Lumea, iulie-septembrie 1935 (Anul 18, nr. 5151-5228)

1935-07-22 / nr. 5168

«lin fara - ULTIMA ORA - străin&tailes Se urmărește implicarea penală a d-lui Romulus Boilă în afacerea „Skoda" Buc. 21. Un magistrat instructor din capitală a sosit ori la Brașov, unde asistat de magistrați locali, s'a deplasat la penitenciarul din Brașov, unde a luat un lung interogator d-lui Bruno Seletzki, fostul director al sucursalei Skoda, condamnat, după cum se știe, la 5 ani închisoare. D. Seletzki a fost întrebat pe cine a cunoscut și cu cine a luat contact de la venirea sa în țară, dar a refuzat să răspundă. Magistrații au căutat să-l determine să vorbească, susținând că e interesul justiți și a cauzei sale să precizeze pin cine l-a cunoscut pe d. Romulus Boilă (nepotul d-lu Maniu, n. r.). Pe de altă parte se anunță că cercetările ce se fac acum în Ardeal caută să extindă latura penală a afacerii Skod Se spune că nu sunt excluse arestări senzaționale, cu atât mai mult cu cât guvernul urmând directivele date de dl. Dinu Brătianu e hotărât să lase mâna liberă justiției să aplice sancțiuni cât ma sus. Solemnitatea de ori a dezvelirii monumentului eroilor Buc. 21.— ori dimineață a avut loc solemnitatea dezvelirii monumentului aviatorilor, din șoseaua Jianu. Erau de față membri guvernului în frunte cu președintele consiliului d. Gh. Tătarescu, corpul diplomatic, atacații militari, reprezentanții autorităților precum și un public foarte numeros. La ora 10 jum. a sosit M. S. Regele, însoțit de marele Voevod Mihai și prințul Nicolae. S'a oficiat un serviciu divin pentru pomenirea eroilor amatori căzuți in timpul războiului. M. S. Regele a dezvelit apoi monumentul. Au rostit cuvântări, d-nii: general _Rudeanu din partea comitetului de inițiativă a ridicărei monumentului ing. Caranfil, subsecretar de stat al aerului și comandor Andrei Popovici, care a relevat rolul aviației. Tuturor le-a răspuns M. S. Regle care a adus omagiu aviatorilor căzuți la slujba patriei. Suveranul a primit apoi defilarea trupelor de aeronautică, după care piloții au executat zboruri și acrobații. ,sO nouă manifestare publică a d-lui Dinu Brătianu Buc. 21. “Zilele acestea va avea loc o ședință solemnă la clubul liberal. Dl. Dinu Brătianu, șeful partidului liberal, va reedita cu acest prilej unele observații făcute la Râmnicul Vâlcea , va cere guvernului să renunțe la linia de conduită urmată până acum, să moralizeze viața publică, renunțând la cheltuelile inutile. 15oo arestări operate la Paris la Paris 21.—Ministrul de in fost arestate 1500 persoane. Jerne Pagnon a declarat presei că, cu prilejul incidentelor petrecute Vineri seara, au dintre care 18 străini. Aceștia din urmă vor fi expulzați. Ce a făcut ori în localitate dl. secretar general Gh. Gheorghiu DL Georgel Gheorghiu, secretar general al ministerelor muncii, ocrotirilor sociale, industrie și comerț a sosit ori in localitate. Condus de d-nii Mărgărint și Arsenie d-sa a vizitat Casa „asigurărilor sociale, spitalul și dispensarul din str. Banu. Dl. G. Gheorghiu a promis că va fi stărui pentru ridicarea unui nou etaj la palatul Casei muncei in vederea mărirei spitalului. Ridicarea acestui etaj va necesita un milion lei A mai acordat suma de 120.000 lei pentru terminarea salei de conferințe a spitalului și 200.000 lei pentru construirea unui ascensor pentru transportul bolnavilor de la parter la sălile din etajele spitalului. D. Gheorghiu s'a ocupat apoi de diferite chestiuni profesionale. La Camera de muncă d. Gheorghiu a promis că va interveni pentru respectarea orarului de vară. D-sa a aprobat ca judecătoria de muncă să se mute în localul palatului Traian. D-nii Mărgărint, Arsenie, Georgescu și Ruși, au exprimat diferite doleanțe cărora d, Gheorghiu le-a promis satisfacere. Despărțindu-se de conducătorii Camerii de muncă d, Gheorghiu i-a asigurat că, chiar dacă va trebui sa părăsească ministerul muncii spre a activa numai la ministerul de comerț, muncitorii ieșeni vor găsi întotdeauna sprijin la d-sa. Dima Din nou cazul Mirto Buc. 21.