Luminița, 1982 (Anul 33, nr. 1-10)

1982-01-01 / No. 1

2 copiii ROMÂNIEI NE DORESC PĂCI * * -J m . Om îndrăgit și demn, și ne-africat, Și iubitor de libertatea țării, lâ cîrmă neclintit, viteaz bărbat, Al păcii steag înalți sub largul zării. Cu tine inflorit-au vremuri noi Și ni-e copilăria cer fără de nori, Ne ești îndrumător, erou între eroi, Spre comunism urcăm cu tine-n zbor. ARDEI MARIA Cercul literar al Casei pionierilor și șoimilor patriei, Hunedoara Pacea! Cuvînt care, în aproape toate limbile omenești, nu are nevoie de mai mult de una sau două silabe pentru a exprima dorința cea mai fierbinte a locuitorilor planetei Pămînt. Pentru că pacea este curajul de a construi, de a întemeia de a crește copiii în libertatea luminii și jocului, în deplinătatea vieții. A trăi în pace înseamnă a trăi demn! Rostind acest adevăr simplu ne întărim încrederea în rațiune, în valorile fundamentale ale omenirii, dintre care cea mai de seamă este și va fi omul. Voi, copiii din țara noastră, vă bucurați de dreptul la învățătură, sînteți frumoși, inteligenți, sănătoși, vă jucați liniștiți în case calde, luminoase și curate. Dar voi ați auzit și despre unele lucruri pe care n-ar fi trebuit să le aflați niciodată. Niciodată, de pildă, litera «A» n-ar fi trebuit să vă amintească de cuvinte ca: arme și agresiune; cu litera «B» n-ar fi trebuit să înceapă cuvîntul bombă; cu «C» — conflagrație, cu «D» — durere, dezastru, distrugere. «Pace este atunci cînd florile zîmbesc și toată lumea s-a-mpăcat» — spune Delia Ana-Maria, în vîrstă de 8 ani, iar la marele miting prilejuit de Marșul tineretului din România, desfășurat la București, pioniera Hozan Patricia, locțiitor al președintelui Consiliului Național al Organizației Pionierilor a rostit, umplînd de emoție inimile celor peste 70 000 de participanți: «Din țara păcii și a demnității Primiți, copii ai lumi, gînd frățesc, Să fiți scăldați de soarele dreptății Copiii României, vă doresc!» Candoare, maturitate precoce? Nu simpla demonstrație a faptului că pacea este înțeleasă la orice vîrstă, că este o permanență înscrisă printre valorile fundamentale ale omenirii. Pentru că numai pacea este fertilă, numai ea rodește. De aceea, credem în dreptul suprem la viață al oamenilor din țara noastră și al oamenilor de pe întreg Pămîntul. Pentru că nimănui nu-i este îngăduit să distrugă cea mai mare minune a universului: OMUL! Marilena OLAN DE 2HIANUARIE Unirea-i flacără arzîndă — Dinspre trecut spre viitor, întreaga țară o-nveșmîntă în luminosul tricolor; Unirea-i vrerea cea mai sfintă Ce a avut-o vreun popor Unirea noastră-i neînfrîntă, Ea taie drum spre viitor, Triumfe pacea lumii sfintă, Pămîntul fie-un glob de flori, Pe care-ncrederea cuvîntă, Și urcă porumbeii-n zbor! Elena DRAGOȘ TRADIȚII ALE LUPTEI REVOLUȚIONARE A TINERETULUI DIN ROMÂNIA Activitatea de răspîndire a ideilor revoluționare în rîndul tinerelor mlădițe a cunoscut o intensificare deosebită în anii puternicului avînt de luptă al clasei muncitoare ce a urmat primului război mondial. Militanți ai partidului clasei muncitoare au acordat mare atenție activității de educare și antrenare a tineretului și copiilor în mișcarea muncitorească. Acest lucru nu a scăpat nesesizat de autorități care, în numeroase rapoarte, relevau că «s-a început o vie propagandă în rîndurile tineretului spre a-i da o educație pur comunistă», mișcarea muncitorească căutînd a atrage în diverse activități «ucenici din fabrică, ateliere, elevi de liceu, precum și copii ai membrilor partidului». Transformarea partidului socialist, în mai 1921, în Partidul Comunist Român — eveniment de deosebită însemnătate în istoria poporului român — a marcat o cotitură radicală și în mișcarea revoluționară de tineret din România Din primele momente ale existenței sale, Partidul Comunist Român și-a asumat toată răspunderea pentru formarea, creșterea și educarea tinerelor vlăstare în spiritul principiilor comuniste, militante, pentru antrenarea lor, alături de cei vîrstnici, la eroica luptă pentru prefacerea revoluționară a societății românești.