Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1951 (Anul 7, nr. 1450-1518)

1951-04-11 / nr. 1450

BIBLIOTECĂ UNIVERSITĂȚII • ! ss! Semnați Apelul Păcii! Astăzi începe în întreaga țară, acțiunea de strângere a semnăturilor ,pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii, pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Poporul nostru muncitor, care-și iubește cu pasiune viața cea nouă ce se înfiripă zi de zi și pe care el o făurește sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, va semna cu hotărîre Apelul. Cetățenii cinstiți ai Patriei noastre vor exprima astfel, odată mai mult, dorința lor fierbinte de a-și construi în pace viitorul luminos și măreț, socialismul; ei vor dovedi că Republica noastră este un meterez de seamă în uriașul și invincibilul front al păcii, condus de cel mai minunat și iubit popor din lume, poporul sovietic. Printre cele peste 500 milioane de semnături pe Apelul de la Stockholm, sunt și cele peste 10 milioane de semnături așternute de oamenii cinstiți din Republica Populară Română. Voința de pace a poporului nostru se mai oglindește și prin adoptarea de către reprezentanții săi aleși, a Legii pentru Apărarea Păcii. Numai un popor liber, care-și făurește fericirea sub conducerea clasei muncitoare în frunte cu Partidul, poate sa aibă mândria de a avea astfel de legi, care corespund năzuințelor adânci ale fiecărui om cinstit, care își iubește sincer Patria și poporul. Legi de Apărare a Păcii au fost adoptate și în marea țară a socialismului victorios, URSS și în celelalte țări de democrație populară. Lagărul păcii și socialismului, a dovedit astfel din nou dragostea adâncă față de oameni, față de viitorul omenirii, a dovedit înaltele principii de pace și progres care călăuzesc întreaga sa politică. ■ Echipele de strângere a semnăturilor, cărora le-a revenit această sarcină de mare cinste, trebue să aibă la îndemână textili Legii de Apărare a Păcii, pe care să-l explice cetățenilor. Acțiunea de strângere de semnături pe Apelul pentru un Pact al Păcii, va adânci și mai mult , prietenia frățească dintre poporul nostru și marile popoare sovietice, va face să crească cu o putere de nestăvilit dragostea pentru Uniunea Sovietica și genialul ei conducător, stegarul luptei pentru pace, tovarășul Stalin. Oamenii cinstiți din țara noastră, alături de toți oamenii cinstiți din întreaga lume sunt pătrunși de adevărul puternic ca, acolo unde este Uniunea Sovietică și tovarășul Stalin, acolo este vorba întotdeauna de pace și viitorul fericit al lor și copiilor lor, al întregii omeniri. — Tovarășul Stalin a spus să luptăm, noi cei mulți și o să fie pace. Așa voi face, căci eu știu că dacă a spus Stalin, apoi sigur așa este” — a spus țărancă muncitoare Profira I. Roșu din comuna Aroneanu, în cuvintele simple și minunate ale poporului. Dacă a spus tovarășul Stalin, așa trebue să facem! Iată cum își exprimă oamenii muncii părerea despre interviewul acordat de tovarășul Stalin, corespondentului ziarului „Pravda’, răspuns care a avut darul să demaște complet pe corbii imperialiști, ațâțători la război, și să arate calea pentru zădărnicirea planurilor lor mârșave. Deaceia, este bine ca membrii echipelor de strâns semnături să aibă la dânșii textul interviewului acordat de tovarășul Stalin corespondentului ziarului „Pravda”, pe care să-l explice cetățenilor pe înțelesul tuturor. Este foarte important, pentru succesul deplin al campaniei semnatarilor, ca echipele de pe teren să nu se limiteze numai la strângerea de semnături propriu zise, ci să desfășoare o intensă muncă politică de lămurire. Cetățenilor trebue să le explice cu răbdare însemnătatea actului ce-l reprezintă semnarea Apelului pentru un Pact al Păcii între cele cinci mari puteri Fiecare semnatar al Apelului, trebue lămurit astfel incât să devină un activ și înflăcărat partizan al luptei pentru pace, care să întărească prin faptele sale dorința de pace . Campania de strângere a semnăturilor pe Apelul Păcii, se împletește strâns cu avântul ce însuflețește pe oamenii muncii în vederea aniversării a 30 de ani de existență a gloriosului nostru Partid. Să ajutăm pe oamenii muncii să înțeleagă deplin faptul că, orice succes în producție, în campania