— D-nii avocați D. Pascu și Renea au sesizat ori prin două reclamații consiliul de disciplină al baroului, cerând să se ia măsuri contra vinovaților în legătură cu cetățenia d-lui Mirto. Pronunțarea se va da Lun.,  Marele Teatru Cinema TISIAIVQRI J; ^zi ultima zi a programului. Frumoasa JEAN HARLOW în impresionanta realizare modernă Paradisul infrunsarui Al doilea film: Iîiqsî!^ PMliflpirilP Un film senzagigantica realizare itauli U bUllUI H Nțional neobișnuit, cu copilul minune JACKIE COOPER Complectare: O comedie americană in culori naturale Mâine Luni un program excepțional. 2 filme de o reală valoare. Cea mai mică și totuși cea mai mare vedetă a lumii copilul minune SHIRLEY TEMPLE râde și plânge, cântă și dansează în ultimul fin fnrmngo «un folk și cel mai nou film al ei UN luyo! OO UB UUd "ou.? Cascada blestemată ? - atrage nici un rău. Cu toate acestea, chestorul Călătorescu nu și-a schimbat atitudinea. Magistratul instructor continuând cercetările preliminare terminate, a înaintat dosarul Parchetului, spre a decide. Se așteaptă in aceași timp sosirea în Capitală a d-lui Valer Pop, ministrul justiției, spre a da dispozițiile necesare. Buc. 21.— La cabinetul de legăturilor și inflenței d-lunstrucție al Tribunalului Ilfov Călătorescu, așa că recunoaște continuatori cercetările în teren aceasta nu s-ar puteaegătură cu formidabila esrocherie comisă in prejudiciul grupului industriilor textile" din Belgia. Magistratul instructor a procedat la o nouă confruntare ntre escrocul Const. Vasilescu și colonelul Călătorescu, chestorul circ. I polițienești. C. Vasilescu și-a menținut in totul acuzațiile anterioare, susținând că i-a dat 4 miioane lei, anume prima oară 1 jum. milioane, apoi 2 jum. milioane lei. A mai declarat de asemenea că a împărțit cu chestorul Călătoresti și alte importante sume de bani provenite din afaceri similare, între altele de la afacerea „Erikson" și S. K. F. Vasilescu i-a amintit apoi chestorului împrejurările în care i-a dat banii. Chestorul Călătorescu a refuzat să recunoască cele spuse de Vasilescu. A spus doar ca a fost garant pentru sumele vărsate de oameni de afaceri belgieni. Vasilescu l-a sfătuit pe chestor să spună tot adevărul : nu trebue să aibă nici o teamă, nefiind vorba de o afacere penală, ci de un aranjament comercial rezultat grație Un denunț contra lui Lintzmayer . Parchetul a primit ori un denunț prin care îi se aduce la cunoștință că Lintzmayer, care a făcut oficiul de inter Trimiterea in judecată a unei firme suedeze Escrocheria 25 milioana Belgienii reclamanți, acuzați de complicitate la escrochere — Agravarea situației chestorului Călătorescu — Trimiterea în judecată a reprezentanților firmei suedeze S. R. F. — Magistratul titular al cab. Vi instrucție a dat er ordonanță definitivă de rimitirea ridicată a reprezentanților firmelor suedeze S. K. F., care a încercat să transfere leii în țară (deși conform legii deviz lor), banii nu puteau fi întrebuințați chiar în țară fără autorizația Băncii Naționale. Traficul firmei se ridică la 4 milione lei, pret intre belgianul R. d