Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1952 (Anul 8, nr. 1749-1825)

1952-04-01 / nr. 1749

4UPTA TOLDOVEI MARTI I APRILIE 1952I 4 Pagini 20 bațl ANUL VIII, Nr. 1741 _____PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA J ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. IAȘI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Activitatea crescândă a tinerilor luptători pentru pace Massele de multe milioane ale tineretului democrat constitue forță de luptă activă a mișcării internaționale a partizanilor păcii. Cu toată energia lor clocotitoare, luptătorii tineri pentru pace acționează plini de hotărîre și de abnegație împotriva încercărilor imperialiștilor americani de a aprinde incendiul unui nou război mondial, de a condamna omenirea la incalculabile jertfe, privațiuni și suferințe. Tineretul este acea parte a populației globului pământesc care suferă în primul rând, în mod direct și cel mai cumplit de pe urma războaielor. Agresorii imperialiști mizează pe tineret pentru că lor le trebue carne de tun. Ei caută să desbine, să scindeze, să pervertească tineretul, să-l otrăvească cu veninul șovinismului și al rasismului, să vâre cu forța milioane de tineri în diviziile armatelor agresive, să-i transforme în automați lipsiți de conștiință și de onoare, sa facă din ei asasini cinici, care să execute cu supunere și fără murmur ordinele comandanților, iar după aceea să trimită pe acești tineri îndobitociți să-și verse sângele pe câmpiile Europei și ale Asiei pentru interesele magnaților capitalului, interese străine și profund ostile întregii omeniri muncitoare. Dându-și seama ce primejdie îngrozitoare constitue aceste planuri canibalice ale imperialiștilor pentru viața tinerei generații, tineretul din Germania occidentală și Japonia, din Franța, Italia și Belgia, din SUA, Anglia, din țările Americii Latine, din Iugoslavia, Spania, Grecia și din celelalte țări capita [UNK]ii ite se ridică cu îndrăzneală împotriva militarizării tineretului, împotriva serviciului militar obligatoriu și a prelungirii duratei serviciului militar, împotriva participării la organizații militare și împotriva trimiterii de formații militare în Coreea, Indochina și Malaya, pentru încetarea războaielor coloniale. O luptă eroică împotriva asupririi coloniale, pentru libertatea și independența sa națională duce tineretul din India, Africa, din țările Orientului Mijlociu și Apropiat și din celelalte țări coloniale și dependente. Toate interesele cele mai vitale, cele mai fundamentale ale tineretului sunt legate de problema menținerii și consolidării păcii. Tineretul constitue acea parte a populației țărilor capitaliste asupra căreia au repercusiuni deosebit de grele politica de pregătire a unui război, militarizarea economiei, umflarea bugetelor militare, restrângerea ramurilor civile ale industriei. Milioane de tineri și tinere din aceste țări sunt lipsiți de posibilitatea de a studia, iar acei care izbutesc să o facă, nu pot să obțină după terminarea studiilor, o muncă în specialitatea lor. Tot astfel, tineretului din țările capitaliste îi este foarte greu să dobândească o specialitate. In Anglia și Franța, de pildă, aproape 80 la sută dintre adolescenții care au absolvit școala nu pot învăța o profesiune; în Italia au fost închise peste 800 de școli profesionale. Flagelul tineretului îl constitue șomajul. In SUA, aproape 10 milioane de tineri și tinere sunt șomeri totali sau parțiali; în Italia mai mult de o treime din numărul total al șomerilor e formată din tineri sub 25 de ani. Reducerea necontenită a salariului real lovește în primul rând în muncitorii tineri mai puțin calificați. Greaua situație materială a tineretului muncitor este agravată prin inegalitatea retribuirii la muncă egală, retribuire care în SUA și Anglia, de pildă, este cu 30—50 la sută mai scăzută decât aceea a muncitorilor vârstnici. Intr-o