Lumina Satelor, 1934 (Anul 13, nr. 1-52)

1934-07-22 / nr. 30

Pag. 4 LUMINA SATELOR Japonia lovită de două catastrofe. La nord inundaţii catastrofale, la sud secetă cumplită. După ştirile publicate de ziare Japonia e bântuită în acelaşi timp de două catastrofe. In partea de miază-noapte a ţării ploile nu mai contenesc şi au produs mari inundaţii. întreaga circulaţie este întreruptă din cauza inundaţiilor. Peste 19 mii de case se află sub apă. Peste 500 de persoane s-au înecat. Pagubele se urcă la peste 15 milioane yeni (bani japonezi). In acelaş timp partea de miază-zi a ţării e bântuită de secetă cumplită. Recoltele sunt distruse pe o întindere de 400 mii hectare. Se trag mereu salve de tunuri în nori spre a produce ploaie, dar toate încercările de a produce ploaie sunt zadarnice. Se vede că și japonezii s’au „modernizat“. Cerul însă nu s’a modernizat. Nu cu ajutorul tunurilor poate fi silit să reverse ploaie pe pământ și să trimită razele binefăcătoare ale Soarelui, acolo unde se simte lipsa lor. Pentru aceasta trebue rugăciune şi umilinţă către Cel de sus, ceea ce se vede că le lipseşte şi trufaşilor japonezi. Exportai nostra do vite. Unde şi câte vite am exportat în prima jumătate a anului? După datele statistice publicate de ministerul agriculturii din ţara noastră s’au exportat în prima jumătate a anului curent următorul număr de vite în următoarele ţări: In Austria: 13 cai, 3331 boi, 21 mii 184 porci şi 3400 kgr. carne; Cehoslovacia, 887 porci şi 1026 oi, miei; Palestina, 1577 boi; Grecia, 1977 boi, 350 porci şi 5800 oi, miei; Italia, 6301 boi; Franţa, 38 cai şi 40 mii 076 kgr. carne; Iugoslavia, 6501 miei; Germania, 670 boi; Malta, 389 boi şi în Anglia, 452 mii 939 kgr. bakcon, (carne de porc). Ştiri din lume si ţară. » * Ruperi de nori şi uragane in ţară. In ultimele zile au bântuit mari uragane şi ruperi de nori în diferite părţi ale ţării. Pe la Brăila, T.Măgurele, Corabia, ploile şi uraganul a făcut mari pagube. Numeroase case au fost descoperite, copaci au fost smulşi din rădăcină şi numeroşi stâlpi de telegraf au fost doborâţi la pământ. Au fost şi multe victime omeneşti. Aici, la Sibiu şi în jur a fost Marţi o groaznică rupere de nori. Ploaia torenţială cu grindină a făcut pagube mari. In multe părţi oamenii aflaţi la munca câmpului, au fost ucişi de trăznet. Pentru păcatele noastre, Domnul ne trimite asupra-ne vremuri grele! Muşcat de un şarpe mare, Muncitorul Vasile Moldovan, de fel din comuna Strâmtura, judeţul Maramurăş, fiind la lucru în pădurile statului din hotarul comunei Salasdru, judeţul Murăş, pe când tăia un copac, a fost muşcat de un şarpe mare. In stare gravă bietul muncitor a fost internat în spital. O familie întreagă muşcată de un câine turbat. Locuitorul Bratu Olaru, din comuna Mărunţişu, judeţul Buzău, dimpreună cu soţia şi trei copii ai lor au fost muşcaţi de un câine turbat. întreagă familia a fost trimisă la Clinica din Bucureşti, pentru a fi tratată contra turbării. Rockefeller a împlinit 95 ani. Vestitul miliardar american şi marele filantrop Rockefeller, numit regele petrolului, care a înfiinţat cu banii săi numeroase fundaţii pentru combaterea boalelor în toată lumea, a împlinit 95 ani. Cei mulţi înainte! Doi săteni loviţi de trăznet. Sătenii Constantin Ioniţă Ioan şi Nicolae Dumitru Anghel, din comuna Dragomireşti, judeţul Dâmboviţa, se aflau în ziua de 12 iulie pe câmp, la săpatul porumbului. Pe la orele 5 d. a. cerul s’a întunecat şi s’a pornit o vijelie cu tunete şi trăznete. Trăznetul a lovit pe cei doi săteni, omorând pe loc pe cel dintâi, iar al doilea s’a ales cu partea dreaptă a corpului paralizată (amorţită). Ambii au fost ridicaţi şi aduşi în sat de alţi consăteni, cari se întorceau seara de la munca câmpului. Femeie otrăvită cu ciuperci. Soţia lui Teodor Bucur, din comuna Ceheiul-Şimleului (judeţul Sălaj), a cules din pădure ciuperci, pe cari le-a pregătit şi le-a mâncat. Intre ciuperci au fost multe veninoase. In scurt timp după ce le-a mâncat, femeia a fost apucată de dureri groaznice, încetând din viaţă. In urma ei au rămas 6 copii orfani. Fiţi cu băgare de seamă când culegeţi bureţi, iar dacă nu-i cunoaşteţi, mai bine vă lipsiţi de ei. Muncitori otrăviţi cu rachiu. Muncitorii Ilie Suceveanu, de 70 ani şi Petre Ieremciuc de 28 ani, ambii din Rădăuţi (Bucovina), s’au ospătat într’una din serile trecute, bând un jumătate de litru de rachiu. In scurt timp după ce au beut rachiul, amândoi au fost apucaţi de dureri groaznice, căzând în nesimţire. Fiind duşi la spital, cu toate ajutoarele medicilor, au încetat din viaţă în chinuri groaznice. S-a constatat că rachiul era fabricat cu spirt metilic. Casierul unei gări jefuit. Casierul Ion Brabetu, de la cassa de bilete