Lupta Moldovei, octombrie-decembrie 1951 (Anul 7, nr. 1596-1670)

1951-10-14 / nr. 1607

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAȘI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Toată grija pentru buna desfășurare a muncii de alfabetizare anul școlar 1951—1952 din Recenta Hotărîre a partidului și guvernului cu privire la îmbunătățirea condițiilor de trai și de muncă ale cadrelor didactice îndeamnă educatoarele, învățătorii și profesorii să participe și mai activ la lupta împotriva înapoierii și întunericului în care poporul nostru a fost ținut timp de secole de clasele exploatatoare. . . va j • ^ti! Realizarea mărețelor sarcini care sunt în fața poporului muncitor în vederea construirii socialismului în patria noastră este direct legată de ritmul în care se desfășoară lupta pentru luminarea masselor, pentru risipirea obscurantismului, pentru scoaterea maselor din negura neștiinței de carte. Desvoltarea industriei și a agriculturii noastre este direct legată de nivelul ideologic, cultural, științific și profesional al oamenilor muncii. Ele nu pot cunoaște o creștere vădită decât în măsura în care se aplici bogata experiență sovietică, iar folosirea pe scară largă a tehfereii avansate sovietice în industrie sau agricultură, precum și a metodelor de lucru stahaboviste nu poate fi efectuată decât pe măsură ce se stârpește analfabetismul. De aceea, cadrele didactice, cărora regimul nostru de democrație populară se acordă o înaltă prețuire, va trebui să lupte cu eforturi sporite pentru lichidarea neștiinței de carte, în acest scop învățând din experiența anilor trecuți.’ La T Noembrie, încep cursurile primului an de alfabetizare din cadrul planului cincinal. In urma efectuării recensământului neștiutorilor de carte, la 23 Septembrie, cadrele didactice, sprijinite de organizațiile de partid și de mase, precum și de Sfaturile Populare, în cele trei săptămâni care au mai rămas până la începerea cursurilor de alfabetizare au datoria de a se îngriji pentru asigurarea tuturor condițiilor necesare unei rodnice activități. Recensământul efectuat anul acesta în orașul și regiunea Iași arată că, cu toate importantele realizări obținute în direcția luminării neștiutorilor de carte, mai trebuesc depuse serioase eforturi pentru stârpirea analfabetismului. Astfel în prezent la Iași mai sunt 2897 analfabeți, 2024 pentru ciclul I și 873 pentru ciclul II Această cifră reprezintă în schimb raportul de 15 la sută față de numărul neștiutorilor de carte aflați în orașul Iași în 1945. în cartiere munca de alfabetizare a avut serioase lipsuri și datorită faptului că deputații nu s’au interesat decât în foarte mică măsură de această importantă problemă, Pe baza acestor Învățăminte, pentru totala lichidare a neștiinței de carte este necesar ca atât cadrele didactice, cât și organizațiile de partid și de masă, precum și deputații Sfaturilor Populare, să-și intensifice munca În acest domeniu. Totodată, continuându-și metoda ședințelor de analiză a minții de alfabetizare și a schimburilor de experiență. între cadrele didactice, va trebui să se caute ș se aplica cele mai nimerite metode de predare, ținându-se seamă de desvoltarea cursiștilor, de interesele și experiența lor. O atenție deosebită trebue acordată alfabetizării neștiutorilor de carte din întreprinderi, lichidarea analfabetismului la diferite unități de muncă, ducând implicit la o rapidă desvoltare a lor. Organizațiile de partid și comitetele de întreprindere, urmând exemplul celor de la ETACS și Textila Roșie, trebue să acorde o atenție deosebită muncii de alfabetizare sprijinind munca de mobilizare a cursiștilor. Totodată, comitetele de întreprindere trebue să se îngrijească