Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1948 (Anul 4, nr. 533-604)

1948-04-01 / nr. 533

JÍ; 90.80 la sută M ăreața victorie Frontului Democrției Populare în alegerile dela 28 Martie are o importantă deosebită în viata poporului nostru, consolidând temeinic bazele tinerei Republici Populare și garantând un marș din ce în ce mai repede, din ce în ce pi sigur spre noi cuceriri. Poporul și-a spus cuvântul, votând soarele, vottând pentru pace, pentru libertate, independență și Suveranitate națională, pentru un trai mai bun, pentru un viitor din ce în ce mai strălucit. Tineri și bătrâni, muncitori, țărani, Intelectuali, meseriași mici comercianți și-au arăși tat astfel adeziunea lor fața de democrația noastră |i fața de actualele forme politico — sociale din țara noastră, și in același timp încrederea față de reformele care vor veni și care au fost anunțate in Manifestul Program și In Proectul de Constituție al Frontului Democrației Populare. Votul dela 28 Martie a exprimat într’adevăr voința poporului pentru că alegerile au fost efectuate în obertate deplină și pentrucă la ele au participat o masă uriașă de alegători. Așa cum a arătat tov. Teohari Georgescu, în urma adâncirii conținutului democratic al legii electorale, au fost înscriși anul acesta în listele electorale, un număr de 8.416.061 cetățeni, ceea ce față de populația totală a țării noastre ■ care nu depășește 16 ani- Șoanș reprezintă un protcentaj neîntâlnit în țările occidentale. Dacă adăugăm la aceasta, faptul că 1P1 la sută din cetățenii înscrișii au participat efectv la vot ne putem da mamă că Marea Adunare Raționala, rezultat al alegerilor din 28 Martie, este opresia fidelă a voinței i a năzuințelor poporului nostru. fi în cuvântarea sa rostită le Giulești tov. Gh. Gheorghiu-Dej a spus : »Noi do» tredim încrederea noastră la forța uriașă a poporului, tin puterile sale creatoare, in sentimentele sale patriotice, in elanul constructiv al tineretului, prin chemarea la viața politică a întregului popor, a femeilor ținute până acum în întuneric, a tinerilor dela 18 ani in sus, a militarilor, a funcționarilor publici pe care regimurile din trecut nu-i socoteau capabili să-și spună cuvântul și să contribuie la propășirea politică și economică a țării noastre“. Și această încredere n’a fost dezmințită căci votul masiv dela 28 Martie a arătat dorința crescândă a maselor de a participa la viața publică, hotărirea lor nezdrucinată de a susține regimul de democrație populară. Dar, un regim de democrație populară nu se poate sprijini numai pe voturi. Și însăși campania electorală a arătat cum sprijinul acordat Frontului Democrației Populare s’a concretizat prin hotărirea de a face ca țara noastră, transformată într’un vast șantier, să lichideze înapoierea ei economică, socială și culturală, să întărească puterea economică a Republicii Populare Române, să facă din țara noastră o țară a bunei stări, a belșugului și progresului. „In a C. BORGEANU (continuare în pag. 4-a) Joi 1 Aprilie 1948 Anul IV Nr. 5334 pagini 5 Lei LUPTA ZIAR PENTRU MOLDOVA AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMAN FEDACȚIA: ieși Str. Ci>KB-Vodă 20—Tel.1806 ADMINISTRAȚIA: Tbsî. Str. Ștefan cel Mare 5952 — Tel. 2042I „In numele vieții" Scenă(din, filmul sovetic care rulează la cinema Phoenix ----------------------------------------- Scânteia au aprins-o primii, brigadierii tov. Gh. Gheorghiu-Dej, la Agnita- Botorca. Dar Agnita-Botorca a fost doar un început. De aici flacăra muncii voluntare si a entuziasmului creator a țâșnit năvalnic și ca o torță