însămânțărilor, este o contribuție directă și activă la cauza Păcii, întrucât astfel întărim Patria noastră, care este un meterez de seamă în frontul mondial al păcii. Muncitori ca Pastuhov Gheorghe, Ostașencu Alexandru, Schianu Ana care au realizat însemnate depășiri de norme și economii, țăranii muncitori cum sunt Trifan Gheorghe, Mititelu Dumitru, Gheorghe Gherasim, care sunt în fruntea campaniei de însămânțări în comunele lor, trebue să fie larg popularizați, fiindcă ei s’au dovedit astfel luptători activi pentru pace. Munca politică de lămurire în cadrul acțiunii de strângere a semnăturilor trebue să ducă la o mare sporire a numărului lor. Un mare rol în succesul acestei importante acțiuni revine agitatorilor. Prin convorbiri cu oamenii muncii, cu cetățenii, ei trebue să explice pe larg însemnătatea excepțională a Apelului pentru încheierea unui Pact al Păcii, pentru menținerea păcii și asigurarea securității internaționale. Exemple: ca acel al agitatorilor de la fabrica CAM, unde aceștia au organizat într’o singură zi nu mai puțin de 11 convorbiri în jurul Apelului, trebue urmate de cât mai mulți. Trebuiesc în special folosite gazetele de perete și cetățenești, care să fie transformate în tribune înaintate de luptă pentru pace, pentru viață. Colectivele redacționale ale gazetelor de perete care sunt în toiul concursului organizat de „Scânteia” și „Viața Sindicală”, trebue să se străduiască pentru ca articolele privind lupta pentru pace, să nu fie abstracte, ca în multe locuri, până acum, ci vii, legate adânc de viața oamenilor, de simțămintele lor adânci. O metodă eficace de agitație, puțin folosită în orașul nostru, o constitue convorbirile organizate în jurul unor articole la gazeta de perete. In această măreață acțiune, agitatorii, ca și de altfel toți membrii de partid și muncitorii conștienți, vor trebui să organizeze cât mai multe asemenea convorbiri. O semnificație profundă, care oglindește dorința de pace a poporului nostru muncitor, precum și caracterul adânc democratic al regimului nostru de democrație populară, o are faptul că deputații Sfaturilor Populare participă în mare număr la strângerea semnăturilor pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii. Poporul nostru, care a suferit de pe urma a două războaie mondiale în decurs de numai un sfert de veac, nu vrea un noi război. Pentru a-și apăra opera sa pașnică, pentru viitorul lor fericit, cetățenii Patriei noastre trebue să sprijine din toate puterile Apelul pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Să nu rămână de aceea casă în care acest Apel să nu fie semnat, să nu rămână om, care să nu semneze Apelul pentru încheierea unui Pact al Păcii. A Marcuri 11 Aprilie 1951 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI.VA) Anul VI - Nr. 1450 4 pagini 4 lei Organ al Comitetului Regional P.M.R. Iași și a Sfatului Popular Regional Citit în corpul gazetei: Viața culturală pag 2 Din experiența P. C. (b) al URSS pag. 3 Conferința miniștrilor afacerilor externe ai celor patru puteri pag. 4-a JJ Premiile internaționale STALIN Pentru întărirea păcii între popoare președintele Comitetului, academicianul Skobelțîn, vicepreședinții, președintele Academiei de Științe a R. P.Chineze, Kuo Mo Jo, și scriitorul Lotus Aragon (Franța) și membrii Comitetului: John Bernal, profesor la universitatea din Londra (Marea Britanie), poetul Pablo Neruda (Chili), Jan Dembowski, profesor la universitatea din Lodz (R. Polonă), scriitorul Bernhardt Kellermann (Germania), academicianul Mihail Sadoveanu (RPR), scriitorii sovietici Alexandr Fadeev și Ilya Ehrenburg. In cadrul ședințelor sale, Comitetul a examinat propunerile prezentate pentru acodarea premiilor internaționale Stalin pe 1950 și a adoptat o hotărîre în legătură cu aceasta. Urmează textul Hotărîrii Comitetului pentru decernarea premiilor internaționale Sta Gr: „Pentru întărirea păcii între popoare", din 6 Aprilie 1951. Premiile internaționale Stalin „Pentru întărirea păcii între popoare’’ sunt decernate următorilor reprezentanți ai forțelor democratice din diferite țări ale lumii pentru merite excepționale în lupta pentru menținerea și consolidarea păcii: *‘une> Profesor la Collége de France, membru al Acad. de Științe a Franței ' U Ln 'in’ Prefe(dinta Asociației de ajutor popular chinez 3. Hewlett Johnson, decan de Canterbury (Marea Britanie). 