Lumina Satelor, 1944 (Anul 23, nr. 1-52)

1944-01-01 / nr. 1

Pag. 4 Arhiereul Iosif Gafton In prag de an nou, vestim cu bucurie pe iubiţii cititori ai gazetelor noastre că, fostul paroh al bisericii sf. Ecaterina din Bucureşti, Consilierul Patriarhiei şi conducătorul grupării din Bucureşti a Oastei Domnului, a fost înălţat de curând la treapta de arhiereu vicar al sf. Patriarhii. In călugărie a luat numele de Iosif iar ca vicar titlul de Sinaitul. Facem P. S. Sale Arhiereului Iosif Sinaitul cele mai călduroase urări de bine şi ne mărturisim deplina noastră mulţumire înaintea lui Dumnezeu. Intru mulţi ani Prea Sfinţite Stăpânei Din lumea mare Pe frontul rusesc. Odată cu venirea iernii, bolşevicii au pus mari nădejdi în acest anotimp, cu care se lăudau şi’n anii trecuţi că este unul din cei mai buni generali ai lor. Bizuindu se pe „generalul iarnă", sovieticii au dat mari atacuri pe toată întinderea frontului de răsărit, dar s’au isbit în toate părţile de-o rezistenţă hotărâtă, spre mirarea lor. Comandamentul german nu s'a lăsat înfricoşat de generalul iarnă, Kiev-Jitomir. Locul unde bolşevicii au voit să dea o luptă mare de iarnă, cu rezultate răsunătoare a fost partea frontului cuprinsă între oraşele Kiev Jitomir. După ştirile cele mai proaspete conducerea sovietică a aruncat în linia de foc 38 de divizii de infanterie şi 67 divizii de artilerie şi tancuri. Numai din aceste forţe mari aruncate aici în luptă se poate judeca planul îndrăsneţ pe care l-au avut ruşii. Ei voiau să facă în acest loc o spărtură mare dobândind prin aceasta o mare victorie asupra trupelor germane. Dar conducerea germană şi-a dat seama din timp de planul bolşevicilor şi a luat măsurile cele mai potrivite pentru a face faţă unui atac atât de vijelios şi puternic. La început s’a folosit tactica elastică prin retrageri potrivite, apoi apărarea germană s’a făcut tot mai dârză, întinzând fel de fel de curse sovieticilor, pricinuind acestora perderi din cele mai grele. In felul acesta din atacul cel mare bolșevic cu cde peste 40 de divizii de infanterie, artilerie şi tancuri, nu s’a ales mare treabă. Trupele germane datorită marelui curaj al ostaşilor şi superiorităţii comandamentului, au stăvilit năvala bolşevică făcând o să dea greş. — In Crimeea unde stau de veghe şi luptă trupele române a stăpânit în vremea din urmă linişte. Bravii noştri Vânători de munte au putut prăznui în pace praznicul Naşterii Domnului. In Italia. Ţinta trupelor Anglo-americane este să cucerească Roma. In vremea din urmă a fost numit generalul Eisenhauer comandant al acestor trupe. Cercetând mersul operaţiunilor noul comandant şi-a arătat marea lui nemulţumire spunând că înaintarea spre Roma merge nemaipomenit de încet. — Armata germană luptă şi acolo cu toată vitejia. Mai este ajutată şi de ţinutul muntos aşa încât drumul spre Roma va fi foarte anevoios pentru generalul Eisenhauer. Pe frontul japonez, comandamentul japonez vesteşte mari biruinţe asupra americanilor pe mare. Aceştia au perdut o mulţime de avioane şi de vapoare. In Oceanul îngheţat de nord germanii au perdut vasul de linie Scharnhorst, după ce acesta s’a luptat vitejeşte cu mai multe vapoare şi avioane engleze. Mareşalul Rommel a terminat cu inspectarea întăriturilor clădite de germani pe coasta dinspre Anglia a oceanului. El a declarat că aceste fortificăţii pot face faţă orcărui atac anglo-american. O. Benescn Anul 1944 Pentru noul an, care începe acum ne îndreptăm către iubiţii noştri abonaţi, cititori, prieteni şi sprijinitori făcându-le caldă urare de sănătate, bucurie şi pace de la Dumnezeu. Fie anl 1944, în care intrăm cu năvelde, anul de întărire şi de pace petru toată lumea şi pentru spania noastră Românie. Tăcerea e de aur, svonul duce la puşcărie Ife'feiAfcî? Fffijnt Rasat CHEOEGHE SECAjjj EUMINA SATELOR Ştiri din lume şi ţara Un cămin de ucenice s’a deschis de curând la Turda pe chituiala Ministerului Manei. Ia el se vor adăposti numai fiice de români, care pentru 800 pe lună, plătite de patroni, vor primii hrană şi locuinţă bună şi curată. Iscă aşa se ridică neamul la bună stare. Insula pomilor ciudaţi aşa se zice insulei „Licia Borusé* din apusul Suediei. Acolo creşte un tei debrad miraculos* in formă de Candelabra cum nu se vede nicăiri pe pământ. Un tens bătrân de vreo 200 de ani a crescut, turtit de o stâncă, în formă lată şi nu fundă. Anul 23 Nr. 1 Vestire pentru abonaţi In numărul prezent, întâiul din 1944, am pus pentru fiecare abonat câte un calendar de perete „Oastea Domnului“ pe 1944. Aceasta ca un fel de cinstire pentru iubiţii abonaţi şi sprijinitori, ai gazetelor noastre.