilor aduse. Dl. Iunian intenționează să dea in judecată pe acuzatorii lui Buc. 21.— In cercurile politice a circulat ori știrea că d. Gr. Iunian are intenția să acționeze în judecată pe d. Vigil Madgean, pentru denunțare calomnioasă. Faptul ar fi fost un epilog a declarației făcute de d. Madgearu înaintea comisiei parlamentare că d. Iunian a primit de la Skoda suma de 3 milioane onorar de avocat, întrebat de ziariști, d. Iunian a declarat : „Pentru moment sunt membru al comisiunii de anchetă. După ce se va termina ancheta, mă vom gândi la modul de reacțiune contra defăimărilor care pun în joc onorabilitatea mea”. Pe de altă parte se anunță că d. Iuliu Maniu a înaltat o cerere de a fi audiată de comisiunea de anchetă a afacerii Skoda. Se pare că fostul premier va fi ascultat la sfârșitul săptămânii viitoare. De asemenea, în urma celor petrecute în ședința de Jos a comisiunii de anchetă, mai mulți fruntași ai partidului național-țărănesc în frunte cu d. I. Mihalache vor cere să fie citați spre a face depoziții. Trei lucrători electrocutați mortal Roma 21. O gravă nenorocire s-a produs eri în apropiere de Bolzano. Un grup de lucrători au fost electrocutați mortal. T • au încetat din viață iar ah.; este grav rănit. Anul XVII No. 4859 din fără ULTIMA ORA - străinătate Buc. 21. — In Capitală s'a răspândit ori versiunea că dl. dr. Angelescu, ministrul instrucțiunii ar fi demisionat din ZIUA AVIAȚIEI In prezența M. S. Regelui« membrilor guvernului, autoritățior civile și militare s’a serbat ori la aerodromul militar Pipe a patronul aviației. Suveranul a relevat însemnătatea aviației. CONFISCARE Poliția politică din Berlin a confiscat ori întreaga avere a d-rului Hirsch refugiat în Elveția, cărui li se aduce acuzația că duce campanie de denigrare a național-socialiștilor. Averea dr. Hirsch este evaluată la peste 2 milioane mărci (80 milioane lei). INTERDICȚIE Guvernul german a interzis pe 10 zile intrarea pe teritoriul Germaniei a ziarului maghiar Pester Lloyd din cauză că a publicat o dare de seamă cu privire la reprimarea revoluției din săptămâna trecută, în termeni care nu conveneau conducătorilor hitleriști. PAGUBE „New York Times“ relatează că din cauza grevei de la San Francisco, guvernul american, înregistrează zilnic pagube de 2 milioane dolari sumă in care nu sunt calculate decât cheltuelile pe care le necesită măsurile de ordine excepționale. Pagubele pe care le sufere industria și comerțul, se cifrează la alte zeci de milioane zilnic. guvern. Zvonul a fost categoric dezmințit. DEZASTRU La Neustadt lângă Hanovra a izbucnit eri un mare incendiu la păduri. Focul s'a propagat pe o suprafață de 6 km. și amenință întreaga regiune, 2000 soldați și membri din echipele voluntare lucrează la stingerea focului. ÎMPUȘCARE Ziarele germane află că un tânăr național-socialist austriac, anume Hoffer, a fost împușcat la Graz (Austria) de un polițist pentru că strigase într'o cafenea „Heil Hitler”. COTY, BOLNAV Franțois Coty, cunoscutul fabricant de parfumuri și unul din conducătorii mișcărei fasciste din Franța, s'a îmbolnăvit grav Medicii sunt foarte îngrijorați și se tem de un desnodământ fatal. INUNDAȚII O conductă de apă s’a spart ori în centrul orașului Berlin, inundând patru străzi și întrerupând circulația în cursul dimineții. CONDAMNĂRI Doi național-socialiști austiaci au fost condamnați ori la munci silnică pe viață, fiind acuzați că au aruncat în aer, cu dinamită, un pod de cale ferată la Spital an der Drau. Buc. 22. D. Gh. Tătărescu președintele consiliului, a intrat dri dimineață în țară prin punctul Jimbolia, înapoinduse din călătoria întreprinsă la Paris. La graniță a fost întâmpinat de fruntașii partidului, parlamentari și de autorități. In tren spre Timișoara primul ministru a fost întâmpinat de ziariști care l-au rugat să le facă unele declarații. D. Tătărescu s-a scuzat