Staerke și escrocii Vasilescu și Nacht a primit pentru serviciile sale suma de 2 milioane lei, nu Sooopolei, cum a susținut. Se cere implicarea belgienilor. D-nii I. Gr. Periețeanu și Cezar Simionescu, avocații lui Vasilescu și Nacht au prezentat d-lui jude Tretinescu, magistrul care instruește afacerea, o întâmpinare prin care arată că belgienii R. de Staerke și Möhler sunt complici la escrocheria ce li se impută clienților lor. Ei arată motivele pentru care cei doi belgieni trebue puși în cauză. Avocații mai susțin că reprezentanții grupului belgian au dus la București o viață extrem de luxoasă, cheltuind în scurt timp aproape un milion lei pentru întreținerea lor personală. Noul guvern grec Atena 21. Dri dimineață s'a constituit noul guvern sub președinția d-lui Tsaldaris. Generalul Condylis e vice-președinte al consiliului și ministru de războiu (ca și până acum). Dispariția d-lui Dobranici concesionarul restaurantului Cazinoului stațiunii Slănicul Moldovei O senzațională dispariție s-a înregistrat la Slănicul Moldovei. La începutul sezonului, cunoscutul restaurator Dobranici, care ținuse pe vremuri elegantul local „Central" din Roman și avusese o bună situație financiară, s'a prezentat la Iași la licitația pentru arendarea de către Epitropia Sf. Spiridon a cazinoului din Slănic. Oferind cea mai bună chirie, dL Dobranici a reușit să preia restaurantul și celelalte anexe ale cazinoului. In acest scop, el a angajat vreo 25 chelneri, obieri, picori și 3 directori ; de la fiecare ei a pretins garanții variind între 3000—10.000 lei. Restaurantul avea și abonați numeroși, care dăuseră avonturi însemnate. Afacerile mergeau foarte bine, afluența la Slănicul Moldovei fiind anul acesta foarte mare. Acum câteva zile, d. Dobranici a anunțat adția Slănicului că pleacă pentru câteva zile, lăsând în locul său soția, să conducă restaurantul. A luat cu sine și garanțiile personalului, câteva zeci de mii lei precum și o altă importantă sumă provenită din deverul ultimelor zile ale cazinoului. Între timp, expirând o rată de chirie ce trebuia achitată epitropiei, soția d-lui Dobranici prezentându-se adției, a anunțat că nu poate achita banii în lipsa soțului și câ în acest scop pleacă și ea spre a se întâlni cu soțul ei. D-na Dobranici a luat cu ea ultimele sume intrate ia casa cazinoului, părăsind apoi Slăniul. Au trecut zile, fără ca unul din soții Dobranici să-și facă apariția. Adiția Slănicului intrigată de această lipsă nemotivata— mai ales că între timp nu s'a primit nici o comuniare din partea soților Dobranici, a început cercetări care au dus la concluzia că dl. și d-na Dobranici au dispărut din Slănic, în urma unei înțelegeri comune. Intre timp, restaurantul și cazinoul erau amenințate a se închide, și miile de vizitatori să rămâe fără alimente. Dl. epitrop dr. C. Vasiliu a luat dispoziția ca cei 3 directori ai lui Dobranici să preia conducerea Cazinoului și a restaurantului. Fiind înștiințată epitropia din localitate, d. Gr. Carp, șeful contenciosului Sft. Spiridon a plecat aseară la Slănicul Moldovei spre a face formele de reziliare a contractului cu d. Dobranici, precum și a introduce reclamație la parchetul din Bacău, întrucât fostul antrepenor a rămas dator o sumă importantă pentru chirie. Proporțiile tulburărilor de la Berlin — Amănunte inedite asupra dezordinilor din cartierul Kurfürstendamm • Berlin 21. Mai multe cafenele, magazine și cofetării devastate pe Kurfürstendamm și străzile alăturate, acesta e rezultatul la care a dus campania ațâțătoare împotriva evreilor, a mai