Lumea, iulie-septembrie 1935 (Anul 18, nr. 5151-5228)

1935-09-15 / nr. 5215

AimL XVII! No. 5215 GuminkS 15 Septimtrie 1035 Len Exemplaruli ! „LUMEA" | Polifica SH SO € iali& Ziar Iradepeiadlent o ară Autoritățile publice nu lucrează astăzi Buc. 14. Astăzi fiind sărbătoare, autoritățile publice nu vor lucra. Birourile publice se vor deschide Luni 16 Sept. după amiază, conform jurnalului consiliului de miniștri privitor la orarul de vară al autorităților. A aterizat eri la București primul avion sosit dela Moscova Buc. 14. Pe aerodromul Băncasi a aterizat eri primul avion sosit dela Moscova. Este un avion cehoslovac care face zboruri de probă Praga— Moscova— Praga, via București, în vederea stabilirii liniei aerene permanente pentru pasageri și coletărie. N M26 fi oferă PREMII : I de mare valoare 1ii dimfara - ULTIMA OMA - ^iră ®:*iăi«lie D. Mariu în divergență cu d. Mihalschs pe chestia tacticei partidului Buc. 14 Ședința comitetului executiv a partidului național-țărănist se anunță ~a fi deosebit de animată. Principala chestiune, tactica partidului, va da loc la discuții furtunoase. Dl Iuliu Maniu și-a convocat partizanii din Ardeal spre a avea un schimb de vederi cu ei înainte de a pleca la dL&ucurești. Fostul premier se află în accentuată divergență cu tactica pe care dl. Mihalache a impus-o partidului, dl, dl. Lupu și-a luat însă angajament față de dl. Mihalache să-i susție în ședințele com tetului executiv, politica impusă partidului și s'a declarat forte să determine eșuarea politicei pe care o susține dl. Maniu. Cadrele susceptibile de avansări la apropiata mișcare în armată Buc. 14. La viitoarele înaintări în armată, vor fi avansați în limitele locurilor vacante, ofițerii care cad sub prevederile art. 60 și ofițerii din administrație care au rămas în urma combatanților, la ultimile avansări, Procesul de la Consiliul de Războiu 14.— In fața Consiliului de Războiu au continuat ori dezbaterile procesului celor 13 studenți și muncitori acuzați de acțiune subversivă. Comisarul regal, d. maior Georgescu, și-a dezvoltat rechizitoriul. Creiarea unui serviciu special pentru întreținerea și amenajarea aerodromurilor Buc. 14.— Subsecretariatul de stat al aerului a organizat un serviciu nou care se va ocupa de toate lucrările în legătură cu amenajarea și întreținerea terenurilor ce vor servi de aerodromuri și aeroporturi, pentru aterizarea permanentă a avioanelor de curse, turism, comerciale și militare, Și pentru siguranța sborului. Aceste lucrări Se vor face de comun acord cu ministerul de interne care a dat eri ordine circulare tuturor prefecților de județe și a delegat pe d. inspector g-ral activ Ștefănescu cu conducerea și controlul acestor operațiuni în toată țara. împăratul Abisiniei și-a ascuns bijuteriile într'o subterană secretă , Paris 14.—„Echo de Paris“ aflat din Addis Abeba că împăratul Abisinie și-a ascuns bijuteriile într'o subterană betonată ținută in secret. Printre bijuteriile puse la adăpost, se află coroana Imparatului Teodosie, colierul atribuit reginei Saba, coroana sacră și un sceptru în aur dăruit de regele George al V al Angliei. DP. S. S. Mitropoitul Nicodem pleeca rar» străîrnătare Cine va conduce în acest timp Mitopolia Moldovei in urma întâmpinărilor adresate I. P. S. S. Mitropolitului Nicodem, in privința numirilor și transferărilor hotărâte de consiliul eparhial. Înaltul chiriarh a sosit ei in localitate spre a cerceta personal cele reclamate. Preotul C. Vițescu, referentul secției administrative a consiliului eparhial, a prezentat I. P. S. S. Mitropolitului Nicodem hotărârile consiliului, lumitul chiriarh urmează a se pronunța. . . . ^ înaltul chiriarh al Moldovei a fost recent consulat de medici. In urma consiliului medicilor I. P. S. S. Mitropolitul Nicodem urmează a pleca la Karlsbad pentru a face o cură de o lună. In urma acestei hotărâri, sfințirea bisericei „Si ții Voevozi" din orașul Botoșani, la care urma să participe la 22 Septembrie și Înaltul Erarh, a fost amânată până după întoarcerea la țară a P. S. Sale. In timpul lipsei din localitate a Mitropoitului Nicodem lucrările cancelariei metropolitane vor fi rezolvate de P. S Arhiereul Grigore Leu, vicarul Mitropoliei Moldovei, Marele Tessin* Cinema fi Prezintă pe MARLENE DIETRICH cum n'ați mai văzut'o până azi în creația ei cea mai complectă .I ?C®prSciaH íSpíamt Al 2olea film: j'*linristul film senzațional de junglă ZONGO SPAIMA AFRICES Complectări : Două minți na *e comedii ' complect colorate Aceste filme nu vor mai putea fi văzute la nici un alt cinematograf din localitate. Schimbările care se vor face la guvern — înființarea consiliului superior economic — Chestiuea numirii guvernatorului și președinților Corpurilor Legiuitoare — Vacanța de la Ministerul Industriei — Buc. 14.