Lumea, iulie-decembrie 1973 (Anul 11, nr. 28-52)

1973-07-05 / nr. 28

28 (506) DOCUMENTE Hotărirea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la activitatea internaţională a partidului şi statului2 Declaraţie solemnă comună a Republicii Socialiste România şi Republicii Federale Germania5 ARTICOLE, CORESPONDENŢE Vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Republica Federală Germania. Stelian Ţurlea Helsinki. Prima Conferinţă pentru securitate şi cooperare în Europa. Radu Pascal. Consultările preliminare de la Viena. Preocupare pentru dezangajare militară şi dezarmare in Europa. Corneliu Vlad. 10 Belgrad. Platforma celui de-al X-lea Congres al U.C.I. Simion Morcovescu Moscova. Vizita lui A.N. Kosî-11 ghin in Austria. Laurenţiu Duţă 12 America Latină şi procesul emancipării economice. Vasile Oros 13 Santiago de Chile. Evenimentele din „Piaza Constitucion". Eugen Pop 15 Fiaţa comună. In nouă, după şase luni. Ilie Şerbănescu 19 CONVORBIRI, INTERVIURI K. B. Andersen, ministrul de externe al Danemarcei 8 Norodom Sianuk, şeful statului Cambodgia 9 Samora Moises Machet, preşedintele Frontului de Eliberare din Mozambic 18 REPORTAJ PE GLOB Boston. Ion Manea 16 1 CCO + 1 22-23 SERIAL Duelul armatorilor (1). Mircea Grigorescu 24 PUNCTE DE VEDERE DIN PRESA MONDIALĂ Pravda, Le Monde, Agenţia A.T.A., Le Figaro 26-29 PROFIL Franţois Mitterrand, prim-secretar al Partidului Socialist Francez 29 POŞTA REDACŢIEI 30-32 3 5 iulie 1973 Puncti Miercuri Se încheie, la Paris, convorbirile dintre preşedintele Franţei, Georges Pompidou, şi Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S. in afara relaţiilor bilaterale, problemele europene au ocupat un loc central. in Uruguay, preşedintele Bordaberry, sprijinit de forţele armate, preia întreaga putere in ţară. Parlamentul este dizolvat, atribuţiile sale fiind preluate de un organism nou creat, Consiliul de Stat, care urmează să elaboreze un proiect de reformă a constituţiei. Republica Populară Chineză efectuează o experienţă cu o bombă cu hidrogen. Comunicatul agenţiei China Nouă arată că efectuarea de experienţe nucleare de către China are in întregime ca scop apărarea, la sfirşit vizita cancelarului Austriei, Bruno Kreisky, în Polonia. Joi ----------------------------- La Viena are loc şedinţa plenară de închidere a consultărilor preliminare privind reducerea reciprocă a trupelor şi armamentelor şi măsuri adiacente in Europa centrală. in intervenţia sa, reprezentantul României expune unele observaţii critice privind modul cum a fost negociat şi elaborat proiectul de comunicat final, in legătură cu unele formulări necorespunzătoare ale acestui text, delegatul român prezintă propuneri de îmbunătăţire, reafirmînd că „acordurile ce se vor realiza trebuie să fie rezultatul unor negocieri autentice cu participarea tuturor delegaţiilor, ţinindu-se seama in egală măsură de opiniile şi propunerile fiecărei delegaţii participante, să întrunească consensul tuturor celor angajaţi in tratative şi adeziunea popoarelor lumii". Comunicatul adoptat prevede începerea negocierilor propriu-zise pentru data de 30 octombrie a.c., la Viena. La Geneva, în cadrul lucrărilor Comitetului pentru dezarmare, reprezentantul României arată că delegaţia română s-a asociat unui document de lucru privind căile de înfăptuire a controlului îndeplinirii Convenţiei pentru interzicerea perfecţionării, producerii şi stocării de arme chimice şi lichidarea lor. Premierul Ciu En-lai primeşte delegaţia militară română care efectuează o vizită oficială în R.P. Chineză. In Chile, guvernul proclamă starea de urgenţă în provincia Santiago, în urma unui atentat, eşuat, împotriva generalului Carlos Prats, comandantul şef al armatei. 27 iunie-3 iulie in Irlanda de nord, alegeri pentru adunarea provincială , se apreciază că în ziua scrutinului, numărul exploziilor şi violenţelor înregistrate a fost, comparativ, redus. Vineri ________________ Tentativă de lovitură de stat la Santiago. După trei ore de lupte, acţiunea elementelor militare rebele eşuează. Starea de urgenţă este introdusă pe întreg teritoriul chilian. La Brazzaville se anunţă că, în cadrul unui referendum, peste 73 la sută din votanţi s-au pronunţat în favoarea noii constituţii a Republicii Populare Congo. Ministrul de externe sovietic, A. Gromîko, îi primeşte pe ambasadorii unor ţări socialiste, informîndu-i despre vizitele lui Leonid Brejnev in S.U.A. şi Franţa. Sîmbătă --------------------- Se încheie vizita preşedintelui Nicolae Ceauşescu în Republica Federală Germania. Convorbirile cu preşedintele federal Gustav Heinemann, cu cancelarul Willy Brandt, cu alţi reprezentanţi ai vieţii politice şi economice, precum şi documentele semnate şi înţelegerile realizate constituie o contribuţie însemnată la dezvoltarea relaţiilor bilaterale, la cauza colaborării, securităţii şi păcii în Europa şi în lume. La Roma se anunţă că partidele democratcreştin, socialist, socialist-democratic şi republican au ajuns la un acord privind programul viitoarei coaliţii guvernamentale de centru-stînga. Luni __________________ Se incheie vizita oficială in R.P.D. Coreeana a premierului R.D. Vietnam, Fam Van Dong. Comunicatul comun arată că părţile au efectuat un schimb de păreri asupra dezvoltării viitoare a relaţiilor bilaterale, precum şi asupra altor probleme de interes comun. Marţi------------------------- începe, la Helsinki, Conferinţa general-europeană pentru securitate şi cooperare.