Lumina Satelor, 1943 (Anul 22, nr. 1-53)

1943-01-03 / nr. 1-2

Pag. 4 EONR1 S X I EI 9 R AHE I 22 Nr. 1—2 Cum mai merge razboini Războiul, la toate părţile lumii, este in plină desfăşurare. Nimic nu mai poate sta in calea lui. Nici frigul, nici foamea şi nici chiar moartea că peste toate trece cmar în această urgie. Odată pornit, numai credinţa tare l-ar mai putea opri, dar aceasta cam lipseşte omenirei din zilele noastre şi chiar de am avea unii, este aşa de slabă că abia licăreşte in faţa Întunecatului munte al fărădelegilor de azi. Astfel că lacul arde mereu şi moartea îşi face seceriş mănos. Pe frontul de răsărit te dau lupte grele. Bolşevicii aruncă un foc cu disperare divizii după divizii căutând să înfrângă puterea de apărare a germanilor, dar comandanţii germani cunosc socotelile lor şi le-au aşezat in faţă maşinile de războiu şi armele automate care seceră zilnic mii şi zeci de mii de năvălitori. El atacă mereu socotindu-şi mai prielnică vremea de iarnă şi mai ales având teamă de foametea care-i pândeşte şi de viitoarea ofensivă germano aliată din primăvară. Soldaţii noştri însă în unire cu camarazii lor germani şi italieni se apără cu îndârjire şi şi păzesc poziţiile câştigate. Aceasta e foarte mult dacă ne gândim că duşmanii au început ofensiva de aproape 2 luni şi frontul stă neclintit la locul lui. Dacă la primele izbituri n’au putut face ispravă, mai greu le este acum şi de aceea avem testă iacrederea că se vor sfărâma In faţa vitejiei kupeior noastre, la Africa franceză, după ocuparea ei de trupele angle-ame*ricane s’au ivit oarecari neînţelegeri intre ei din pricina generaliter francezi, cari şi ei erau «nit ma mult pentru Anglia (gesera lui de Gaulle) şi alţii pentru America (Amiralul Darie»). Ca să se pună capăt acestor neînţelegeri, s’a pus la «aie seiderea amiralului Darlan, fapt care s’a şi întâmplat în ajunul Crăciunului Ua tinăr de 20 ani se zice că plătit de englezi a reuşit sa se strecoare la biroul la Darlan în oraşul Alger şi l-a împuşcat. Nefericitul amiral de rămânea credincios euvântBiai dat către Mareşalul Petain, conducătorul Franţei putea fi de folos neamului sâi, dar aşa a trecut în tabăra anglo-americanilor care „i-au făcut apa* şi au tăcut să rămână şi în istorie ca un trădător. ILât şi de unii şi de alţii, că aşa e soarta tuturor trădătorilor şi călcătorilor de cuvânt Aite noutăţi ar mai fi svonul că americanii ar fi ocupat pertuiu macar‘ din partea de Apus a Africei franceze şi desigur cu ţinutul dimprejur. Din Răsăritul îndepărtat vin ştiri despre alte biruinţe ale trupelor japoneze asupra anglo americanilor. Japonezii au făcut multe zile amare americanilor, cari atunci când au pornit la râznoiu socoteau că vei putea nimici Japonia în scurt timp. Dar socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Ştiri din lume şi ţară An Nou fericit Dorim din inimă tuturor abonaţilor, spujinitorilor, cetitorilor şi prietenilor gazetelor noastre un An Nou cu pace şi cu sănătate, înalţi oaspeţi la Sibiu. In zilele sfintelor sărbători ale Naşterii Domnului Sibiul s’a bucurat de oaspeţi înalţi. Domnul ministru al Culturii Naţionale şi al Cultelor, Prof. Ion Petrovici a fost oaspele I. P. S. Sale Mitropolitului Nicolae al Ardealului, găzduit fiind la reşedinţa de iarnă a I. P. Sf. Sale. Cu bucurie a fost văzut dl ministru luând parte la sf. Liturghie în catedrala Mitropolitană în cele trei zile de praznic. O grijă deosebtă de creşterea copiilor cu conducătorii Portugaliei. Printr’o lege anume făcută rânduesc unde şi până la ce etate pot sau nu pot să fie copiii. De pildă la teatre sunt opriţi copiii până la 15 ani. Aşa e bine şi aşa ar trebui să fie în toată lumea. Francezii încep a se întoarce la Dumnezeu. Aşa ne vestesc ştirile de acolo. Intr’o