Lumea, iulie-decembrie 1979 (Anul 17, nr. 28-33)

1979-07-05 / nr. 28

Niciodată, în îndelungata ei existenţă, România nu a înfăptuit atît de mult, pe plan material şi spiritual, ca în această epocă de profunde transformări socialiste. Niciodată nu au fost obţinute, într-un răstimp istoric foarte scurt, atîtea realizări, nu au fost elaborate atîtea proiecte îndrăzneţe. Cîteva dintre faptele la care ne referim sînt ilustrate şi de principalele evenimente ale ultimei săptămîni politice româneşti : noua vizită de lucru a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în judeţul Constanţa, şedinţa comună a principalelor organisme de partid şi de stat — Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, Guvernul —, la care a fost aprobat, între altele, proiectul de Directive ale Congresului al XII-lea al P.C.R. cu privire la planul cincinal pe perioada 1981—1985 și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pînă în 1990. Impresia dominantă — simplă și necăutată, fără nici un fel de transpuneri metaforice — este de muncă neîntreruptă, de eforturi și izbînzi constructive. De realizări palpabile şi substanţiale noi proiecte. Un singur exemplu, din cronica atît de bogată a evenimentelor menţionate : de la inaugurarea construcţiei la platforma petrochimică Midia-Năvodari — obiectiv important al actualului cincinal — au trecut mai puţin de trei ani. Răstimp în care toţi muncitorii — constructori, mentori, ingineri, tehnicieni, proiectanţi — au depus eforturi impresionante pentru a învinge vitregiile unei naturi încă neîmblînzite de mîna omului. „Mulţi dintre dumneavoastră — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cuvîntarea rostită la adunarea populară de la Combinatul petrochimic Midia-Năvodari — ştiu bine că, înainte, pe aceste locuri nu existau decît mlaştini şi apă de mare. Prin munca însufleţită a constructorilor, a celorlalţi oameni ai muncii care au lucrat aici, s-au ridicat acum aceste instalaţii moderne care evidenţiază cu putere atît forţa de creaţie a ştiinţei, tehnicii şi proiectării româneşti, cît şi capacitatea muncitorilor şi inginerilor noştri, a întregului nostru popor, care înfăptuieşte neabătut Programul partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism“. Cifrele sunt şi ele edificatoare pentru amploarea, modernitatea şi randamentul înalt al obiectivelor realizate în România de azi. Cînd va produce la întreaga ei capacitate, rafinăria de la Midia-Năvodari — obiectiv inaugurat cu ocazia vizitei tovarăşului Nicolae Ceauşescu — va avea un potenţial de prelucrare de 3,5 milioane tone pe an. Ea reprezintă, însă, doar unul din cele 27 obiective ale combinatului, multe dintre ele urmînd a intra în funcţiune încă în acest an. Pe ansamblu, aşadar, noul combinat de pe pămîntul Dobrogei străbune este menit să devină o realizare de bază a petrochimiei româneşti. Dar tabloul eforturilor constructive desfăşurate acum în judeţul tomitan nu se opreşte aici. Totalul investiţiilor ce revin meleagurilor dobrogene, în actualul cincinal, se ridică la 74 miliarde lei. Iar aceasta înseamnă că judeţul — asemenea tuturor zonelor ţării — îşi va spori sensibil ponderea deţinută în economia naţională, realizînd cu mult mai multe investiţii decît în ultimul sfert de veac. Punînd în evidenţă toate aceste realizări, vizita de lucru a secretarului general al partidului a permis un concret şi eficient dialog cu oamenii muncii, cu cadrele de conducere, de ingineri şi tehnicieni. Asupra modului de realizare a obiectivelor preconizate, asupra căilor şi metodelor de urmat în viitor. S-a reliefat cu putere, o dată mai mult, unitatea deplină a oamenilor muncii, a întregului nostru popor în jurul partidului, al secretarului său general, dorinţa lor de a depune toate eforturile — în linişte şi pace — pentru ridicarea României pe noi culmi de progres şi civilizaţie, în interesul general al ţării, al fiecărui cetăţean. „Societatea socialistă — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu această ocazie — se realizează cu oameni şi pentru oameni — şi numai in măsura in care oamenii, membrii societăţii participă activ, conştient la realizarea tuturor obiectivelor, ele vor fi înfăptuite în mod corespunzător. Numai astfel socialismul triumfă şi îşi demonstrează pe deplin superioritatea asupra vechii orînduiri capitaliste Asemenea tuturor cetăţenilor de pe cuprinsul patriei, oamenii muncii din judeţul Constanţa au închinat realizările obţinute celei de-a 30-a aniversări a marii sărbători de la 23 August. Gest simbolic, gest tradiţional, încărcat, fără îndoială, de multiple valenţe. Căci, însumînd realizări fără precedent în istoria României, acest an jubiliar ne îndeamnă să reflectăm, să medităm cu şi mai multă atenţie la marile împliniri care stau în puterea unui popor liber, stăpîn pe propria-i soartă, călăuzit şi condus de partidul comunist, înseamnă, în fapt, a menţiona, fie şi succint, marile realizări din industrie, din agricultură, din toate sferele activităţii economico-sociale. Sarcini încă mai importante ne aşteaptă pentru cincinalul viitor, pentru deceniul ’90 şi pentru perioada următoare, cuprinse sau schiţate în proiectul de Directive ale celui de-al XII-lea Congres, în celelalte documente aprobate la şedinţa comună a forurilor supreme de partid şi de stat : proiectul Programului de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi introducere a progresului tehnic pînă în 1990 şi orientările principale pînă în anul 2000 ; proiectul Programului de cercetare şi dezvoltare în domeniul energiei pînă în 1990 şi orientările principale pînă în anul 2000. Analizînd aceste documente, Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, Guvernul au apreciat că direcţiile principale şi orientările dezvoltării economico-sociale a ţării sunt în conformitate cu Programul P.C.R. de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, jalonînd o etapă nouă, calitativ superioară, în opera de industrializare socialistă a ţării, de ridicare pe o treaptă mai înaltă a agriculturii, de dezvoltare şi modernizare a forţelor de producţie, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. „Să fim conştienţi — îndemna tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cuvîntarea de la Midia-Năvodari — că deceniul următor are o mare importanţă pentru dezvoltarea României“. Sintetic vorbind, aceasta înseamnă că ţara noastră se va apropia, pînă în anul 1990, de nivelul de dezvoltare social-economică atins de ţările dezvoltate, încă din cincinalul viitor, de altfel, România va depăşi stadiul de ţară în curs de dezvoltare, intrînd în rîndul ţărilor cu nivel mediu de împliniri socialiste in anul jubiliar 23 MUST 1944 23 AUGUST 1979, 1