Lumina Satelor, 1934 (Anul 13, nr. 1-52)

1934-01-01 / nr. 1

Pag. 4 Obiceiuri păgâneşti. Zilele de sărbătoare, sunt de multe ori folosite atât de rău. A venit Anul Nou, de-acum să-l începem cu chef şi cu beutură. Câte suflete nu se pierd prin duhul rău al alcoolului. Noaptea de Anul Nou care ar trebui petrecută în priveghere sfântă şi rugăciune, e petrecută de cei mai mulţi în beţie şi păcat. E destul să priveşti chipul de faţă pentru ca să te îngrozeşti. Dumnezeu a făcut doar pe om după chipul şi asemănarea Sa, şi-atunci se pune întrebarea: De ce omul cu bună ştiinţă se vinde în mâna diavolului? — Creştine, tu care zaci cuprins de patimă, bagă de seamă că ai fost răscumpărat cu sângele scump al Mântuitorului Hristos. Isus s’a născut pentru tine, s’a tăiat împrejur şi a pătimit. Şi-acum asta-i răsplătirea ce i-o dai? O suflete, grijeşte, El iară va să vie întru mărire... să judece! Vai de slujile acelea pe care nu le va afla priveghind. isprava unor beţivi. Ei dau foc primăriei satului şi mor amândoi înăbuşiţi de fum. In comuna Redu Mitropoliei de lângă Iaşi, s-a întâmplat următoarea nenorocire, a cărei cauză este iarăşi afurisitul de alcool şi beţia. Săteanul Ion Şurubarul, care făcea pe omul de serviciu la primăria satului, a invitat în seara de 23 Dec, pe prietenul său Nicolae Titu, la un păhăruţ de vin. Se vede că cei doi prieteni nu s’au oprit la un păhăruţ. După ce s’au îmbătat bine, au umplut soba cu lemne şi s’au culcat. Dintr’un cărbune aprins care a căzut pe podele, a luat foc întreaga clădire. Sătenii cam alarmaţi au sărit să stingă focul, au scos pe cei doi beţivi pe cari i-au aflat morţi înăbuşiţi de fum. Primăria a căzut pradă flăcărilor. Iată încă o is- pravă a beţiei. Ştirile săptămânii. AN NOU FERICIT ! dorim tuturor abonaţilor, cetitorilor şi prietinilor foilor noastre. Pentru abonaţii din toată ţara. Banii şi toate scrisorile se vor trimite şi de aici înainte tot pe adresa cea veche: Redacţia şi Administraţia „Lumina Satelor“ şi „Oastea Domnului“, Sibiu, Strada Avram Iancu Nr. 5. Trimitem şi în acest an iubiţilor noştri abonaţi, ca dar de anul nou câte un frumos Calendar de părete tipărit în patru culori şi pe care îl alăturăm la acest număr al foilor noastre. Calendarul de părete pot să-l comande şi cei ce nu l-au primit în dar şi doresc să-l aibă în casa lor, cu preţul de 4 Lei exemplarul. Hitler şi femeile muncitoare. In Germania aşa-s pornite lucrurile, că în scurtă vreme femeile vor fi scoase din toate slujbele şi din toate meseriile, ca să aibă bărbaţii ce lucra. Nici haine femeieşti nu mai îngăduie să le facă ele. Din pricina asta e mare fierbere între femei. Trei copii arşi de vii. O groaznică nenorocire s’a întâmplat în ziua de 21 Decemvrie în locuinţa muncitorului Nagy Imre din Oradea mare. Pe când tatăl era plecat la lucru, mama s’a dus în oraş să facă cumpărături, lăsând închişi în casă pe cei trei copii ai lor unul în vârstă de 5, altul de trei şi altul de doi ani. Copiii rămaşi singuri au început să se joace ,de-a pipa, cu bucăţi de hârtie aprinse la sobă. La un moment dat au luat foc aşternuturile de pe pat, flăcările cuprinzând întreaga casă. Când vecinii au observat focul au alergat în grabă la faţa locului. Câţiva oameni au pătruns în casă şi