de asigurarea sălilor de curs, încălzite și bine luminate, precum și de rechizitele necesare. . In regiune, numărul neștiutorilor de carte este încă mare, cei mai mulți fiind în raioanele Iași și Negrești. Dat fiind că în regiune cursurile de alfabetizare se desfășoară între 1 Noembrie și 31 Martie, deci tocmai în timpul când țăranii muncitori au mai mult timp liber, este necesar ca munca de lămurire a neștiutorilor de carte să fie temeinic pregătită și susținută, pentru ca planul din acest an care prevede alfabetizarea a 18.000 neștiutori de carte în regiunea noastră, trebue să fie îndeplinit întocmai. Intensificând munca de alfabetizare, pe măsură ce va scădea numărul țăranilor muncitori neștiutori de carte, se va putea trece și la intensificarea aplicării agrotehnicii avansate sovietice și socializării agriculturii. Succesele obținute în opera de luminare a neștiutorilor de carte, vor crea condiții multiple de întărire a sectorului, socialist al agriculturii, de desvoltarea ei intensă. Succesele în munca de alfabetizare nu pot fi însă obținute atâta timp cât mai sunt unele cadre didactice care nu sunt pătrunse de importanța muncii lor, care mai au atitudini „funcționărești”, de îndeplinire birocratică a sarcinilor, care nu înțeleg importanța politică a muncii de luminare a neștiutorilor de carte. In satul Cozia, din raionul Codăești, directorul școlii, Vasile Petraru, a înțeles greșit care îi sunt sarcinile, achitându-seformal de aceste îndatoriri. Cu toate că avea datoria de a organiza temeinic recenzarea neștiutorilor de carte, pe de o parte el a înțeles că acest lucru trebue făcut sectar — numai de către cadrele didactice — fără concursul Sfatului Popular și al organizațiilor de masse, iar pe de altă parte, a făcut această importantă acțiune în mod cu totul superficial, trasându-le sarcini cadrelor didactice din școală, abia în preajma recensământului, neindicându-le situația sectoarelor repartizate. In acelaș timp, în ceea ce-l privește, a efectuat „recenzarea” analfabeților din sectoarele care și le a rezervat prin copierea datelor din procesele verbale din anul trecut. Organizația de partid și Sfatul Popular al comunei, trebue să se intereseze mai îndeaproape de activitatea școlară și de munca de alfabetizare,de felul cum se achită de sarcinile lor, cadrele ididactice. I Pășind la muncă fiine pregătiți, cu cadre didactice destoinice, cu sprijinirea acțiunii de alfabetizare de către toate organizațiile de partid și cele de masse, Sfaturile Populare și comitetele de întreprindere și instituții, precum și cu concursul neprecupețit al deputaților, vom putea obține noi realizări în luminarea neștiutorilor de carte, în creșterea omului nou, luptător destoinic pentru pact Și socialism 1 , V -AOÖOOC[ In cinstea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice Un concurs de ciclism și motociclism Astăzi Duminicău1 octombrie a. e., grefă 9 'dimineața, se desfășoară în cinstea sportului sovietic, un concurs de ciclism și motociclism, comjr>jp din numeroase probe de fani, ștafete, etc, la care participă cei mai buni concurenți din orașul nostru. Plecarea se va din la Str. Ștefan cel Mare (în fața Regiunii Militare). Această competiție sportivă este inițiată de Comitetul Regional de organizare a Lunii Prieteniei Romuni-Sovietice. In numărul de azi : — Luna Prieteniei Româno-Sovietice (pag. 2-a) — Un concurs de recenzii asupra fiLibelor sovietice (pag. 2-a) — Informații de Partid (pag. 3-a) — Importante realizări pe tărâm sanitar _____IJs(Pag. 3-a) ■— Programul Cabinetului de Partid , (pag. 3-a) — Activitatea culturală a unei grupe sindicale de N. BARINOVA 'E (pag. 3-a) — Notele de răspuns ale Guvernului Sovietic la