bisericuţă din şcoala militară din Paris s’a slujit acum sf. Liturghie după 150 ani de părăsire. Şi nu numai atât, dar urmaşii celor pe seema cărora fusese dăruită de regele Ludovic al XVI-lea, s’au adunat şi au făcut legământ (ca la Oastea Domnului) că de acum înainte vor duce o viaţă după voia lui Dumnezeu cu dragoste de Biserică şi cu milă şi iubire faţă de cei săraci. Iată ce a făcut năcazul şi umilinţa din războiu. Le-a deschis ochii necredincioşilor şi le-a arătat singurul drum izbăvitori credinţa în Dumnezeu. Secta omolocanilor din Cetatea Albă, în număr de vreo 70 de fraţi au revenit cu toţii la ortodoxie. Domnul a lucrat în chip minunat prin harnicii preoţi de acolo, care s’au ostenit ziua şi noaptea până au făcut să lumineze Lumina adevărului în inimile fraților înstrăinați. Ce face beţia. Şoferul Tudor Stanca din Bucureşti plimbându se cu motocicleta pe la cârciume, după ce s’a îmbătat a pornit nebuneşte cu motocicleta şi pe o stradă a dat peste un grup de munciţori, rănind greu 5 persoane iar pe una a omorât o. Iată unde duce beţia : la cimitir sau la închisoare. Tot beţia. Nicu Sava, din com. Poduri, jud. Bacău, fost agent de percepţie, îmbătându-se la cârciuma şi ieşind să plece a căzut în drum şi până dimineaţa a îngheţat. După 3 zile a murit. Pod peste Dunăre se va construi intre Giurgiu şi Rusciuc, spre a lega România cu Bulgaria. Evreii din Rusia s’au adunat în toamna aceasta la Moscova şi au hotărât să strige la toţi ai lor din lume să sjute Rusia Apelul lor era aşa .Câmpurile de bătae ale Rusiei vor hotărî soartea evreilor. Trăiască Stalin şeful şi tatăl evreilor*. (Din ziarul Viaţa Nr 539). Kciuu,ior renp. t Pitoi NILOLAE VON IL A Curg lunile şi anii Totul curge, trece, se schimbă, se ofileşte, piere, moare. Aşa sunt cele pământeşti, aşa este viaţa noastră o fugă, o călătorie. Cine nu ştie să se reculeagă din această fugă, cine nu ştie culege clipe sfinte din vremelnicie, trece prin viaţă în zadar. In prag de an nou să ne dăm silinţa de a lua un folos din cele de aici ridicându-ne privirea sus, spre lucrurile cele veşnice, netrecătoare. Beţia l-a dus în mormânt pe sărmanul D. Costea, muncitor la soc. de gaz metan Sibiu. ES s’a apropiat de râul Cibin şi a căzut în apă înecându-se. Ara aflat cu bucurie de întoarcerea la credinţa noastră ortodoxă a lui Gh. Sofian din Bucecea după ce a stat 15 ani în secta adventistă. Acum s’a întors cu toată familia botezându şi copii şi intrând astfel din nou la sânul Bisericii străbune. Biserica întocmai ca o mamă bună se bucură şi aşteaptă cu dor întoarcerea tuturor fiilor instrăinaţi. Pentru o gâscă M. Iosif din Irato şi, jud. Arad, s’a certat cu vecina lui şi i-a spart poarta. Legea 1-a pedepsit cu 2 luni închisoare. De ştia să-şi înfrâneze mânia intr’un minut, scăpa de ceie 2 luni de puşcărie. Bietul D. Marinescu din Lipniţa, jud. Constanţa a umblat cu o armă şi şi-a Împuşcat din greşală o fetiţă a lui de 5 ani. Sărmanul om, cât de scump şi a plătit greşala. Zice-se că în Bulgaria, cârmuitorii au pregătit o lege contra celor ce nu se căsătoresc până la 30 ani, anume : Vor fi scoşi din slujbele statului, iar cei cu mai mulţi copii vor fi ajutaţi de stat. Cam aşa credem că va fi peste tot după acest războiu , adecă dreptate şi bună cuviinţă în toate. INVITARE Oastea Domnului din corn. RUŞI, jud. Sibiu, invită pe toţi fraţii ostaşi din jur şi din Sibiu laNoaptea Domnului* ce se va ţinea In seara zilei de 6 spre 7 Ianuarie 1943. Preot Cornel Doroga şi ostaşii Domnului Spre ştire Am primit la redacţie mai multe articole şi poezii cu prilejul împlinirii celor 20 de ani ai Oastei Domnului. Cele cari n’au avut loc la numărul acesta le vom publica pe rând în numerii viitori. Tiparul Tipografei Arhiduecezane, Sibiu