că nu poate face declarații presei, înainte de a prezenta raportul M. S. Regelui. Totuși, la insistențele ziariștilor, președintele consiliului le-a făcut următoarele declarații : Voiajul la Paris „Mă înapoiez în țară pe deplin mulțumit și satisfăcut de călătoria mea la Paris. A fost o călătorie cu rezultate și deaceia cred de a fi săvârșit, cu acest prilej, o operă utilă, o operă rodnică". Despre dictatură Cineva din cei prezenți întrebând ce este cu svonurle de dictatură, dl. Tătărescu a declarat: „Cine pronunță cuvântul dictatură în țara noastră, trebue să fie sau iresponsabil sau dement”. Împrumutul „Despre împrumutul extern, vă declar că n'a fost nici un moment vorba de asemenea împrumut. In schimb, guvernul este preocupat de problema lansării împrumutului intern, care va fi primul său act în cel mai scurt timp posibil. Colaborarea cu d. Goga Ziariștii i-au adus la cunoștință d-lui Tătărescu zvonurile care au circulat în ultimul timp cu privire la o colaborare la guvern a d-lui "Octavian Goga. Primul ministru a răspuns: Despre aceasta ar fi trebuit să știu și eu, cred, ceva’. Și s’a comunicat apoi că funcționarii sunt agitați pe urma votării legei de simplificare a aparatului de stat. Dl. Tătărescu a răspuns, precizând că vor fi revizuite numai numirile ilegal făcute, în spirit de restituție în integrum pentru funcționarii numiți în condițiunile prevăzute de statutul funcționarilor al cărui apărător se consideră guvernul prezidat de d-sa. Modificarea Constituției „De modificarea Constituției — a continuat d. Tătărescu — nu poate fi vorba. Partidul liberal are alte preocupări deocamdată. In ce privește propunerea Uzinelor Skoda de a executa contractul de 5] miliarde, cu industriile naționale, vă pot spune că noi suntem încă legați de această uzină, printr’un contract pentru artilerie grea, iar noua ei propunere va face obiectul unei examinări viitoare”. Situația guvernului „Vizita M. S. Regelui în Franța a fost principial hotărâtă pentru toamna aceasta. Rămâne să se fixeze numai detaliile". DL Tătărescu a afirmat apoi: „Mențin declarația făcută la plecarea mea că, este o necesitate, continuitatea și durabilitatea regimului legal al țării Privesc mai mult ca oricând cu încredere viitorul guvernării noastre. Toate dificultățile pe care le-am avut în față, le-am înlăturat. Partidul și guvernul își vor putea îndeplini misiunea lor, spre binele țării“. O mare manifestație la Timișoara Dl. Tătărescu a arătat apoi că e probabil că Dumineca viitoare va avea loc o consfătuire ministerială la Timișoara. Cu această ocazie va avea loc o mare manifestație de partid la care va participa și d. Dinu Brătianu. La ora 11 jum., d. Tătărescu a sosit în Capitală. In Gara de Nord a fost primit de membrii guvernului, parlamentari și partizani. Pa eri până azi Zvon despre demisia d-lui dr. Angelescu Dr. Gr. Tătărescu e contra declalurii și pentru stabilitatea guvernelor legale Importantele declarații ale primului ministru despre : modificarea Constituției, colaborarea cu d. Goga afacerea Skoda etc, etc. O mare manifestație liberală la Timișoara. Numele și numărul persoanelor rănite In urma prăbușirei tribunei de la Cernăuți —« Accidentul se datorește supraglomerărei tribunei prăbușite — Cernăuți 21.— Populația se află încă sub impresia groaznicei nenorociri de la stadionul Macaby care, numai datorită unei întâmplări fericite, nu a avut urmări prea grave. Numărul răniților e destul de mare, dar în majoritatea cazurilor e vorba de răniți ușori ; câțiva numai s'au ales cu răni serioase în urma nenorocirei întâmplate. Numărul total al răniților e de 25. Mai grav răniți sunt: d-na căpitan Epureanu care are fractura brațelor, d-na Ana Iliescu și soțul ei prof. Iliescu au fracturi la brațe, d-na Ianca Lucawietzka răni la față, mâni și picioare, Martha Lukawietzka răni la față, d-na Olimpia