declarația comună a guvernelor U.S.A., Marii Britanii și Franței în chestiunea revizuirii tatatului de pace cu Italia , (pag. 4-a) In cinstea zilei de 7 Noembrie Extinderea metodei Nina Nazarova la Depoul C.F.R.Iași Condiția principală în asigurarea îndeplinirii angajamentelor luate, pentru a întâmpina ziua de 7 Noembrie cu noi succese în lupta pentru plan, este buna îngrijire a mașinilor și utilajului pentruca astfel să se poată obține un randament cât mai mare. Pornind dela aceasta, muncitorii dela atelierele Depoului C.F.R. Iași, precum și mecanicii și fochiștii de pe locomotive studiind rezultatele minunate obținute de către muncitorii sovietici care au trecut la preluarea în păstrare socialistă a mașinilor după metoda stahanovistei Nina Nazarova, au încheiat contracte socialiste. ______ In Depou, la atelierul mecanic au fost luate în păstrare socialistă după metoda Nina Nazarova, cinci strunguri. La sudură a fost luat în păstrare socialistă im aparat, la tâmplărie circularul, precum și instalația de alimentare a locomotivelor cu combustibil. In total au fost încheiate în cinstea zilei de 7 Noembrie, 13 noi contraste de luare în păstrare socialistă a mașinilor și utilajului. După exemplul muncitorilor din Atelierul Mecanic și mecanicii de pe locomotive, au trecut la încheierea de contracte în vederea luării în păstrare socialistă a locomotivelor. Până în prezent metoda Ninei Nazarova se aplică de către mecanicii Stoian Aurel pentru locomotiva 230.230, Niță Ioan și alții. i -0OOO0- X Produc în contul anului 1952 In întrecerea socialistă pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 7 Noembrie, muncitorii cooperativei „23 August”, înregistrează mereu noi succese în producție. Astfel în sectoarele de prelucrare a lemnului, a metalului și a încălțămintei, cât și a altor produse ca: nasturi sidef, împletituri nuiele, etc., munca se desfășoară cu o deosebită intensitate. Echipele conduse de fruntașii Sălăgeanu Nicolae, Milutin Alexandru și alții, organizându-și mai bine munca și luptând pentru lichidarea timpilor morți, au reușit să producă articole de larg consum în contul anului 1952, produse ce au fost confecționate din materii prime locale și  COOO0- deșeuri, înregistrând economii în valoare de 109.312 lei. Eforturile muncitorilor în cadrul întrecerii socialiste a avut ca rezultat mărirea productivității muncii cu 13% față de cea planificata. COZIANU PETRU. . coresp. Noi muncitori evidențiați întrecerea socialistă ‘desfășurată în întâmpinarea zilei de 7 Noembrie se intensifică la fabrica „Țesătura" din zi în zi. __ ’ Aplicând metodele sovietice Cotlear, de calificare la locul de muncă și Nazarova, de preluare a mașinelor în păstrară socialistă, muncitorii fabricii ,,Țesătura" înregistrează noi succese în ridicarea productivității muncii lor, începând din ziua de 10 Octombrie, ei dau pânză în contul lunii Noembrie, însemnate succese au fost obținute în acelaș timp și în lupta pentru economii.Până în ziua de î Octombrie, economiile realizate pe întreprindere sunt în valoare totala de 5.170.000 lei. S-au evidențiat cu acest prilej următorii: tov. Spitter Emil, Popovici Lucreția, Gavrilă Maria, Juravlea Magdalena, Opriș Geta, Ciobanu Maria și Meler Sura. TOPOR NECULAI coresp. -OOOQo Răspunsul tovarășului Stalin la întrebările corespondentului ziarului „Pravda” cu privire la arma atomică, a cunoscut un larg și puternic răsunet în rândurile oamenilor cinstiți de pe întreg globul. Din Uniunea Sovietică și până în China victorioasă, din adâncurile minelor din Ardeni și îndepărtata Indie,milioane de partizani ai păcii au sorbit cu nesaț cuvintele marelui Stalin, pline de îmbărbătare și de optimism robust în victoria forțelor