Lumina Satelor, 1929 (Anul 8, nr. 1-52)

1929-09-15 / nr. 38

Nr. 38 LUMINA SATELOR Evanghelia de Duminecă: „Cel ce voieşte să vie după Mine“... Zis sau Domnul, cela ce voieşte să vină după Mine, să se lapide de sine, şi să-şi ia Crucea sa, şi să îl urmeze Mie. Că cine va vrea să-şi mântuiască sufletul său, pierde Iva pe el. Iar cine-şi va pierde sufletul său pentru Mine şi pentru evanghelie, acela îl va mântui pe el. Că ce va folosi omului de ar dobândi lumea toată, şi îşi va pierde sufletul său? Sau ce va da omul schimb pentru sufletul său ? Ci cine se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, intru acest neam prea calvar şi păcătos, şi Fiul Omului se va ruşina de el, când va veni întru Slava Tatălui său ca sfinţii îngeri. Şi le zicea lor: Amin grăiesc vouă, că sunt unii din cei ce stau aici, cari nu vor gusta moarte până când vor vedea împărăţia lui Dumnezeu venind întru putere». (Marcu 8, 34—38). lată cât de frumoasă este enightha de Dumineci. Ea cuprinde tot ce trebue să p imim pentru mântuirea sufletului no*stru. Şi luăm pe rând Inviţi turie din ea: — *Cela ce voieşte să vină după mine, să se lapede de sine*... zUe evanghelia. Asta înseamnă că dacă vrei să placi după Hristos trebue să te hotărăşti pentru El trabue si Intri in slujba Lui şi tă asculţi de Ei şi de voia Lui. Voile tale de cele mai multe ori sunt cvoile trupului şi ale gândurilor» (Efeseni 2, 3), adecă voile Satanii şi ale picatului şi de aceea trebuie să te iapezi da «te şi să-l primeşti pe Hristos de Stăpân, Poruncitor şi Impărat In casa sufixului tău, ca nu ştiţi că voi nu sunteţi ai voştri», zice apostolul Paval (I Corint 6, 19), ci santeţi şi lui Isus Hristos este «v’a răscumpărat cu preţ». Literrarea de sine aita înseamnă: să-ţi dai mânile taie, picioarele taie, inima ta, vorbele şi gindurile tale, să ţi dai tot ce ai lui Isus Hristos, să te pui in slujba Lui şi in ascultare de El. Dar lucru! acesta nu e uşor. De aceea zice mai departe evanghelia, că tot cela ce vrea să se ispade de sine trebuie: «Să şi ia crucea sa», adecă să porţi luptă cu patimile, cu plăcerile, cu ispitele ce ţi-le scoate lumea aceasta In calea ta de mergere Înainte după Hristos. Ia această luptă noi am cădea neputincios! la cel citat din pas, dacă teaintea noastră n’am avea Crucea lui Hristos, adecă jertfa cea mare a răstignirii lui Hristos pentru păcatele noastre. Cetbtoruie ! Priveşte icoana de mai sus şi-ţi di seama ci pentru tine suie Hristos Qolgota. Pentrui păcatele tale şi ale mele şi ale tuturor. Crucea pe care o duce Hristos pe umerii săi ca să moară pe ea este darul prin care nu aveau iertare şi mântuire din peirea cea vecinică. Dacă tu ai înţeles acest dar al mântuirii tale din jertfa lui Hristos, apoi acest dar al Crucii Iţi di şi ţie putere şi tărie să mergi Înainte după Hristos, ducându-ţi crucea ta. Acest dar al Crucii Iţi di putere să birueşti picatul şi să sporeşti tu fapte bune. Cetbtoruie ! Ai bţeles tu acest dar şi Inţelegându tte ai răstignit şi tu