multor ziare naziste. Ordinea publică a fost primejduită mai mult decât „conform programului“. Toate automobilele care circulau în cartierele sus arătate au fost oprite de grupuri de naziști iar pasagerii cercetați spre a se vedea dacă sunt sau nu arieni Cei ce nu au putut dovedi că sunt arieni, precum și mulți străini au fost molestați Tulburătorii au furat chiar reflectoarele automobilelor. E de remarcat că mulți demonstranți au opus rezistență poliției, pe care a huiduit-o și scuipat-o. In unele puncte ale cartierului Kurfürstendamm, poliția a fost silită chiar să bată în retragere. Faptul acesta a fost recunoscut de altfel și de ziarele oficioase naște. «ate ««nu est „eLtim&ta dubioase" au manifestat ostil față de stat, crezând că nu vor fi pedepsite. Dezordinile produse acum câteva zile la Berlin a luat forme asemănătoare acelor înregistrate acum câteva săptămâni la München. De altfel, în diferite cartiere ale Capitalei s-au produs recent incidente destul de grave fără ca opinia publică să fi aflat ceva. Demonstrațiile au fost făcute atunci de către t tinerii hitleriști și membri ai batalioanelor de asalt Acum însă deoarece tulburările au luat proporții mari, comunicatul poliției vorbește de „elemente dubioase". • • Berlin 21.— întreaga presă germană aprobă—cum era de altfel de așteptat—măsurile luate de Goering împotriva catolicilor. Ziarele cred a ști că măsurile acestea au fost luate în urma incidentului grav petrecut recent intre episcopul din Münster și Alfred Rossensberg. „Berliner Boesenzeitung" scrie că statul a fost provocat și atacat aflându-se astfel în legitimă apărare. Atacurile cele mai violente împotriva clerului car le le publică „Der Angriff“, oficiosul ministrului Goebbels. • 9 Berlin 21. Contele Helldorf, noul prefect de poliție a Berlinului, a dispus ca, în vederea împiedicării pe viitor a incidentelor, cafenelele, cofetările și magazinele evresști să se închidă la ora 7 seara, Țara Franței Paris 21. Etapa 15 a turului Franței, începând de la Perpignan, pe 325 km. (concurenții având de urcat 4 piscuri ale Pirineilor) a fost câștigată de belgianul R. Mass, urmat de compatriotul său F. Verwaecke și de germanul O» Thierbaeb Organizația georgistâ a Capitalei pentru împăcarea cu vechii liberali Buc. 21.—la organizația liberal-georgistă din Capitală s'a înregistrat o gravă defecțiune. D-nii Al. Isăcescu și Epsopescu urmați de 25 din ei 34 șefi de sectoare sunt pentru o acțiune de regrupare a georgiștilor cu vechii liberali. Se susține că în acest sens au și început tratative cu dl. Dinu Brătianu. ji. Madgearu anunță venirea la guvern a național-țărăniștilor Buc. 21.— Dl. Madgearu a declarat eri la Budești (Ilfov) că partidul național-țărănesc va veni la toamnă la cârma țării. La începutul lunei Septembrie va avea loc in capitală o mare demonstrație populară. Imediat după ce va veni la guvern, național-țărăniștii vor spori prețurile agricole și vor reduce pe acele industriale. Îndrăzneț jaf in centrul orașului A fost devalizată casa unei proprietărese — Pățania unui medic ieșan — Azi noapte s'a înregistrat un îndrăzneț jaf tn prin centrul orașului D-na Constantinescu pensionară, proprietara unui imobil din str. Petru Rareș a primit ori vizita fiului ei, de ce Ionel Constantinescu din Cernăuți. Spre seară, familia s'a adunat pe o terasă în jurul mesei. Intre timp, doi indivizi, forțând o ușă din dosul casei, au intrat nesimțiți de nimeni, începând a răvăși odăile alăturate terasei. Hoții, dând dovadă de mare îndrăzneală au spart un saltar de unde au furat: o broșă