păcii. RODESG INDEMNURIL0 STALINISTS Și în orașul nostru, răspunsul tovarășutul Stalin la întrebările corespondentului ziarului „Pravda” cu privire la arma atomică, a avut un viguros ecou. Noi orizonturi s'au deschis, umplând inimile oamenilor muncii, însuflețindu-i și călăuzi findu-i în muncă. Iri conștiința fiecărui om al muncii, tânăr și vârstnic, crește încrederea în victoria luptătorilor pentru pace. „Cuvintele tovarășului Stalin au asitat încă o dată întregii lumi ce forță Uriașă reprezintă Uniunea Sovietică și cât de mari sunt forțele păcii” — au spus muncitorii din grupa sindicală Nr. 14 de la fabrica Țesătura, în ședința ce a avut loc zilele acestea, și în care s’a citit răspunsul tovarășului Stalin dat corespondentului ziarului „Pravda" cu privire la bomba atomică, * Entuziasmul era mare. Inimile simple și sincere ale țesătorilor, în care au rostit îndemnurile staliniste, au dat aripii de nestăvilit activității lor ! Tehnicianul Annei Ilie, a arătat că răspunsul dat de tovarășul Stalin, îî întărește încrederea în victoria păcii. Țesătoarea Cezma Maria a spus: „Mă stra, .yiduesc în fiecare zi să-mi îndeplinesc sarcinile cât mai bine, pentru ca să contribui la lupta pentru pace. Cuvintele tovarășului Stalin îmi dau puteri noi de munc㔫 Toți muncitorii dela Țesătura s’au angajat să lupte cu abnegație pentru victoria lagărului Păcii. Uriaș creștea ecoul numelui tovarășului Stalin — stegarul păcii — rostit de glasurile lor și purtat până departe, în toate colțurile orașului. „VOM DA DOUA CAZANE DE LO COMOTIVA” Brigada UTM de la cazangeria Atelierelor CFR Nicolina, lucrează în contul anului 1952. Cu atenție încordată au ascultat utemiștii, minunatele învățături cuprinse în răspunsul dat de tovarășul Stalin corespondentului ziarului „Pravda” cu privire la bomba atomică. La discuțiile care au urmat, tinerii au arătat concret felul cum ei luptă pentru pace. In cinci zile, brigada a realizat economii în valoare de 16.230 lei. Acesta este ecoul pe care l-au avut cuvintele tovarășului Stalin în rândurile tineretului nostru, muncă și luptă încordată pentru întărirea economică a Patriei, pentru pace. 1 Utemistul Savin Mihai s’a ridicat și, cu elan revoluționar a spus: „Răspunsul tovarășului Stalin mă face să lupt pentru pace cu și mai multă dârzenie. Eu propun ca, în cinstea lui 7 Noembrie, să realizăm două cazane de locomotivă, în loc de unul, cât ne era angajamentul”, ^ Cuvintele atemistului fruntaș au fost acoperite cu ropote de aplauze. Tinerii, au pornit la muncă, înaripați de entuziasmul luptei pentru pace, cu gândul către marele Stalin, către acela care reprezintă certitudinea unui viitor mai bun al omenirii progresiste. j. k ÎNTRECERI PATRIOTICE PENTRU IPAGE INTRE STUDENȚII TUTUROR ■ FACULTĂȚILOR f 116 studenți dela facultatea de Filologie, s’au adunat într’un meeting fulger și un student a citit răspunsul tovarășului Stalin dat corespondentului ziarului „Pravda” cu privire la arma atomică. Tovarășul Arhip lean, din anul II, și-a luat angajamentul să învețe cu stăruință și să lucreze la un poem închinat luptei pentru pace. Fiecare student a găsit în cuvintele marelui Stalin un îndemn la intensificarea muncii sale. Studentul Richard Walter, din anul III, s’a angajat să ajute la învățătură pe studentul Gălățeanu Mircea din anul 1, propunând deasemeni lansarea unei chemări la întrecere a tuturor facultăților din Iași, cu obiective legate de învățătură și de intensificarea luptei pentru pace. Cuvintele marelui Stalin au adus și aici suflul entuziast al bătăliei pentru un viitor fericit. Tinerii au pornit să cucerească știința, viața, pacea. Ei și-au adus aminte de cuvintele rostite de tovarășul Stalin la primul Congres al