situație cu totul insuportabilă, într-o situație de adevărată robie se află tineretul muncitoresc și țărănesc din țările coloniale și dependente. Tineretul lumii vede realizarea aspirațiilor și speranțelor sale în viața creatoare și în munca constructivă însuflețită a tineretului din marea Uniune Sovietică, care a închinat întreaga lui energie luptei pentru o pace trainică, îndelungată și pentru prietenie între popoare, măreței cauze a construirii comunismului, desvoltării științei, culturii și artei, spre binele întregii omeniri. Tânăra generație din toate țările urmărește de asemenea cu adâncă atenție și bucurie succesele tineretului în construirea vieții noi în Republica Populară Chineză și în țările de democrație populară din Europa. Cu arma în mână apără libertatea și independența țărilor lor împotriva tentativelor imperialiști, tinerii din asupritorilor Vietnam, Gambodge, Laos, Malaya, Birmania, Filipine. Ei sunt,însuflețiți de lupta plină de abnegație a tinerilor eroi din Armata Populară coreeană și din detașamentele de voluntari populari chinezi, care sunt pătrunși de încredere în victorie și care, la atrocitățile ocupanților, care au deslănțuit în ultimul timp războiul bacteriologic odios și necinstit, răspund prin ură aprinsă împotriva cotropitorilor, prin intensificarea loviturilor lor împotriva intervenționiștilor. Chezășia succesului luptei tineretului pentru pace și pentru un viitor luminos o constitue caracterul tot mai organizat al mișcării tineretului, întărirea unității tineretului și lărgirea influenței organizațuior sale democratice. Federația Mondială a Tineretului Democrat, care grupează în rândurile sale peste 750.000.000 de tineri și tinere din 84 de țări, constitue astăzi o serioasă forță internațională. Demascând neîncetat uneltirile ațâțătorilor la război, Federația chiamă tineretul din toate țările să lărgească și să întărească solidaritatea internațională a tineretului, să antreneze în lupta pentru pace toate păturile, toate organizațiile tineretului, indiferent de curentele politice, sindicale, sau religioase de care aparțin conducătorii lor. Cu mare avânt s-a desfășurat Săptămâna mondială a tineretului. In toate țările, tinerii democrați și patrioți au organizat festivitățile, meetingurile, conferințele, întâlnirle ,ș adunările lor sub lozincile lărgirii luptei pentru pace, împotriva planurilor criminale ale pretendenților americani la dominația mondială. Tineretul intensifică lupta. Pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri, el se ridică cu toată pasiunea și intransigența sa împotriva cursei înarmărilor, împotriva creării așa zisei „armate europene“, împotriva remilitarizării Germaniei occidentale și Japoniei. Cu mânie și indignare se ridică tineretul din toate țările împotriva canibalilor din zilele noastre care seamănă ciumă și holeră, luptă pentru încetarea imediată a războiului bacteriologic, pentru aspra pedepsire a criminalilor care săvârșesc monstruoase crime împotriva popoarelor coreean și chinez, împotriva întregii omeniri. Tineretul democrat din lumea întreagă a răspuns cu căldură la propunerea tineretului din Amsterdam de a organiza în 1952 o conferință internațională pentru apărarea drepturilor tineretului. In prezent, se desfășoară în multe țări pregătiri în vederea acestei conferințe, se creaza comitete locale pentru apărarea drepturilor tineretului, se pregătesc conferințe naționale, se țin adunări și meetinguri, se prezintă revendicări patronilor și guvernelor. Tineretul muncitor este acea rezervă inepuizabilă, din care partidele comuniste și muncitorești își (continuare la Pag. 4-a) "" x) Articol de fond apărut „Pentru pace trainică, pentru desmmocrație populară!", Nr. 13 (177)', — Alegerea delegaților la Congres de către cadrele ditectice din Iași pag. 2-a - Decada literaturii ruse pag. 2-a — Cronica teatrală pag. 2-a  N NUMĂRUL DE