de aur cu pietre, un medalion prețios, inele, brățări și alte bijuterii scumpe. După masă, intrând în casă, d-na Constantinescu găsi odăile răvășite. S'a anunțat poliția, începându-se cercetări. Sergentul din post, cu No. 130, făcând un control pe stradă s'a apropiat de d-rul, din localitate și cum era întuneric, a cerut să se oprească și să se legitimeze, ceia ce medicul a refuz t. La somațiile, cu revoverul în mână, ale sergentului, d-rul s'a oprit, spunând că nu are nici un act de legitimație. Sergentul l'a condus la chestură, unde d. comisar Antoni , care era de serviciu, a restabilit lucrurile, eliberând pe medic. Prăbușirea uonui avion cu pasageri — 10 morți — Zürich 21. O catastrofă aviatică s'a înregistrat ori pe teritoriul Elveției. Avionul de curse Milano- Amsterdam s'a prăbușit din cauze necunoscute până acum sfărămându-se complect. 9 pasageri și pilotul au fost omorâți. Dizolvarea organizațiilor „Căștilor de oțel“ în toată Germania Berlin 21.— In urma unui ordin au fost dizolvate ori organizațiile „Căștilor de oțel" din Breslau, Liegnitz și Oppeln pentru activitate îndreptată împotriva autorităților constituite in stat. întreaga avere a organizațiilor a fost confiscată; membrilor partidului li s’a interzis de a purta insigne și de a ține întruniri publice. Se dă ca sigur că chiar zilele acestea se va proceda la dizolvarea în tot Reichul a organizațiilor „Stalhelm“-ului (Căștile de oțel). Italia se teme (?) de un atac al Abisiniei — Interview cu Mussolini — Londra 21.— Ziarul londonez „Daily Express" publică astăzi un interesant interview cu Mussolini. Ducele a declarat că cel puțin 3 ani nu va fi războiu în Europa. In ce privește conflictul cu Abisinia a arătat posibilitatea soluționărei lui pe cale pacifică. Italia nu urmărește să atace Abisinia, ci vrea numai să fie gata in cazul unui atac din partea ȘTIRI ‘Londra 21. Cu toate dezmințirile date, „Evening Standard" anunță că ex-regele George e gata să se întoarcă imediat in Grecia. Un avion e pregătit în acest scop. Se crede că voiajul ex-regelui de la Londra la Atena va dura 10—15 ore. @ Buc. 21. „Venus“ a dispus eri de C.F.R. cu 1 0 (KO). La Constanta, Olimpia din București a terminat Victoria (Constanta) la egalitate LI ( El). HP N. York 21. In ultimile zile au murit de insolație 40 persoane, iar 9 locuitori au fost omorâți de trăsnet. Camera de punere sub acuzare a respins cererile de punere la libertate a lui Gh. Coroi și complicilor lui Al. C. Ionescu, Gh. Ion zis Ionescu, Adela Ionescu și M, ] aea unei păduri, trupelor abisiniene (7). La întrebarea ziaristulu dacă nu crede că ar fi posibi un protectorat comun ital franco-britanic asupra Abisiniei, Ducele a răspuns că „mai multe protectorate n'au nici o valoare". Fiind întrebat dacă Italia intenționează să se retragă din Societatea Națiunilor,Mussolini a dezmințit că ar avea o asemenea intenție. £ Berlin 21. Nunțiul papal a prezentat ori ministerului de externe o notă de protestare contra măsurilor de prigoană luate de generalul Goering contra catolicilor, susținând că acestea constitue o serioasă atingere adusă Concordatului încheiat între Germania și Sft. Scaun, F Londra 21. In localitatea Lahore (India)s'a produs ori o ciocnire sângeroasă intre polițiști și 14.000 manifestanți hinduși. In lupta care a avut loc, 5 manifestanți au fost omorâți iar peste 100 grav răniți. S-au operat 500 arestări. N. York 21. Un grup de 100 persoane mascate au răpit ori din închisoare un negru acuzat că a necinstit o albă. După ce l-au linșat, i-au spânzurat cadavrul la margi-