uriașă a cuprins întreaga țară. La la Marita, la Ceanu I Mare, la Cluj, în Capitală, la Iași, tn toate orașele până în cele mai îndepărtltate cătune a început să răsune cântecul brigadierilor muncii vollntare: m Cântăm, muncim, țara o reconstruim“. Și cântecul tinerilor, cântecul muncii conștiente se alternează azi cu toaca ciocanelor și hârșăutul misticilor. Și o dovadă a lucru o dau însăși acestui tinerii ieșeni care, la chemarea U.T.M., au răspuns cu entuziasm, participând cu însuflețire la opera de reconstrucție a orașului. In Lunca Prutului 2500 de tineri vor birui natura apreciind cu justețe entuziasmul și capacitatea pe care tineretul a dovedit-o cu prisosință pe șantierele de muncă și la cererea UTM, Comisia Ministerială de sub conducerea tov. Gheorghiu- Dej și Miron Constantinescu a prevăzut pentru primăvara aceasta efectuarea unor mari lucrări de uriașă importanță pentru viitorul economiei noastre, care au fost declarate șantiere de interes național și care vor constitui în același timp prilejul unei viguroase afirmări a importanței participării voluntare a tineretului în opera de reconstrucție a țării. Aceste șantiere urmăresc ca scop principal punerea în valoare a bogățiilor naturale, neexploatate niciodată sub regimurile trecute, fapt care va contribui efectiv la îmbunătățirea nivelului de trai al celor ce muncesc. Un astfel de șantier a fost declarat cel din Lunca Prutului inferior între Oancea și Galați, în zona lacului Brateș* Un număr de 2500 U.T.M.iști din toate colțurile țării și-au dat întâlnire aici. Tinerii brigadieri ieșiți din rândurile unei organiza ți*7*’!" •«**»........................................ Prima brigadă de voluntari 13. T. M.*iști pa șantierele naționale părăsește azi Iașul Acolo unde era stăpân pustiul va clocoti o viață nouă! In Lunca Prutului 2500 de tineri brigadieri vor birui natura „Pe șantier, noi muncitorii și țăranii vom fi frați adevărați, care împreună iși lucrează o casă nouă“—a spus brigadierul Țurcanu din Bădeni ții pe care lupta și experiența a maturizat-o, organizație crescută și educată în spiritul marxism-leninismului, își vor uni forțele într'un efort comun, pentru a birui, aici în Lunca Prutului, natura. Unde era stăpân pustiul va clocoti o nouă viață Misiunea celor 2500 de tineri este acela de reda expoatării agricole a terenul inundabil din apropierea Brateșului care L. ZAICESCU (continuare în pag. 3-a) Proletari «luni toate țările, uni|2-va! Redactor responsabil: C. BORGEANU Marea victorie a Frontului Democrației Populare va fi întărită și consolidată de oamenii muncii din Iași prin noi realizări In domeniul producției La numeroasele adunări de întreprinderi și Instituții reprezentanții Iașului In Marea Adunare Națională și-au luat angajamentul față de cetățeni, că vor lupta cu hotârire pentru ridicarea economică și culturală a țării 0 locomotivă și 20 vagoane dăruite La „Râpa Galbenă” 8 vorbit de muncitorii de la Atelierele Nicolina _ 1 _ _ a Republicii Populare Române SOV. 1. Mi Cili Jn mijlocul a peste șase sute de muncitori ai Atelierelor Nicolina, prof. C. Nicula, ales al Iașului pe lista F. D. F., a vorbit Luni 29 Martie a. c., despre însemnătatea strălucitei victorii în alegeri a F.D.P. Arătând cât de neobișnuit de masivă a fost participarea masselor de alegători, bărbați și femei, tineri și bătrâni, la vot, precum și intensitatea entuziasmului pe are l’au manifestat pretutindeni alegătorii pentru victoria F. D. P. prof. C. Nicuță a subliniat rolul hotărîtor pe care l-a avut clasa mult. ^Moare în frunte cu P. M. *ț. pe