Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1952 (Anul 8, nr. 1749-1825)

1952-06-10 / nr. 1808

"A T -t A. i * ANUL VIII, NR. 1808 MARTI 10 IUNIE 1952 4 PAGINI 20 BANI împotriva și a teroa . Intre 1 și 5 iulie se va desfășura la Berlin o sesiune extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii, care va lua în discuție modalitățile de rezolvare pașnică a unor probleme deosebit de serioase pentru pacea lumii, cum ar fi problemele germană și japoneză, încetarea imediată a războiului din Coreea, problema cursei înarmărilor, precum și lupta pentru un Pact al Păcii. In comunicatul Consiliului Mondial al Păcii care anunță sesiunea, se arată că o serie de fapte noi petrecute în ultima vreme cum ar fi de exemplu aceea a remilitarizării Germaniei ca și împiedicarea încheerii până în prezent a negocierilor de armistițiu în Coreea, sunt „simptome foarte alarmante ale agravării situației internaționale“. Dorinței nemărginite de pace a popoarelor care au încă vii în mintea lor grozăviile celui de al doilea război mondial, imperialiștii americano-englezi îi răspund printr-o întețire continuă a pregătirilor unui nou măcel, iar la apelurile Consiliului Mondial al Păcii — acest for suprem de luptă pentru viață a popoarelor — ucigașii din Coreea le răspund prin noi crime și acte de provocare. Imperialiștii americano-englezi și sateliții lor au transformat ONU într-o unealtă docilă a intereselor lor. Trygve Lie, slugă plecată a agresorilor americani și-a dovedit încă odată, de curând această ,,calitate“, intervenind în lupta clicilor reacționare din sudul și declarând în mod deschis Coreei „că nu nutrește nicio speranță în ceeace privește încheierea unui armistițiu în Coreea“. Popoarele lumii își strâng de aceea și mai mult forțele în Consiliului Mondial al Păcii. Jurul Și mai de neînfrânt devine dorința lor de a se opune cu toată hotărîrea noilor crime pe care le pregătesc agresorii yankei și uneltele lor din statele robite dolarului. Sângeroșii ucigași americani au lăsat de mult la o parte orice urmă de „spoială civilizatorie“ în Coreea, continuând cu o bestialitate fără precedent războiul cu gaze toxice împotriva acestui pașnic popor, după ce mai întâi, generalulciumă Ridgway a aruncat asupra acestei țări germenele holerei ciumei. Cu sânge rece, caracteristitic marilor criminali de război, ucigașii americani, continuă acțiunea de exterminare a prizonierilor de război nord-coreeni pe insula Kociedo; „în prezent pe insula Kociedo, violențele au devenit ceva obișnuit“, scrie corespondentul Agenției Associated Press. Prin aceste acte barbare, criminalii americani care tărăgănează la infinit tratativele de pace din Coreea, doresc să intimideze prizonierii de război nord-coreeni, care cu toată arderea vor să se întoarcă acasă, în patria lor și nicidecum să servească drept carne de tun pentru interesele americane. Prizonierii nu se lasă intimidați de teroarea și crimele imperialiștilor invadatori, după cum nu da și nu va da niciodată înapoi în fața violenței, întregul popor nord-coreean care-și apără pacea și libertatea. Deasemeni, nu încetează nici pentru o singură clipă măreața bătălie pentru pace a muncitorilor japonezi a căror țară trebue după socotelile imperialiștilor americano-englezi și a slugilor lor japoneze, să fie transformată în principala bază de agresiune în Extremul Orient. 780.000 muncitori japonezi au declarat grevă în semn de protest împotriva războiului rei fasciste proiectului de lege reacționar care urmărește să înăbușe lupta pentru pace și progres, alți 2.500.000 muncitori japonezi sprijină această grevă prin diferite forme de protest. Uriașa mișcare pentru libertate și pace a popoarelor din țările Asiei și Zona Pacificului a cărei bilanț măreț se va face in Septembrie 1952, la Conferința partizanilor păcii din această parte a lumii nu poate fi stăvilită. Stabilirea păcii în Asia și Zona Pacificului va aduce o contribuție uriașă la cauza păcii mondiale. „Cursa înarmărilor, pregătirile militare pe scară largă și conflictele militare existente, spune „Declarația Consfătuirii pregătitoare a Conferinței partizanilor păcii din țările Asiei și Zona Pacificului“, ca, de pildă, în Vietnam și Malaya duc la intensificarea oprimării mișcărilor pentru eliberarea națională și pentru apărarea independenței naționale. Aceste mișcări, care urmăresc să pună capăt asupririi și înrobirii