AZI Colțul agitatorului: — Din activitatea agitatorilor de la gospodăria colectivă din Poenari pag. 3-a — Pentru o mai înaltă productivitate a muncii pag. 3-a — SMT-Vlădeni poate deveni fruntașă pag. 3-a — Legea pentru aprobarea Bugetului de Stat al RPR pe anul 1952, pag. 4-a — Comunicatul Biroului Consiliului Mondial al Păcii pag. 4-a înfierăm monstruoasa crimă de la Atena ! Oamenii muncii din orașul și regiunea Iași își exprimă indignarea împotriva odiosului asasinat săvârșit de bestiile monarho-fasciste Vestea că Nikos Beloiannis și tovarășii săi de luptă au fost executați de către bestiile monarho-fasciste de la Atena, in urma ordinului primit din partea imperialiștilor americani a cutremurat de revoltă pe toți oamenii cinstiți din orașul și regiunea lași. Oamenii muncii din orașul și regiunea noastră își dau bine seama că ocupanții americani din Grecia, străduindu-se să transforme cât mai repede această țară într'o bază de agresiune împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară nu dau înapoi deja nicio mârșăvie. " Asasinându-l pe Beloiannis și pe tovarășii săi, criminalii americani urmăresc să înăbușe lupta pentru libertate și independență a poporului grec. Dar acest lucru nu vor izbuti să-l facă niciodată pretendenții americani la dominația mondială. Oamenii cinstiți din orașul și regiunea Iași, ca și cei din întreaga țară, știu că lupta poporului grec este o parte din lupta pe care o duc toate popoarele lumii pentru pace și libertate. De aceea, cetățenii lașului înfierează cu cea mai adâncă indignare monstruosul asasinat de la Atena, asasinat care este o provocare împotriva tuturor oamenilor iubitori de pace și libertate de pe întreg cuprinsul pământului și își exprimă din nou puternica solidaritate cu lupta neînfricată pentru pace și libertate a sutelor de mii de patrioți greci, cu lupta lor împotriva imperialismului american și englez ațâțător la noi războaie. Un mare meeting de protest la Atelierele Principale C. F. R. Iași Vestea asasinării, de către slugile mperialiste, a eroului popular Nicos Beloiannis, a stârnit o prouindă indignare în rândurile oamenilor muncii de la Atelierele Principale CFR Iași. Oamenii muncii au răspuns la chemarea Comitetului de luptă pentru pace din întreprindere, adunându-se ori la încetarea lucrului, la un mare meeting de protest. — Să înceteze teroarea monarho-fascistă din Grecia ! — se auzeau glasurile pline de revoltă și mânie a participanților la meeting. Oamenii discutau în grupuri despre această nouă crimă a imperialiștilor americani și a slugilor lor, exprimându-și ura lor fierbinte împotriva ațâțătorilor la un nou măcel mondial. Meetingul a fost deschis de tov. Budeanu Dumitru, secretarul Comitetului sindical de întreprindere, care a dat apoi cuvântul tov. Și la ETAGS, muncitorii, tehnicienii, inginerii și personalul administrativ, într'un meeting ținut imediat după încetarea lucrului au protestat energic împotriva odioasei sentințe executate de guvernul monarho-fascist de la Atena. Deschizând meetingul, tov. Const. Zaharia, președintele comitetului de întreprindere a înfierat odioasa crimă a guvernului de la Atena, care la cererea imperialiștilor americani, a săvârșit o nouă crimă, executând pe cei mai buni fii ai poporului grec. Din partea Comitetului de luptă pentru pace de la ETACS a luat apoi cuvântul tov. Scurtul pan. „Asasinându-l pe Nikos Beloiannis și pe tovarășii lui — a spus Continuând lanțul fărădelegilor împotriva patrioților greci, guvernul monarho-fascist de la Atena, condus de călăul poporului —, Plastiras—, la ordinele lui Peurifoy a executat în zorii zilei de 30 Martie 1952 — prin împușcare, pe vajnicul luptător pentru libertatea și independența Greciei, pentru pace, Nikos Beloiannis și pe ceilalți 3 tovarăși ai săi, ale căror cereri de grațiere fuseseră respinse. Cu o indignare fără seamăn, au aflat popoarele din lumea