Lumina Satelor, 1928 (Anul 7, nr. 1-52)

1928-07-22 / nr. 30

Nr. 30 LUMINA SATELOR Știrile săptămânii. Cuistine. Sâmbătă, 14 Iulie a. c. in Catedrala ortodoxă din localitate a avut loc cununia religioasă a d-şoarei Lia Popovici, profesoară, fica dlui profesor Timotei Popovici, cu dl profesor Alexandru Casimir din Târgu Murăș. Felicitări Parastas pentru M. Sa Regele Ferdinand. Consiliul de miniştri a hotărât ca din prilejul implinirei unui an de la moartea M. S.de Regelui Ferdinand, (20 Iulie 1927), sa se oficieze la Curtea de Argeş parastas pentru sufletul marelui dispărut. Stiatori religioase se ţin in fiecare Duminecă şi sărbătoare in localul şcoalei primare din Câmpulung, începutul e totdeauna la ora 3 d. a. Toţi ostaşii din oraş sunt obligaţi să ia parte şi toţi creştinii de bine sunt călduros Invitaţi si participe in număr cât de mare. Pr. Oh Rotaru. Invenţie romfineascA. Dl St. Cormigeanu, mecanic, din comuna Zimsca jud. Mehedinţi, zice că a inventat un motor care funcţionează fără nici un combustibil. Chestia mişcării continue fără folosirea vreunei materii, a preocupat şi preocupă de mult timp pe mii şi mii de oameni cu toate neizbânzile de până acum. întâlnire. Absolvenţii «Seminarului Andreian» din Sibiu anii 1917 (Teodor Paşca) şi 1918 (Ioachon Crăciun) vor avea revederea de 10 ani la Sibiu in 5 şi 6 August. întâlnirea 5 August orele 9 dim, in faţa Mitropoliei, pentru a asista la parastasul făcut in memoria celor căzuţi în războiu. Lămuriri dă: Locot. Berghia Ioan, Regi 90 inf. Sibiu. .Societatea studenţilor din SoIişte, invită pe toţi membrii şi foştii membri, să participe In ziua de 20 iulie (Sf. Ilie) la marea serbare organizată cu ocazia împlinirii a 40 ani de existenţă». Comitetul, Regele Alexandru al Sârbiei, creşte doi orfani. Se ştie că In urma atentatului din Scupcina (dieta sârbească) a fost omorât deputatul Pavel Radici. Regele a pimit In audienţă pe văduva deputatului şi a rugat-o să-i lacredinţeze spre creştere doi din copii ei, până vor ajunge vârsta, ca să poată păşi singuri In viaţi. Văduva deputatului eşind din audienţă a exclamat, că poporul sârbesc poate fi fericit că are în fruntea sa un astfel de Rege. Anunţ. Cercul de recrutare Sibiu pune In vedere tinerilor recrutaţi şi cari n’au avut la recrutare certificatele ce Ie dă dreptul la terminul redus conform art. 52 şi 53 L. R., să le prezinte imediat cercului de recrutare. Pentru Primăria oraşului Sibiu. Mulţi din sătenii cari vin la Sibiu se plâng că sufăr atât ei cât şi vitele din cauza lipsei de apă, de aceea rugăm on. Primărie să binevoiască a instala o fântână publică în vreun loc potrivit, pentru ca ţăranul venit la oraş să nu fie silit să-şi astâmpere setea In cârciume cu beuturi rele şi otrăvitoare. Şcoala supraprimarii din Braşov Stupini, In frunte cu dl Cosma, director şcolar, in escursiunea făcută la Sibiu a cercetat şi redacţia noastră. Au ars 7 gospodării, In comuna Uifanu (Padureni) jud. Cluj. Focul a luat naştere din jocul cu chibrite a unor copii. S’a cerut ajutor de la Cluj şi abia dupi o muncă de 10 ore a unui detaşament de pompieri din Cluj, focul a putut fi stâns. Au ars şi câteva vite. Pagubele sunt de peste 2 milioane. Să fim cu băgare de seamă, și să nu lăsăm chibrituri la copii! Vapor scufundat. Vaporul Angamos, s’a scufundat în Oceanul Alatic din cauza unei furtuni. Din cele 295 persoane ce se aflau pe vapor n’au scăpat decât 4 oameni din echipajul vaporului. Restul printre care se aflau și multe femei cu copii, au pierit în valuri, in ultimul timp se vesteşte că ar fi mai fost