naționale, constitue o mare contribuție la crearea bazelor unei coexistențe pașnice a popoarelor“. In fața succeselor de fiecare zi ale uriașului front al păcii, crește furia neputincioasă a agresorilor imperialiști. In Europa, imediat ce a fost semnat la Bonn marșavul tratat militarist, și generalul-ciumă Ridgway a sosit în Franța să reorganizeze oștile de mercenari împotriva URSS și a țărilor de democrație populară, „civilizatorii americani“ au intensificat valul de teroare antipopulară. Imperialiștii americani au încercat și încearcă să zdruncine tăria partidelor comuniste din Franța, Italia și din alte țări capitaliste pentru că în fruntea acțiunii care se opune războiului și fascizării se află comuniștii. In Partidul Comunist francez, cel mai puternic partid din Franța a încercat să lovească lacheul Pinay, arestându-i pe tovarășul Jacques Duclos, secretar al C.C. al Partidului Comunist francez, și pe tovarășul Andre Stil, redactor șef al ziarului „L’Humanité“. La ordinele generalului-ciumă, călăul sângeros Ridgway, au fost devastate sediile partidului comunist și ale organizațiilor democratice, desăvârșindu-se în acest fel complotul îndreptat împotriva libertăților. In Italia, partidul guvernamental al lui De Gasperi falsifică rezultatele alegerilor, acordând partidului guvernamental democrat-creștin care a obținut la Roma 285.000 voturi, 39 mandate din 80 în Consiliul Municipal, în timp ce partidelor de stânga care au obținut 307.000 voturi li s-au repartizat numai 16 mandate. Imperialiștii americani și sateliții lor merg în mod fățiș pe drumul lui Hitler. Massele populare din aceste țări, massele populare din Germania Occidentală, care se împotrivesc cu hotărîre tratatului general militarist, spun un au hotărît fascismului. In Franța, sute de mii de muncitori și-au manifestat prin greve de massă protestul lor împotriva încercărilor de reînviere a fascismului. împotriva teroarei fasciste a lui Pinay se ridică înflăcărați toți acei care iubesc libertatea și înțeleg să lupte pentru apărarea și triumful ei. In frunte se află comuniștii, fiii cei mai credincioși ai clasei muncitoare, al căror număr crește pe măsură ce teroarea se intensifică, a căror dârzenie este de neînvins. Călăii americani vor să netezească terenul în vederea pregătirii războiului, socotind că pot trece peste voința a milioane și miloane de oameni. Fascismul a fost însă odată înfrânt de către Marea Uniune Sovietică. Fascismul va fi din nou înfrânt de marele și invincibilul lagăr al păcii în fruntea căruia se află Marele Stalin, VII — întărirea partidului clasei muncitoare — chezășia victoriei socialismului în România pag. 2-a — Alegerile sindicale dela fabrica Victoria« Comitetul de întreprindere răspunde de buna organizare a întrecerii socialiste pag 3 a NUMĂRUL DE AZI . — Nota guvernului Republicii Populare Române pag. 3-a — Declarația Biroului Consiliului Mondial al Păcii în legătură cu măsurile ilegale ale guvernului francez pag. 4-a — Noi samavolnicii săvârșite de poliția franceză pag. 4-a — O desmințire a Agenției TASS pag. 4-a — Comunicatul Partidului Comunist Italian în legătură cu rezultatele alegerilor pag. 4-1 — Imperialiștii americani legalizează partidul hitlerist și organizațiile hitleriste. ___ pag. 4-a Oamenii muncii își manifestă dragostea și încrederea față de partid și tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej Pretutindeni, in întreprinderi, instituții și entuziasmul și dragostea nemărginită față de dinte al Consiliului de Miniștri. In adunări, în cadrul schimburilor la locul și tovarășul Gheorghiu-Dej, să-și intensifice lupta trăstea socialismului, și să vegheze împotriva Lenin și Stalin; la sate, oamenii muncii continuă să-și manifeste tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, ales presede muncă, etc., ei se angajează față de partid pentru înfăptuirea politicii partidului, de consoricăror abateri de la genialele învățături ale lui Telegrama adresată tovarășului iubite tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej, In numele întregului nostru tineret muncitor, Comitetul Central al U.T.M. vă trimite entuziaste felicitări cu prilejul alegerii Dvs., cel mai iubit fiu al clasei muncitoare și al poporului nostru muncitor, învățătorul și îndrumătorul înțelept al tineretului nostru, ca președinte al Consiliului de Miniștri al R.P.R. Tinerii și tinerele din toate colțurile