colhoznicilor udarnici din URSS: „Tineretul, tovarăși, este viitorul nostru, nădejdea noastră. Tineretul trebue să ne înlocuiască pe noi, bătrânii. El trebue să ducă steagul nostru, până la biruința finală”. Cuvintele conducătorului iubit al tineretului din lumea întreagă, sunt călăuză și învățătură, în viața tinerilor și a vârstnicilor. -juju 1 Li kl. Oamenii cinstiți, luptători pentru pace, au simțit din nou alături de ei, brațul puternic, prietenesc, al marelui Stalin. Ei își îndreaptă întreaga recunoștință și dragoste nețărmurită față de stegarul luptei pentru pace și progres. Cuvintele staliniste sunt o chezășie a dorinței și hotărîrii de pace a Uniunii Sovietice: „Dacă Statele Unite nu intenționează să atace Uniunea Sovietică, alarma personalităților din Statele Unite trebue considerată ca lipsită de temei și falsă,deoarece Uniunea Sovietică nu are de gând să atace vreodată Statele Unite sau vreo altă țară’’« & r Cuvintele marelui Stalin au avut un puternic ecou în rândurile oamenilor muncii din Iași Se repară 23 imobile naționalizate dIn cadrul acțiunii de refaceri a Iașului, în localitate a sporit în ultima vreme numărul șantierelor de reparație a imobilelor naționalizate. Până în prezent, din fondul de 13S milioane s-au deschis 23 șantiere unde lucrările se desfășoară cu deosebită Intensitate. Dn cursul acestei luni se vor deschide alte 10 șantiere. Până la sfârșitul anului vor fi complect reparate 70 Imobile. . . . ★ Printre șantierele noi deschise se numără și cel din str. Ștefan cel Mare Nr. 6 _ Se vor efectua lucrări în valoare de 6 milioane lei pentru care se vor construi 6 apartamente și 2 localuri de magazin. —OOOOo— A fost pusă în funcțiune fabrica de cărămizi Bucium Zilele acestea au fost terminate complect lucrările de refacere a fabricii de cărămizi Bucium. Noua întreprindere de Interes local a Sfatului popular al orașului nostru va avea o capacitate de producție de 25.000 cărămizi pe zi. O parte din veniturile ce se vor realiza de pe urma acestei fabrici vor fi utilizate în opera de refacere a orașului. I —OOOOo—’ v Noul ministru al Suediei în R. P. R. a prezentat scrisorile de acreditare Ministrul extraordinar și plenipotențiar al Regatului Suediei în Republica Populară Română, dr. M. Rolt R. Sohlman, a prezentat scrisorile de acreditare președintelui Prezidiului Marii Adunări Naționale, prof. dr. G. I. Parhon, în prezența prof. P. Constantinescu-Iași, Mihail Sadoveanu și Ion Niculi, vicepreședinți ai Prezidiului Marii Adunări Naționale și Marin Florea Ionescu, secretar al Prezidiului Marii Adunări Naționale. . Domnia Sa a fost însoțit de dl. Sten Gösta Rönnhedh, secretar de legație. La această solemnitate a luat parte Avram Bunaciu, prim adjunct al ministrului Afacerilor Externe. Au mai fost de față Dionisie Ionescu, directorul Protocolului Ministerului Afacerilor Externe și Dumitru Oprișescu, directorul secretariatului Prezidiului Marii Adunări Naționale. —OOOOo— A apărut în limbile: rusă, română, franceză, germană, engleză și spaniolă>Pentru pace trainică, pentru democrație populară !* București. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste si muncitorești [ Nr. 4(153)] Cuprinde: Articol de fond O uriașă contribuție la cauza menținerii și consolidării păcii, Miron Constantinescu Clica fascistă a lui Tito „legalizează“ capitalismul în Iugoslavia. v . Georges Cogniot „Europa unită“, o camuflare a reînarmării Germaniei Occidentale. Vicente Uribe Poporul spaniol luptă împotriva războiului și mizeriei.. Bering Despre constituția americană și realitatea sub guvernarea lui Truman. Jan Marek Note politice, Informații —•» & De vânzare la magazinele „Librăria Noastră" și la toate chioșcurile, yniCe! a