— Intre principalele proecte pe care guvernul le va aduce ln discuția Parlamentului, figurează și proectul pentru înființarea consiliului superior economic. Acest organism va funcționa pe deasupra ministerelor cu caracter economic. Tot odată se vor face importante schimbări la conducerea ministerelor industriei și domeniilor. Dl. D. Luca va trece ministru plin la domenii și fiu la industrie cum s'a anunțat. Conducerea acestuia din urmă departament va fi încredințată d-lui V. P. Sassu. Această primenire in echipa ministerială va fi urmată de alte schimbări. Dl. Antonescu va rămâne și mai departe la finanțe iar d. Aurelian Bentoiu care fusese indicat pentru postul de subsecretar de stat la justiție va fi numit în aceiași calitate la interne. Pentru postul de guvernator va fi desemnat zilele acestea candidatul oficial al guvernului. Preșidenția Camerei va reveni tot d-lui N. N. Săveanu iar pentru Senat nu s’au făcut încă propunerile. Franța nu se teme de război. Importantul expozeu al d-lui Laval făcut ori la Liga Națiunilor — Atitudinea Franței față de pretențiile Italiei — Un avertisment categoric al Americei — — ce se afirmă la Londra și Roma — Geneva 14 Ședința de ori dimineață a Ligii Națiunilor a fost așteptată cu Vie nerăbdare de toți delegații și de cercurile europene, deoarece d. Laval avea să fixeze atitudinea Franței față de conflictul italo-abisinian. D. Laval, primit cu aplauze, a declarat că dorința nestrămutată a Franței este de a rămâne credincioasă pactului Soc. Națiunilor și îndatoririlor ce decurg din această obligație. Subliniind acordul ce domnește între Franța și Anglia, primul ministru francez a accentuat că, conlucrarea între aceste două mari puteri e necesară pentru menținerea păcii. Laval s-a ocupat apoi de conflictul itro-abisinian și a arătat că Franța a făcut tate eforturile și nu va precupeți nici în viitor sforțările sale, spre a se ajunge la o soluționare pașnică a litigiului. Franța va face totul pentru ca cererile legitime ale Italiei să fie satisfăcute dar in măsura vi cărei ibertatea Abisiniei, și ea membră a Soc. Națiunilor, să nu fie atinsă. Prim - ministru francez a declarat că d. Mussolini i-a dat asigurări că va respecta bazele acordului mutual realizat la Stressa. Sarcina consiliului Societății Națiunilor este grea, dar nu sunt pierdute toate speranțele. Consiliul Soc. Națiunilor va face o ultimă încercare spre a împiedica agravarea situației. Franța este categorică pentru securitatea colectivă și să nu se aducă nici o atingere pactului Societătei Națiunilor. Franța nu se teme de războiu, dar urăște războiul. Franța își dă seamă de marile îndatoriri ce le are și decliră prin glasul meu, că rămâne fidelă pactului Soc, Națiunilor și nu se va sustrage obligațiilor sale“. Discursul d-lui Laval a făcut o profundă impresie asupra adunărei. Au vorbit apoi reprezentanții Indiei și Uniunei sudafricane, • * In cercurile delegației engleze discursul d-lui Laval a făcut cea mai bună impresie. Sir Samuel Hoare ministrul afacerilor străine al Marii Britanii rămas sprecial la ședința de eli spre a asculta discursul d-lui Laval, a părăsit imediat Geneva plecând cu avionul la Londra. • • Roma 14.— Discursul d-lui Laval a fost primit cu un sentimet de largă înțelegere și în mod favorabil. Cercurile politice italiene își exprimă satisfacția pentru sortările d-lui Laval de a concilia fidelitatea Franței față de Soc. Națiunilor cu fidelitatea amiciției pentru Italia. 9 9 Madrid 14.— O delegație de abisinieni a făcut ori numeroase cumpărături de materiale de război și materii prime, pe piețele spaniole. America adresează Italiei un emerișî c cavefi lisanea al Washington 14.