sti. • siC&iFzarea tuturor forțelor democrate și a întregului popor, spre marea victorie dela 28 Martie 1948. In încheiere, ca mandatar al poporului, deputatul prof. C. Nicuță, și-a luat angajamentul în fața muncitorilor, de a respecta întocmai cuprinsul Manifestului Program, străduinduse din toate puterile de a răspunde prin fapte așteptărilor celor ce l-au trimis in Marea Adunare Națională. Angajamentul muncitorilor Din mijlocul ascultătorilor vocea muncitoarei tov. Maria Anastasescu și a tov. Ceaușu au exprimat limpede, ferbinte și dârz, din partea muncitorilor și muncitoarelor at. Nicolina, angajamentul lor de a munci fără precupețite pentru continua sporire a producției, pentru lichidarea absențelor, pentru reducerea și utilizarea dnș2- urilor, pentru o mai mare disciplină în muncă. In încheiere, tov. Ișoreanu vorbește despre uneltirile redacțiunii, subliniind că acestora ceferiștii at. Nicoliae-au răspuns prin votul lor dat F. D. P. și prin munca lor constructivă. Astfel muncitorii de la Nicolina ca semn al devotamentului lor pentru F. D. P. au realizat construcția unei locomotive și a 20 vagoane pe care ei le oferă ca dar R. P. R., azi Miercuri 31 Martie la ora 6 p. m. p Luni 29 Martie a avut loc In sala Râ,a Galbenă o adunare a salariaților din serviciile centrae ale Direcției 8 Ren. C. F. R. pentru a sărbători succesul obținut de Frontul Democrației Populare în alegeri. In aplauze e asistentei a luat cuvântul Iov. I. Niculi care a arătat importanța victoriei Frontului Democrației Populare, să .Dar succesul nu trebue ne amețească—spune Iov. Ion Niculi—ci să ne mărească vigilența, să ne îndârjească puterea de muncă pentru a consolda victoria noastră. „Prin voiul dumneavoastră ați dat o lecție ațâțătorilor de război, întărind prin aceasta lagărul păcii și a democrației și asigurând suveranitatea și independența națională a Republicii Populare Române“. Ca aleș al dumnevoastră care mi-ați încredințat mandatul pentru a vă reprezenta interesele, îmi iau ca sarcină să lupt neprecupețit—spune tov. I. Niculi—pentru bunăstarea poporului. — Tot ceea ce este prevăzut în manifestul program al F. D. P., în proectul de Constitute a Republicii noastre Populare vom pune în practică literă cu literă, cu sprijinul vostru, al tuturor“. In aplauze furtunoase, tov. Costea și-a luat angajamentul în numele celor prezenți că vor munci cu dârzenie sncordându Și mintea și brațele pentru susținerea și mai departe a Frontului Democrației Populare. La Depou Și la Depou muncitorii s’au adunat In hala mare pentru a sărbători victoria, pentru a-și exprima hotărira de a munci înainte cu și mai mult spor. După ce tov. Todiraș a arătat semnificația adunării, a luat cuvântul tov. I. Nauli care a subliniat că victoria Frontului Democrației Populare este rezultatul luptei și muncii dârze a poporului muncitor. „Prin votul vostru ai dat o replică tăioasă calomniatorilor și tuturor acelora care au încercat și încearcă să se pună de acurmezșul în calea către mai bine a poporului“. In numele muncitorilor dela Depou, tov. Rotaru a spus : „Nu luăm angajamentul să muncim și să dăm tot sprijnul conducătorilor noștri în legiuirile ce se vor face. Deasemeni ne luăm ca sarenă să fim in fruntea producției, în fruntea muncii voluntare pentru a Intări Republica noastră Populară“. ION NICULI PENICILINĂ DISTRIBUITĂ IN JUDEȚUL IAȘI PENTRU CEI CU COMPLICAȚII IN URMA BOLILOR CONTAGIOASE In urma conferinței sanitare care a avut loc în Ianuarie 1948, s’a hotârît distribuția peniCilinei în județ pentru tratamentul afecțiunilor pulmonare. Până în prezent