* Cei care au avut abonată „Lumina Satelor“ singură primec acest număr cu calendarul ca număr din urmă. Dacă doresc să primească şi pe mai departe „Lumina Satelor" cu „Oastea Domnului" împreună, îi rugăm să-şi facă abonament nou. Cei cari au plătită înainte „Lumina Satelor“ până în Februarie 1944, Martie sau şi mai departe, vor primi amândouă gazetele pe jumătatea timpului plătit înainte. Pe cei cari sunt în restanţă cu plata abonamentului, abonaţi sau desfăcători, îi rugăm să-şi plătească neîntârziat restanţele, altfel gazeta sufere. Abonamentul pe anul 1944 este de cei 460 pe anul întreg, 230 pe o jumatate de an. Abonaţi şi răspândiţi „Lumina Satelor“ şi „Oastea Domnului". Redacţia şi administraţia Sibiu, str. Mitropoliei 45. Calendarul de perete 1944 A ieşit calendarul de perete « Oastea Domnului» pe 1944, împodobit cu două icoane minunate, calendarul nostru e vrednic de-a fi aşezat la foc de cinste în fiecare casă de creştin. Preţul este numai 12 Lei bucata. Cine cere de la 10 exemplare în sus, trimiţând banii înainte, primeşte reducere de 2 Lei la exemplar. Comenzile se fac la Redacţia gazetei „Lumina Satelor“ Sibiu, Str. Mitropoliei Nr. 45. Cereţi din timp calendarul de perete. Mai este un stejar in formă de gluta şi alte ciudăţenii Aceasta e pricina pentru care i s’a zis insula pomilor ciudaţi. Nouă copilaşi au rămas proffati pe urma Pictarui Chiorean Vasile din Câmpia Turzii. Intr’o seară s’a da şi el la crâjmă şi a beut, peste măsură (deşi am vrednic şi cu grijă de familie) şi s’a Îmbătat. Nenorocirea lui a foit că venind spre casă s’a întâlnit cu jandarmi şi a fost închis la postul de jandarmi pentru bîţie cu încă vreo 3 deţinuţi. Peste noapte stricându se robinetul (cepul) de la gazul metan din sobă şi el neputând eşî afară, doi au murit până dimineaţa lai’ ceilalţi sunt la spital. O jale mare a fost în toată comuna că pentru o greşală şi a pierdut viaţa un fată dintre 9 copii. Boala numită .Gripă“, a Is* b’.icnit în Anglia — spun ştirile din străinătate — şi numai într’o săptămână au murit de această boală 1148 de oameni. Molima e In creştere şi bântue cu laris. Ducându-se cu trenul spre Timişoara, săteanul Sioicev din Vin la Timiş, a căzut din tren şi aşa şi-a găsit moartea. Acum, a treia zi de Crăciun după vremea ploioasă şi cu noroi s’a aşezat zăpada şi putem zice că a venit iarna. Ea ne întreabă pe soţi ce-am lucrat astă vară? In ţărişoara Croaţia, din fosta Iugoslavie, bandele comuniste au omorât In toamna aceasta vreo 40 de preoţi. Armata Croată a pornit p© urmele lor şi numai in luna Decemvrie a curăţit sute de cuiburi. In luptele cu el au fost omoriţi 2200 de Comunişti şi au fost prinşi 3341, cu 106 tunuri şi gloanţe de tot felul. Un şofer nerăbdător de pe o maşină a băncii Naţionale mergând cu prea mare iuţeală pe şoseaua Roşiori Pereţ a dat peste săteanul Doru Buzdugan de 38 ani din tereţ omorându-l. I-au rămas bietului Buzdugan soţia şi copiii orfani. O mamă fără mită şi-a lăsat fetiţa da 4 luni la o poartă pe str. Luterană din Bucureşti. A găsit-o sergentul din stradă şi a dat-o la Azlinl de copii. Oare se va nul putea bucura în viaţă o astfel de numi?... — ---Copil de la 4 la 15 ani din Italia de Sud, de sub stăpânirea Anglo-Americanilor — potrivit unei înţelegeri cu bolşevici, — sant strânşi in cete mari şi trimişi in Rusia să fie îngrijiţi acolo până după război, cum au fost griji ai Polonezilor de nu se mai ştie nimic de vreo 400 mii dintre ei. Doctorii germani au sfiat modul de a păstra laptele de mamă şi ai da altor copii sugaci fără mamă. la oraşe sunt centre colectoare (locuri de strângerea laptelui) unde lehuzele care au peste trebuinţă se duc şi-l dau pentru hrănirea şi viaţa altor copilaşi. Aviz Ca voia bunului Dumnezeu şi a scumpului nostru Mântuitor şi a Prea Curatei Maicii Saie, la dorinţa unanimă a fraţilor ostassi din „Podgoria Aradului”, cu aprobirea P. S. S. Episcopului Andrei al Aradului , şi învoirea P. S S. Veniamin Nistor Ep. Caransebeşului trecând din Ep. Caransebeşului, In a Aradului, ca Stareţ la schitul „Sântul Gheorghe“ de lângă Covăsiuţ, Arad, pe ziua da 1 Noemvrie 1943. Rog pe toţi fraţii ostaşi a mă căuta şi a-mi scrie aici pe următoarea adresă : Ieromonah Visarion Vasile Sintescu, Stareţul Schitului »Sf. Gh“, of. p. Galşa, jud .,ed. Citiţi şi răspândiţi „ Lucuria Satelor" „Oastea Domnului». Abonamentul pe un an Lei 460, pe o jumătate de an Lei 230. Sunt cele ma bane şi mai folositoare gazete religioase, scrise pe înţelesul poporului. Sunt gazete duhovniceşti [Tiparul Tipográfiái 'Arhidiközane, Sibiu