c. f. r. din Rădăuţi a fost găsit în ziua de 11 Iulie legat burduf şi cu un căluş în gură. Fiind deslegat, a declarat că un necunoscut cu revolverul în mână ameninţându-l cu moartea l-a legat băgându-i căluşul în gură şi scoţându-i cheile dela cassa de bani din buzunar, a furat suma de 604 mii Lei şi timbre de 473 Lei. Pe urmă a dispărut. S’au pornit cercetări pentru prinderea banditului. Numai de n’ar fi un bandit pus la cale însuşi de casier, cum s’a mai întâmplat! O răzbunare care trebue pedepsită. Intre locuitorul N. Lascu şi Const. Mariţoiu, notarul comunei Scăpău, din jud. Mehedinţi, exista o veche duşmănie din cauza unei dragoste. Ca să se răzbune pe notar, Nicolae Lascu, care e şi cântăreţ la biserică împreună cu fratele său Ion, s’au dus noaptea şi au dat foc la 23 căpiţe de grâu ale notarului. Din tot grâul nu s’a putut salva nimic. Jandarmii ducându-se la faţa locului au găsit nişte acte ale incendiatorilor pe cari le perduseră în graba de a nu fi prinşi. Arestaţi şi luaţi de scurt ei şi-au recunoscut fapta. Astăzi când se săvârşeşte o crimă cu distrugerea fiecărui bob de grâu trebue să li se aplice celor doi incendiatori o pedeapsă care să fie de învăţătură şi altora. Mare nenorocire la o moarS. Femeia Floarea Buteanu, din comuna Şomcuta-mare, jud. Satumare, s’a dus cu grâu pentru măcinat la moara cu aburi din comună. Aşteptând să-i vină rândul la măcinat, se plimba pe lângă maşini. La un moment dat o curea de transmisiune i-a apucat haina şi a tras şi pe biata femeie între roţile maşinei prefăcând-o în bucăţi. Mecanicul oprind maşina, personalul morii a scos bucăţile din corpul nefericitei femei dintre roţile maşinilor. I1 perde graiul pe urma morţii mamei sale. In oraşul Storojineţ, din Bucovina, trăia comerciantul Max Flinter, care avea o mamă bolnavă de mai mulţi ani, pe care o îngrijea cu atâta dragoste încât deşi era la 40 de ani, nu se căsătorise numai pentru ca să-şi poată îngriji mama bolnavă. In zilele trecute încetând din viaţă mama comerciantului, acesta a fost lovit atât de dureros de pierderea mamei sale încât de durere şi-a perdut graiul. Intr’adevăr mai rar o aşa iubire faţă de părinţi! A născut şase copii. Femeia Ioana I. Iordache, din comuna Inoteşti, jud. Prahova, care trăia de mai mulţi ani în concubinaj (necununaţi) cu comerciantul din acea comună Mihail Bestula, de origine albanez, a dat naştere la 6 copii deodată. Doi copii au încetat din viaţă îndată după naştere, iar ceilalţi patru dimpreună cu mama sunt sănătoși. Acest caz a produs mare vâlvă în tot județul. Nr. 6627/934, Ep. (1770) 1—2 CONCURS. Se publică concurs pentru aprovizionarea internatelor Academiei teologice, Şcoala ort. de cântăreţi şi Internatul arhidiecezan ort. din Sibiu pe anul şcolar 1934/35, şi anume: 1. Pentru furnizarea a trei vagoane de grâu de prima calitate cu cel mult 5% corpuri streine, predabil în magazia Academiei teologice ort. în Sibiu. 2. A doua alternativă: Pentru furnizarea de pâine coaptă din grâu de calitatea primă măcinat ca făină integrală, avansând Consiliului Arhepiscopesc de acum preţul întregei cantităţi de grâu respective a fainei, care se va depozita în magazia Academiei teologice. 3. Pentru coptul pâinei din făina ce se va pune la dispoziţie de către Consiliul arhiepiscopesc. 4. Pentru furnizarea de: carne de vită, viţel, porc, oaie, untură topită, osânzi, slănină crudă, slănină afumată, slănină papricată, mezelari, toate de prima calitate. 5. Pentru furnizarea de coloniale. 6. Pentru tăiatul lemnelor de foc necesare la instituţiunile mai sus amintite. Reflectanţii vor înainta oferte în scris până la 10 August a. c. la Consiliul arhiepiscopesc ort. român în Sibiu, unde se dau zilnic cuvenitele informaţiuni. Consiliul arhiepiscopesc îşi rezervă dreptul de a alege liber dintre ofertanţi. Sibiu, 12 Iulie 1934. Consiliul arhiepiscopesc ort. INGI II IBI BOALE OB Plămâni piept, scaipat de sânge, tusă, paliditate, Siropul Vertes remediul ce! mai eficace în contra acestora, 4 sticle 440 Lei plus spesele poștale dela Farm. VULTURULUI Logo], strada Regele Ferdinand Nr. 27. ;i«S868- Nr 30 Batoze de treerat pentru acţionat cu motor, mâna sau vârtej. Vânturătoare şi tricare. Teascuri de struguri şi poame, hidraulice şi obişnuite. Zdrobitoare pentru struguri şi poame. Prese şi zdrobitoare pentru seminţe uleioase. Pompe de apă. Maşini de scărmănat lână. Malaxoare de aluat. Batoze de bătut porumb. Tocătoare de nutreţ şi sfecli. Postamente şi pietre de moară. Livrează cu preţuri eftine. Fabricile de Maşini AND RIEGER Societate Anonimă Sibiu. Marele catalog ilustrat se trimite gratuit oricărui amator care se r. s. referă la acest ziar. (1769) 3—5 Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, Sibiu.