au aflat pe cei trei copilaşi prefăcuţi în scrum. La vestea acestei nenorociri, mama copiilor a înebunit. In 5 ore din Europa In America. Profesorul Piccard, cel ce s’a suit sus, în stratosfera cum îi zic învăţaţii, până la 16 mii de metri de la pământ, spune, că în curând vom avea aeroplane cari ne vor duce prin stratosferă de la Paris la New-York numai în 6 ore cu iuţeală de 600 km. pe ceas. Iată caii năsdrăvani din poveştile noastre bătrâneşti şi paserile de fier din apocalipsă. LUMINA SATELOR Marele Voevod Mihai a plecat in Italia. Măria Sa Voevodul Mihai a sosit în capitală Miercuri dimineaţa 27 Dec., la orele 7 şi 10 minute, venind de la Sinaia. La orele 7 şi jumătate Marele Voevod Mihai în- soţit de dnii colonei Condeescu şi Grigorescu a plecat cu trenul Orient- Expres la Florența în Italia, unde se va întâlni cu mama Sa, M. Sa Elena, cu care va sta împreună o lună de zile. O ploaie care durează de 47 zile. O telegramă din Paris vesteşte că în Maroco (Africa) plouă încontinu de 47 zile. La Fez din cauza apelor cari cresc încontinu s’a dărâmat o casă. De sub dărâmăturile ei au fost scoşi trei morţi: o femeie şi doi copii. O miliardară s’a căsătorit cu servitorul său. In cercurile aristocraţilor din Londra a produs mare vâlvă căsătoria miliardarei Piercepont, care s’a căsătorit cu servitorul său. Mireasa e în vârstă de 72 ani, iar fericitul mire numai de 33 ani. Urşii au intrat în comune. In noaptea de 19 Decemvrie, un urs se plimba pe străzile oraşului Câmpulung, din Muscel. Trecătorii şi poliţiştii au început să strige. Speriat, a sărit un gard şi a dispărut în nişte curţi. Nimeni nu l-a mai găsit. Tot atunci au intrat în satul Alimănişteanu, din Muscel, alţi doi urşi. Se zice că iarna dorm amorţiţi în bârlog. Mai ştii? Poate alegerile. Vor avea şi ei drept de vot. Pâne săracilor. Ministerul agriculturii (plugăriei) şi al Armatei au hotărât ca în toată săptămâna să împartă săracilor din diferite părţi ale ţării câte 500 până 600 de mii de pâni pe preţul de 4 (patru) Lei kilogramul. E bine, că se gândesc şi la săraci. Mussolini şi şcolarii. Mussolini, vestitul prim-ministru italian, a dat poruncă prin ministerul şcoalelor ca profesorii şi învăţătorii să nu dea de învăţat, nici de lucru şcolarilor în vacanţe. „Doresc, zice el, ca toţi copiii de şcoală să-şi petreacă sărbătorile în linişte şi bucurie, încunjuraţi de dragostea familiilor lor“. E lucru cuminte. Şi profesorii şi învăţătorii noştri înţelepţi şi cu dragoste de copii, aşa au făcut şi la noi. Mussolini îi încurajează. O casă dărâmându-se omoară 12 persoane. In timpul din urmă a bântuit groaznice furtuni în regiunea Constantinopolului, pe Marea Neagră şi pe Marea de Marmara. O ştire sosită din Constantinopol anunţă că din cauza ploilor şi a furtunei, o casă situată pe malul strâmtoarei Bosforului s-a prăbuşit acoperind sub dărâmături 12 persoane. Aviatorul Lindbergh a primit cadouri în valoare de 80 milioane Lei. O revistă americană ocupându-se de ultimul zbor al vestitului aviator Lindbergh, întreprins peste Ocean, scrie că de la primul zbor peste Oceanul Antlantic încoaci, Lindbergh a primit cadouri și premii cari se ridică la suma de 80 milioane Lei. Frumoasă avere, câştigată în zbor! S’a deşteptat In sicriu. Intr’o