Lumina Satelor, 1934 (Anul 13, nr. 1-52)

1934-07-22 / nr. 30

Nr. 30 Frumoasa serbare din Adinu. Comună fruntaşe a judeţului Sibiu, în ea ne-am întâlnit Dumineca trecută, 15 Iulie, fraţi din comunele : Săişe, Apoldul Mare, Vale, Tilişca, Bod, Mag, Craşov şi Sibiu. Pentru întâia dată a fost în această comună o adunare mai mare a Oastei. Fraţii de aici ne-au aşteptat de mult. E interesant că în Aciliu Oastea se compune din 9 fraţi şi o singură soră. Fraţii toţi sunt dintre oamenii cei mai de frunte din sat şi iată nu se ruşinează de Domnul Isus. Multe din soţiile lor se află robite de lucrurile lumii; unele zic, că nu se pot lăsa de sudalmă, altele de clevetiri, iar unele mai iubesc jocul dela făgădău. Mi s’a spus, că multe femei trecute de 30 de ani, mai stau la joc şi petrec. Destul de trist, omul fie bărbat, fie femeie, trebue să se stăpânească, altfel la ce ne-a mai înzestrat Dumnezeu, cu voia liberă şi cu judecata minţii? Adunarea şi serbarea Oastei a fost frumoasă. A început la biserică, unde s’a luat parte cu evlavie la sfânta Liturghie şi s’a ascultat predica păr. Gh. Secaş. Am prânzit împreună în casa unui frate, unde am făcut şi festanie. A fost mare bucurie pentru toţi fraţii. Cei dela Sibiu, în frunte cu păr. Gh. Secaş, au venit cu bicicletele. O soră din Sălişte, când a văzut osteneala aceasta a părintelui dela Sibiu, care pentru întărirea fraţilor a alergat peste 30 kilometri pe bicicletă, n’a ştiut cum să-şi arate mirarea şi a rostit: „Şi la morţi îl spuiu, când mă voiu coborî în mormânt, să ştie şi eia. După masă adunarea a avut loc la şcoală; a venit lume multă din sat. Domnul a fost cu noi şi ne-a întărit. S’au rostit cuvinte pline de foc sfânt. Vorbitorii au fost următorii: Fratele Belaşcu (Sibiu), fratele Scânteie (Sălişte), fratele Bogdan (Rod), părintele Secaş şi părintele-paroh din loc, care ne-a mulţumit pentru brazda duhovnicească de lumină pe care am tras-o în ogorul sufletesc al Adlenilor. S-a cântat cu inimă, multe copiliţe ne-a declamat. La despărţire, în marginea satului, pe un colţ de ţelină, vreo 20 de fraţi se aflau îngenunchiaţi. Era strigătul de mulţumită al inimii către Domnul. Moment sfânt, care nu se va putea uita. Slăvit să fie Domnul. eghe mare la prozoarie. Mari serbări ostăşeşti în judeţul Oastei. Anunţăm pe fraţii ostaşi din jud. Hunedoara, că precum în anii trecuţi aşa şi în acest an, conducerea Oastei Domnului, cu binecuvântarea I. P. S. Sale Mitropolitului Nicolae al Ardealului, rânduieşte frumoase serbări duhovniceşti în judeţul Hunedoara. Iată anunţăm aici patru din ele: 1. In comuna Bretea-Română, va avea loc o mare manifestaţie religioasă în ziua de Duminecă 22 Iulie Fraţii de acolo în frunte cu păr. Ciocan ne aşteaptă pe toţi. 2. A doua serbare va fi în corn. Rapolt Duminecă în 5 August. Păr. Florea împreună cu ostaşii din jur ne aşteaptă. 