faţă de lume» (Gilateni 6,4) sau făcând «voile trupului şi a gândărilor», «răstigneşti din nou pe Fiul lui Dumnezeu» (Evrei 9, 4). «Iar cine îşi va pierde sufletul său pentru Mine şi pentru evanghelie, acela îl va mântui pi el» asta Înseamnă că pentru Hristos trebuie să fim gata oricând să jertfim orice, chiar şi viaţa noastră. «Nici năcazul, nici strâmtoarea, nici goana, foametea, golătatea, nevoia sau sabia», nu-i iertat «să ne despartă pe noi de dragostea lui Hristos» (Romani 8, 35, 38). —Cd ce va folosi omului de ar dobândi lumea toată şi îşi va pierde sufletul sau? Sau ce va da omul în schimb pentru sufletul său*... zice mai departe evanghelia. Scrieţi aceste vorbe cu slove de aur pe pereţii casei voastre şi mai ales In mintea şi inima voastră, ptntru ca să nu uitaţi niciodată că sufletul este ceea ce avem noi mai scump şi mii de preţ la această lume. Astăzi însă se pare că sufletul a ajuns cel mai lesne ne- goţ. Câţi nu-şi dau sufletul pentru o plăcere, pentru o frumuseţă trecătoare, câţi nu şi-l vând pentru lăcomia unui câştig, unui blid de linte ? Cetitorulel Calea crucii este calea sufletului tău, este grija şi îngrijirea de sufletul tău. Calea crucii este «calea cea strâmtă ce duce la viaţă». Mergi tu pe această cale, sau ai apucat pe «cea largă» ce duce la peire?? (Mateiu 7, 13). (Luata din cartea cu Tăiculiţa evangheliilor). In Oastea Domnului au mai intrat: Leonora I. Mirăuţă, Anica L. I. Mirăuţă, Maria Oh. Budiş, Ecaterina Ch. Iftimie, Leontina O. Dumitru Vasie V. Bângu şi sofia Elena şi fii Vasile şi Olga, Lazar Haralambie, Zamfira I. Lazar, Ana I. Drancieru, Ana I. Mihai, toţi din corn. Dumbrava Roşie, par. Cut. jud. Neamţ. Mina soţia lui Ioan Mercea, Fiore Covaci Ecaterina Bogdan, Sofia Pocu, văd. Elena Sfat, Emilia Bodea, Maria Catana, văd Iuliana Muntean, Iutiana Maria Brândoş, văd. Ecaterina Ivanov, Sida Toma, Ecaterina Cismaşiu, Flore Nişcovici, Maria Ardelean, Ecaterina Crişan, Maria Sandici, Maria Bidurizan, Maria Socorici, Flore Trnţia, Livia Macinic, Elena Batta, Aurel Mândruţan, Alexandrina Lugojac, Iutiana Mihailovici, Emilii Ducmanov, Cornelia Novac, Ana Dănuţin, Iuliana Dan, Dochiţa Marcu, Samzaiana Suciu, Iulian- Pasca, Muia Măcian, Iuliana Ivanov, Maria Frunzău, Maria Dobrău, toţi din Arad, Oaliş Gligor, Arad Dumitru Luţeanu şi soţia Ileana, Ecaterina V. Ardelean, Ana I. Ardelean, Maria V. Cozma, toţi din târgul Băceşti, jud. Roman, Leontina Ch. Dumitriu, corn. Vânători, Dumbrava Roşie, jud. Neamţ. Albert Solomon, Simerian Andel, com. Rapoltu mare, jud. Hunedoara. 