Percea răni la mâni, coaste și la piept, Henrieta Manuchievici răni la cap și mâni, d-na inginer Teofila Belehorski cu fractura a două coaste, răni serioase la abdomen, Musa Belehorski răni serioase la ambele picioare, Xenia Bel, d-ra prof. Nădejde, dr. Au mai fost ușor răniți: Greif și soția lui, dr. Korn — Sadagura, dr. Apa Zloczower, studentul Humpel, croitorul Bruchenthal, Amalia Dutca și soțul ei, d-ra Ott, funcționară la finanțe, d-ra prof. Alace, Philip Weiss și soția lui. La aceștia se mai adaugă răniții care au primit agrijiri la domiciliu. Reprezentanții Parchetului au ordonat o anchetă pentru a stabili responsabilitățile acestei nenorociri. Primele cercetări au stabilit că tribuna era supraaglomerată. La aceasta a contribuit și lipsa măsurilor de ordin, astfel că publicul s-a îngrămădit în această tribună de unde se vedea și se auzea mai bine. Ing. Schindler, președintele sec. Macady a declarat că organizatorii concertului, au contravenit contractului și au vândut 4000 locuri pentru o tribună care are o capacitate de numai 2000 locuri. 23 ziare interzise in Sarre Paris 21. Un număr de 23 ziare au fost interzise a fi introduse în Sarre din cauză că au redat fals și exagerat incidentul provocat de hitleriștii locali. Arestarea unui funcționar ieșan In cercetarea poliției se află tânărul N. Bârsan din str. Nicolina, fost funcționar la Maternitate. Asupra lui s'a găsit o sumă de 23.000 lei, a cărei proveniență n’o poate justifica. S’a făcut și o descindere la Iocpipta lui. Ancheta e în curs. Un curier sovietic arestat la Iași Politia ieșană a făcut o interesantă captură in cursul nopții de ori prin arestarea unui periculos curier sovietic pripășit de câteva zile în localitate. El se află arestat la inspectoratul de poliție spre a se vedea scopul prezenței lui în localitate. 5$ Viena 21. — Ploile încetând, sunt speranțe că apele se vor retrage. Vistula a descrescut. Numărul victimelor a crescut TEATRUL CINEMA TRIANON Azi Sâmbătă 21 Iulie geniala operă a regizorului Mamoulian DE-AȘI FI LIBER (O căsnicie încătușată). O dramă profund umană, realizată în cadrul unui formidabil lux cu Irene Dunne, Clive Brook precum și simpaticul Nils Asther. Al doilea film . Puternicul film de moravuri FETE CARE DISPAR FARA URME. Complectare JURNAL SONOR FOX MOVIETON. Moarte* prof. Ștefan Zeletin de la Universitatea din Iași Buc. 21. — La locuința sa din Capitală, in str. Alexandrini a încetat din vață ori la ora 2 d. a. Ștefan Zeletin, profesor la facultatea de litere a Universităței din Iași. Prof. Ștefan Zeletin a murit în vârstă de 52 ani in urma unei suferințe Îndelungate. Defunctul era originar din Tecuci. Studiile secundare și le-a făcut la Roman și Bârlad iar liceul la Iași. A plecat apoi în străinătate, făcând studii filozofice la Universitățile din Berlin și Oxford. Examenul de doctorat și l'a luat în 1912, apoi a fost numit profesor secundar la liceele Codreanu și Mihai Viteazul din Bârlad. In anul 1924 a fost numit profesor de istoria filozofiei antice și medievale la facultatea de litere a Uiversităței din Iași. Ștefan Zeleti era membru al partidului poporului și a fost senator în timpul guvernărei averescane din 1927, înmormântarea defunctului se va face Duminecă la cimitirul Sf. Vineri din București' Curtea de apel a achitat pe Stansky Londra 21. — Curtea de apel din Ierusalim a achitat ori pe Abraham Stansky condamnat la moarte în prima instanță, sub inculparea de a fi asasinat pe dr. Arlossorof, fruntaș al vieții publice din Palestina. Germania își definește atitudinea față de pactul Locarnului oriental Berlin 21. D. von Neurath ministru de externe al Germaniei a plecat eri d a. la Neudeck pentru a face un raport președintelui Hindenburg asupra politicei externe a Reichului. Călătoria precipitată a d-lui von Neurath pare că a fost creată de faptul că Germania este dispusă să răspundă foarte curând demersului ambasadorului Marii Britanii la Berlin și la cererea acestuia, în ce privește pactul unui Locarno răsăritean. Consiliul de miniștri secret ținut la Paris Conflictul n'a fost aplanat. Dl. Doumergue arbitrul situației Paris 22.