țării iau parte cu însuflețire la nenumăratele meetinguri și adunări, manifestându-și bucuria nemărginită față de acest eveniment măreț, care înseamnă întărirea regimului de democrație populară și asigură îndeplinirea și mai fermă a liniei partidului în munca statului nostru. Cuvântul rostit de Dvs. în fața Marii Adunări Naționale constitue pentru tineretul nostru — ca și pentru toți oamenii muncii — un luminos program de luptă și de muncă pentru înflorirea patriei, pentru zdrobirea tuturor dușmanilor partidului și ai poporului, pentru pace și socialism. Utemiștii și tinerii din țara noastră își strâng rândurile sub steagul eroicului și încei ritului nostru partid, care ne călăuzește cu mână sigură — sub conducerea Dvs. — pe drumul genialelor învățături leninist-staliniste. Apărând și întărind neîncetat principiul conducerii de către partid — legea existenței și activității Uniunii Tineretului Muncitor — noi ne angajăm să desfășurăm o luptă necruțătoare împotriva oportunismului, împotriva împăciuitorismului, împotriva oricărei devieri de la linia partidului, pentru întărirea continuă a alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare — baza regimului nostru de democrație populară. Noi ne angajăm să luptăm pentru aplicarea cu sfințenie a liniei trasate de partid, pentru îndeplinirea întocmai a tuturor Hotărîrilor C. C. al P.M.R. și ale Consiliului de Miniștri, să demascam cu hotărîre pe toți aceia care ar încerca să încalce directivele partidului nostru, legile țării și disciplina de stat. In munca noastră de zi cu zi, noi vom folosi C. C. al U. T. M. Gheorghe Gheorghiu-Dej cu curaj arma criticii și autocriticii și vom ridica la un nivel tot mai înalt vigilența revoluționară a tineretului împotriva oricăror uneltiri ale agenților imperialismului străin, ale spionilor, sabotorilor, chiaburilor, ale dușmanilor de tot soiul ai clasei muncitoare. Sub conducerea permanentă a partidului, vom mobiliza tineretul să muncească și să învețe cu tot elanul și înflăcărarea pentru victoria socialismului în patria noastră, pentru educarea și promovarea noilor cadre de tip leniniststalinist, pentru înălțarea grandioaselor construcții ale Planului Cincinal și ale Planului de Electrificare, pentru transformarea Republicii Populare Române într-o țară înaintată, puternică, îmbelșugată și fericită. Noi ne angajăm că vom lupta din toate puterile noastre pentru a cultiva în sufletele tinerilor cel mai fierbinte patriotism, spiritul nobil de abnegație în serviciul poporului, dragostea pentru viteaza și puternica noastră Armată Populară, hotărîrea de fi bravi ostași ai păcii și de a păzi, dându-ne la nevoie și viața, mărețele cuceriri ale poporului muncitor împotriva hrăpăreților agresori imperialiști și a bandei de spioni și asasini titoiști. Ne angajăm să urmăm cu fidelitate minunatele îndemnuri ale partidului și ale Dvs. personal, de a ne strădui să fim demni tovarăși de luptă ai glorioșilor comsomoliști, de a iubi cu ardoare măreața și invincibila Țară a Socialismului victorios, de a fi credincioși și devotați din adâncul sufletului celui mai genial om al timpului nostru, conducătorul slăvit al comunismului mondial, marelui Iosif Vissarionovici Stalin. Vă urăm, iubite tovarășe Gh. Gheorghiu-Dej conducătorul și învățătorul nostru, mult spor în munca Dvs. grea și de mare răspundere și vă asigurăm că vom fi gata în orice moment să răspundem cu înflăcărare și cu devotament neclintit tuturor sarcinilor ce ni le veți încredința. Din însărcinarea Comitetului Central U.T.M. Gh. Florescu Izvorul unui puternic entuziasm în muncă Dragostea adâncă față de partid și de conducătorul iubit al oamenior muncii din țara noastră — tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, este isvorul puternicului entuziasm creator în întrecerea socialistă pe care o desfășoară muncitorii și tehnicienii Atelierelor Principale C. F. R. Iași. La secția ferărie, se acordă importanță deosebită luptei pentru o economii ca principal mijloc pentru reducerea prețului de cost. Brigada condusă de stahanovistul Andrasciuc Vasile, printr-o justă întrebuințare a materialului a realizat o economie de 3600 kg. lei în valoare de 6643 lei, iar echipa tov. Petrușcă Mihai a realizat o economie de 600 kg. oțel cablat în valoare de 6000 lei. La secția locomotive s-a realizat o economie de 11.000 lei prin înlocuirea unor materiale scumpe cu altele mai