3. A treia serbare va avea loc, la O vnolia, păr. protopop Secărea de la Băiţa a pus la cale această adunare şi va avea loc Luni 6 August, praznicul Schimbării la faţă. 4. In decursul lunei Septemvrie, ne vom întâlni apoi, la cea mai mare serbare a judeţului, în oraşul Hunedoara, data exactă a serbării o vom comunica la timp. La toate aceste serbări va lua parte păr. Gh. Secaş, de la Sibiu. Aşteptăm ca fraţii din toate părţile marelui judeţ şi alte judeţe să alerge la aceste duhovniceşti prăznuiri, spre a ne bucura împreună şi Domnului laudă a-I aduce. Domnul să ne ajute şi să ne binecuvinteze. .. osânda... Tu stai la judecată Suflete pierdut Pe Domnul viaţa'ntreagă tu, nu l-ai cunoscut. Osânda ţi-e răsplata... Că n’ai vrut să asculţi Oricât, ţi-au suflat şoapte Ai Domnului preoţi. Tu nu poţi pune vină Că nu ţi s’a vestit A Domnului lumină Care te-a şi'ncălzit! Acuma cu durere Stăi şi te întristează Ai parte de chin şi mângâiere. Căci a fugit de tine îngerul de pază. I. Suciu, cântăreţ bis. ostaş. Primirea elevilor surdo-muţi în institutul din Timişoara. In institutul de surdo-muţi din Timişoara se primesc elevii surdomuţi, în etate de 7—9 ani. Părinţii cari au copii surdo-muţi, sunt rugaţi să înainteze cererile pentru primire până la 20 August a. c. Direcţiunii acestui institut, strada Doja Nr. 15 Timişoara, împreună cu următoarele acte: certificat de naştere, certificat de cetăţean român, certificat medical, în caz că nu dispune de avere, certificat de paupertate vizat de percepţie. Cerce LUMINA SATELOR sunt lipsiţi de mijloace materiale, pe baza certificatului de paupertate vor fi primiţi ca bursieri. . - ' " "JSSISSIL Desfiinţarea partidului hitlerist din România. Printr’un jurnal al Consiliului de miniştri, partidul hitlerist german din România a fost desfiinţat. Partidul acesta a fost desfiinţat pe motiv că el lucra contra intereselor ţării noastre şi chiar contra intereselor naționalității ger- mane din țara noastră. Inundaţii catastrofale în Polonia. Oraşe sub apă. — Numărul victimelor e foarte mare. In urma ploilor torenţiale căzute în ziua de Luni, 16 Iulie, numeroase râuri din regiunea Carpaţilor în Polonia s’au revărsat. Oraşele Kriniţa, Nowy Suez, Görlitz Zakopane şi Tamow se află sub apă. Apele au venit aşa de repede, încât populaţia n’a avut timp să se refugieze decât urcându-se pe coperişele caselor. Numeroşi copii şi femei au fost surprinşi de puhoaie şi înecaţi. De prin case puhoaiele au luat leagăne cu copii, înecându-i. Numeroase case s’au prăbuşit. Pe apele râurilor plutesc numeroase cadavre de oameni, vite etc., pre- I cum şi cadavre de soldaţi, cari au participat la lucrările de salvare a locuitorilor. Dezastrul este îngrozitor. Niciodată Polonia n’a fost lovită de o catastrofă mai mare ca aceasta. Numărul victimelor n’a fost încă stabilit, dar se crede că el este foarte mare. Comunicaţia fiind întreruptă, aprovizionarea populaţiei cu alimente se face cu ajutorul avioanelor. Se vede că pentru păcatele noastre, Dumnezeu ne pustieşte cu potop ce ne-a mai rămas în urma secetei cumplite din primăvară. Grevă în Statele Unite. Zeci de mii de lucrători au părăsit lucrul. Ciocniri intre grevişti şi poliţie. In mai multe state din America de Nord, muncitorii au declarat greva. Mişcările greviste ameninţă să cuprindă tot teritorul Statelor Unite. Greva s’a pornit din oraşul San Francisco, unde numai lucrătorii dela Uzina electrică n’au declarat încă greva pentru a nu lăsa oraşul în întunerec. In ziua de 17 i. c. au mai declarat greva peste 22 mii muncitori din regiunea oraşului Birmingham din statul Alabama şi 8 mii muncitori din San Antonio statul