— DL Hull, șeful departamentului de stat a făcut ori declarații presei în care a definit poziția Statelor Unite în conflictul italoabisinian, arătând că 62 state au semnat un pact prin care părțile contractante s'au angajat mutual să soluționeze conflictele dintre ele, exclusiv pe căi pașnice. Un nou războiu în împrejurările mondiale de astăzi, oriunde s'ar produce, nu poate provoca decât consecințe cu efecte ‘‘ragice și dăunătoare la toate celelalte părți ale pământului. Toate națiunile au dreptul de a cere ca toate chestiunile litgioase să fie soluționate pașnic. Guvernul Statelor Unite, somează țările care tind, a provoca conflicte armate, să respecte scrupulos declarația și pactul de la Paris, pe care toți contractualii l-au semnat un scop de a asigura pacea și a crua lumea de un nou războu" a încheiat d. Hill. Se pusese la cale și asasinarea președintelui. Masaryk 9 Buc, 14. — Am relatat ori senzaționalele documente descoperite de Consiliul de Războiu al Corpului 111 Armată din Cluj din care reese că asasinarea regelui Alexandru al Iugoslaviei fusese pusă la cale încă acum 12 ani. Această misiune criminală a fost încredințată teroristului ungur Feiner, care a fost insă arestat și condamnat. La interogatorul ce îi s'a luat, Feiner a declarat că îi s'a acordat și un credit de 40 milioane coroane cehe pentru recrutarea de coraítagii bulgari în scopul asasinărei și a președintelui Msasyk Dr. Goebls apostrofează Anglia Berlin 14 — Dr. Goebbels ministrul de propagandă al Resthului a rostit ori la congesul partidului națonal-socialist întrunit la Nürnberg, o violentă șarjă împotriva bolșevismului El a propus o acțiune contmună a puterilor europene împotriva comunismului rus. In cursul discursului sau, dr. Goebbels a apostrofat violent Anglia. Congresul general al funcționarilor publici Buc. 14. —■ Direcțiunea generală C. F. R. a acordat 75 la sută reducere participanților la congresul federațiilor generale ale funcționarilor publici, care se va ține la Cernăți la 15 Septembrie. Numărul studenților germani în descreștere dezastruoasă Berlin 14. După o statistică oficială, numărul studenților înscriși la universitățile și școlie superioare din Germania înregistrează scăderi dezastruoase. In timp ce in anul 1933 erau 116000 studenți, în anul 1935 numărul lor a fost numai de 77000, adică mai puțin o treime. ReizMeniște războiul între Bolivia și Paraguay New York 14. — Conferința au părăsit localitatea, păcei întrunită să puie capăt Președintele Boliviei a derăzboiului dintre Bolivia și Paclarat că războiul nu s-a terraguay, și-a suspendat ori im-pi aat. 'emiile. Majoritatea delegaților Honi orar de Iarnă Buc. 14. La 15 Septembrie va intra în vigoare orarul de iarnă. Magazinele se vor deschide după amiază la ora 3 și se vor închide la ora 3 seara. Denunțarea unor convenții de clearing Buc. 14. S'au denunțat convențiile de clearing particular cu Austria, Polonia și Germania. In curând vor începe tratative cu Grecia și Egipt, Linie aeriană București—Budapesta Buc. 14. D. ministru Caranfil a declarat ziarului „Az- Est” din Budapesta că în curând va lua ființă o linie aeriană București—Ploești—Budapesta, i Descinderi în Capitală și progfioia ia legătură cu vastele operații ale unei bande, de falșificatori de cecuri Buc. 14. La Sguranța generala s'au prezintat patru inspectori de siguranță special roșiii din Franța, Belgia și Polonia. Aceștia au avut o consfătuire cu conducătorii Siguranței noastre în vederea descoperirea unei vaste organizații internaționale care se ocupă cu falsificarea cecurilor. După consfătuire, au urmat o serie de investigațiuni la instituțiile de credit din Capitală și provincie. Descinderile operate la mai multe bănci au dus la rezultatele așteptate. Se anunță că s-ar fi operat numeroase arestări. Anglia a cerut Băncei Naționale să garanteze plata arieratelor Buc. 14. Guvernul englez a cerut Bănci Naționale săr fi garanții că va sprijini financiarmente operațiile de export în Anglia, în contul arieratelor. Banca Națională a refuzat să garanteze, susținând că statutele o opresc să facă asemenea angajamente. Se pare însă că lipsa de devize de care se resimte Banca Națională o împiedică să dea asemenea garanții ce ar angaja-o față de creditorii englezi. Financiarul Rickett la Detterdins Amsterdam 14.