a fost distribuită în satele din județul Iași o importantâ cantitate de penicilină, tratându-se numeroase cazuri și salvându-și vrejele a numeroși bolnavi contagioși cu complicații pulmonare. In felul acesta, procentul de mortalitate infantilă înregistrat de pe urma complicațiilor bolilor infecțioase, a fost redus. Penicilina s-a distribuit în urma ordinului aspectoratului Sanitar Regional, prin Serviciul Sanitar Județean. In curând urmează sa soseasca o nouă cantitate de 100 fiole pencilină. Au reînceput înfsămânțările în tot Nordul Moldovei Timpul prielnic din ultimele zile a determinat reînceperea muncilor agricole de primăvară întrerupte temporar fia din pricina umezelii abundenta sau a înghețului. Din situația comunicată M.A.D.-ului de către zop. ing. Priadcenco de la Inspectoratul Regional Agricol Iași, rezultă că până la 39 Martie crt. au fost arate 726 ha. ln jud. Roman, 197 ha. la Fălciu, 1966 la Vaslui, 669 ha. la Neamț și 2270 la Bacău. In toate aceste județe au sosit primele tranșe din grâul de primăvară recent importat din U.R.S.S. și datorită acestui fapt s’a început semănatul. S’au însămânțat astfel suprafețe ce variază între 23—459 ha. cu grâu, orz, ovăz, floarea soarelui și mazăre. Peste tot muncile agricole se înviorează. La Iași campania agricolă se deschide pe data de 1 Aprilie crt. Ite degrevări fiscale Prin decizia Comisiunii Ministeriale pentru Redresarea Economică și Stabilizarea Monetară din 24 Martie, au fost acordate următoarele degrevări asupra impozitului de timbru, datorate la convențiunile de deschidere de credit simplu sau în cont curent și la cambiile emise de industriasi. Impozitul proportional datorat la deschiderile de credit simplu sau în cont curent, indiferent de termenul contractual, a fost redus la 0,40 la sută. Impozitul proportional datorat la aceleași conventiuni garantate cu gaj, indiferent de termenul contractual, a fost redus la 0,50 la sută. Impozitul proporțional datorat la astfel de conventual garantate cu ipotecă, indiferent de termenul contractual, a fost redus la 1 la sută. Impozitul proportional datorat pentru cambiile emise de industriași a fost redus la jumătate. • însuflețită adunare ce a avut loc Luni după amiază la atelierele RATA din localitate, pentru sărbătorirea victoriei F.D. P-ului a fost transformată de muncitori într’o demonstrație de atașament pentru Republica Populară Română. In sala de ședințe a muncitorilor de la RATA a luat cuvântul cu această ocazie tov. Aurel Calimandric din Comitetul județean PMR care a arătat că sucesul dela 28 Martie și Constituția ce va fi votată va însemna o piatră de bază la temelia regiimului nostru de democrație populară. In continuare vorbitorul a mai subliniat faptul că voturile pentru Soare vor exprimate contribui la neatârnarea și suveranitatea Statului nostru, la asigurarea păcii, colaborării și amiciției cu popoarele vecine, la garantarea libertății, drepturilor, liniștei și viitorului poporului nostru și se impune ca, acest orizont fiind deschis, toate cuceririle și realizările de până acum ale guvernului să fie duse prin muncă și luptă și mai departe spre noui și noui succese. Față de cele expuse de tov. scalimandric, muncitorii de la RATA și-au luat o seamă de importante angajamente. Până la 1 Mai ort. muncitorii dela secția tâmplărie vor face caroseria la un număr de 10 mașini-camioane, iar cei dela secția motoare vor repara un număr coreste.(continuare în pag. 2-a) Demonstrându*-i bucurii pentru victoria F. D. P.-ului în alegeri Muncitorii dela RATA și-au luat noi angajamente în muncă