întreagă de crima comisă de cei care zadarnic încearcă să oprească avântul revoluționar și lupta neînfricată a clasei muncitoare din Grecia. Acest act oribil, săvârșit la ordin Curteanu Nicolai, președintele Comitetului de luptă pentru pace al Atelierelor. Vorbitorul a demascat noile asasinate făptuite de imperialiști, arătând că crimele mârșave sunt o dovadă a slăbiciunii putredului regim imperialist. — Crimele imperialiștilor și ale slugilor lor ticăloase — a spus vorbitorul —umplu de mânie și revoltă inimile oamenilor cinstiți din lumea întreagă. Poporul nostru muncitor —care s-a eliberat de sub jugul imperialist, cu sprijinul neprecupețit al marii Uniuni Sovietice — a cunoscut și el mârșăviile imperialiste. Iată de ce, crimele slugilor monarho-fasciste ale imperialiștilor, fac să se întărească în conștiința noastră hotărîrea neclintită de a lupta cu tot mai mare avânt pentru întărirea Patriei noastre, punând astfel o stavilă în plus in calea planurilor demente ale ațâțătorlor la război“. La E. T. A. C. S. printre altele vorbitorul — guvernul americanizat al Greciei crede că va reuși să zdrobească rezistența populară pe care o întâmpină în toate acțiunile sale banditești. Poporul grec știe și își dă însă seama că dominația americană a împins țara spre prăpastie și de aceea el va lupta cu și mai multă hotărîre împotriva cotropitorilor. Lupta lui pentru pace, împotriva uneltirilor războinice ale imperialiștilor este susținută de milioane de oameni ai muncii din lumea întreagă și această luptă va triumfa“. Tov. Scurtulean a arătat apoi că muncitorii de la ETACS vor lupta necontenit pentru împiedicarea deslănțuirii unui nou război, cășinele imperialiștilor americani scoate în evidență șubrezenia regimului lor. Guvernul de la Atena, a nesocotit cuvântul a sute de milioane de oameni care au cerut anularea sentinței dată împotriva lui Nikos Beloiannis și a tovarășilor săi, a nesocotit cuvântul Consiliului Mondial al Păcii, care prin Frederic-Joliot-Curie, a cerut în numele a peste 500.000.000 de oameni să înceteze campania întreprinsă împotriva luptătorilor greci; a nesocotit cele mai elementare principii ale libertății și democrației. Dar prin actul criminal săvârșit,oOOO.Din rândul participanților a răsunat apoi glasul muncitorului Gh. Cojocaru, fruntaș în producție la secția Rotăria Nouă. — „Bandiții imperialiști — a spus dânsul asasinează pe cei mai buni fii ai poporului grec, tot așa cum slugile lor burghezo-moșierești din țara noastră au asasinat pe neuitatul Ilie Pintilie, și alți conducători iubiți ai clasei muncitoare“. Pentru a lupta și mai activ împotriva imperialiștilor asasini, Cojocaru Gheorghe, s-a angajat să realizeze în luna Aprilie o depășire de producție de 15 la sută. Participanții la meeting, au adoptat o moțiune de protest, prin care își exprimă ura lor împotriva barbarilor secolului XX, și se angajează să lupte pentru întărirea lagărului păcii și socialismului, care are în frunte pe marea Uniune Sovietică, cea mai dârză luptătoare pentru pacea și libertatea popoarelor, vor întări eforturile în producție pentru depășirea Planului de Stat, pentru întărirea regimuluui nostru de democrație populară. Cei prezenți au manifestat puternic împotriva acțiunilor criminale ale imperialiștilor anglo-americani, pentru pace, pentru conducătorul luptei popoarelor pentru consolidarea păcii, tovarășul I. V. Stalin. Muncitorii de la E. T. A. G. S. au întocmit apoi o moțiune de protest împotriva guvernului fascist de la Atena, prin care au înfierat mârșava crimă comisă împotriva vajnicului luptător pentru dreptatea și fericirea poporului grec, Nikos Beloiannnis și a tovarășilor sal. poporul grec nu a fost învins și nici nu va fi. Pierzând pe Nikos Beloiannis, am pierdut cu toții pe un vajnic și neînfricat apărător al Păcii în lumea întreagă. Nikos Beloiannis va trăi printre noi, mereu, fiindu-ne exemplu