— Ziarele franceze își exprimă speranța că emoția produsă de depoziția d-lui André Tardieu în afacerea Stavisky, cu care prilej a învinuit grav pe d» Chautemps, se va calma și armistițiul dintre partide va continua. • * In cercurile politice franceze se consideră că intervenția d-lui Tardieu a avut caracter politic. Aseară s'a ținut un consilii de miniștri secret, prezidat di d. Chéron. Nu s'a dat nici un comunicat asupra celor desbătute. S’a hotărât ca să se fie un nou consiliu sub preșidenția d-lui Doumergue. Consiliul ar urma să se întrunească Marți sau Mercuri. Arbitrul situației este dl. Doumergue de care depinde aplanarea conflictului. Alianță miltară franco-rusă împotriva Germaniei ? Berlin 11.— Ziarele germane publică articole în care califică pactul Locarnului Oriental, ca o alianță militară și o camuflare a alianței francoruse îndreptată împotriva Germaniei. .* • Ministrul de externe german d. von Neurath va vorbi astă seară la radio spre a combate pactul oriental. întrevederile d-lui Victor Slăvescu la Paris Paris 21. — Dl. Victor Slăvescu, ministru de finanțe al României a avut ori o întrevedere cu d-nii Queuille, ministrul agriculturei, Moret,uvernatorul Băncei Frânții, Londre, directorul afacerilor Cn băiat omoară pe fratele său Copilul Gh. Muscă în erere de 7 ani jum., din com. Mălini (Baia), jucându-se cu fratele său Alexandru, în vrâstă de 14 ani, la un moment dat a fost aruncat de acesta într-un ceaun în care clocotea apă. Mica victimă s'a ales cu arsuri grave, de pe urma cărora a încetat din viață. Juventus a Învins C. F. R. București Buc. 21. — Pe arena Unirea Tricolor s'a disputat ori a doua parte a barajului pentru Devizia Națională între Juventus și C. F. R. București. Matchul s'a terminat cu 2-0 (0-0) pentru Juventus prin punctele marcate de Dobo. Juventus a rămas divizionar. La Brașov, C. F. R. Brașov a învins Macaby București cu 9-2. ȘTIRI ". La spitalul Israelit a fost adus eri un bătrân în stare de nesimțire găsit pe str. Moara de Vânt. S'a stabilit că se otrăvise cu un amestec de sodă caustică, creolină. După ce i s'au dat îngrijirii a declarat că se numește Vologhi Macevski, înainte vreme a avut o situație bună, dar cu timpul a decăzut ajungând în halul de mizerie de acum «»re l’a silit la actul disperat- comerciale din ministerul de externe. După amiază, d. Slăvescu s'a întâlnit cu d. Moreau, președintele consiliului de adție al Banque de Paris et des Pays-Bas. D-rele Maria Perceva și Sofia Tanaschievici, în calitate de moștenitoare a averei defunctului milionar Salvador Scutaru au cerut Tribunalului să li se elibereze suma de 200.000 lei din depozitul de la Bnca Națională spre a plăti serviciile de avocat. Tribunalul a respins cererea. Moștenitoarele au făcut apel la Curte. Azi, Sâmbătă la ora 6 d. a. va avea loc consiliul unit al facultăților de medicină și de științe pentru a lua hotărâri cu privire la situația creată studenților farmaciști prin promulgarea legii pentru centralizarea învățământului farmaceutic la București. 9 Municipiul a emis ora către toți măcelarii din localitate, noua ordonanță sanitară pentru exercitarea comerțului de carne. Măcelarii sunt datori să căptușească magazinele lor cu pereții de faianță, personalul de serviciu este obligat a avea costume de lucru, curate, instalație de apă, răcitor, etc. Numai că... măcelarii, în fața atâtor obligații, nu vor respecta, ne temem, nici una. O comună distrusă de foc Madrid 21. — In comuna Cisla un groaznic incendiu a distrus 20 locuințe. fel Focul n’a putut fi stins astcă toate gospodăriile au căzut pradă flăcărilor.