comună de lângă Vilna (Polonia), o fată a căzut într’un somn adânc de mai multe zile. Răsufla aşa de încet încât nimeni nu băga de seamă, că mai dă semne de viaţă. Au pus-o în sicriu şi au început slujba de îngropare. Când rostiau rugăciunea cea din urmă, care se zice în casă, fata s’a ridicat în sicriu şi a început să vorbiască. Toţi cei adunaţi la înmormântare au rupt-o la fugă, crezând că vre-un duh rău s’a luat după ei. Câţiva oameni mai cumpeniţi s’au răsgândit, şi s’au întors lângă sicriu. Acolo au găsit pe fată plângând. O vieneză naşte al 29-lea copil. Intr’o clinică de femei din Viena o doamnă anume Maria Krause in etate de 42 ani, a dat naştere unei fetiţe, care este al 29-lea copil al său. Din cei 29 de copii născuţi de această femeie numai 14 sunt în viaţă. Soţul acestei femei este paznic la o uzină din Semmering Un nebun scapă de moarte pe alt nebun. Intr’o dimineaţă un nebun s’a suit pe acoperişul înalt al spitalului şi voia să sară jos. Doctorul ştia că moare. Dar cine să se suie după el? întreabă atunci toţi pe nebuni: „care dintre voi îl scapă?“ îndată s’a găsit unul ce a luat un topor şi s’a repezit la temelia căsii strigând celui de pe coperiş: „Hai, dăte jos, iute, că dărâm casa?“. Şi cel de sus s’acoborât îndată. Iar îi trecut unui sănătos aşa ceva prin cap? Alcool fabricat din cafea. Până acuma cultivatorii şi exportatorii de cafea din Brazilia şi alte ţări unde se produce cafeaua, aruncau în ocean mari cantităţi de cafea, pentruca astfel să poată menţinea preţul urcat al ei. In timpul din urmă s’au făcut fel şi fel de experienţe ca să se vadă ce s’ar putea face din cafea, pentru ca ea să nu mai fie aruncată în ocean sau să fie arsă ca până acum. încercările au dus la rezultatul că din boabele de cafea se poate face un lichior (rachiu). Aşa că de azi înainte nu se va mai arunca recolta de cafea în apă , ci se va turna apă în ceea ce se va scoate din cafea. Şi aceasta e o născocire mare a Satanei, ca să strice sufletele oamenilor şi să le ducă la pierzare. Curge aur. Pe lângă oraşul Emmenthal, din Elveţia, până acuma curgea, ce-i drept şi un râu, dar mai mult lapte şi din lapte făceau o brânză vestită în toată lumea. Brânza făcea apoi să curgă aur şi ’n comună şi ’n ţară. Acum au găsit că şi râul aduce aur mult în nisipul din alina lui. Aşteaptă cu nerăbdare să treacă iarna să se apuce şi de „spălat“ aur. Cât poţi vedea de departe. Dacă ai ochii buni şi eşti pe ţărmurul mării, de la înălţimea de 2 metri peste faţa apei, vezi înainte 5 kilometri şi 48 metri; dacă eşti la înălţime de 10 metri vezi 11 kilometri şi 288 metri; dacă eşti la o înălţime de 100 metri ochiul vede pânâ la 35 kilometri şi 696 metri; dacă stai pe vârful unui munte de 1000 metri şi în faţă n’are ce-ţi opri vederea, zăreşti limpede până la 112 kilometri şi 880 metri, iar de la 10 mii de metri înălţime vezi până la 357 kilometri şi 100 metri. Ce dar minunat i-a făcut Dumnezeu omului! Şi deşi Dumnezeu e lângă el, de atâtea ori nu-l vede! VIŢE ALTOITE din cele mai bune șoimi, garantat autentice, precum fiort altoi fiintafi cu rădăcini livrează. Catalog gratuit la cerere! Specialitate 1933: „Neuburger“. FR. CASPARI, MEDIAȘ. (îooe) a-a Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu. Nr. I