pentru curajul și perseverența sa. Alături de milioanele de luptători pentru o viață liberă și fericită, pentru Pace, oamenii cinstiți din orașul și regiunea Iași, dornici de o pace trainică, își exprimă profunda lor indignare față de bestiala crimă comisă de monarho-fasciștii greci. COMITETUL REGIONAL DE LUPTA PENTRU PACE IAȘI Ca medic și om de știință, protestez contra asasinării mișelești a, marelui luptător pentru libertalii poporului grec, Nikos Beloiannis, de către guvernul marionetă de la Atena. Prof. dr. I. ENESCU Membru corespondent al Academiei R. P. R. fi Ca om de știință și ca medic, protestez contra asasinării marelui luptător pentru libertatea poporului grec, Nikos Beloianis. Sunt adânc convins că acest martir pentru desrobirea nu numai a poporului grec ci și a tuturor popoarelor înrobite de imperialiștii americani și englezi, va fi răzbunat. i Prof. Dr. V. RAȘCANU ! Rectorul Institutului Medico-Farmaceutic Iași ! * Alături de oamenii cinstiți din întreaga lume, condamn actul guvernului reacționar de la Atena, care prin asasinarea lui N. Beloiannis și a tovarășilor săi, încearcă să sugrume mișcarea democratică revoluționară din Grecia. Sub conducerea Partidului Comunist însă, oamenii muncii din Grecia, alături de care se află întreaga lume conștientă și îndeosebi oamenii sovietici și cei din democrațiile populare, vor reuși să înfrângă regimul de teroare din Atena. Prof. univ. ILIE GRAMADA < Director de Studii la Filiala Academiei R. P. R. — Iași * ^ ■ Știrea despre asasinarea mișelească a luptătorului grec Beloiannis și a tovarășilor săi de către guvernul impus poporului de imperialiștii americani, a umplut de indignare și ură sufletele oamenilor muncii din lumea întreagă. Acei care pe nedrept se socotesc conducători ai poporului grec vor da socoteală pentru crima mârșavă săvârșită nu numai în fața poporului grec ci și față de toți oamenii cinstiți din lumea întreagă, în rândurile cărora și pentru care a luptat Beloiannis. Reprezentanții putredului sistem capitalist trebue să înțeleagă că nu numai că nu intimidează popoarele, dar că dimpotrivă le întăresc și le unesc în lupta lor de eliberare. Colectivul de muncă al Serviciului Regional de Control Financiar Iași, înfierează puternic crima lașă a guvernanților Greciei. C. SURUGIU, C. RUCARESCU, E. VAVRIC, I. VOINEA A. HELEȘTEANU, E. VENIAȘ, FOGHEL IACOB -OOOOo- Au început însămânțările în raionul Negrești Datorită timpului frumos și a condițiunilor de sol prielnice țăranii muncitori din raionul Negrești au început de zor însămânțatul culturilor prevăzute pentru epoca sa. Pentru a ajuta puternic și efectiv țărănimea muncitoare, S.M.T. Negrești a ieșit cu brigăzile pe teren începând lucrările agrotehnice de primăvară. încă de Luni dimineață, sute de pluguri ale țăranilor muncitori harnici din comunele Negrești Buhăești și Scânteia brăzdează ogoarele zvântate, semănând grâul de primăvară, orzul etc. Este de datoria organelor administrative raionale și comunale de a sprijini campania ce a început, aplicând practic planul folosirii atelajelor la maximum, a selecționării semințelor și tratării cu funcțiii. Fiecare zi, fiecare oră folosită din vreme, aduc sporuri însemnate de recolte. Prin eforturi și muncă coordonată, îndrumare tehnică pe teren și mobilizare permanentă, trebuie să câștigăm timpul pierdut de însămânțare. Este de datoria tuturor raioanelor, de a porni cu toate forțele la această importantă acțiune de care depinde hrana întrerruirii nnmíii. Noi tipărituri în cinstea Decadei literaturii ruse Cu prilejul „Decadei literaturii ruse“, Editura Cartea Rusă tipărește volumele: „Pentru pace și democrație“, care cuprinde scrieri ale lui Maxim Gorki, „Opere alese“ de A. Serafimovici, „Poemul pedagogic“ de A. S. Makarenko (în limba maghiară), „Noi, oamenii sovietici“ de B. Polevoi (în limba germană), „Soldatul Antipov“ de T. Juravliov (în Umh»