asvârliţi de valuri 8 persoane încă In viaţă. Totalul celor morţi ar fi deci 283 persoane. Căpitanul vaporului văzând că nu-i nădejde de salvare pentru femei şi copii, s’a sinucis trăgându-şi un gon de revolver. Hoţi în biserică. In Caransebeş nişte hoţi au spart uşa bisericii sf. loan şi au pătruns în sf. biserici, unde au scotocit după bani peste tot locul, dar n’au aflat nimic. Nici din odoarele sfinte n’au putut fura deoarece acestea se păstrează in biserica sf. Gheorghe. Negăsind nimic de valoare şi-au pierdut urma. Poliţia îi caută. Valuri de căldură în Anterica. Din America se anunţă că un val neobişnuit de căldură s’a abătut asupra Statelor Unite. Ştiri primite din New-York anunţă că până acuma au murit de căldură peste 200 persoane dintre cari numai In New-York au murit 48 de persoane. Din cauza căldurii s’a înmuiat asfaltul încât o fan s’a prins cu picioarele In asfalt. Abia a fost salvată cu ajutorul pompierilor de oarece publicul de pe străzi nu se putea apropia din cauza pericolului de a fi prinși In asfalt. Un bulgar și a vindut nevasta. Țăranul Dobre Dinarov din Bulgaria avea o nevastă frumoasă, dar în acelaș timp și cam rea de gură. In vecini locuia un alt țăran bogat, care se îndrăgostise In nevasta vecinului său. — Cum acesta 11 Împrumutase pe Dinarov cu 4000 Leva, sosind timpul de plată, Dinarov n’avea nici un ban ca să achite datoria. Bogatul ii zise că-i dispus să-i ierte datoria şi să-i mai dea 6000 Leva, dacă-i va ceda soţia. Dinarov bucuros că va avea linişte în familie Intr’un mod aşa de norocos, s’a Învoit. Păcat însă că poliţia prinzând de veste i-a arestat pe amândoi. La fondul, Victor şi Eugenia Tordoşianu“ pentru ajutorarea fetelor sărace dar cu alipire cătră Reuniune, a colectat vornicul ospeţelor loan Imbăruş Lei 122— de la nuntaşii tinerilor loan şi Paraschiva Moldovan, naşi fiind loan şi Aurelia Ştefan. Pentru prisos mulţumeşte. Comitetul, Căldări mari. in întreagă Germana de Nord sunt nişte călduri foarte mari. Oamenii se grămădesc toţi la băile din jurul Berlinului. La o singură lottie, întro singură zi s’au numărat 30.000 de persoane. In zilele din urmă au fost la Berlin 34 grade Celtius la umbră iar la scare 55. Aceleaşi călduri sunt şi în Cehoslovacia. La Praga su fost 36 grade la umbră. La noi incă a sosit valul de căldură de prin Germania şi Cehoslovacia. La Timişoara s’a inregistrat 36 grade. Se pare ci aceste călduri sunt in creştere. A tă invenţie românească O avionetă fără coadă a inventat de Filip Mihail. E vorba de un mic avion pentru sport. Va avea un motoraş de 12 paturi de cal. Se spune că cu o astfel de avionetă orice persoană va putea învăţa să zboare cam în atâta timp cât trebue să înveţe să conducă un automobil. Preţul unei astfel de avionete ar fi aproximativ 50.000 Lei, încercare de evadare din închisoare. Deţinuţii din închisorile de la Ocnele mari, au încercat să fugă. Joi seara din săptămâna trecută pe când gardienii (păzitorii) porunceau, au fost atacaţi de către un grup de deţinuţi cari au năvălit asupra lor cu topoare şi ciocane pe cari le luaseră din ateliere. S’a încins o luptă corp la corp. Deţinuţii au pus mâna pe armele gardienilor şi eşind afară pe câmp au strigat celorlalţi închişi si le urmeze. Gardienii însă au închis la timp porţile aşa ci afară de 9 inşi care fugiseră n’au mai putut scăpa alţii. Cei fugiţi au fost urmăriţi şi 6 dintre ei au fost împuşcaţi, rămânând morţi, 2 greu răniţi iar unul a reuşit să dispară în pădure. In luptă cu deţinuţii a fost rănit greu un gardian iar altul mai uşor. Domnule redactori Cetind