4. Eugenie Cotton, director de onoare al Școlii Normale Superioare din Sevres (Franța). 5. Arthur Moulton, fost episcop-protestant (Statele Unite) 6. Pak Den Ai, președinta Uniunii Democrate a Femeilor din Coreea 7. Heriberto Jara, fost ministru (Mexic). Hotărîrea este semnată de Președintele Comitetului, Skolselțîn, vicepreședinții Comitetului, Kuo Moto (China) Louis Aragon (Franța), și membrii Comitetului: John Bernal (Marea Britanie), Pablo Neruda (Chili), Jan Dembowski (R. Polonă) Bernhart Kellinharm (Germania), Mihail Sadoveanu (RPR), Alexandr Fadeev (Uniunea Sovietică), Ilya Ehrenburg (Uniunea Sovietică. TASS transmite: La 2, 5 și 6 Aprilie au avut loc la Moscova ședințele Comitetului pentru decernarea premiilor internaționale Stalin „Pentru întărirea păcii între popoare". Ședințele au fost prezidate de academicianul Skobelțîn. Premiiile internaționale Stalin „Pentru întărirea păcii între popoare", instituite prin decretul Prezidiului Sovietului Suprem al URSS la 20 Decembrie 1949 în legătură cu cea de a 70-a aniversare a zilei de naștere a lui Iosif Vissarionovici Stalin, sunt acordate în fiecare an de Comitetul pentru decernarea premiilor internaționale Stalin „Pentru întărirea Păcii între popoare , unui număr de 5 până la 10 cetățeni ai oricărei țări, indiferent de convingerile lor politice, credințe religioase sau rasă, pentru merite excepționale în lupta pentru menținerea și consolidarea păcii. Persoanele distinse cu premiul internațional Stalin primesc diploma de laureat al premiului internațional Stalin, o medalie de aur cu portretul lui I. V. Stalin, și un premiu de 100.000 ruble. La ședințele Comitetului pentru decernarea premiilor internaționale Stalin au participat și a a Tovarășul Vasile Luca, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul Finanțelor, prezentând spre desbatere și aprobare în sesiunea Marii Adunări Naționale, proectul bugetului de Stat al R.P.R. pe anul 1951, buget prin care se consolidează succesele obținute de clasa muncitoare în cursul celor , două Planuri anuale de Stat și se asigură finanțarea obiectivelor Planului de Stat pe anul 1951. Voi contribui la apărarea muncii noastre pașnice Sunt încă sub impresiunea hotărîrei și angajamentului luat în ultima ședință a Marii Adunări Nationale a R.P.R., ca să fie semnat în comun de toți deputații poporului muncitor istoricul Apel al Consiliului Mondial al Păcii adresat tuturor popoarelor lumii. Fiecare deputat s’a legat să se transforme într'un neobosit agitator în lupta pentru apărarea păcii și îndeplinirea primului nostru Plan Cincinal — planul păcii. In calitatea mea de medic îmi dau seama din propria ei dureroasa mea experiență de ororile războiului, luând parte activâ în primul războiu mondial și asistând la pustiirea și ruina provinciei Moldovei și a lașului în special Mă îngrozește gândul dacă cumva ar fi posibilă crima deslănuirii unui nou măcel . Mă întăresc însă profeticele cuvinte ale marelui Stalin : „Pacea va fi menținută și consolidată, dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și o vor apăra pană la capăt“. Voi semna cu drag Apelul pentru un Pact al Păcii convins și bucuros că voi contribui la apărarea muncii noastre pașnice. Prof Dr. RÂȘCANU Rector al Institutului Medicofarmaceutic Iași Noi, țăranii muncitori, vom semna cu drag Apelul Țăranii muncitori din satul Ciohorăni comuna Miroslăvești raionul Pașcani ca și toți oamenii muncii din țara noastră, vor semna cu entuziasm și dragoste apelul Consiliului Mondial Păcii pentru încheerea unui Pact al Păcii, pentru că ei știu că numai prin pace se poate construi o viață fericită și îmbelșugată. In trecut, ogoarele noastre erau stăpânite de moșierul Sturza care ne exploata până la sânge, din care cauză viața familiilor noastre era dintre cele mai întunecate și grele. Ast zi în Republica Populară i.