ieftine, însă de aceeași calitate. La aceste economii au contribuit în mare măsură brigăzile tov. Curpăn Ion și Gheorghiu Virgil, care au dat și lucru de bună calitate. Totodată prin deschiderea de conturi persale de economii tov. Barach Const, a realizat o economie materiale în valoare de 2907 k c Deasemeni tinerii de la secția II vagoane au efectuat 275 ore voluntare în cadrul cărora s'au compleetat vagoanele pentru a pute fi predate spre recepționare. Totodată s-a adunat o mare cantitat de materiale vechi de pe șantier care va permite realizarea dei economii de materiale. PĂDUREȚ MARI corespondentă Stahanoviști confirmați la Atelierele C. Confirmarea primilor viști la Atelierele C. F. R. StahanoPașcani care a avut loc zilele acestea, s’a transformat într’o adevărată manifestație de dragoste și devotament față de iubitul conducător al poporului nostru, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, cu prilejul numirii sale în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri. Luând cuvântul, tov. Crijanovschi Constantin, președintele comitetului de întreprindere a arătat marea însemnătate ce o constitue acest important eveniment pentru toți muncitorii, tehnicienii și funcționarii întreprinderii. Tov. Guțu Toader a arătat că numirea celui mai iubit fiu al poporului nostru — tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri constitue pentru toți muncitorii din patria noastră un prilej de mare sărbătoare. Muncitori ca Guțu T., Lang C., TorgJuber Frantz strungari, Platon C., tâmplar și aluzătoaiei Gheorghe F. R. Pașcani serar. au constituit adevăratexemple în muncă pentru toți muncitorii atelierelor. In cuvântul lor, stahanoviștii au mulțumit partidului și conducerii întreprinderii pentru marea cinste acordată. Ei s-au angajat de aceea față de partid și tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej să-și face eforturile în muncă, intenșipentru mărirea producției și a productivității muncii, In Editura Partidului Muncitoresc Român a apărut : PENTRU CONTINUA ÎNTĂRIRE A PARTIDULUI Articol redacțional apărut în „Scânteia“ din 3 Iunie 1952 32 pagini 20 bani Deputații în fruntea acțiunii de întreținere a culturilor Pentru obținerea unei recolte bogate și de bună calitate, o atenție permanentă trebue acordată îngrijirii culturilor și aplicării regulelor agrotehnice. In această muncă, țărănimea muncitoare din comuna Valea Seacă, raionul Pașcani, îndrumată și ajutată de organizația de bază, depune eforturi susținute pentru întreținerea culturilor. In această acțiune, deputații Ecoboaia Floarea, Miron Constantin și Gheorghe, au fost printre Gardă primii care au privit culturile. De asemenea, ei au prășit porumbul, floarea soarelui, cartofii și sfecla de zahăr, fiind un exemplu viu pentru ceilalți țărani muncitori din comuna Valea Seacă. ELENA ROȘCA corespondentă ---------------- Au terminat plivitul și prefitul I al culturilor In gospodăria agricolă colectivă „30 Decembrie“, din Chircești, raionul Codăești, plivitul la păioase, precum și prașila I-a la culturile de porumb și floarea soarelui, s-a terminat zilele trecute. In același timp, colectiviștii, îndrumați îndeaproape de organizația de bază și ajutați de utemiștii din comună, aplică către pe scară largă minimele agrotehnice, constituind astfel un exemplu pentru țăranii muncitori din Chircești. Deasemeni, în gospodărie a început de curând pregătirea campaniei de tineriș și recoltare. In această privință se evidențiază pentru stăruință în muncă colectiviștii Cârmacii Constantin și Dascălu Constantin. Tot în această perioadă, colectiviștii din gospodăria „30 Decembrie“, duc o muncă susținută în vederea lămuririi țăranilor muncitori din comuna Chircești, de a intra în gospodăria colectivă, mijloc de ridicare continuă a nivelului de trai a întregii țărănimi muncitoare. * Și în gospodăria agricolă colectivă din Totoești, raionul Tg. Frumos, s-a terminat încă de pe ziua de 4 Iunie, prașila I-a la toate culturile de floarea soarelui, porumb și sfeclă de zahăr. In tot timpul muncilor, colectiviștii au folosit și folosesc minimele agrotehnice, pentru obținerea unei recolte kmibelșugate. In munca de întreținere a culturilor s-au evidențiat colectiviștii Beldiman Aurel, Ciobanu Elena, Vasile Prepeliță și alții, care, constituiți în brigăzi, au dobândit serioase succese în această muncă. M. AFTUDOV și PANZARU CONSTANTIN corespondenți