de mai mulţi ani ziarul «Lumina Satelor» am găsit în el foarte multe învăţături bune care au ca scop de a îndrepta această omenire, care In cea mai mare parte, s’a îndepărtat mult de invăţămrile Domnului nostru Isus Hristos. Subsemnatul făcând parte din această omenire am săvârşit multe lucruri rele pe care nu trebuia a le face, şi de aceea m’am hotărât a înfrâna voinţa mea de a face şi pe mai departe aceste lucruri, şi vă rog a mă înscrie in «Oastea Domnului» pe care D-voastră cu onoare o conduceţi. Bârdagaat, cl. V Sc. norm, de băeţi Arad. Sfinţia Voastră! Citind în cartea «intraţi in Oastea Domnului Isus», am rămas uimit atât eu cât şi cei ce au auzit. Cartea costă numai 30 Lei, dar valoarea ei nu o poate preţui nimeni. Căci inimă de piatră să ai, ca să nu te intorci către Domni. 1. Am văzut că merg pe calea pierzărei, când am cetit din cartea Oastea Domnului, o lacrimă a isvorât din ochii mei şi mi-am zis: Ajută-mi Doamne să pun început bun, şi cerc să mă abat spre poarta cea strâmtă, privind cu drag la cetatea Domnului, îndemnând şi pe alţii să meargă pe drumul cel îngust că acela e al Domnului cetate de sus. Vă rog să mă primiţi in Oastea Domnului. Dtru. Constrădeanu, corn. Tutova, (r. Botoșani). Oastea noastră creşte. Prea Cucernice părinte Trifa! Tot cetind la un vecin al meu cel abonat la Lumina Satelor, am găsit de cuviinţă de a ne înscrie cu şi soţia mea şi copiii în Oastea Domnului Iostu Isus Hristos, cu toate că şi până acum tot Domnului nostru Isus Hristos ne-am rugat şi ne vom ruga, căci vedem că cu timpul cădem în multe curse ce ni le aruncă Diavolul în calea noastră, pentru a ne putea îndrepta spre calea cea bună către Dumnezeu. Oh. Balaban şi soţia Maria şi copiii Ştefan şi Mitică, corn. Caivău jud. Durostor. Pa& 5 Poşta redacţiei. Văd. Nicolae Crişan, Nădlac. Cu cei 90 Lei primiţi, foaia e achitată până la 1 Iulie. Vă rugăm trimiteţi abonamentul şi până la finea anului, altcum suntem siliţi a sista foaia. Gheorghe Manguci, Proşt. Din cei 90 Lei primiţi am trecut 30 Lei pe lunile Ianuarie şi Februarie a. c. Cu restul de 90 Lei abonamentul e achitat până la finea lui Octomvrie a. c. Până la finea anului mai trimiteţi 30 Lei. Dlui Ştefan Cătană, Şusanovăţ. Noi am primit de la dv. în ll/II 90 Lei, în 24/11 iară 90 Lei şi acum 50 Lei aceştia i-am trecut pe anul viitor. Binevoiţi a ne scrie nu cumva a trimis alt Ştefan Cătană tot de acolo cei 90 Lei din 11 Febr.? Ţârlea Oligor, Simeria veche. Banii trimişi i-am primit. Moise Torneanţu, Cadir. Din cei 50 Lei trimişi am trecut 15 Lei pe luna April. Cu restul foaia e achitată până la 1 Septemvrie a. c. Tr. Divulestu, dir. scol, Arad. Banii trimişi in Decemvrie n’au fost trecuţi în abonament, deoarece mandatul s’a rătăcit pe la administraţia cărţilor, acum in urma scrisorii dv. am aflat şi am regulat abonamentul. Ca să fiţi achitat până la finea anului mai trebuesc 10 Lei. Dlui Gheorghe Iapa, Balsa. Din cei 50 Lei trimiși am trecut 30 Lei pe lunile Ianuarie Februarie a. c. cu restul e achitată numai luna Iulie. Poşta administraţiei. Liviu Raţiu, preot Sicasigiu. Din cei 90 Lei trimişi am trecut 30 Lei pe lunile Ianuarie şi Februarie. Cu restul e achitată foaia până la 1 Noemvrie. Ian Vane Nr. 8 Qalsa. Din cei 50 Lei am trecut 30 Lei pe lunile Ianuarie şi Februarie pe cari nu ne-aţi plătit, aşa că cu restul s’a achitat numai luna Iulie. Casă de vânzare constătătoare din o cameră cu bucătărie şi o cameră cu intrare separată, este de vânzare în condiţiuni favorabile. (1138) 1— A se întreba la Dr. Klein, Strada Tribunei 18, Sibiu.