Texas. La Oakland, s-au produs grave ciocniri între grevişti şi poliţie. La Portland, statul Oregon, grevişti au dat foc la 12 camioane cu poliţişti. Şapte sergenţi au fost arşi de vii. Treisprezece grevişti au fost ucişi. Oraşul San Francisco, se află sub stare de asediu. Din cauza gravelor evenimente provocate pe urma grevei, preşedintele Roosevelt şi- a suspendat concediul. Pag. 3 Au murit toţi Ungurii dintr’un sat. Unde dace sistemul păcătos de a avea un copil sau chiar nici anul. Intr’una din zilele trecute a avut loc în comuna Hidas, din Ungaria, ceremonia ridicării clopotului dela biserica reformată maghiară din acel sat, şi predarea lui bisericii reformate germane. Din partea ungurilor numai trei persoane au participat la această ceremonie : preotul, învăţătorul, amândoi străini din sat şi cantorul bisericei, singurul ungur rămas în sat. Această comună era locuită de unguri şi germani, toţi de religia reformată. Cum ungurii însă au întrebuinţat sistemul de a avea numai un singur copil, sau chiar nici unul — numărul lor a tot scăzut, până în cele din urmă s’a stins de tot. Ne mai rămânând decât singur cantorul ungur în sat, credincioşii germani au aflat de bine să ridice clopotul dela biserica ungurească — rămasă pustie — şi să-l aşeze în turnul bisericei lor. Studenţii unguri de la Universităţile din Budapesta şi Pecs, aflând de ruşinea din satul Hidas — au venit noaptea pe furiş cu un autocamion şi au furat clopotul, ducându-l la Budapesta, unde l-au expus în piaţa Kalvin, ca un semn trist al neglijenţei locuitorilor din Hidas pentru sporirea populaţiei. Păţania cu clopotul bisericei din Hidas, poate să ne servească şi nouă de învăţătură. Şi la noi în unele părţi, mai ales în Banat, s’a încuibat sistemul de „un copil“, şi tare ne temem, că peste câţiva ani să nu se repete în satele noastre bănăţene, unde românii trăesc amestecaţi cu alte naţii, păţania cu clopotul din Hidas. Pentru a înconjura această primejdie, noi am propune stăpânirii noastre ca în toate satele din Banat să fie colonizaţi toţi din Munţii Apuseni, cari s’au sporit în aşa număr încât nu-i mai încap munţii. In felul acesta s’ar rezolva oarecum şi problema Moţilor, iar pe altă parte n’am purta grija că ni s’ar stârpi neamul în Banat, întru cât s’a dovedit că Moţii sunt săraci de toate, dar sunt bogaţi în copii. 0 fată se transformă în băiat. O întâmplare ciudată a pro- dus mare vâlvă în satul Kartanevice și împrejurimi, din Slovenia (Iugoslavia). Fata Milena Kerin, în etate de 12 ani, fiica unui țăran din acel sat, s’a schimbat deodată din fată în băiat. Până acum fata avea corpul normal. De câtva timp însă ea se văita de dureri în abdomen (burtă) şi a fost dusă într’un spital din Liubliana. Medicii însă n’au constatat nimic şi au trimis-o acasă. După întoarcerea din spital, familia fetei a observat că ea se schimbă mereu și într’o bună zi bunica fetei observă că fata nu mai e fată de băiat. Crezând că e vorba de vre-o vrăjitorie, au chemat babele satului în ajutor, dar toate descântecele lor n’au ajutat nimic. A fost adusă la faţa locului şi o comisie de medici, dar nici aceştia n’au putut face altceva decât să constate că fata devenise băiat, şi băiat a rămas. Mari şi nepătrunse sunt tainele firii!