0 arătare cerească. Săptămânile trecute s’a ţinut la Peşti aşanumita «ziua sf Ştefan», o zi anume puşi pentru a se face propagandă contra Românilor, Sârbilor ş’ Cehilor cari au «ciuait Ungaria milenară». De data asta Insă «praznicul» n’a rauşit. S’a strâns lame foarte puţini, aşa încât comitetul organizator nu şi-a putut acoperi cheltuelile. Cu acest prilej a foit şi o arbtare c«r»m ică. Ungarii pregătiseră In slujba propagandei şi radiofonia. La centrala radiofoniei puseseră la cale o emisie (trimitere) de vorbiri aţâţătoare contra barbarilor cari au spart «Ungaria milenară». Dar tocmai în clipa când să se deschidă emisia, centrala radiofonică a fost lovită şi distrusă de un triznet cerere. Oare vor lua Ungurii lecţie de astâmpărare măcar din această arătare cerească?? Invitare la sfinţire de steag. Noi ostaşii Domnului Isus din comuna Comăneşti jud. Suceava Bucovina ne am hotărât ca si facem Sfinţirea steagului nostru pe ziua de 22 Septemvrie. Rugăm pe toţi fraţii ostaşi şi creştinii evlavioşi ca şi asalte la chemarea noastră şi şi iele parte la sfinţirea steagului. Şi cari au steaguri îi rugăm să vie cu ele Ştefan Moroşan, ostaş in Oastea Domnului. Focul dela Moreni arde de 100 de zile. Au scris la vremea sa despre eu® s’a aprins o sondă (fântână) de petrol dela Moreni. Sonda arde acum de 100 de zile, cu o putere tot mai mare. Uriaşul foc se vede noaptee la o depărtare de sute de kilometrii. In unele nopţi, s’a văzut cerul viroşat până pe la Făgăraş. S’au făcut 3 încercări de stingere cu tunete sipete prin pământ, dar fără rezultat. Acum se lucrează la un nou tunel. Focul a făcut şi face pagube incalculabile. Pe fiecare zi ard câteva sute de vagoane de ţiţeni, la preţ de zeci de milioane. Din mari depărtări merge lumea să vadă noaptea uriaşul foc. Săptămâna trecută a fost la faţa loculului M. Sa Regina Maria, A. S. R. Principele Regent Nicolae şi Familie Rigali. Cine vor fi directorii regionali? In legătură cu Reforma Administrativă şi cu cei 7 miniştri (directori regionali cu rang de miniştri) se aude că pentru Ardeal ar fi designat la Clujenul Voicu Niţescu, actualul ministru al Ardealului, iar pentru Bănat, cu sediul Timişoara, dl Sever Baca, actualul ministru al Banatului. Pentru Oltenia, dl V. Potftrel, subsecretar de stat, pentru Moldova dl iig. Horaescu Precum se vad», planul aşa făcut că actualii miniştrii işi vor păstra postul (și leafa) mutându-it numai dintr’un scaun miniatorial imr’ebai. Pag. 3 Oastea noastră creşte ••• Cucernice părinte Trifa! Subsemnaţii ne-au hotărât ca şi noi să luptăm contra păcatelor, alături de tovarăşii mei ostaşi ai Domnului rugându-vă a ne înscrie şi pe noi in Oastea Domnului. Vasile Roşu şi soţia Ana, din corn. Lipova, jud. T.-Torontal. Cucernice părinte ! Eu subsemnatul, declar înaintea iui Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru lsus Hristos şi Înaintea multor martori, căci voesc prin mila Iui Dumnezeu a fi un adevărat ostaş a Iui lsus Hristos, rugându-vă a mă înscrie şi pe mine in Oastea Domnului. Vasile Parcam, corn. Cuvin, jud. Arad. Cucernice părinte sufletesc, Subsemnaţii vă rugăm să binavoiţi a ne înscrie Inirii Oastei Domnului. Vă făgăduim cu darul şi harul lui Damnase« că vom lăsa toate desfătările şi toate petrecerile limei acesteia. Doamne ajtă-nal Inga Ion 1. loan I. Grigore, Rad Ştefan 1. loan, com. Seteotea de sus (jud. Maramurăș). ■ i'-i.'l-i ' .i.' i1 1 ' '1 '..’ii1....... iT..s. '■ 11 1 'ii,t