— Financiarul Rickett a sosit eri aid și a avut o lungă întrevedere cu Sir Detterding președintele soc. „Royal Dutch“ spre a-i propune colaborarea la contractul abisinian în locul petroliștilor americani, întrevederea a produs senzație. Episcopul Robu s’a întors din Germania impresiile înaltului cler , situația din Germania---- Episcopul catolic monseniorul Robu s’a întors din voiajul ce l-a făcut în Germania. Înaltul cleric a profitat de acest priej spre a vizita și orașul Nürnberg unde are loc actualmente congresul partidului național-socialist. Din anturajul Episcopulu Robu am putut afla că P. S. S. a asistat la Nürnberg la deschiderea congresului, fiind impresionat de uriașa massă de membri ai batalioanelor de asalt și ai „frontului muncitoresc“ ce a luat pate la manifestațiiie organizate de conducerea partidului, demaonsrații ce s-au desfășurat în cadrul unei perfecte discipline. Episcopul Robu și-a exprimat apoi amărăciunea pentru campania de prigoană dusă in ultimul timp de autoritățile germane contra catolicismului atolic despre $ T8 IS I fi Preschimbarea bonurilor se face zilnic intre orele 9—1 dim, la administrația ziarului în strada Stefan cel Mare 6. & Buc. 14. Sa dă ca sigură intrarea d-lui Bentoiu în guvern și desființarea postului pe care-l deține d. Vaier Roman. *3 Londra 14 Trecerea prin strâmtoarea Gibraltar a fost pusă control de autorităile engleze. Nu se permite tranzitul decât cu autorizații speciale. Atena 14 Ex-regele George va reveni în ajunul plebiscitului. Până acuma majoritatea de voturi în favoarea monarhiei este asigurată. 6$ New-York 14. Președintele Roosevet a declarat că aprobă în totul declarațiile d-lui Hull pentru respectarea pactului Briand-Kellog. Statele Unite vor decreta ambigarul exportului de arme în statele beligerante. Viena 14.— Buletinul poliției criminale a fost eri bogat în evenimente. S-au înregistrat 11 încercări de sinucidere dintre cele 3 martare. @ Úam iică la ora 11 lunise va oficia la Cimitirul Eternitatea, in prezenta d-lui ministru Iamandi, și a membrilor organizației liberale locale, un parastas in memoria regretatului P Fântănaru fost prefect și senator al Iașului. @ Parchetul local a trimis in judecată pentru rupere de sigilii pe d-na Paulina Rozenbau din str. Orudea 4, Pentru acelaș fapt a fost trimis în judecată și d. Aron Staroste, comerciant din Piața Halei, in general și împotriva preoților catolici în special. înaltul cleric a fost de asemenea rău impresionat de faptul că acum câteva zile noul episcop catolic al Bernului, contele Konrad.von Preysing a fost bruscat de autorități cu prilejul solemnității instalării sale în înaltul post de conducător al bisericei catolice. Ministrul cultelor, dr. Kerl a refuzat, în mod demonstrativ, să asiste la solemnitatea instalării. Episcopul Robu a vorbit apoi despre rezistența lăudabilă a preoților catolici, a căror acțiune a inregistrat recent un mare succes, pastorala episcopilor dela Fulda bucurându-se de un mare răsunet în massele largi ale poporului german. In cursul dimineții de ani reprezentanții gărzii financiare au desfășurat o activitate intensă în Piața Unirii. Toate automobilele care erau întâlnite fără a poseda tichetul ministerului de finanțe doveditor că au plătit taxele pe ultima lună, erau oprite, proprietarii fiind obligați să achite taxele, din . Comerciantul B. Avram Piața Halei a cumpărat marfă de la d. Leivi Motelsohn din str. Cizmărie, dând un aconto. Vrând să vândă marfa a constatat că este de proastă calitate și a restituit-o d-lui Motelsohn. Cerându-i aconto dat, d. Mote solio, refuză a restitui banii. Cazul a fost reclamat Parchetului. m D -na Aglaia Pascu profesoară dom. in str. Săulescu 12, a reclamat Parchetului că a fost insultată și lovită de d. Ioan Moldovanu, șeful depozitului C. A. M. din strada Săulescu 1. Făcându-se cercetări d. L Moldovanu a fost trimis in judecată, comunicându-se aest lucru și Direcției g-rase C. A. M. 9 Parchetul a trimis în judecată pe Avram Avram din str. Palat 8, pentru că intrând cu forța în locuința soților Ițic și Roza Haimovici din str. Palat 96, i-a maltratat, distrugând mai multe lucruri din casă. A fost trimis în judecata Triancaului, Leppld Duda, mecanic la uzina de electricitate, pentru insulte , lovirea d-nei Elena Gafencu din str. Zugravi 39.