„mână, noi muncim cu bucurie pentru a ne făuri o viață nouă. Iată numai acum, în cadrul campaniei de însămânțări, noi neam și terminat însămânțatul orezului, a ovăsului, floarei soarelui și am început și pe cel al sfeclei de zahăr. Numeroși țărani muncitori s’au întovărășit și-și lucrează pământul cu mașinile S.M.T-ului Pașcani, ceiace constitue un mare ajutor în munca lor. Peste 150 ha. au și fost astfel arate. Munca plină de avânt și rodnică ne umple viața de bucurie și belșug. Zi de zi noi ne ridicăm astfel la un trai mai fericit. Pentru această viață, pentru pace, vom semna cu drag Apelul Consiliului Mondial al Păcii. AUREL CIUREA țăran muncitor comuna Miroslăvești Deputații Marii Adunări Naționale au semnat Apelul pentru un Pact al Păcii După votarea Bugetului deputații Marii Adunări Naționale au adoptat și au semnat, fiecare în parte următoarea MOȚIUNE: „Cetățeni și Cetățene ” . • . . . Răspunzând năzuințelor milioanelor de oameni din întreaga lume oricâte ar fi părerea lor asupra cauzelor care dau naștere primejdiei unui război mondial . In numele întăririi păcii și asigurării securității internationale. Cerem încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri — Statele Unite ale Americii, Uniunea Sovietică, Republica Populară Chineză, Marea Britanie și Franța Vom considera refuzul guvernului oricăreia dintre marile puteri de a se întruni în scopul încheierii unui Pact al Păci , drept o dovadă a intențiilor agresive ale acestui guvern. Chemăm toate țările iubitoare de pace să sprijine cererea cu privire la încheieea acestui Pact al Păcii deschis tuturor statelor. Punem semnăturile noastre pe acest Apel și chemăm pe toți oamenii de bună credință și toate organizațiile care se străduesc să întărească pacea, să-l semneze . Marea Adunare Națională a RPR a luat cunoștință cu adâncă satisfacție de Chemarea Comitetului Permanent pentru Apărarea Marea Adunare Națională își însușește în întregime acest Apel și îl semnează cu entuziasm. Deputații Marii Adunări Naționale își iau angajamentul de a duce o muncă intensă în rândurile masselor populare pentru a demasca pe agresorii imperialiști americani și englezi, provocatori ai unui nou război mondial, dușmanii libertății și independenței patriei noastre. Ei cheamă pe cetățenii Republicii Populare Române de a-și pune semnăturile pe acest Apel, manifestând astfel voința poporului nostru de a participa activ la lupta dusă de forțele păcii în frunte cu Uniunea Sovietică, condusă de geniul tovarășului Stalin, pentru apărarea celui mai nncinos bun al omenirii, pacea Păcii din RPR de a semna următorul al Consiliului Mondial al Păcii : Apel Vom sprijini cu toată tăria Apelul pentru un Pact al Păcii Colectivul de conducere al Direcțiunii Regionale CFR Iași, luând cunoștință cu deplină satisfacția de Chemarea Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din RPR, desemna Apelul pentru un Pact a al Păcii, lansat de Consiliul Mondial al Păcii, conștient de faptul că această acțiune urmărește sublimul scop al înlăturării primejdiei unui nou război mondial, aducător de distrugere, mizerie și jale, declară că aderă întru totul la acest Apel și=l va semna cu toată convingerea. Este cunoscută ruina pe care războiul trecut a adus-o Căilor noastre Feraț- ruină ale cărei urme încă se mai văd și astăzi, cu toată munca dârză depusă de feroviarii noștri pentru înlăturarea ei, încă nu s’a așternut visul uitării peste scenele de groază prin care au trecut oamenii muncii din Regionala C.F.R. Iași și încă nu s au cicatrizat rănile cauzate prin pierderea atâtor ființe iubite de pe urma sângerosului măcel și spectrul hidos al războiului este din nou agitat de către clica ațutătoare la războiu a imperialiștilor anglo-americani. Ceferiștii din Regionala Iași nu mai vor însă un nou război. Au dovedit aceasta prin ardoarea cu care au căutat șterge urmele războiului trecut și prin eforturile depuse pentru a-și construi o viată tenuta. Cunoscând aceasta, colectivul de conducere al Direcțiunei Regionale C.F.R. Iași îndeamnă pe toți muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii acestei Direcțiuni, să semneze cu toată încrederea Apelul pentru un Pact al Păcii, cu convingerea că fiecare semnătură pe acest Apel înseamnă tot atâtea pietre la temelia uriașului zid al lagărului Păcii, în fruntea căruia stă neclintită Marea Țară a Socialismului Uniunea Sovietică. In numele Colectivului de Conducere al Direcției Regionale CFR Iaș. Director Regional, FODOR DUMITRU